Poes kwijlt en Stinkt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Poes kwijlt en Stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 21:15

Loes is een gesteriliseerde poes van rond de 15 jaar. Ze is altijd al lui geweest: ligt eigenlijk hele dagen te slapen op de bank, en komt alleen overeind om te eten of buiten haar behoeftes te doen. Ze wordt graag geknuffeld en komt graag bij je liggen. Ze houdt zichzelf al jaren slecht schoon en we moeten haar regelmatig kammen om te zorgen dat ze haar losse haren kwijtraakt.

Echter, sinds eeen week kwijlt ze ontzettend in haar slaap, maar ook als ze wakker is. Ze maakt behoorlijke vlekken in de bank. Als je haar bekje open doet zie je niets bijzonders, behalve heel veel kwijl.
Ook stinkt ze sinds een week. Niet echt specifiek naar iets, maar gewoon vies.

Voor de rest is ze dezelfde poes die ze al jaren is, geeft geen uitingen van pijn, is vrolijk en eet prima.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Edit: vergeten erbij te zetten: deze kat heeft suikerziekte en wordt hiervoor 2x per dag geprikt.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 04-03-13 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinnar

Re: Poes kwijlt en Stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:20

Kwijlen zou kunnen duiden op een probleem met het gebit of een ontsteking in de bek. Stinkt ze uit der bek of ruikt ze in het geheel niet fris?

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:22

Ik denk eigenlijk ook iets van een ontstekkng in haar bekkie of keel.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:25

Lijken de symptomen op die van stomatitus?

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:26

Kun je niet even een bezoekje aan de dierenarts brengen voor zekerheid?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 21:28

Yinnar schreef:
Kwijlen zou kunnen duiden op een probleem met het gebit of een ontsteking in de bek. Stinkt ze uit der bek of ruikt ze in het geheel niet fris?

Ze stinkt in het algeheel, uit haar bek juist weer niet.

MyHu schreef:

Dat zou kunnen, echter willen mijn ouders liever even kijken of het iets is wat zo over gaat, de kat heeft ook suikerziekte en kost al een vermogen per maand en de dierenarts is erg goed in het schrijven van rekeningen met een hele dikke pen...

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:30

Wij hebben een paar jaar een oudere boerderijkat opgevangen gehad, die een onbehandelde oorontsteking aan beide oren had. Dat stonk ook vreselijk, ze verzorgde zich niet goed en ze kwijlde. Ik heb haar laten operen, waardoor ze weliswaar stokdoof werd, maar de stank was weg en het beestje heeft nog een paar goede jaren gehad. Zichzelf goed verzorgen deed ze ook daarna niet trouwens.

Zulke stank kan ook veroorzaakt worden door een ontsteking in de bek of ergens anders in het lichaam, maar dan zul je toch naar de dierenarts moeten, vrees ik :) .

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:31

MyHu schreef:

Dat zou kunnen, echter willen mijn ouders liever even kijken of het iets is wat zo over gaat, de kat heeft ook suikerziekte en kost al een vermogen per maand en de dierenarts is erg goed in het schrijven van rekeningen met een hele dikke pen...[/quote]

Dan niet doen. Maar ze heeft het al een week. Kan het kwijlen niet door voer of wat komen?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:33

Katten kunnen ook last hebben van ontstoken anaalklieren en daardoor ontzettend gaan stinken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 21:33

MyHu schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat zou kunnen, echter willen mijn ouders liever even kijken of het iets is wat zo over gaat, de kat heeft ook suikerziekte en kost al een vermogen per maand en de dierenarts is erg goed in het schrijven van rekeningen met een hele dikke pen...

Dan niet doen. Maar ze heeft het al een week. Kan het kwijlen niet door voer of wat komen?

Ze krijgt al jaren hetzelfde voer: wat er in de aanbieding is bij de supermarkt. Daar doet ze het ook al jaren erg goed op. De dierenarts heeft ook aangegeven dat ze met haar diabetes eigelijk diëet voer moet, maar dat ze zolang ze het goed blijft doen het op reguliere voer ze dit gewoon mag blijven eten.

Zelf zat ik ook al aan een ontsteking te denken, of aan tandsteen ofzo...

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:36

Dan denk ik aan het verhaal te horen toch een ontsteking. Verder niks anders mogelijk?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 22:18

Ik zou echt niet weten wat. Ze heeft geen wonden, gedraagd zich niet raar (tenminste, niet raarder dan anders)...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:09

Kwijlen kan ook duiden op maag/buikpijn, icm met het vies ruiken zou ik dus eerder aan een ontsteking in de buik/maagstreek denken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:46

een soort amoniak geur ?(beter kan ik het niet omschrijven-vreselijke geur) dan kan dat nierfalen zijn. Het overschot aan ureum komt als het ware via de porien naar buiten. In dat geval heel snel naar de DA, als je zegt dat ze kwijlt wil dat meestal een ontsteking in de bek zijn, dit hoef je niet gelijk te zien als je in haar bek kijkt, vaak is het de kieswortels. Onstekingen in de bek kunnen nierfalen veroorzaken als de onsteking in het bloed komt, en dat is bij katten al heel snel.

Ik vang oude/zieke/zwervers op, heb al vele malen dit soort types moeten laten opereren aan hun tanden. Eenmaal achter de rug verbeterde ook de nierwaardes, ook zelfs bij katten die al 18jr (geschat) waren.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:05

Gezien de laatste reacties lijkt een bezoekje aan de dierenarts nu geen overbodige luxe.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 21:08

Ik ga morgen weer naar mijn ouders, als poes dan nog stinkt zal ik het balletje nog eens opgooien.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:33

ALS het nierfalen is wat deze stank veroorzaakt, dan heb niet niet lang meer om actie te nemen. Dat wil zeggen dat de afvalstoffen in het bloed tot dermate hoge waardes zijn gestegen....tja, als het nierfalen is dan is het zowat het laatste stadium.
"gelukkig" kwijlt de kat ook, wat dan weer een oorzaak zou betekenen (extractie kiezen/tanden) en dan is mijn ervaring dat ze nog goed te redden zijn. Acuut nierfalen is veel makkelijker te bestrijden dan chronisch nierfalen (wat ze ook kunnen krijgen als ze te lang met een ontstoken bek rondlopen- de nierschade is dan vaak te erg om nog zonder nierdieet of fortekor/enacor etc. te kunnen)

DA kan uitsluitsel geven. als de tanden niet onstoken lijken, laat dan een rontgenfoto maken van haar hoofd, dan kunnen zel wel ontstekingen zien.

|Ik hoop dat je ze kunt overtuigen om naqar een goede DA te gaan, anders zou ik hem zelf opladen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 21:36

Als ik er het geld voor zou hebben zou ik haar idd zelf in het mandje stoppen en gaan. Echter heb ik afgelopen week voor mijn paard de DA al moeten laten komen, en de rekening wordt ook niet al te laag.

En daarbij is het hun dier, ik kan niet voor hun beslissen wat ermee gebeurd, hoe sneu ik het ook vindt.

Maar ik ga wel nog ff op ze in praten om haar mee te nemen naar de DA, daar kun je van op aan.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 07:53

Een kat van ons had dit ook. Zij bleek een gezwel onder haar tong te hebben. Komt veel voor. Behandeling was niet meer mogelijk.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:08

hoe is het nu?

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:12

Kwijlen kan ook een symptoom zijn van iets wat in haar keel vastzit,soort verstopping/dot haar/blaadje e.d,hoeft het niet benauwd te hebben,maar krijgt het ook niet opgehoest...Drinkt ze wel goed?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:15

Ben ook benieuwd hoe het gaat,moet idd door de geur denken aan nierfalen.Typisch luchtje is dit.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 13:46

Met Poes gaat het ondertussen een stuk beter. Ik kwam thuis donderdag en toen hadden mijn ouders net besloten haar mee te nemen naar de dierenarts, paspoort al gepakt, toen ze ineens weer om eten stond te bedelen. Ze kwijlt niet meer, stinkt nog wel een beetje maar gezien het feit dat ze zichzelf nooit wast vind ik dat niet zo raar. Ze kijkt weer normaal uit d'r ogen en is weer d'r oude (lichtelijk irritante) zelf.

Misschien heeft ze wel gewoon een soort van griepje gehad.