Ik heb nu een jaar mijn 4 hangoortjes. Maar nu heeft een 1 x rode plas gehad. Wat is dit? Even wat info: Man/ vrouw weet ik niet( zitten samen in een hok) Het is een vader of moeder Nederlandsdwerghangoor konijn 1 jaar
Ik heb ook een hangoor konijn gehad die ook gekleurde plas had. Leek wel rood, maar was toch meer bruinig. Dat schijnen konijnen vaker te hebben en het is niet ernstig. Ik heb de urine wel bij de dierenarts laten onderzoeken, omdat ik dacht dat het bloed was. Bleek dus niet zo te zijn. Geen idee meer wat het dan wel was. Is al jaren geleden.
Ik zou dus als ik jou was, urine opvangen en door de dierenarts laten onderzoeken. Dan weet je zeker wat er aan de hand is.
Eerste vraag wat ik me stel is inderdaad of de mannen dan gecastreerd zijn. Rode plas kan zijn dat er sprake is van blaasontsteking, maar als je dus geen castraat hebt en de vader is nog intact kan er ook iets anders goed mis zijn.
Stro kleurt wel eens rood, maar dat is meestal enkel in de zomer zo.
3bengels
Geplaatst: 04-03-13 08:43
dees_daan schreef:
Ten eerste waarom heb je bewust man en vrouw in een hok zitten? Is er nu 1 drachtig? 'rode plas' is bloed in de urine..
Bloed in de urine zie je niet als rood!! Maar dan ziet de urine troebel!
Rode urine komt wel vaker voor bij konijnen. Dat hoeft inderdaad geen bloed te zijn, maar kan gewoon door het voer komen. Bijvoorbeeld voer met veel caroteen, of dennentakken.. Omdat veel konijnen weinig drinken kleurt die urine snel. Even in de gaten houden, maar meestal is de urine binnen een paar dagen weer normaal van kleur.
het is idd geen probleem in de meeste gevallen. Mijn nijnen krijgen rode urine van bepaalde groenten/fruit (geen idee meer wat maar ik dacht o.a. verse wortels)