Een dier verliezen, de normaalste zaak van de wereld?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Een dier verliezen, de normaalste zaak van de wereld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 13:36

Er zit me echt iets dwars.
Vrijdag hebben wij compleet onverwacht ons hondje in moeten laten slapen: [BB] Ik heb duimen nodig! upd 1/3 helaas in laten slapen..

'S middags familie etc op de hoogte gesteld, allemaal sterkte wensen ontvangen. We zijn er kapot van, maar de telefoon blijft stil, er komt niemand even aan.
Ik wil dieren niet met mensen vergelijken, begrijp me niet verkeerd. Maar toen mijn schoonvader overleed stonden mijn ouders dezelfde avond op de stoep, evenals vrienden. We werden elke dag wel door iemand gebeld hoe het was....

En nu? Nu hebben mensen kennelijk geen flauw idee....

Ik weet niet wat ik met dit topic wil, gewoon ff van me afschrijven denk ik...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:41

Een dier betekent over het algrmeen alleen echt wat voor het gezin zelf. In ieder geval sterkte :(:)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:42

Helaas is je conclusie helemaal correct,mensen hebben geen flauw idee...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:42

Ik denk dat veel mensen (met name die zonder dieren) zich niet voor kunnen stellen dat je met een dier een ontzettend goede band kunt hebben.
Toen mijn hondje dood ging heb ik een week bijna niks gegeten omdat ik gewoon echt kapot was van verdriet. Ik snap je dus wel TS, veel sterkte nog..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:43

Ik ga ook echt niet mijn broer bellen als hun dier dood is; hoe sneu ook, de dood van hun dier doet mij niets. Andersom verwacht ik ook geen telefoontjes. Dier heeft alleen betekenis voor het gezin :)
Het is geen mens en zal dus ook niet de menselijke behandeling krijgen als het dood gaat.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-03-13 13:44, in het totaal 2 keer bewerkt

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:43

:(:)
heel veel sterkte met het verlies van hondje....

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:44

vuurneon schreef:
Ik ga ook echt niet mijn broer bellen als hun dier dood is; hoe sneu ook, de dood van hun dier doet mij niets. Andersom verwacht ik ook geen telefoontjes. Dier heeft alleen betekenis voor het gezin :)
Het is geen mens en zal dus ook niet de menselijke behandeling krijgen als het dood gaat.

Hier ben ik het wel mee eens. :j
Sterkte TS!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:44

ik vind het wel heel wat anders om op bezoek te komen bij iemand waarvan een dier is overleden of een persoon. Voor jullie heeft de hond veel emotionele waarde, maar dat hoeft voor anderen niet zo te zijn.

Dat betekend niet dat mensen het niet erg voor je vinden, maar om nu op bezoek te gaan bij iemand waarvan een hond is overleden vind ik ook erg ver gaan, sorry
sterkte met hert verlies van je hondje
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 03-03-13 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:45

Wij hebben juist familie die ons toen een smsje stuurden dat we ze de eerste week maar even niet moesten bellen want ze hadden 1 van hun honden in laten slapen, zo kapot waren ze er van.. Zo zie je maar weer, iedereen verwerkt het op zijn eigen manier.

Veel sterkte TS! Dier verliezen is natuurlijk heel verdrietig.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:45

Ik begrijp het wel eigenlijk.
Ik bedoel, wanneer moet je komen voor een dier? Voor de ene voor een konijn, voor de ander voor een paard, voor de ander helemaal niet.
Toen mijn paard overleed kwam mijn lesgeefster direct, en degene waar ik oppaste.
Dat vond ik erg fijn.
Toen de hond overleed kwam niemand, en dat vond ik toen weer erg fijn.
Ik zou eerlijk gezegd ook niet zo snel naar een vriendin gaan als haar kat,hond,vis etc. overlijd.
Bij een paard zou ik ook niet zomaar gaan.
Ik snap je punt, maar, ik snap mensen ook dat ze daarvoor niet komen.
Tussen een mens en dier zit (vaak) een wereld van verschil.

Ik denk dat mensen er vanuit gaan dat een dier dat overlijd ook erg is, maar niet zo'n impact heeft op mensen, dan wanneer een mens overlijd.
Ik vind het niet zo gek eigenlijk.

En TS, sterkte. :(:)
Laatst bijgewerkt door milou123 op 03-03-13 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 13:45

Vuurneon: het doet jou misschien niks, dat dier, maar dat je broer misschien kapot gaat van verdriet, doet je ook niks?
Het gaat niet om het dier, het gaat om ons

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:46

Ik weet precies wat je meemaakt. Ik heb mijn kat na 11 jaar in moeten laten slapen. Het is nu 3 weken geleden, maar och, wat mis ik hem nog..
Mensen zeggen 'wat zielig' en gaan weer verder naar de orde van de dag. Niet iedereen ziet dieren als een volwaardig lid van het gezin helaas.
Een bezoekje brengen zou ik ook niet zo snel doen, maar een kaartje, belletje oid zou ik toch wel heel erg fijn vinden.
Mijn dierenarts stuurde ons 2 dagen later een kaartje met veel sterkte. Erg fijn. :j
Heel erg veel sterkte!!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:46

Kan me voorstellen dat het tegenvalt dat er niemand even langs komt om er over te praten. Helaas heb ik ervaren dat dit soms ook zo gaat als er mensen overlijden. Mijn zwager is ruim een maand geleden overleden, maar sommige mensen condoleren je niet eens en de mensen die vragen hoe het met je gaat zijn op 1 hand te tellen. Denk dat veel mensen er gewoon niet bij stil staan of niet weten wat ze er mee aan moeten en dat iedereen gewoon verder gaat met zijn eigen leven... Komt soms wel hard aan inderdaad. Sterkte met het verlies van je maatje..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 13:47

Het maakt niet uit wat de reden is. Als een goede vriend of dicht bijstaande familie het om wat voor reden dan ook moeilijk heeft, dan ben ik er voor ze

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:47

Ik vind het zelf ook verschrikkelijk als een dier overlijd en krijg ook wel sterkte wensen van familie.. Vooral de familie die zelf ook dieren hebben en het begrijpen, maar veel verder dan dat gaat het ook niet. Een dier verliezen is inderdaad iets van het gezin zeg maar.

Mensen met een hart voor dieren zullen het over het algemeen begrijpen, maar ze zullen niet voor je deur komen te staan of je in dit verdriet te ondersteunen. Het is toch anders.. Het dier dat is overleden was jouw maatje, jouw vriendje... En dus is het verdriet ook echt het verdriet van het gezin en niet van de buitenwereld.

stef schreef:
Het maakt niet uit wat de reden is. Als een goede vriend of dicht bijstaande familie het om wat voor reden dan ook moeilijk heeft, dan ben ik er voor ze

Misschien beseffen ze niet hoe moeilijk het je er eigenlijk mee hebt.. Het is ook niet standaard om, als een dier is overleden, te bellen, te condoleren etc.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:48

stef schreef:
Vuurneon: het doet jou misschien niks, dat dier, maar dat je broer misschien kapot gaat van verdriet, doet je ook niks?

Ik ga niet op 'rouwbezoek' bij de familie langs als hun dier dood is, nee. Ze moeten het doen met; ik vind het vervelend voor je, sterkte. Ik ga niet apart bellen en al helemaal geen honderd kilometer rijden. Als ze zelf bellen om te praten, dan ga ik er wel mee in gesprek. Moet het wel van hun kant komen. Dus bel ze zelf op :j ik denk dat dat het beste is!
Ik verwacht andersom ook niet dat mensen op de stoep staan bij een dood dier bij ons: dat redden wij prima met het gezin zelf.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:49

stef schreef:

Moeten ze het wel weten. Heb je zelf wel contact opgenomen en gezegd dat je hun steun kan gebruiken? Want als er een duidelijke vraag is vanuit mijn vrienden, familie of zelfs buren dan kan ik erop inspelen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-03-13 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:50

stef schreef:

Ik denk dat je het daar fout ziet..
Voor mensen die bij je langs komen nadat een familielid is overleden, is niet alleen de motivatie 'stef en gezin troosten', maar ook de 'therapeutische' werking die het voor hen zelf heeft om over het verlies te praten/bij elkaar te zijn etc. En dat aspect is er dus niet wanneer het om een huisdier gaat, omdat dat ze gewoon niet zo veel doet. Je huisdier is iets van je gezin, terwijl een familielid iets van de familie en omgeving is. Dus zien mensen het intuïtief als normaal om om het verlies van een familielid in een grotere kring te rouwen dan om een huisdier.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:51

Ik vind het een beetje kort door de bocht hoe je denkt. Je verliest een dier dus moeten ze medelijden met jou hebben en jou troosten? Je verwacht dus bij voorbaat als sympathie?

Begrijp me niet verkeerd ben een ontzettende dierenvriend en heb zelf ook een hele verzameling maar zodra er eentje te overlijden komt worden tranen gelaten en daarna is het ook klaar. Net zoals bij mensen gaat het leven verder, met of zonder je lieveling. :j Een foto is voor mij een prettige herinnering en ik verwacht niet van andere mensen dat die allemaal op de koffie komen om mij te troosten omdat ik mijn paard of hond of wat dan ook heb laten afmaken.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:52

TE5 schreef:
stef schreef:

Ik denk dat je het daar fout ziet..
Voor mensen die bij je langs komen nadat een familielid is overleden, is niet alleen de motivatie 'stef en gezin troosten', maar ook de 'therapeutische' werking die het voor hen zelf heeft om over het verlies te praten/bij elkaar te zijn etc. En dat aspect is er dus niet wanneer het om een huisdier gaat, omdat dat ze gewoon niet zo veel doet. Je huisdier is iets van je gezin, terwijl een familielid iets van de familie en omgeving is. Dus zien mensen het intuïtief als normaal om om het verlies van een familielid in een grotere kring te rouwen dan om een huisdier.

Dat denk ik ook ja. :j

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:53

Ik vind dat een dier eigen is. Jij bent diegene die een dier 24/7 mee maakte, en jou vrienden of andere naasten niet. Zelf lang huilen om een dier doe ik ook niet, ben hem of haar dankbaar voor de momenten die we hadden. Tuurlijk is het lief als je van vrienden hoort 'Gecondoleerd, gaat het?' maar bij mij hoeft echt niet constant de telefoon te rinkelen met bezorgde mensen die me willen troosten.
Nee, de dood van een dier en van een mens zijn 2 hele verschillende dingen die je niet kan vergelijken met elkaar.

Anoniem

Re: Een dier verliezen, de normaalste zaak van de wereld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:56

Weet je familie dat jullie het zwaar hebben? Of ga je er vanuit dat ze dat snappen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:57

Ik ben ook erg gek met al m'n beesten, ik snap hoe groot het gat is wat je hondje achterlaat, maar jouw verwachting van anderen deel ik niet. Gaat mij ook wat ver. Ik zou zelf ook geen 'rouwbezoek' hoeven als er een kat gaat ofzo, vind ik toch wat overdreven.

Dus hoe rot ik het ook voor jullie vindt, kan ik me vinden in degenen die je nu blijkbaar mist.
Blijkbaar wéten zij ook niet wat jij verwacht of graag zou willen. (ik zou het ook niet wten) Heb je ze benaderd?

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:57

Misschien zou per vriend moeten proberen i te schatten wat dat dier voor hen betekend heeft.
Ik ben s morgens vroeg door een vriendin uit bed gebeld overstuur haar konijn was dood.
Ben naar haar toe gegaan we hebben afscheid genomen
Zijn samen naar het bos gegaan en hebben hem begraven.
Voor mij betekend dat konijn niets en vind ik de reactie overdreven maar voor haar was het haar wereld
en ze was dankbaar voor de steun en hulp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:59

Ik snap wat je bedoelt, helaas illustreren enkele reacties in dit topic wel dat het sommige mensen gewoon niet boeit...

stef schreef:

Daar zou het inderdaad om moeten gaan. :j Misschien kan je je zelf niet helemaal een voorstelling bij het verdriet maken, maar als iemand van wie je houdt verdriet heeft, maakt dat dan uit? Dan ben je er toch gewoon voor die ander?