Mening gezocht mbt fokken van honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eponine

Mening gezocht mbt fokken van honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 12:17

Hallo,

Wellicht wat breed omschreven titel, maar het volgende is het geval.
We willen er een tweede hond bij, en het ras sharpei heeft ons hart gestolen. Echter zijn er dermate veel gezondheidsproblemen binnen dit ras dat we het eigenlijk niet goed aandurven een pup te nemen.
Neem je een herplaatser, heb je misschien een beter inzicht in de gezondheidshistorie, maar mis je de opvoeding..

We hebben zelf een reu, van ruim 13 jaar, met stamboom, die altijd kerngezond is geweest, enkel nu last heeft van hartruis.
Een fokster kwam met het idee om zelf nog een pup van hem te fokken. Maar...is dat gezien zijn leeftijd nog wel verantwoord? Dalijk blijft ie erin... Dat zou ik mezelf nooit vergeven! Dus eigenlijk ben ik benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben..of tips, is misschien KI een optie? En dan moet je nog een teef vinden, en het vertrouwen dat die eigenaars mee willen werken en je de eerste keus uit het nest geven..

Het zou er mij dus om gaan, dat ik een pup zou hebben van mijn eigen reu, waarvan ik weet dat hij gezond is.

Moeilijk moeilijk... Wie denkt mee, zonder ver/ voor oordelen en zonder verwijten en rellen ( het blijft bokt he ;-) )

cocochanel

Re: Mening gezocht mbt fokken van honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:49

Heeft je reu al eens vaker gedekt?
Denk gezien zijn leeftijd dat hij misschien al te oud is om nog vruchtbaar te zijn..
Ik heb zelfs staffords en weet dat reuen bij dit stamboek voor hun 4de of 6de de eerste keer gedekt moet hebben... Nu weet ik dat de regels met staffords fokken strenger zijn dus geen idee of dit ook voor andere rassen geld en of je überhaupt wel een stamboek bij he honden hebt / of hem erbij wilt..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:51

Hoe lang heeft hij die ruis al? Dit kan erfelijk zijn ;) weet niet of je er dan überhaupt mee moet fokken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:51

Is hij gecontroleerd op alle aandoeningen die voorkomen bij de sharpei? zo niet zou ik het niet doen. Ook met een hartruis zou ik dat zeker niet riskeren.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:53

Dan wordt het wel ki want dekken doet die niet meer. Ook eerst gezondheidstesten laten doen. Heeft zijn fokster evt een teef? Wel alles op papier zetten over wat je gaat betalen en wat niet.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 14:11

Waarom zou hij niet meer dekken? Hij heeft vroeger, tot 8 jaar geleden dienst gedaan als dekreu bij zijn vorige baas. Hij heeft sinds anderhalf jaar een hartruis, van de ouderdom. Hij is voor een sharpei dan ook inmiddels stokoud ;-) ik hoef er geen stamboom bij, mij gaat het erom dat ik weet dat mijn reu gezond is, ik wil dan ook niet de eerste de beste teef. Ik vraag ook geen geld voor de dekking, enkel eerste keus. Maar qua leeftijd moet het dekken op zich nog wel lukken? Zou zijn vruchtbaarheid veel afgenomen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:25

Als jou reu niet getest is dan heb je geen garantie dat de pups ook gezond zijn, dit hangt ook van de teef af..
Geld vragen voor de dekking is ook niet gebruikelijk als je 1e keus uit het nest hebt.
Is gezondheid de enige reden dat je een pup van jou reu wil? Er zijn vast nog wel meer gezonde sharpeis die getest zijn en een nestje krijgen?

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 14:30

Gezondheid, karakter, en kleur (blauw), maar de gezondheid staat bovenaan! Er zijn zeker meer gezonde sharpeis, maar na contact te hebben gehad met diverse fokkers, lijkt het erop dat niemand echt betrouwbaar is als het op bloedlijnen en medische geschiedenis gaat..? Men laat niet makkelijk iets los en verwijt elkaar van slechte lijnen....vandaar dat een van hen met dit idee kwam. We staan eventueel ook open voor een herplaatser, maar ook hier weet je vaak niets van de achtergrond.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:28

zoals je je zelf al afvraagt.. zou hij te oud zijn? ik zou een hond van 13 (die dus echt wel heel bejaard is voor zijn ras!) niet meer laten dekken, daarnaast is de kans dat hij steriel is erg groot..

en idd het is al vaker gezegd, geen garantie dat de pups gezond zijn.. was het maar zo makkelijk ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:29

Wat de betrouwbaarheid betreft heb je volgens mij gelijk. Alleen al vanwege het feit dat ik niet zou weten bij wie ik ooit nog een Shar Pei zou durven kopen, zou ik niet meer aan het ras beginnen.

Ik zou het risico ook niet durven nemen dat je reu een teef dekt en er straks pups FSF blijken te hebben. Onze Shar Pei komt uit een kerngezonde combinatie en toch heeft zijn zus regelmatig koortsaanvallen. Je zou ook deel gaan uitmaken van het 'fokkerswereldje', of je nu wilt of niet. Jouw reu zou dan immers vader zijn en dan kun je tot op bepaalde hoogte wel aangesproken worden op de gezondheid of het karakter van de pups.

En daarbij, zit je reu van 13 nog wel te wachten op het gezelschap van een jonkie?

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 16:34

@sonja, grappig, de jouwe lijkt bijna sprekend op de onze! Tja niet meer aan het ras beginnen...het is zo'n leuk ras, ik kan me niet indenken dat we een ander ras zouden nemen... Maar wie weet? Onze pei is erg sociaal, maar puppies, dat weet je natuurlijk nooit. We gaan er nog eens over prakkidenken....

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:49

Grappig, die van ons is juist niet heel erg sociaal, behalve naar teefjes als ze niet te druk zijn. Ook een intacte reu trouwens! Ik ben nu wel benieuwd hoe die van jou heet en waar hij vandaan komt..! Altijd leuk om te weten :)

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 16:56

Als je zoekt op sharpei archives, de onze heet zodiak Magnum blue benson. Hij is als twee jarige naar nl gekomen vanuit Hongarije, om hier dienst te doen als dekreu. Dat is echter heel beperkt geweest omdat er bij zijn toenmalige baas kinderen kwamen en meneer het veld moest ruimen. Zodoende kwam hij bij mij terecht. Bonzo is erg sociaal, anderen meestal niet zo naar hem helaas! Laatst was de buurhond loops en was hij weer helemaal het heertje hahahaha! Op sharpei archives staan ook foto's van hem trouwens.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:59

Gevonden! Die van ons is wel veel Amerikaanser qua uitstraling zie ik meteen (wat niet per sé een voordeel is). Hij ziet er wel goed uit, mooi in de vacht!