andere hond erbij, probleem.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Robin_Rikkie

andere hond erbij, probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 21:22

Hoi bokkers!

beetje lang verhaal dus ik maak het kort :+
Kennissen moesten van hun hond af (persoonlijke redenen) en ze wouden hem niet verkopen/naar het asiel brengen. Daarvoor zijn ze er teveel gehecht aan (ook hun zoontje) Als ze geen goed huis konden vinden moest hij worden ingeslapen. Nu hebben we besloten dat als het klikt met onze huidige hond hij mag komen.

Vanmiddag was het dan zover. Ging super goed in het begin. Natuurlijk vanuit onze bouvier wel wat gehap etc maar niet gevochten oid. besloten dat we het deze nacht ook zouden proberen en dan morgen contacteren met elkaar :)
nouja, 's avonds moesten ze natuurlijk binnen. Geen probleem in het begin. Ik ben er bijgebleven in het begin etc. Niks aan de hand, wel in de gaten houden etc maar niks doen. Na het uit laten/eten geven (voor de zekerheid apart gezet met het eten, bouvier is al oud en humeurig met eten) is onze bouvier eigenlijk dominant gaan doen. Opsluiten in een hoek en er niet uit laten. Verder doet ze niks maar ze staat er bij van, als je het probeert om erlangs te gaan, val ik aan. De andere hond was doodsbang, is een super onderdanige hond maar daardoor nu ook bang en niet op zijn gemak etc. Omdat wij zelf dan ook niet op ons gemak zijn 's nachts hebben we ze nu apart gezet. We vertrouwen onze bouvier er niet op dat ze niks doet.

Maar, ik weet ook dat ze dit zelf moeten 'uitvechten'. Dus zijn wij nu verkeerd bezig? natuurlijk gaan ze morgenvroeg wel weer bij elkaar al dan niet buiten.
Onze bouvier is altijd met zijn 2e geweest (jack russel erbij) alleen sinds 5 jaar is ze al alleen en verder ook niet veel contact met andere honden, het is echt haar plek geworden zeg maar.

Wat voor advies hebben jullie nog en hoe kan ik het het beste doen morgen?

Bedankt! :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:00

ik laat honden helemaal niks zelf uitvechten :+
ikke ben baas en de rest heeft zich daar in te schikken en zich te gedragen... punt
weet niet wat de nieuwkomer voor hond is ?

Robin_Rikkie

Re: andere hond erbij, probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 22:02

8 jarige labrador, super opgevoed, luistert goed alleen wel dol enthousiast :)

natuurlijk zijn wij de baas maar de honden hebben onderling natuurlijk ook een baas :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:05

Ga lange wandelingen maken met de honden samen.
Dit had je eigenlijk gelijk al moeten doen.
De honden ontmoeten elkaar in een neutraal terrein en als het goed is onderdanig gezien jij de wandeling leid.
Op deze manier was de kennismaking vele malen beter verlopen.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 22:08

Onze bouvier kan geen lange wandelingen meer maken, van het uitlaten is ze al moe etc.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 12:36

Ze zitten nu weer bij elkaar, buiten en.dat gaat goed. De bouvier is af en.toe.wel gefixeerd maar ze vallen.niet aan etc :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:54

Als ze zo gefixeerd is ben jij diegene die haar moet corrigeren, jij bent diegene die bepaald wie er wel en niet in huis thuishoort, zij niet..
Als ze voor de hond gaat staan en hem in een hoek heeft stuur haar dan weg, gewoon hee! En wegsturen met een gebaar desnoods tik je haar even aan, als ze zich zo fixeerd dan komt er straks wel een punt dat het niet goed gaat, en beide honden voelen zichzelf er nu niet lekker bij..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:31

De hond is er pas een dag, geef ze wat tijd en maak er niet meteen een probleem van. Bij herplaatsers kan het hier soms wel eens 6 maanden duren voordat de rust echt wedergekeerd is. Soms gaat het meteen goed, soms duurt het langer. Als er spanning is, niet alleen laten met elkaar. Ga met de honden wat doen op "vreemd" terein.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:15

Sonja_vR schreef:
ik laat honden helemaal niks zelf uitvechten :+
ikke ben baas en de rest heeft zich daar in te schikken en zich te gedragen... punt
weet niet wat de nieuwkomer voor hond is ?

helemaal mee eens... ik laat ze het ook niet zelf uitzoeken, krijg je veelal rare situaties van en de "bange" hond krijgt ook helemaal geen vertrouwen in jou want jij neemt hem niks in bescherming.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 16:21

Het gaat al goed ;)
We zijn wss gewoon te snel geweest en teveel verwacht :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:14

Ik denk dat jouw idee van 'goed gaan' anders is dan de mijne.

Wat 'gehap en gefixeer' noem ik geen goed gaan, dit zijn dan ook al voortekenen voor verdere problemen. Goed gaan is in mijn ogen lekker relaxed samen kunnen zijn, daar hoort happen en fixeren niet bij.

Ik zou dus overdag wat strenger zijn naar je bouvier en activiteiten samen doen. Ook al kan je hond niet lang meer wandelen, hij kan wel lang buiten zijn en ben je dus toch samen een paar uur 'op stap'. (Ook al houdt dat misschien in dat je een half uurtje loopt, half uurtje pauze, half uurtje lopen, half uurtje pauze, half uurtje lopen = 2,5 als roedel 'op stap' geweest)