beetje lang verhaal dus ik maak het kort

Kennissen moesten van hun hond af (persoonlijke redenen) en ze wouden hem niet verkopen/naar het asiel brengen. Daarvoor zijn ze er teveel gehecht aan (ook hun zoontje) Als ze geen goed huis konden vinden moest hij worden ingeslapen. Nu hebben we besloten dat als het klikt met onze huidige hond hij mag komen.
Vanmiddag was het dan zover. Ging super goed in het begin. Natuurlijk vanuit onze bouvier wel wat gehap etc maar niet gevochten oid. besloten dat we het deze nacht ook zouden proberen en dan morgen contacteren met elkaar

nouja, 's avonds moesten ze natuurlijk binnen. Geen probleem in het begin. Ik ben er bijgebleven in het begin etc. Niks aan de hand, wel in de gaten houden etc maar niks doen. Na het uit laten/eten geven (voor de zekerheid apart gezet met het eten, bouvier is al oud en humeurig met eten) is onze bouvier eigenlijk dominant gaan doen. Opsluiten in een hoek en er niet uit laten. Verder doet ze niks maar ze staat er bij van, als je het probeert om erlangs te gaan, val ik aan. De andere hond was doodsbang, is een super onderdanige hond maar daardoor nu ook bang en niet op zijn gemak etc. Omdat wij zelf dan ook niet op ons gemak zijn 's nachts hebben we ze nu apart gezet. We vertrouwen onze bouvier er niet op dat ze niks doet.
Maar, ik weet ook dat ze dit zelf moeten 'uitvechten'. Dus zijn wij nu verkeerd bezig? natuurlijk gaan ze morgenvroeg wel weer bij elkaar al dan niet buiten.
Onze bouvier is altijd met zijn 2e geweest (jack russel erbij) alleen sinds 5 jaar is ze al alleen en verder ook niet veel contact met andere honden, het is echt haar plek geworden zeg maar.
Wat voor advies hebben jullie nog en hoe kan ik het het beste doen morgen?
Bedankt!