Hond plast binnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Hond plast binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 09:58

Hallo,

Ik schrijf dit topic namens een vriendin van mij die nogal problemen heeft met haar hondje..

Sinds 25 januari is zij trotse baas van een 2-jarige Podenco Andaluz teef die als zwerver gevonden is in Spanje. Ze heeft een maand in een gastgezin in Nederland gezeten en is toen bij haar geplaatst. Op de website stond dat het hondje zindelijk was. Toen ze haar op ging halen bij het gastgezin beaamden zij dit, maar ze waarschuwden wel dat ze soms uit enthousiasme als ze 's morgens mee uit mocht een plasje kon doen, of uit protest bij het alleen zijn.

De eerste week liep voorspoedig. Cosmic (zoals het beestje heet) had niets binnen gedaan, ook niet uit enthousiasme en ook niet bij het alleen zijn. Echter na een week begon de ellende. Na een lange wandeling (met vriendin en andere hond, die ook even binnen waren geweest) ging ze voor mijn vriendin d'r neus binnen zitten plassen. Niet helemaal zeker wetende wat ze hiermee aan moest, heeft ze het afgestraft. De meest logische verklaring was dat Cosmic de andere hond nog binnen rook en haar stukje af wilde bakenen, of iets dergelijks.

Echter volgde er in de komende weken nog meer plasincidenten. Meestal met een tussenfase van drie dagen. Op verschillende momenten. Als ze net terug kwamen van een wandeling, ging ze ineens zitten. Ook te verklaren, want er zijn zoveel prikkels buiten, dat ze buiten misschien niet alles gedaan heeft, hoewel ze buiten wel degelijk plast! Vervolgens heeft ze twee keer voor de WC zitten plassen als mijn vriendin zelf op de WC zat. Nog een aantal plasincidenten verder, begon het er op te lijken dat Cosmic binnen plast als ze even geen aandacht krijgt, of wordt "afgewezen". Ze is namelijk enorm opdringerig, als je op de bank zit komt ze tegen je aan zitten, zet ze haar poten in je gezicht, klimt ze op je schouder op zo "boven" je te staan. Bij de training die ze volgt heeft mijn vriendin dit aangekaart en gezegd dat zij dacht dat het om dominantie ging. Maar de hondenschool vond dat een raar idee, ze is helemaal niet dominant, ze zoekt gewoon contact, en ze mag absoluut niet afgewezen worden omdat ze dan uit protest gaat zitten plassen.

Dus de week daarop volgend kreeg Cosmic iedere keer wanneer zij dat wilde aandacht, iets wat mijn vriendin nogal tegenstond, want zij vindt dat een hond geen aandacht mag "claimen" maar dit krijgt wanneer de baas er zin en tijd voor heeft. Afijn, het leek te werken want Cosmic was weer een paar dagen droog. Tot gisterenavond. Ze lagen samen op de bank te dutten, en ineens staat Cosmic op en gaat in de hoek van de kamer (in zicht) zitten plassen. Inmiddels heeft mijn vriendin begrepen dat je dergelijk gedrag moet negeren, maar de verontwaardige "hey!" kan ze niet onderdrukken.. Afijn, deze keer werd Cosmic niet genegeerd, of afgewezen, sterker nog, ze werd geaaid op het moment dat ze besloot op te staan om te gaan plassen.

Verder zijn de regels in huis aangescherpt. Mijn vriendin gaat eerst door een deur, de andere (oudere) hond eet eerst, ze komen alleen op uitnodiging op de bank, bij het uitlaten lopen de honden achter haar, etc.

En niet onbelangrijk, er is nog een andere hond in huis, een 13-jarige kruising Mechelse Herder teef. Die trekt zich gelukkig niks aan van het geplas, gelukkig, zou wat zijn als zij er ook nog eens overheen ging zitten plassen.. Hoe het met de rangorde tussen die twee zit is niet echt duidelijk. Ze hebben weinig interactie, spelen af en toe buiten maar dan lijkt er niet één dominanter dan de ander. Natuurlijk zal dit wel zo zijn, maar de tekenen dat de één de ander domineert zijn op z'n zachts gezegd niet erg duidelijk. Maar mocht Cosmic dominant zijn over de andere hond (Punk), dan is Punk eerst voeren natuurlijk niet slim, want zo blijft er dan een strijd..

Verder is mijn vriendin momenteel aan het afwegen ermee naar de dierenarts te gaan om te kijken of ze eventueel een blaasontsteking heeft. Echter is dit een duur grapje en vertoond het hondje verder helemaal geen symptomen als veel drinken, grote plassen doen (het zijn steeds kleine plasjes), etc.

Dus, vraag 1. Wat is dit? Dominantie? Onzekerheid? Onzindelijkheid? Onwennigheid? Of toch iets medisch?
En de logische vraag 2. Wat doet ze hier aan?

Edit: Nog even eraan toevoegen dat ze om de paar uur uit gaat (en dan een wandeling maakt van minstens 30 minuten), en dat ze buiten Cosmic prijst alsof ze net een wereldwonder heeft verricht, gevolgd door wat lekkers, als ze een plasje doet..

wendy1987

Re: Hond plast binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:50

Maar is de hond niet ontzettend onzeker? En het kan ook prima medisch zijn, is dat nog niet uitgesloten?
Negeren, absoluut negeren. Vooral als het daadwerkelijk gebeurd om aandacht of omdat de hond onzeker is.
Dus ook niet hey, of een andere vorm van reactie. En idd, zo vaak mogelijk eruit. zodat je zeker weet dat ze niet ineens wel moet. Dus na elke slaap sessie, speel sessie etc. Gewoon als met een jonge pup.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:54

Als eerste zou ik urine opvangen en even bij de dierenarts langs brengen om even na te kijken.

Verder kan het goed onzekerheid zijn of niet goed zindelijk gemaakt. Plassen uit dominantie en aandacht vragen geloof ik nooit zo in.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:57

Juist vaker kleine plasjes doen kan duiden op een blaasontsteking. Zou voor de zekerheid toch even wat urine opvangen en dit laten onderzoeken. Zo duur is dat niet hoor. Verder zou ik zeker duidelijke regels hanteren en idd niet steeds als de hond dat wil aandacht geven. Vaste plaats in huis maken, waar ze op commando ook enige tijd blijft liggen. Een bench zou een optie zijn. Als je dit goed 'opzet' is het voor een hond zijn eigen, vertrouwde plekje waar ze graag in liggen.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 11:02

Medische zaken uitsluiten, daarna een erkende gedragstherapeut inschakelen. Niet met halve adviezen aanmodderen. En ja, dat kost geld.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 11:11

Oké, maandag eerst eens langs de dierenarts, dus!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:28

Verstandig! Want dan kan je medische oorzaken uitsluiten :j

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 17:07

Vandaag een telefonisch consult met de dierenarts gehad. Naar aanleiding van haar uitleg heeft zij uitgesloten dat de oorzaak medisch is (aangezien ze niet iedere dag binnen plast, ook binnen plast als ze net uit is geweest, niet veel drinkt, en het 's nachts wel op kan houden). Nu wordt ze teruggebeld door een gedragsdeskundige..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:26

ik zou eens contact zoeken met de stichting. Die hebben als het goed is een gedragstherapeut die bekend is met buitenlandse honden en met deze problemen enz. Een gedragsdeskundige inschakelen kan een zeer duur grapje zijn en buitenlanders moeten vaak anders benaderd worden (door herkomst en wat ze mee gemaakt hebben) en dan is een gedragsdeskundige die daar vaker mee te maken gehad heeft wel handig.

Dit is nu overigens al wel de 4de buitenlandse hond met dit probleem die ik in een half jaar tijd tegen gekomen ben. Gebeurd dit werkelijk vaak of is het toeval? (heb geen ervaringen verder met buitenlandse honden omdat ik er tegen ben ze naar hier te halen maar dat is een andere discussie echter 3 aangeboden gekregen voor in de opvang omdat ze onzindelijk waren en de stichting ze niet terug wilde hebben en deze van TS)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:59

Onze teef had dit ook steeds en plaste ook niet constant in huis maar had wel degelijk een blaasontsteking. Vind het knap van de DA dat ze dat zo uit kan sluiten telefonisch.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:24

Ook ik vind het wel bijzonder dat het zo snel uitgesloten kan worden. Blaasontsteking kan zich uiten in verschillende vormen. Kleine moeite om toch even wat urine op te vangen en af te geven?
Hopelijk kom je er wel uit en wordt ze wel snel zindelijk en stopt het binnenplassen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:16

Er werd al aangegeven dat de hond plast uit protest. Zoals je vriendin zelf al opgemerkt heeft, doet de hond het snel bij te weinig aandacht.

Ik zou dan ook de hond leren op de plaats te liggen en dat dat iets leuks is. Clicker is hierbij een aanrader ivm onzekerheid van de hond. Blijkbaar moet de hond leren dat even geen aandacht krijgen geen probleem is.
Zodat als je vriendin even geen aandacht voor de hond heeft, de hond naar de plaats kan en dat ook als iets leuks beschouwt (lekker kauwen op een botje, eten krijgen, speeltje oid)

Ben wel benieuwd wat de gedragstherapeute zegt (blijf wel altijd zelf nadenken, want soms hoor ik me toch dingen van GT's...)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:20

Is ze gesteriliseerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:30

Heb ook al jaren een hond uit het buitenland en jawel, bekend probleem. In mijn geval is het een herderkruising, niet gecastreerde reu van intussen bijna 12 jaar. Kan zich 's nachts prima ophouden, overdag ook als het even moet maar geef je niet genoeg aandacht en ben je 1 minuut weg, dan was het poot omhoog tegen de tafel of een stoel. Zelfs als overdag bij mooi weer de deur naar de tuin de hele tijd open stond ging hij het nog in huis doen. Bij afwezigheid zat hij in de garage (lekker koel, frisse lucht en licht via klapraam, rustig en ruim) maar wat heb ik daar al een massa str*nt mogen opruimen en hij plaste werkelijk overal tegenaan. In de veel te kleine inkomhal... deed hij niks. Alleen zit daar de trap naar de slaapkamers, mag hij eigenlijk niet op met zijn rug (na 5 hernia's) en eender welke blokkade zoals kinderhekjes breekt hij letterlijk uit de muur.

Ook hier is vanalles de revue langs geweest: afstraffen, negeren, extreem belonen bij plasjes buiten, DA bezocht en toch bleef het voorvallen. Hoe ik het heb opgelost? De hond komt nu niet meer zonder mij in de woonkamer en zit overdag als ik er niet ben dus in een piepkleine inkomhal. Blijkbaar is die omgeving zo rustgevend en goed dat hij er geen behoefte meer aan heeft. En het is helemaal goed als mijn vriend overdag thuis is, dan doet hij niks dan slapen en in de tuin rondhobbelen :')

Dus om aandacht vragen, het kan wel denk ik. Hoe je het ook draait of keert, elke keer als ze plast kijk je naar haar, je vloekt even in jezelf, je gezichtsuitdrukking en lichaamshouding veranderen even tov de hond en ook negatieve aandacht is aandacht... Blijkbaar is zelfs zo'n subtiel signaal soms genoeg voor een hond om te weten "aha, succes" en het dan te herhalen. Zo is het mij toch uitgelegd door een ervaren trainer. En sinds we het negeren en buitenom de hond nog meer aandacht geven is het inderdaad gewoon gestopt.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 21:35

Ze is gesteriliseerd. En hmm, misschien dan inderdaad alsnog maar even urine af gaan geven..

Vorige week zaterdag had mijn vriendin een telefonische afspraak met de gedragstherapeute van de stichting zelf. Inderdaad wel handig, omdat die ervaring heeft met dit soort hondjes. Maar toen ze belde kreeg ze te horen dat er een noodgeval tussen was gekomen en dat ze de week daarna terug mocht bellen. Echter krijgt ze net een email dat de gedragstherapeute de komende twee weken wegens omstandigheden niet bereikbaar is, en ze moet wachten op een nieuwe afspraak. Dat schiet dus niet echt op..

Wel is ze zelf aan de slag gegaan met tips die ze bij de hondenschool waar ze gehoorzaamheid doet kreeg. Hun advies was om het hondje niet af te wijzen, omdat het eigenlijk heel goed is dat ze, ondanks haar onzekerheid, contact opzoekt. Nu dus lekker veel knuffelen en als ze de hond even geen aandacht kan geven (als ze bijvoorbeeld even wil eten, gaat niet zo handig met een hond op je bord) mag ze op de gang met een kluif.

Vooralsnog werkt het, het hondje heeft sinds zaterdag niet meer binnen geplast! Maar ssh, niet te hard juichen, dan zul je zien dat..

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:53

Bij mijn dierenarts is alleen urine onderzoeken maar iets van 13 euro.
Maar dan moet je het wel zelf thuis opvangen en niet op consult komen.
Zelf heb ik ook een Spaanse kruising, die twee keer blaasgruis heeft gehad (nog geen blaasontsteking gelukkig).
Twee weken op speciaal voer en de blaasgruis is weg. En het is fijn om het uitgesloten te hebben.