Honden, hoe lang alleen zitten, wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Honden, hoe lang alleen zitten, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 17:45

Hallo bokkers,

Wat vinden jullie?
Hoe lang mag een hond volgens jullie maximaal alleen zitten overdag?

Onze Sheltie van 12 zit meestal 4-6 uur per dag alleen doordeweeks.
Op woensdag is mijn moeder vrij, maar dan is ze soms weg. Op donderdag zit hij 8 uur alleen, puur omdat mijn broer en ik allebei 8 uur les hebben en mijn ouders die dag beide ook 8 uur werken.
Vaak is mijn broer 's ochtends vrij of 's middags vroeg uit, dus valt het mee.

Wat is jullie mening?

Anoniem

Re: Honden, hoe lang alleen zitten, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:47

Het ligt eraan wat de hond voor de rest doet. Als hij iedere dag 2 uur losloopt, veel contact heeft met andere honden, wat te kluiven krijgt en mentaal regelmatig wat uitdaging krijgt in de vorm van werk vind ik 4-5 uur alleen zitten minder erg dan wanneer mensen twee keer per dag een blokje om lopen en de hond de rest in de bench hebben bijv.

Maar 4-5 uur vind ik echt wel de max als je maar 1 hond hebt in huis. Als je meerdere honden op een terrein hebt bijv. is het ook weer anders. Maar bedenk dat je hond 's nachts ook "alleen" is en een tijd niks doet en dat nacht+8 uur overdag bijna 24 uur niks doen is.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 17:50

Onze hond krijgt zeker mentale uitdaging, genoeg aandacht en contact met andere honden bij de wandelingen.
Maar dat mensen ze altijd alleen hebben zitten zoals jij beschrijft kan gewoon niet :n

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:51

Mijn honden zitten 2 dagen alleen thuis. Worden wel tussen de middag 1,5 uur ongeveer uitgelaten. Lekker rennen spelen ballen etc. Het is niet anders.

Op de andere dagen komen ze minstens 3 uur buiten en lekker los...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:09

ik geef er niet om dat honden alleen moeten zitten. Lengte maakt ook niet uit honden kunnen geen klok kijken. Echter als een hond het niet aan kan is 5 minuten alleen zijn al veel te lang en als de energie die hij heeft niet eruit kan via wandelen en spelen dan vind ik dat ook zielig. Wat heeft een hond aan mensen die de hele dag thuis zijn en hem daarnaast maar net een uur per dag in totaal uitlaten en de rest moet hij binnen leven als het een zeer actieve hond is? Dan kan hij beter bij iemand zitten waar hij bijv. 8 uur per dag alleen thuis moet zijn wat hij goed kan en daarnaast nog 2 á 3 uur intensief vanalles mee gedaan wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:35

dierenfan schreef:
ik geef er niet om dat honden alleen moeten zitten. Lengte maakt ook niet uit honden kunnen geen klok kijken. Echter als een hond het niet aan kan is 5 minuten alleen zijn al veel te lang en als de energie die hij heeft niet eruit kan via wandelen en spelen dan vind ik dat ook zielig. Wat heeft een hond aan mensen die de hele dag thuis zijn en hem daarnaast maar net een uur per dag in totaal uitlaten en de rest moet hij binnen leven als het een zeer actieve hond is? Dan kan hij beter bij iemand zitten waar hij bijv. 8 uur per dag alleen thuis moet zijn wat hij goed kan en daarnaast nog 2 á 3 uur intensief vanalles mee gedaan wordt.

Maar ook als je hond veel doet blijft het een roedeldier dat zich fijner voelt bij de groep en die roedel ben jij voor je hond.
Het is neit óf actief bezig zijn óf vaak thuis. Het zou en en moeten zijn...

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:52

Ik voel een zware discussie opkomen.. :')

Ben het wel met dierenfan eens hoor, dan zou je dus als fulltime werkende nooit een hond kunnen hebben als dat allemaal 'zielig' is.
Ken mensen die thuis werken en dus stellen dat hun hond niet alleen is overdag, terwijl zij 7 uur lang op hun 'kantoortje' doorbrengen en de hond in de woonkamer.
Tja, wat heeft het dier daar dan aan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:52

Ik vind dat het helemaal aan het soort hond ligt. Die van mij bijvoorbeeld.. die is heel erg op zichzelf en gaat 's avonds om 6 uur op de bank liggen en om 11 uur moet ik em wakker maken voor haar laatste plasje :Y) Als je zo'n hond een ander ritme aanwent, dat ie overdag gaat slapen dan kan ie best eens 8 uur alleen blijven. Maar als je een hond hebt die vol energie zit, en zich niet de hele dag kan vermaken met een kauwspeeltje, dan kan twee uur alleen al te lang zijn..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:55

Ik ben het voor een groot deel met dierenfan eens, alleen vind ik het werkelijk niet kunnen dat een dier 8 uur zijn/haar plas/behoefte op zou moeten houden!! Ze moeten de hele nacht ook al door.
Bij ons komt het ook wel eens voor dat ze een aantal uur alleen zitten, maar ik zorg wel dat ik dan tussen de middag langer pauze heb, zodat ik tussen de middag een stuk met ze kan gaan lopen!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 20:00

Kentaro schreef:
Ik ben het voor een groot deel met dierenfan eens, alleen vind ik het werkelijk niet kunnen dat een dier 8 uur zijn/haar plas/behoefte op zou moeten houden!! Ze moeten de hele nacht ook al door.
Bij ons komt het ook wel eens voor dat ze een aantal uur alleen zitten, maar ik zorg wel dat ik dan tussen de middag langer pauze heb, zodat ik tussen de middag een stuk met ze kan gaan lopen!

Bij onze hond komt het 1x in de week voor dat ie z'n plas 8 uur lang moet ophouden, maar daar lijkt ie geen probleem mee te hebben.
Die dag kan het helaas niet anders, in pauzes kan ook niemand naar huis, maar hij lijkt er geen problemen mee te hebben, maar dat kan met andere honden natuurlijk wel zo zijn :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:06

'S nachts moeten ze hun plas toch ook minstens 8 uur ophouden? Vooral voor teefjes niet zo'n probleem. Die van mij geeft het altijd aan als ze naar buiten wil.. 's avonds rond een uur of 10 laat ik haar nog even uit, en 's morgens als we beneden komen draait ze zich nog eens om en rond een uur of 9 wil madam pas naar buiten :=

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 20:07

Onze hond deden we vroeger wel een avondrondje mee rond 11 uur, toen ie nog geen jaar oud was, maar na een paar weken wilde hij gewoon niet meer mee en had zoiets van: Ga zelf maar een rondje lopen, moet ik echt mee? :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:08

heb geen uren gezegd van alleen moeten zijn en hoe lang plas op houden. Dat vind ik hele andere discussies. Echter als de hond het aan kan vind ik het geen problemen als een hond uren alleen moet zijn, mits.......... (zie vorige post).

Het is zielig dat een hond die niet alleen thuis kan zijn (geldt voor mij ook voor honden die niet zonder bench alleen thuis kunnen zijn) uren per dag alleen moet zijn en dat meerdere dagen per week. Het is niet zielig een hond alleen thuis te laten die voldoende aandacht en beweging krijgt naar zijn/haar behoefte en die gewoon lekker gaat liggen slapen.

Roedeldier of niet als hij relaxt alleen kan zijn dan is het goed.

Mijn honden zijn zelden alleen thuis. Echter als mijn ouders op vakantie zijn (3 weken op jaar is dan al veel hoor) dan moeten ze 2x 4.5 uur alleen zijn. Dan gaan we 's ochtends vroeg 3 kwartier wandelen. Tussen de middag een half uur los aan de dijk ravotten en 's avonds nog een uur lopen en spelen. Voor mijn honden is dat genoeg. Bij alleen thuis zijn zitten ze dan bij goed weer buiten in tuin en schuur en bij slechter weer (deels) in huis of alleen in huis. Als ik ooit op mezelf ga dan ga ik alleen voor herplaatsers die echt goed alleen thuis kunnen zijn en als ze het nodig hebben dan mogen ze 1 of meer dagen per week naar een dagopvang om daar een hele dag geanimeerd te worden.
Mijn huidige honden kunnen super goed alleen thuis zijn. Ik zou ze echter op woensdag naar een dagopvang doen. Dan heb ik mijn middag pauze uur om mijn huis een beetje aan kant te maken en die avond ook omdat ze dan al doodmoe zijn van de hele dag bezig zijn. Geen uitlaatservice dus dat ze 1x uitgelaten worden bijv. maar echt een dagopvang waar ze de hele dag aanwezig en bezig zijn.

Zonder honden leven zou ik afschuwelijk vinden. Dus ik zou van alles proberen om met honden zo te kunnen leven dat zowel de honden als ik er prettige ervaringen mee hebben.

Dan stap ik maar over van de (grote) dogachtigen op chihuahua's met kattenbak. Dan heb ik toch nog honden in huis (grapje hoor!!!!!!)

Overigens zou ik wel altijd voor minimaal 2 gaan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:11

EskeGirl schreef:
Kentaro schreef:

Bij onze hond komt het 1x in de week voor dat ie z'n plas 8 uur lang moet ophouden, maar daar lijkt ie geen probleem mee te hebben.
Die dag kan het helaas niet anders, in pauzes kan ook niemand naar huis, maar hij lijkt er geen problemen mee te hebben, maar dat kan met andere honden natuurlijk wel zo zijn :j

Die van mij moeten dat elke nacht maar dan zijn ze de hele nacht aan het slapen en niet tussendoor spelen, ravotten, drinken enz. ;)

Mijn honden zouden het misschien wel kunnen maar wij houden nooit meer dan 4 á 5 uur tussen de uitlaat ronden overdag ook als we weg gaan wordt dat zo geregeld. Gelukkig in zo'n 18 jaar nog nooit voor gekomen dat we ze overdag niet binnen de 5 uur weer uit konden laten (soms met behulp van (over)buren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:22

Gimli_ schreef:
Ik voel een zware discussie opkomen.. :')

Ben het wel met dierenfan eens hoor, dan zou je dus als fulltime werkende nooit een hond kunnen hebben als dat allemaal 'zielig' is.

heel goed begrepen ja :) Want dat is ook gewoon zo. Of je meot een hele grote tuin en meerdere honden hebben zodat ze overdag niet zitten weg te kwijnen in hun eentje zonder vermaak.

edit: of je regelt dat je je hond ergens heen brengt voor die tijd.... maarja, daar willen ze geen geld aan uitgeven want die hond is er voor hun plezier en niet om een fijn leven te hebben. Of je hebt een baan waarbij de hond (gedeeltelijk) mee kan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-03-13 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:23

Hond is hier
- 6 en half uur alleen
-heeft 1 uur en 10 minuten beweging.
- minimaal 8 uur in gezelschap
Ik vind dit toch eigenlijk wel de max. Vind het aantal uren alleen in ons geval ook al best veel maar het kan niet anders.. 2 fulltime werkende ouders en 2 naar schoolgaande kinderen.
Ik denk dat je wel uit kan gaan dat het aantal uren dat een hond alleen is minder moet zijn dan het aantal uren dat het dier in gezelschap is.

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:47

Onze hond kán wel 8 uur alleen zijn, maar komt eigenlijk vrij weinig voor, alleen als mn vader ochtenddienst (werkt in ploegen) heeft en mn moeder en ik ook lang weg zijn gebeurt dat soms, maar meestal is één van ons vroeg thuis, of komt er tussen de middag iemand die hem even naar buiten laat.
Als hij alleen is heeft ie water + voer binnen staan, en soms is de kat er als gezelschap :')

Verder is die als mn vader nachtdienst heeft helemaal niet alleen, en met middagdienst ongeveer 1-2 uurtjes. Als mn vader vrij is of in het weekend is die max. 3 uur alleen.
Beweging krijgt hij voor mijn gevoel ook genoeg, onze tuin is 100m lang en daar rent hij de hele tijd in heen en weer als wij buiten zijn.
Met andere honden kan hij helaas niet goed samen, tenzij het teefjes zijn die ook sowieso slapper dan hem zijn want hij moet en zal de baas zijn :+

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:59

Hier ook twee fulltime werkende met 1 hond. De hond in kwestie is 8 jaar en het komt voor
dat deze 1x per week 9 uur alleen is. Wij werken allebei onregelmatig en daardoor zit de hond
over het algemeen niet langer dan 3 uur alleen. Tevens nog mijn ouders achter de hand waar
we haar heen kunnen brengen als het rooster wat rotter uit pakt voor ons beide.

Ik zal deze teef er niet meer mee plezieren een tweede hond in huis, dit heb ik een 4 tal weken gehad
door omstandigheden en daar werd ze niet gezelliger van. MOcht er hierna weer een hond komen
dan overweeg ik wel eerder 2 honden te nemen dan 1.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:17

Mijn hond zit 4 ochtenden van half zeven tot half één alleen (komt vrijdag weer een pup dan zitten ze met z'n tweeen). Ik heb altijd meerdere honden gehad maar helaas eind vorig jaar vroeg afscheid moeten nemen van mijn andere hond, dus ben blij dat ze weer een maatje krijgt. Elke middag wandel ik en loopt ze een uur los en in het weekend meestal grotere wandelingen als mijn man ook vrij is. Regelmatig werk ik of mijn man een dagje thuis dat scheelt ook weer. Mijn honden (dit is inmiddels mijn 4e) hebben er nooit moeite mee gehad, nooit gejankt of wat dan ook. Hond zijn enorme gewoontedieren als ik thuiswerk ligt ze de hele ochtend op de bank te slapen alsof ik er niet ben! S'nachts is mijn hond ook bij me want ze slaapt bij mij op de slaapkamer!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:05

Het verschilt heel erg per hond en de uitdaging die hij krijgt.

Naar mijn idee moet de tijd die de hond alleen is dan ook gecompenseerd worden met de fysieke beweging en mentale uitdaging. Zo kan een hond naar mijn idee prima 8u alleen zijn op een dag, maar zal hij 's ochtends geestelijk uitgedaagd moeten worden en 's avonds veel fysieke beweging moeten krijgen.
Wat veel is, verschilt ook heel erg bij mensen merk ik. Een uur wandelen vind ik heel normaal en zeker geen grote wandeling. Naar mijn idee is een wandeling pas 'groot' vanaf 2u.
Als ik mijn hond 8u per dag alleen zou moeten laten, zou ik me niet prettig voelen als hij minder dan 4u buiten komt, waarvan hij 1u mentaal goed uitgedaagd wordt.
Zou ik mijn hond 4u alleen laten, dan zou ik me niet prettig voelen als hij die dag mindere dan 3u buiten komt.
Ben ik de hele dag thuis, dan heb ik geen problemen met een dagje 2u buiten komen.

Nu kijk ik ook naar uitvoerbaarheid. Zou ik dus een drukke dag hebben en daardoor 8u weg zijn (komt hier niet voor dat ie dan ook daadwerkelijk zolang alleen is, maar hypothetisch gesproken) ga ik diezelfde dag geen 4u meer wandelen, dus zou ik de avond daarvoor 2,5u wandelen, 's ochtends een uur en bij thuiskomst weer een uur bijvoorbeeld.

Laura1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:35

Ik ben het wel eens met dierenfan :j

Ik ken een vrouw, zonder baan, met een hond. Ze doet weinig met het beest en loopt elke middag een half uurtje.
Mijn directrice heeft een hond en werkt fulltime. Elke ochtend loopt ze een half uur voordat ze naar d'r werk gaat en als ze thuis komt loopt ze weer meteen een uur. In het weekend is ze er bewust voor de hond. Ze gaat dan vaak naar het water of naar het bos. Ik denk echt dat de hond van mijn directrice een beter leven heeft.

Onze eigen hond gaat 3 dagen in de week mee naar het werk van mijn vriendin. Op woensdag en vrijdag zit ze van 08.00 tot 13.00 alleen. Als ik dan thuis kom ga ik meteen een stuk met haar wandelen.
Ze is nooit langer alleen..zou ik ook onterecht vinden, want ze is niet echt een zelfstandige hond en enorm op ons gericht

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:44

Die van ons zitten 4 dagen van 9 tot 16. alleen. Daarnaast geen ze wel minstens 3x per week naar bos of strand en 1 van de 3 gaat eens per week naar training. Ze zijn ook met zn 3en dus niet helemaal alleen. Daarbij komt mn vader soms eerder thuis.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:14

Ik werk bijhoorlijk veel met een eigen zaak. En ik heb 1 hond, woon alleen in een ruim appartement. Toch heb ik niet het idee dat Boem grote trauma´s aan mijn afwezigheid overhoudt. Die ligt toch wel te snurken. Wij gaan ´s ochtends altijd zo´n anderhalf uur het bos in. Daar zijn dan ook bijna altijd wel andere honden, dus heeft hij gelijk sociale contacten. Dan breng ik de hond naar huis en ga ik zo´n 4-5 uur werken. Dan kom ik weer thuis en lopen we een kort rondje van 15 minuten. Dan is het mijn tijd, ga ik een half uurtje slapen, douchen etc. En dan gaan we weer een uurtje tussen vulkanen lopen. En dan ben ik weer weg, zo´n 6-8 uur. Afhankelijk van de clandizie. Maar als ik dan thuis kom staat meneer zich rustig uit te rekken want is hij ook net wakker. Dan is het eten voor hem en een kort uitje aan de riem van zo´n 10minuten, en hup, naar bed.
Er zullen mensen zijn die vinden dat ik mijn hond iets vreselijks aan doe. Maar mijn hond is vrolijk, komt aan zijn beweging, we hebben ons vaste eigen ritme, hij heeft zijn vriendjes, en bij mijn afwezigheid ligt hij non-stop te snurken. Kortom, ik vind dat honden alleen thuis best moet kunnen, als je je maar organiseerd. Om 8 uur ´s ochtends 10 minuten uitlaten en om 8 uur ´s avonds klaar zijn met in de file staan en weer 10 minuten uitlaten is ook voor mij not-done.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:20

Echt concreet in uren aangeven vind ik lastig. Zelf wil ik mijn hond niet langer dan 4 uur alleen laten. maar los van dat wil ik dat hij veel beweging krijgt en genoeg met andere honden kan dollen (we gaan dus veel, vrijwel dagelijks naar het bos)

ik snap alleen nooit zo goed dat mensen fulltime werken overdag en de hond alleen hebben. Want als je 8 uur werkt (en een uur reist bijvoorbeeld) en 8 uur slaapt en dan nog zo'n 2uur besteed aan je persoonlijke verzorging (eten koken, ontbijten, douchen, omkleden, etc) dan ben je bij elkaar al 19 uur kwijt en dan reken in nog zuinig dus. Lijkt me voor een hond niet fijn (vooral een hond alleen)

Maar goed, honden zijn gewoontedieren die niet in de toekomst kunnen kijken en zich dus maar aanpassen. Toch zou ik in veel gevallen die ik lees/hoor geen hond willen nemen