Hond nemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Melissa

Hond nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 16:32

Beste bokkers,

Ik heb 17 jaar lang een hond gehad, zij is 3 jaar geleden overleden.
Nu wil ik erg graag weer een hond, maar ik werk fulltime, onregelmatige diensten (ook nachtdiensten).
Ik woon in een huis met een kleine tuin.
Nou is het zo dat mijn moeder in de ziektewet loopt (langdurig helaas) en de hond wil opvangen als ik moet werken zodat de hond niet te vaak en lang alleen zit.
Valt dit te combineren of moet ik dit uit mijn hoofd zetten?

Eske_B

Re: Hond nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:33

Hoe lang zou de hond op een dag alleen zitten als jij werkt en je moeder hem niet opvangt?
En anders zou het een optie kunnen zijn om er 2 te nemen, honden hebben toch gezelschap nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:35

Mijn schoonmoeder paste ook op de hond toen we beiden lang werkten (ik van 9.00 tot 18.00, vriend van 10.00-18.00) Nu ik andere diensten draai (7.00 beginnen en vaak tot 10/12/15) zit ie gewoon alleen. Dat gaat goed. Nu hebben we ook een klein mormeltje hoor..

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:38

Wellicht dat het zou kunnen, alleen vind ik dat een hond niet langer als 4 uurtjes alleen moet zitten.
Hoelang zouden ze overdag alleen zijn?
Nou heb ik wel de zware luxe dat ik beide honden kan mee nemen naar het werk :)

Wellicht dat je dan wel voor een ras kan kiezen, die niet zo energiek is, en daardoor genoegen neemt met minder aandacht (een border bijvoorbeeld zou dan niet in de situatie passen)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:40

Als je een kleiner type neemt met een katteluikje. En je geeft hem voldoende aandacht als je er wel bent dan lijkt het me geen probleem. Ik zou dan niet voor een pup gaan.
Mijn hond gaat tegenwoordig mee naar het werk maar ligt daar ook de hele dag te maffen.

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:45

Een hond zou niet lange dagen alleen moeten zijn, dag in dag uit, ook al staat daar tegenover dat hij heel veel aandacht krijgt als je er wel bent.
Naast je werk zal je ook nog wel eens boodschappen moeten doen, naar een verjaardag, etc etc....
Ik sluit me aan bij bovenstaande...max 4 per dag alleen...en natuurlijk kan het ook wel een keer een dagje wat langer, maar een hond zou niet veel alleen moeten zijn...

Misschien kan je het inderdaad combineren met je moeder en daarnaast bedenken wat je zou doen als zij bijv een keer niet kan.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:57

ik denk niet dat dit een groot probleem moet zijn. Ik ga het zelf ook zo doen volgend jaar. Volgend jaar koop ik een pup en na 3 weken ga ik gewoon weer werken en mag mijn oma overdag op het hondje passen.
Zij wil namelijk graag een hond maar kan er 's avonds niet mee over straat en ik wil graag een hondje, maar dna moet het hondje overdag alleen zijn. perfecte oplossing dus.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:02

ik denk dat je een hond er geen plezier mee doet om zo lang alleen te moeten zitten, hoe leuk jij het ook vindt!
Je kunt imo beter kiezen voor een ander huisdier, misschien een kat, of beter nog, twee?!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 17:09

Bedankt voor de reacties! Ik wil het graag en denk er even goed over na.

Ik ben geen kattenmens en heb veel familie die alergisch is voor katten.

De hond zou max 4/5 uur alleen zijn, maar alleen als ik ochtenddienst heb (vroeg beginnen) Maar ik zou hem dan ook de avond daarvoor naar mijn moeder brengen. Ik heb niet vaak ochtenddiensten en draai voornamelijk middag en nachtdiensten, dus dan zou hij minder uur alleen zijn.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 17:11

Mijn vader zou af en toe ook bij willen springen als mijn moeder niet kan of er niet is.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:22

Maar vind je niet dat je dan te veel afhankelijk bent van een ander? Ik bedoel je wil heel graag een hond maar de meeste zorg komt dan wel op een ander neer?
En wordt dat dan niet heel veel heen en weer gezeul tussen jou en je moeder (en misschien ook nog je vader)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:24

idd, een hond wordt op zijn minst 10 jaar oud.
Wat als in de tussentijd blijkt dat je moeder er niet voor kan zorgen?

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:28

Ik woonde vlak bij mijn werk en liet onze hond tussen de middag uit. Nu wonen we verder weg en zit de hond ca 8 uur binnen of is buiten op het erf. Dit ligt aan het weer. Ze is veel alleen zou je zo zeggen, maar dit vind ze prima. Ze is ook vaak buiten als wij binnen zijn, vind wel een plekje in de stal of tuin. Gaat prima.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:50

Mijn hond (een ridgeback) deed ik smorgens voor ik naar m'n werk ging even uitlaten, m'n vader at altijd thuis om 12 uur dus dan ging hij even een rondje lopen, en als ik savonds thuis kwam ging ik weer een rondje lopen. Zo kwam ze er meest ongeveer 1,5 uur uit door de weeks.
In het weekend ging ik vaak naar het strand of bos en was dan ( buiten het rondje smorgens en savonds om) dik 2 uur, soms 3 of 4 uur weg.

Een ander verhaal als het slecht weer is, want daar houd mevrouw niet van.
Dan rende ze naar het plantsoentje aan het einde van de straat, ging ff plassen, soms nog ff een poepje en dan rende ze weer terug naar huis. Dus als ze dan (bij hele dagen slecht weer) een half uurtje buiten was geweest was het veel.

Nu woon ik alleen maar eet ik zelf tussen de middag thuis en heb inmiddels 2 honden. Heb er een boerenfox bij. Dus ze zitten de hele dag samen in huis. Als ze dan buiten zijn kunnen ze ff lekker rennen en ga ik daarna eten.

Straks (over een maand) ga ik bij m'n vriendin wonen en hebben we 5 honden. Dit gaat dus een iets ander verhaal worden. Ook werk ik straks weer ver van huis dus kom tussen de middag niet meer thuis eten.
Het zal wel wennen zijn voor hun, maar het is niet anders.
Ze lopen dan maar mee als we die van m'n vriendin gaan doen.

Om even terug te komen op de vraag, of je het moet doen of niet..
Dat is geheel aan jou. Ik vind persoonlijk dat je ten alle tijden verantwoordelijk bent voor je beesten.
Ik heb m'n eerste hond gekocht van iemand die er vanaf wou. Ik heb er 500 km voor in de auto gezeten maar heb er geen spijt van. Maar ik heb heel veel geluk gehad denk ik met deze hond.
M'n 2e (de fox) heb ik ook van iemand die " er vanaf wou" omdat hij niet meer luisterde.

Ik heb bewust gekozen om niet te beginnen met een pup omdat ik daar simpelweg geen tijd voor heb.

Iig succes met beslissen

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:45

ivy_power89 schreef:
idd, een hond wordt op zijn minst 10 jaar oud.
Wat als in de tussentijd blijkt dat je moeder er niet voor kan zorgen?

Je weet toch nooit hoe het leven loopt. Het is altijd een kwestie van bijstellen. Ik vind het wel bijzonder dat als het om een hond gaat er altijd tijd en een groot huis met een tuin moet zijn. Maar stel je bent zwanger dan roept niemand van he dat gaat niet op een bovenwoning. Of he daar heb jij toch helemaal geen tijd voor.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:48

JJane schreef:
Maar stel je bent zwanger dan roept niemand van he dat gaat niet op een bovenwoning. Of he daar heb jij toch helemaal geen tijd voor.

Irrelevante vergelijking.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:03

Hoezo?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:09

Is je dat écht niet duidelijk, dat het krijgen van kinderen niet te vergelijken is met het wel of niet kiezen voor een huisdier als een hond...?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:13

Beide zijn afhankelijk van de zorg, tijd en verantwoordelijkheid die jij bereid bent om daaraan te besteden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:19

Dat er overeenkomsten zijn maakt je vergelijking nog niet relevant.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:21

Tuurlijk wat jij wil.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:29

Wel, je kunt wel nuffig worden, maar jouw bewering gaat bijvoorbeeld óók op voor een goudvis, en ook dat helpt de TS niet echt veel.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:44

Nee jij leverd een nuttige bijdrage aan het topic.