(toekomstig) kattendilemma

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

(toekomstig) kattendilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 23:19

Hoi!

Ik woon nu al een tijdje in mijn fantastische appartementje, tweekamer, niet groot maar ruimte genoeg voor een eethoek en een zithoek. Het aantal meters weet ik niet, 20, 30?

Ik heb 2 ratjes maar hoe lief en hoe leuk ze ook zijn, ik mis een kat. En nu mijn dilemma.

Ik wilde oorspronkelijk een oudje uit het asiel, maar ik zoek al sinds oktober en niets gevonden binnen 50 km van mij vandaan. Geen kattenklik, helaas.

Nu werd mij via een kennis een kittentje uit haar nest aangeboden, mijn eerste poes kwam uit hetzelfde nest en dat was echt een schatje. Dus dat is verleidelijk maar kan een kitten wel op een appartement? Het is groot genoeg voor 1 maar niet groot genoeg voor 2. Ik heb 2 ochtenden college en 1 dag stage, dus ik ben wel veel thuis. Maar is het eerlijk?

edit: Haha zelfde nest :') Ik bedoel dezelfde moeder.

dierenfan

Re: (toekomstig) kattendilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 07:30

ja het is eerlijk als je zorgt voor veel uitdaging. Dat jij thuis bent is niet de uitdaging. De uitdaging is spel met jou en zonder jou. Leer ze dus zichzelf vermaken met dingen die jij ook kan waarderen.

www.zooplus.nl geeft een hoop leuk speelgoed daar voor. Voer niet uit een bakje maar verstop het her en der in huis of in speelgoed. Geef ze eens een kartonnen doos met een gat erin waar ze maar net net door kan en gooi iets in de doos waar ze mee kan ravotten of een lekker kleedje bijv. Doe eens een lege wc rol vullen met brokjes en vouw het dicht. Haal eens een leuke tunnel en kruipzak en doe ze eens een paar weken weg en geef ze weer, verzet de krabpaal eens. Enz. enz. enz.

Daarnaast laat ze zeker 12, beter nog 14-16 weken bij mams en nestgenoten. Dan leert ze goed kattengedrag, ze leert dan ook al om gaan met frustraties en zal veel stabieler en relaxter door het leven gaan.

Als je een kat leuk vind maar geen zin heb in bezighouden en veel uitdagingen geven ga dan lekker door zoeken naar een oudje. Ze zijn er zeker te weten!

Daarnaast vind ik persoonlijk als het goed klikt tussen de katten dat het niet uit maakt of ze 20 of 100 vierkante meter hebben. Als je een hecht stelletje heb dan zijn ze dolgelukkig met elkaar en zal het zeker goed komen omdat ze ook elkaar hebben. Echter als het geen hecht stelletje is en ze willen elkaar ontwijken dan krijg je problemen op zo'n klein gebied.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:33

Ik zou persoonlijk niet een jonge kat alleen houden. Ik vrees dat je huis dan binnen de kortste keren een chaos is en een kat die niet blij is. Om nog maar te zwijgen over je ratje. Als het kitten zich verveelt is de kans groot dat je ratje het moet ontgelden.

Ik zou er eerder voor kiezen om of een tweetal jonge katten te pakken, of, aangezien je zelf aangeeft dat het te klein is voor twee katten, toch verder te zoeken voor een wat oudere kat die gewend is alleen te zijn.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:40

Er staan een paar erg leuke katten op de boktmarkt, die herplaatst moeten worden. Onder andere een zwart/witte kater van 2,5 die gewend is om binnen te leven.

Misschien zit daar wel wat leuks bij.

Ik denk dat je uitstekend een kat op een appartement kunt houden, als je het dier voldoende aandacht geeft. Ratjes en Kat uit elkaar houden moet ook wel lukken.

Ik hoop dat je binnenkort een leuke kat hebt!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:44

Ik ben van mening dat je binnen en buitenkatten hebt.
Zo heb ik een "pers" die gaat overal pissen als hij niet naar buiten mag. En heb nog 2 poezen uit hetzelfde nest bij een boer vandaan. 1 wil dolgraag naar buiten en de ander moeten we soms even helpen met naar buiten gaan :Y)
Ik denk dus dat een kitten niet verstandig is, omdat je niet weet of het een binnen- of buitenkat is.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:47

Ik zou ook gaan voor 2 katjes! Of er nu 1 door het huis rent, of 2 :P
Veel leuker voor de beestjes en zeker ook voor jou en je spullen :+

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:54

Ik zou idd ook voor 2 kittens dan gaan.
Leer ze aan een tuigje lopen, en je kunt ze als je thuis bent een keer "uitlaten" dan is het te kleine appartement al een stuk minder erg.

Met genoeg klim, krab en verstopmogelijkheden hoeft een te klein huis echt geen probleem te zijn.
Ik zou er dus voor kiezen om twee kleintjes uit het nest te nemen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 12:59

Ik ga er even over nadenken. Bedankt voor de tips!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:02

Ik zou juist niet kiezen voor een kitten, maar voor een al wat oudere kat waarvan zeker is dat-ie gelukkig is als binnenkat.

Heb in het verleden een flat gedeeld met iemand die twee kittens uit hetzelfde nest had, broer en zus. Appartement was groot genoeg (80m2), katten kregen genoeg aandacht, maar de een bleek uiteindelijk extreme verlatingsangst te hebben (liet gestresst zijn pies gewoon lopen op het laminaat als we niet thuis waren of als hij dacht dat er niemand thuis was) en de ander zocht continu naar mogelijkheden om te ontsnappen. Beestjes zijn uiteindelijk naar een aan huis gebonden iemand met een tuin gegaan en daar waren ze helemaal happy.

Mijn eigen (oudere) katten zijn altijd binnenkatten geweest en hebben altijd alleen geleefd op een appartement van max. 60 m2, zonder problemen.
Laatst bijgewerkt door Karin op 01-03-13 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:04

Tsja, dan is die 2,5 jarige gecastreerde binnenkat hier op de boktmarkt echt wel een leuke...

Ik ken er overigens niets van, geen persoonlijk belang dus. Gewoon even op de markt gekeken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:04

1 kitten is zielig.
dan 2, of beter zoeken naar een oudere binnenkat. er zal er vast wel 1 zijn, die op je wacht ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:09

Ik zou op die ruimte geen 2 kittens nemen. Dat rent en scheurt door je huisje heen en kan heel veel ongemak veroorzaken op die ruimte, al ben ik het er zeker mee eens dat als je veel speelt en uitdaging biedt het wellicht wel kan. Zal ook een beetje aan het karakter van die kitty's liggen. Ik zou zelf voor een iets oudere gaan, een jaar of 2/3 die eraan gewend is om binnen te wonen. Bokt markt is een goeie tip maar ook op marktplaats wordt veel aangeboden, en over het algemeen kun je in advertenties en mails goed merken met wat voor een mensen je te maken hebt. In zo'n geval kun je altijd een APKtje bij een plaatselijke onafhankelijke DA laten doen zodat je weet dat het dier niks mankeert. Succes je vind vast je maatje wel :j Denk alleen even goed na wat je precies wilt ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 13:09

Die op de boktmarkt is te ver rijden. Dan kijk ik liever bij de asiels hier in de buurt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:13

Mijn huidige kat komt van Marktplaats. Van iemand die vanwege zijn werk (truckchauffeur) te veel van huis was en een goed tehuis zocht. Ik wilde ook (weer) een asielkat, maar mijn idee was dat ik op deze manier ook kon voorkómen dat er weer een kat in een asiel zou belanden (deze jongen zou dat nooit gedaan hebben, maar anderen die hun kat via Marktplaats niet kwijtraken misschien wel). Misschien is dat een idee?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:25

De stichting waar wij gedumpte kittens voor op gaan vangen heeft ook een iets ouder (nou ja, bijna 1 jaar) katertje zitten dat niet naar buiten mag. Ik vind het een gruwelijk leuk beest... Nou plaatsen zij de kittens altijd per twee, tenzij er al een jongere kat in huis zit, en ze zijn streng in waar ze plaatsen. Maar gezien de omschrijving van deze kater zou het me niet verbazen als ze hem ook alleen willen plaatsen. Ik wil je het linkje per pb wel toesturen en even informeren of ze hem ook alleen willen plaatsen, we zijn morgen toch weer bij de betreffende stichting...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 14:16

Mp kijk ik ook al op. Ik heb geen auto dus ik zoek in de buurt van Alkmaar.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:21

Als mensen een kat heel graag willen herplaatsen naar een goed huis, willen ze hem wellicht ook wel brengen? Alleen dan kun je niet van tevoren kennis maken, dus een beetje een gok is het wel. Maar dat blijft het natuurlijk ook als je wel kennis maakt.

Als ik ooit een dier moest herplaatsen (En ik hoop niet dat het ooit nodig zal zijn) dan zou ik hem of haar met alle plezier zelf naar het nieuwe baasje brengen. Dan weet ik zelf ook hoe hij/zij terecht komt...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:59

Heb je al bij stichting zwerfdier gekeken in Alkmaar?

het is jammer dat je een binnenkat zoekt wat er zit daar een enorm lieve kat.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:11

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 18:15

Ik woon midden in de stad, naar buiten gaan is echt geen optie. Verder vind ik hoe ouder hoe beter, want nu ben ik nog vrijgezel en leuk alleen,maar die situatie kan zo maar anders zijn over 5 jaar. Ik wil geen kat wegdoen vanwege een baby oid. Het is alleen zo lastig nee zeggen als iemand je een kitten aanbiedt...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 18:17

Pebby had ik gezien maar ik wil een kortharige.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 17:55

Hurhur een update! Ik zag een oproep op facebook en nu ga ik maandag een 18jarige pers ophalen! Wel langhaar, maar ik ga hem gewoon veel borstelen en hopen dat ik hem niet te erg ruik. Ik heb er zin in!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 18:01

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:56

LEUK! gefeliciteerd, veel plezier met hem/haar! Hoe heet hij?

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:02

Ben een beetje nieuwsgierig. Waarom moet een kat van 18 jaar weg? Of moet hij of zij wegens omstandigheden herplaatst worden...

Ik hoop dat hij/zij nog een aantal mooie jaren bij jou mag zijn.