7 Jarige hond die jankt?!?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Esmee1988

7 Jarige hond die jankt?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 21:57

hallo allemaal,

wie kan mij helpen???
ik heb een 7 jarige jack russel (heb hem al vamaf pups af aan).
sinds een tijdje gaat hij janken als ik ga slapen.
hij gaat s avonds zelf al in de bench liggen al hij moe is.
er is nooit wat gebeurt maar sinds kort gaat hij zitten janken.
hij is nogal dominant en ben ten einde raad ik word er ook echt gek van!!!

wie herkent dit of heeft dit ook gehad?

hij heeft gewoon een deken in de bench en een speeltje dus daar kan het niet aan liggen.

graab hoor ik jullie reacties en/of tips

wendy1987

Re: 7 Jarige hond die jankt?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:00

Is er iets veranderd in huis? En wat bedoel je met hij is nogal dominant? Heeft hij zijn hele leven al in een bench gezeten?

Esmee1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 09:11

er is niks veranderd in huis. wat ik.bedoel.met dominant is dat hij zn eigen zin door drijft en als je hem dan corrigeer hij daar.maling aan heeft. hij heeft altijd al in de bench gezeten hij heeft ook ruimte genoeg in die bench.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:16

Een hond is nooit 'zomaar' dominant - hij is dominant óver iemand/een andere hond. In z'n eentje in een kamer zou hij nooit dominant kunnen zijn. Dat betekent dus dat jij hem jou láát domineren en dat jouw correcties niet effectief of consequent genoeg zijn. ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:18

Onze vorige hond ging dat ook rond die leeftijd doen, heeft zijn hele leven 's nachts in de bench gezeten(gigantische sloper) en overdag ook als alleen mijn broertje thuis was, vanwege het ietwat lastige karakter van die hond.
Wij hebben toen de keuze gemaakt om de bench 's nachts open te laten en hem zelf de keus te geven waar hij wilde slapen. Het janken was over en hij gedroeg zich prima!

Esmee1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 11:20

heb deze hond vanaf pups af aan en is altijd al dominant geweest!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:13

Is het echt janken door merg en been heen? en is de hond verder al "oud"? Dus in zijn gedrag verder al oud? Misschien vervroegde dementie? Dan zijn ze snachts ineens de weg kwijt en kunnen dan gewoon tegen een muur gaan staan bonken omdat ze denken dat daar de deur zit, even als voorbeeld genomen. Janken kan daar ook bijhoren.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:21

Esmee1988 schreef:
heb deze hond vanaf pups af aan en is altijd al dominant geweest!

Er bestaat niet zoiets als een 'dominante' hond. Dominant is een gedraging, geen eigenschap.

Terugkomend op je probleem; toevallig loopse teven in de buurt?

Esmee1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 12:29

nou bij die van mij betwijfel ik dat ;)...geen idee of er hier in de buurt een loopse teef is maar dam had hij dat toch eerder moeten doen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:39

Als een hond alleen in een kamer zit kan hij niet dominant zijn: er is immers niemand om over te domineren. Hij zou wel kunnen gaan spelen. Dat geeft het verschil aan; speels is karakter, dominant is gedrag. Hij kan wel vanaf pup al snel de neiging hebben tot dominant gedrag, maar als hij dat nu nog steeds doet dan gaat er toch echt iets mis in jouw aanpak. :)

Esmee1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 19:40

ik daag je uit en kom maar eens hier hij luisterd verder prima maar als hij begint te janken en ik corrigeer hem als.ik dan boven weer in mn.bed ligt begin hij weer zodra ik dan weer beneden ben ia hij stil.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:46

Esmee1988 schreef:
ik daag je uit en kom maar eens hier hij luisterd verder prima maar als hij begint te janken en ik corrigeer hem als.ik dan boven weer in mn.bed ligt begin hij weer zodra ik dan weer beneden ben ia hij stil.

begint zich een beetje eenzaam te voelen. misschien bij jou op de kamer naast jou bed laten slapen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:56

Kortom: hij leert dat als hij jankt, dat jij naar beneden komt. Dan stopt hij met janken: hij heeft wat hij wil.
Als jij weer naar boven gaat, begint hij weer.
Heeft niet zo heel veel met dominant te maken. Hondje wil niet alleen zijn, en heeft geleerd dat als hij jankt, dat zijn baas naar beneden komt.
Is in feite een positieve bevestiging.

Oplossingen: 1 Hond niet alleen laten zijn, dus bv mee nemen naar slaapkamer. Hond krijgt hiermee wel zijn zin, maar het janken zal over zijn.
2 Laten janken, en totaaaaaaaaaal niet op reageren. Maar dan ook echt 0,0. Kan een paar dagen kosten, maar zou wel moeten werken. (Alleen als je dus ECHT niet reageert, ook niet roepen of zoiets.)
3 Bench open zetten en los in de kamer laten zou ook kunnen werken, maar ik denk in dit geval niet zo.
4 Eventueel een doek over de bench heb ik ook ooit als oplossing gezien, maar ik denk in dit geval ook niet de oplossing.

Let op: Uiteraard alleen als er werkelijk niets met de hond mis is. Beginnende dementie, blaasontsteking en dus veel eruit willen of iets dergelijks gelden UITERAARD andere oplossingen voor.

Esmee1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 20:11

femke tweety bedankt

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:15

Onze jack van 3 heeft in zijn eerste 2 jaartjes in de bench 's nachts gezeten, maar nu niet meer, hij heeft een eigen kussen op de bank en dat gaat prima ;) Zoals veel mensen hierboven ook zetten, dus bench oplaten staan en als hij daar helemaal niet meer in slaapt, kun je hem ook gewoon weg halen...