Hond zit altijd op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Hond zit altijd op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 16:16

Hoihoi,

Ik heb een Jack russel x Chihuahua van 4 jaar. Hij leert erg snel en kan dus ook zitten, opzitten, af, rol om, dood, buigen etc etc.

Maar hij zit altijd op... Onder het eten zit hij altijd op bij mijn vader, op de bank gaat hij ook vaak opzitten, als hij een koekje krijgt gaat hij opzitten, zelfs als hij stout is, gaat hij op zitten.
Ook op andere plaatsen doet hij dat.

Mijn vader zegt dan al tegen hem; Pas op, straks krijg je aambeien! :')

Nou wil ik dat absoluut niet hebben, want hij krijgt last van zijn heupen. Hij piept soms alles bij elkaar van de pijn in zijn achterpoten. Hij gaat dus ook op de foto om te kijken wat er mis is, maar ik weet 99% zeker dat het komt door het opzitten.

Nou duw ik hem steeds omlaag als hij op gaat zitten, maar het is net een veer.. Hij gaat zo weer op zitten.

Iemand een idee wat ik kan doen? :=

_PatriciaH

Re: Hond zit altijd op

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:18

Oke, die van ons doet dat ook en is bijna 9 jaar en verder geen klachten? Bedoel je met opzitten gewoon op zijn kontje zitten?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:20

wat bedoel je met opzitten??
Op zn kont met zn voorpootjes in de lucht?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:22

Hij kent toch ook "af" ?

Dat is duidelijker dan duwen, lijkt me ...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 16:32

Idd op z'n kont zitten met z'n pootjes omhoog. Zoals een stokstaartje.

Af kent hij wel... Maar als hij opzit, dan vertikt hij het om af te gaan -O- Of hij gaat gewoon ergens anders zitten en doet het dan gewoon opnieuw.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:35

oke, zo had ik het niet begrepen. Tja iets wat je aangeleerd hebt kan je ook weer afleren...

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:39

Kijk onze bundy deed dit ook, maar dan met dood. Als we eten, gaat hij dood liggen. Als we een koekje pakken, liep die achter me aan en dood lag ze. t maakt niet uit. Dit doet hij dus omdat toen ik haar dit aanleerde kreeg ze steeds een beloning. Een brokje of een klein koekje. Nu denkt ze dus, als ik uit mezelf dood ga liggen, krijg ik misschien wel iets lekkers? Nu hebben we dit zodanig afgeleerd, dat steeds als ze een kunstje uit haar zelf deed, wij haar met een strakke toon aanspraken. Ze mag dit wel doen, alleen met onze commando, anders niet. En dat weet ze nu gelukkig ook. Misschien is dit ook bij jou hond zo? Leer hem misschien eens wat anders aan. Zodat hij focust op dat nieuwe wat je aanleerd.

Verder heb ik echt geen idee... ben geen expert hierin. Succes hoor !

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:55

Of je hond gaat opzitten omdat normaal zitten te belastend is voor zijn heupen? Ik zou een hond die pijn aangeeft denk ik eerst laten nakijken, voor hem in houdingen te dwingen die voor hem niet prettig zijn.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 16:59

Linea schreef:
Of je hond gaat opzitten omdat normaal zitten te belastend is voor zijn heupen? Ik zou een hond die pijn aangeeft denk ik eerst laten nakijken, voor hem in houdingen te dwingen die voor hem niet prettig zijn.

Hij is natuurlijk al naar de dierenarts geweest. Die heeft hem nagekeken en van buitenaf is er niks mis. Daarom gaat hij ook op de foto :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:18

Of de pijn aan de heupen komt door het opzitten lijkt mij enigszins sterk. Het opzitten vraagt meer kracht vanuit de rug dan vanuit de heupen van de hond. Pijn in de poten of rug kan heel veel oorzaken hebben.
Ik zou ook de (onder)rug laten nakijken.

Daarnaast haalt je hond er blijkbaar voor hem een voordeel uit om te gaan opzitten. Ik denk in dit geval aandacht. De hond zit op en hij krijgt aandacht (positief of negatief maakt niet uit).
Wanneer je hond geen succes meer met het gedrag heeft heb je de kans dat het gedrag uitdooft. Het opzitten negeren dus. Dit gedrag kan je versterken door wanneer de hond na het opzitten gewoon gaat zitten of gaat liggen hiervoor te belonen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:46

misschien dat het opzitten hem juist wel veel minder pijn geeft. Een hond zal iets wat hem pijn doet echt niet zonder dat het moet uitvoeren. Mijn vorige hond had HD en die ging echt niet uit zichzelf zitten en als we het commando zit gaven en hij had pijn aan zijn heupen dan ging hij gelijk liggen.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:10

Daphne__ schreef:
Linea schreef:

Hij is natuurlijk al naar de dierenarts geweest. Die heeft hem nagekeken en van buitenaf is er niks mis. Daarom gaat hij ook op de foto :)

Had het gelezen inderdaad, bedoelde met mijn post dus eigenlijk om eerst de fotos af te wachten, dan pas eventueel wat met het opzitten te doen. Net als dierenfan heb ik een hond gekend die niet graag wilde zitten, deed ze het wel dan zat ze nooit recht. Bleek atrose te hebben. Hond zocht dus andere manieren om te zitten om zo haar poten te ontlasten.