Advies nodig, zwangere kittens..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Advies nodig, zwangere kittens..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 14:43

Allereerst: dit topic is niet bedoeld om mij te vertellen hoe dom ik ben, dat weet ik namelijk zelf ook en dat is iets dat ik zelf ook weet. Ik ben ten einde raad en heb echt advies nodig van mensen die er een beetje buiten staan..

Wij hebben altijd twee katten gehad. Joey en Jimmy waren mijn eerste huisdieren, twee zwart witte Europese korthaar katertjes. Mijn god, wat hield ik van die beesten. Ze hebben menig traantje opgevangen als ik mijn zin niet kreeg, later toen mijn ouders gingen scheiden en altijd als er problemen waren zocht ik mijn toevlucht in knuffelen met mijn katjes. Helaas, aan al het mooie komt een eind. Zomer 2012, mijn vader is op vakantie met zijn vriendin en mijn broertje en zusje en ik ben thuis met mijn vriend om op de katten te passen. Jimmy heeft aan één stuk door diarree. Een bezoek aan de dierenarts maakt me nog angstiger. Het is een darmtumor en mijn lieve kind is in september 2012 ingeslapen. Zijn broertje, Joey, kreeg een maand later precies dezelfde klachten. Mijn vader ging met hem naar de dierenarts. Zelfde kwaaltje. In december 2012 raakte ik mijn laatste kat kwijt..

Een periode van heel veel verdriet en gemis. Als klap op de vuurpijl ging anderhalve maand geleden zijn vader zijn relatie stuk. Hij is dus weer alleen, en mist de katten heel erg. Daarom hebben mijn broertje, zusje en ik verzonnen twee kittens voor hem te kopen. Omdat we toe waren aan nieuwe vriendjes, en om voor mijn vader de leegte in huis wat op te vullen.

Hier begint ons levensgrote probleem. Altijd staat marktplaats vol met nestjes kittens, nu niet. We hebben met veel mensen contact opgenomen, van niemand iets teruggehoord. Tot we maandag konden gaan kijken bij twee jonge poesjes, een van 12 en een van 14 weken. Een zwart poesje en een kruising, en wat waren ze lief. De poesjes liepen in een studentenhuis, en de jongen die ze verkocht had een zielig verhaal. Hoe zijn moeder was opgenomen in een verzorgingstehuis, de paspoorten zaten ingepakt in dozen maar hij zou ze naar ons mailen. Het ene katje was verkouden geweest maar dat was alweer over. En ik zei nog: 'wat zijn ze groot.' De jongen zei dat ze goed aten en een beetje uit te kluiten gewassen waren. Hoe dom kun je zijn.. Ik had een naar gevoel bij de situatie, en wilde eigenlijk de kittens niet meenemen. Ik vond het een groot risico dat ik niet zeker wist of ze ingeënt waren omdat de paspoorten spoorloos waren, en vond het ene poesje erg timide. Ik heb mijn moeder nog gebeld voor advies. Maar mijn broertje en zusje waren zo blij en verliefd op de poesjes dat ik niet de kans heb gekregen om nee te zeggen. Voor ik het wist was de koop rond. We gingen naar huis, met twee nieuwe poesjes, die tevreden spinnend in onze armen lagen.

Mijn vader was door het dolle heen met zijn nieuwe poesjes, hij vond het geweldig. Helaas moest hij de volgende dag voor zijn werk naar Denemarken, dus zou ik in zijn huis op de poesjes passen. Ik had mailcontact met de jongen over de paspoorten. Gisteren heb ik de dierenarts gebeld, en die adviseerde me om toch langs te komen met de poesjes voor de tweede enting, en ze eventueel na drie weken als ik dan nog geen paspoort had nogmaals in te enten. Zo gezegd zo gedaan, ik met de poesjes naar de dierenarts. Zij zei meteen: die zijn al uitgewisseld, dus minstens zes maanden oud. Dat betekent dat ze krols kunnen zijn geweest, en dat kan betekenen dat ze zwanger kunnen zijn als ze met een kater in aanraking geweest zijn. En terwijl ze dat zij voelde ze bij Moon, ons zwarte poesje, vier ampullen met kittens. Onze kitten is dus zwanger. Bij Bo, poes nummer twee, voelde ze niets. Maar dat heeft niets te betekenen, Bo kan ook zwanger zijn.

We zitten nu dus met één, misschien twee zwangere poesjes. Ze zijn veel te klein/jong om een bevalling door te maken, dit kan dus hartstikke fout gaan. Er is een grote kans dat de jonkies beschadigd zijn door de eerste inenting en dus na de geboorte afgemaakt moeten worden. Mijn vader is alleenstaand en werkend, en dus alleen 's avonds thuis. We hebben tijd noch geld om kittens geboren te laten worden en in te enten. Er is kans op een keizersnede a 500 euro.

We hebben de opties op een rijtje gezet:

- Abortus. We hebben een dierenarts gevonden die bereid is abortus te plegen bij onze katjes, omdat ze het risico van de zwangerschap en bevalling voor de baby's en de mama's kent op deze leeftijd. €150 per kat.
- Op laten vangen in een centrum. We hebben een opvang gevonden die bereid is onze poesjes tijdens de bevalling en het zogen te begeleiden en daarna zouden we ze terug krijgen. Medische kosten waarschijnlijk voor onze rekening. In het ergste geval keizersnede: €500 per kat.
- Ze terugbrengen naar de oude eigenaar. Dit is eigenlijk geen optie. De jongen heeft al aangegeven niet mee te willen werken, en als hij ze terugneemt heb ik geen idee wat er met ze gaat gebeuren.

Zoals jullie lezen, een zeer groot probleem. Ik voel me echt een dom rund, had ik nou maar naar mijn gevoel geluisterd. Ik hoop dat er bokkers zijn met goede raad of een geruststelling...

Anoniem

Re: Advies nodig, zwangere kittens..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:45

Het eerlijkste tegenover de katten is abortus plegen, daarmee ook het eerlijkst tegenover jullie portemonnee, en tegenover de gezondheid van de beestjes, en dan meteen een nieuw paspoort want ik vermoed zomaar dat die jongen de paspoorten ook niet heeft.

Waren de katten wel gechipt?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 14:47

Jans schreef:
Het eerlijkste tegenover de katten is abortus plegen, daarmee ook het eerlijkst tegenover jullie portemonnee, en tegenover de gezondheid van de beestjes, en dan meteen een nieuw paspoort want ik vermoed zomaar dat die jongen de paspoorten ook niet heeft.

Waren de katten wel gechipt?

Bedankt voor je snelle reactie. Nee, de poesjes waren ook niet gechipt. Ik geloof ook nooit meer dat die jongen de paspoorten heeft. Ze zijn nu ook niet opnieuw ingeënt vanwege de zwangerschap.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:48

optie 1, en gelijk sterilisatie.
ik vind de financiele kant nu wel erg naar voren komen. je moet nu eenmaal geld willen uitgeven voor je dieren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:49

Eens met jans, beter voor de katjes en beter voor jullie portemonnee. Geen twijfel over!

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:50

persoonlijk had ik ze denk ik ook meegenomen. ook al had ik er een slecht gevoel bij. Slim? nee absoluut niet, maar ik ken mezelf en zou het wel doen. Je bent dus niet de enige. Als het een erg groot risico is, zou ik denk ik voor de abortus gaan. straks hou je er geen eentje meer over...
Maargoed jij bent de gene die moet beslissen en ik merk dat je er goed over na denk dus dat komt wel goed!
Sterkte ermee :(:)

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:50

Ik zou voor abortus gaan. Maar wel tempo erin dan, niet te lang wachten voor je daar problemen mee krijgt. :)

En ik geloof niet dat zo'n jongen de kittens heeft geënt en gechipt. Die zal ook wel geen paspoort hebben

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 14:50

spicegirl schreef:
optie 1, en gelijk sterilisatie.
ik vind de financiele kant nu wel erg naar voren komen. je moet nu eenmaal geld willen uitgeven voor je dieren.

De financiële kant is het niet belangrijkste, maar zeker ook wel belangrijk. Dit zijn geheel onverwachte kosten die nu erbij komen, en ik vind ze zeer noemenswaardig.. Natuurlijk ben ik bereid geld uit te geven voor mijn dieren, maar dit had niemand verwacht.

troi

Re: Advies nodig, zwangere kittens..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:52

Surprise:medische kosten komen altijd onverwacht...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:52

Ik vind je helemaal niet zo dom. Overspoeld door liefde wellicht en over een paar jaar kijk je terug met een glimlach en denkt "ik heb dat ook eens meegemaakt".
Het is niet jouw fout dat de kittens zwanger zijn, het is niet jouw fout dat je ervoor betaald hebt en de gozer van het studentenhuis zijn gang kan gaan. Jij hebt gedaan wat je goed leek en bent er gewoon ingestonken, maar neemt wél je verantwoordelijkheid.

Wat adviseert je eigen DA? Is abortus in deze het wegnemen van de baarmoeder incl kittens? Het lijkt hard en wreed, maar het is wellicht met name voor het poesje waarvan je niet zeker weet of ze draagt wel de beste oplossing.
Het eerste poesje, met dus zeker 4 kleintjes: ik zou er vooral heel erg wakker van liggen en vind het echt heel jammer dat juist jij met je goede wil en juiste inzet voor zo'n keus staat... Ik denk "doe wat de DA die je als eerste benadert adviseert".

Voor de kosten is meestal wel iets te regelen... 500 per kat is 1000 totaal. Ik snap dat dat ook een kopzorg is..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:53

Ik ben het volledig eens met Jans, maar zou wel even bij verschillende dierenartsen prijs opvragen, het kan per praktijk heel wat schelen ( hier kost het bijvoorbeeld 90 euro ;) )

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 14:55

delerium schreef:
Ik vind je helemaal niet zo dom. Overspoeld door liefde wellicht en over een paar jaar kijk je terug met een glimlach en denkt "ik heb dat ook eens meegemaakt".
Het is niet jouw fout dat de kittens zwanger zijn, het is niet jouw fout dat je ervoor betaald hebt en de gozer van het studentenhuis zijn gang kan gaan. Jij hebt gedaan wat je goed leek en bent er gewoon ingestonken, maar neemt wél je verantwoordelijkheid.

Wat adviseert je eigen DA? Is abortus in deze het wegnemen van de baarmoeder incl kittens? Het lijkt hard en wreed, maar het is wellicht met name voor het poesje waarvan je niet zeker weet of ze draagt wel de beste oplossing.
Het eerste poesje, met dus zeker 4 kleintjes: ik zou er vooral heel erg wakker van liggen en vind het echt heel jammer dat juist jij met je goede wil en juiste inzet voor zo'n keus staat... Ik denk "doe wat de DA die je als eerste benadert adviseert".

Voor de kosten is meestal wel iets te regelen... 500 per kat is 1000 totaal. Ik snap dat dat ook een kopzorg is..

Pfoee dankjewel voor je lieve reactie. Had ik even nodig. Mijn eigen dierenarts wil de abortus niet doen, omdat ze al zover gevorderd is in de zwangerschap. We hebben een dierenarts gevonden die het dus wel wil doen, de baarmoeder inclusief kittens wordt er dan uitgehaald. Ook een hele zware operatie.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:56

Ik zou ook voor optie 1 gaan. Dat is het eerlijkst tegenover de poezen zelf. En de kosten dat is inderdaad even slikken, maar dat risico loop je als je dieren neemt.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 14:56

troi schreef:
Surprise:medische kosten komen altijd onverwacht...

Dat snap ik ook wel, en we gaan altijd naar de dierenarts met onze katten en onthouden ze geen zorg. Maar ik had niet verwacht dat ik een zwangere poes heb gekocht, en dáár gaat het hier om. Niet of medische kosten wel of niet verwacht komen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:57

Niet om je uit het veld te slaan maar de keizersnee bij mijn kat die ook te jong was heeft een goede €1000 gekost met alle extra kosten erbij! Dit was maar 1 kat!

Ik zou kiezen voor abortus. De meest goedkope en gezondste manier voor deze veel te jonge katjes. En dan meteen steriliseren zoals hierboven al word gezegd!
Sterkte ermee!

ps. dat mensen hier zeggen dat ze er maar op had moeten rekenen vind ik nogal apart. Ze neemt ze al meteen netjes naar de DA om ze te laten enten! Ze wil dus niet bezuinigen maar zo een berg geld is wel veel opeens!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:00

weet je... Op een boerderij vermenigvuldigt zich als het rijp is om gedekt te worden en dit gaat 9 van 10 gewoon goed.
Ik zou mij geen zorgen maken om de leeftijd van de katjes.

Wat wil je er zelf mee?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 15:03

annebe schreef:
weet je... Op een boerderij vermenigvuldigt zich als het rijp is om gedekt te worden en dit gaat 9 van 10 gewoon goed.
Ik zou mij geen zorgen maken om de leeftijd van de katjes.

Wat wil je er zelf mee?

We kunnen de kittens sowieso niet houden dus die moeten we dan verkopen. Onze dierenarts zei dat er door de leeftijd een risico is dat de bevalling en het moederschap ze nog niet goed afgaat, vandaar mijn zorgen. :)

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:03

Och heel herkenbaar, ik was ook overstag gegaan hoor. Ik zou ook gaan voor abortus en castratie. Het is jammer genoeg een hele hap geld. En wie heeft dat tegenwoordig nog zo even op zak. Vind het wel fantastisch dat je zoveel moeite doet voor de twee moppies. Kan je niet een gedeelte van de kosten verhalen op de oude eigenaar? Desnoods met dreigen..
Ik wens je heel veel sterkte.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:04

Ik vind je ook niet dom! Integendeel, ik ben juist blij dat de poesjes bij iemand met verstand zijn terechtgekomen en een echte kans krijgen! Misschien kan iedereen in het gezien iets bijdragen en dan abortus plegen en meteen steriliseren zoals de anderen hierboven ook al zeggen? Succes!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:04

IK zou ook kiezen voor abortus en sterilisatie. Bij ons kwam indertijd een jong katje aanlopen dat erg vloeide vanachter en broodmager was. De dierenarts zei dat ze een maand of 8 was (leek veel en veel jonger door ondervoeding) en zelf spontaan haar jongen moest hebben geaborteerd; omdat ze te jong was en te weinig te eten had om ze in leven te kunnen houden. Dat was uitgelopen op een baarmoederontsteking. De DA zei dat ze met een week dood had kunnen zijn als we haar niet meteen hadden laten opereren.
Ze wordt nu al 12 :)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 15:06

Boheme schreef:
Och heel herkenbaar, ik was ook overstag gegaan hoor. Ik zou ook gaan voor abortus en castratie. Het is jammer genoeg een hele hap geld. En wie heeft dat tegenwoordig nog zo even op zak. Vind het wel fantastisch dat je zoveel moeite doet voor de twee moppies. Kan je niet een gedeelte van de kosten verhalen op de oude eigenaar? Desnoods met dreigen..
Ik wens je heel veel sterkte.

:) dankjewel.

Ik heb contact gehad met de politie. Die zegt dat ik weinig kan doen, behalve als ik hard kan maken dat deze jongen mij expres een zwangere poes heeft verkocht. Dat kan ik niet.

Anderzijds zegt de eigenaresse van mijn bijrijdpaard (is dierenarts) dat hij het natuurlijk had kunnen weten, hij heeft ze óf in contact gebracht met een kater, óf ze buiten laten lopen terwijl ze niet gesteriliseerd zijn. Zij denkt dat als ik het via een rechtsbijstandverzekering doe ik misschien wel het aankoopbedrag en alle medische kosten kan verhalen op de verkoper. Alleen heb ik geen idee of mijn vader rechtsbijstand heeft..

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:06

RosiePosie schreef:
Dat was uitgelopen op een baarmoederontsteking. De DA zei dat ze met een week dood had kunnen zijn als we haar niet meteen hadden laten opereren.

precies hetzelfde verhaal met mijn ex-zwerver/stalpoes Bertje. De DA zei dat we geen week later hadden moeten komen.....
Daarna heb ik haar natuurlijk direct in huis genomen.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:07

heeft de dierenarts aangegeven dat de poes te klein is om te bevallen? of dat er een risico bestaat?
want een risico bestaat er altijd jong en oud groot en klein.
er worden jaarlijks heel wat kittens gedekt, ook erg jong, en als ze gevonden worden hebben ze meestal al kittens.
stal kat hier in de buurt was ook een maand of 6 met haar eerste nest. is een super klein katje (nog steeds met 4jaar) is allemaal prima verlopen.
dus als je eigen dierenarts ze jongen al te groot vind om ze nog te laten aborteren is het misschien een mogelijkheid om gewoon af te wachten, jonkies te laten komen en daarna meteen te laten sterilisen en alleen de andere te laten helpen omdat die dan nog een stuk kleiner zouden moeten zijn omdat je dierenarts ze nog niet kan voelen?

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:08

Gewoon vragen en kijken, niet geschoten altijd mis.. En wat de eigenaar van je bijrijd paardje al zegt, hij heeft willens en wetens de katten buiten laten komen of in aanraking met een kater.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 15:10

Luf_Midnight schreef:
heeft de dierenarts aangegeven dat de poes te klein is om te bevallen? of dat er een risico bestaat?
want een risico bestaat er altijd jong en oud groot en klein.
er worden jaarlijks heel wat kittens gedekt, ook erg jong, en als ze gevonden worden hebben ze meestal al kittens.
stal kat hier in de buurt was ook een maand of 6 met haar eerste nest. is een super klein katje (nog steeds met 4jaar) is allemaal prima verlopen.
dus als je eigen dierenarts ze jongen al te groot vind om ze nog te laten aborteren is het misschien een mogelijkheid om gewoon af te wachten, jonkies te laten komen en daarna meteen te laten sterilisen en alleen de andere te laten helpen omdat die dan nog een stuk kleiner zouden moeten zijn omdat je dierenarts ze nog niet kan voelen?

De dierenarts heeft expliciet genoemd dat er een risico is. We weten niet hoe ver de andere is, omdat je de jongen alleen met de hand kunt voelen tussen de 21e en 28e dag (zoiets ongeveer, correct me if i'm wrong, het is in ieder geval maar een weekje.) Daarvoor of daarna kun je de kittens niet voelen.