in laten slapen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Buffelo

in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 11:24

Goedenmorgen,

Had een vraagje omtrent mijn kat (gesterilliseerde poes) van bijna 14.
Ik heb haar al 13 jaar en de laatste weken viel het mij op dat ze steeds minder brokjes at en op een gegeven moment helemaal niks. Ze kreeg altijd perfect fit in home en at het altijd goed. Ik denk prima, misschien wilt ze wat anders, dus ik een ander merk gekocht, orijen? En blikvoer met 60% procent vlees. Spoekie is allergisch voor bepaalde merken. Dus ik weer nieuw voer voor haar neergezet en ze at alleen het blikvoer. Ik dacht, ze eet tenminste weer want we was erg mager geworden, doffe vacht en wat kaal. Dit is nu 3 weken terug en gelukkig knapte ze wat op maar de brokjes liggen nog onaangeraakt in haar bak. Dus ik had het idee om haar eens in haar bekje te kijken...ik handschoenen aangedaan en vriendlief gekeken...wat blijkt nou...ze heeft alleen nog de bovenste en onderste grote snij tanden en wat voortandjes..kdat verklaard denk ik ook het kwijlen als ze bij je op schoot zit, dit doet ze overigens al vanaf kleins af aan maar is nu echt veel, arm beest!

Dus maar besloten om volledig op blikvoer over te stappen..ze blijft alleen erg mager, ze is recentelijk ontwormt en daar zijn wij ook erg secuur mij ondanks dat ze altijd binnen zit ze gaat alleen naar buiten om haar behoeftes te doen. Dat is ook weer zoiets, ze jankt alsof ze krols is bij het doen van haar behoefte. Ze slaapt ook 23 uur van de 24 en is echt een oud aan het worden merken wij.

We maken nu haarvoer helemaal fijn want ze kan alleen nog likken...soms blijft er wat hangen en dan is ze constant met haar poot het aan het weghalen en dan klinkt het ook alsof er wat los zit.

Ik heb vorige week contact gehad met de dierenarts en heb afgesproken het nog aan te kijken, maar is dat eerlijk tegenover haar? Ze kan amper eten, is mager maar voor de rest opzich niet heel ongelukkig denk ik, maar ik wil haar ook niet zelf laten sterven van de honger omdat ze zo weinig eet...
Iemand misschien tips?

Van

Re: in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:29

misschien eens langs de da om haar na te laten kijken? 13 is niet oud

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:30

Ik heb een kat dit ook nog maar 'n paar tanden heeft, maar dat belemmerd hem absoluut niet in het eten, oké, het gaat iets trager, maar hij eet gewoon alles wat hij voorgeschoteld krijgt.
Heeft je kat niet gewoon hele erge tandsteen + fikse tandvleesontsteking?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:32

Inderdaad, moet op zich nog wel even meekunnen hoor!

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:33

Als ze voor de rest geen pijn heeft dan zou ik nog wat dingen proberen. Bijvoorbeeld kattenmelk of brinta maken met kattenmelk?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:33

Ik zou de kat eens na laten kijken door de DA. Dat ze miauwen met poepen kan zijn dat er iets pijn doet.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 11:36

Had ik idd zelf ook al in mijn hoofd, om langs de da te gaan!
Ik merk dat Spoekie wel erg "oud" is, vroeger was het een ontzettende actieve, speelse kat waar bij je je veters niet los kon laten hangen en was ze veel buiten. Ze komt bij mijn moeder vandaan en het haar nu 2 jaar thuis omdat ze erg werd gepest en opgejaagd door de andere katten en daardoor erg slecht met haar ging, ze is bij mij helemaal opgeknapt. Mijn moeder haar andere katten zijn allemaal tussen de 15 en 21 geworden daardoor kan ik erg merken dat ze echt geestelijk oud is denk ik.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:38

13 is helemaal niet oud voor een kat, zo te lezen is het dier gewoon ( chronisch ) ziek. Bokt kan je niet helpen, de DA wel.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 11:42

Ze heeft overigens nog nooit een dierensrts gezien, nooit wat gehad. Alleen heeft ze haar kitten entingen gehad en verders niks. Ook niet mijn keuze geweest maar die van mijn ma (geen contact meer mee ivm met prive omstandigheden) Ze heeft 7 katten gehad en ze allemaal keurig laten castreren en de kitten entingen gegeven en thats it. Van de 7 zijn er nog 2 over. Zijn allemaal rond de 15 en 25 geworden. Toen ik Spoekie in huis nam omdat ze zwaar verwaarloosd was imo was ze onder de korsten en half kaal, graat mager en heb haar toen helemaal opgelapt en ontwormt en ontvlooid en ze was gewoon weer goed geworden, dit speelt nu zon 3 weken.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:45

Klinkt meer als nier probleem of suikerziekte
DA is de enige die je uitsluitsel kan geven.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:46

Dus als ik het goed begrijp is het 3 weken geleden dat jij Spoekie mee naar huis nam?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:46

Dat niet eten kán met het ontbreken van de tanden te maken hebben, maar het hoeft zeker niet.

Sterker nog: katten die slecht eten door tandontstekingen en die worden geholpen door een hele hoop tanden te verwijderen eten na een dag of 2, 3 alweer harde brokjes. Tandvlees verhard heel snel, en doordat de pijn weg is eten ze heel snel weer heel goed.

Ik zou poes gewoon eens oppakken en een ritje naar de DA maken.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 11:47

Nee zon 2 jaar geleden heb ik haar mee naar huis genomen. Het probleem van het eten speelt nu zon 3 weken.

Ik heb wel zo iets, als ik naar de dierenarts ga, ga ik haar niet van alles geven en doen, en als de da vind dat het zover is, laat ik haar inslapen. Deze dame heeft al genoeg ellende gekent..helaas.. maar bedankt voor jullie tips en reacties, waardeer ik. Ik ga hem vanmiddag ff bellen voor eenn afspraak!

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:49

tja duidelijk, naar de DA ermee, bloed onderzoek en gebit onderzoek.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 11:52

Ik ga hem vanmiddag ff bellen.. Spoek zit nu op schoot te krorren en het blijft lastig om deze lieve schat zo te zien omdat ik haar al zolang ken... ik heb altijd zo iets van eerst aankijken..maar ik vind dat ze periode van aankijken nu verstreken is

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:54

Knorren doen ze ook van pijn en ongemak dus niet denken dat de kat nu spint en knort omdat ie het fijn vindt.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:56

Ik heb twee van mijn katten laten helpen aan tandsteen en katten waren de zelfde dag weer de oude, dus je doet je kat echt geen ellende aan om hem te laten behandelen...
Er zit uiteraard wel een prijskaartje aan, maar zulke dingen hou je toch als je kiest om dieren te houden.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 11:57

Ik denk dat ik Spoekie na 13 jaar wel ken en weet dat ze nu spint, wat ze altijd doet als ze geaaid word en op schoot zit omdat ze dat fijn vind. Maar bedankt voor je reactie :)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 12:00

Letizia schreef:
Ik heb twee van mijn katten laten helpen aan tandsteen en katten waren de zelfde dag weer de oude, dus je doet je kat echt geen ellende aan om hem te laten behandelen...
Er zit uiteraard wel een prijskaartje aan, maar zulke dingen hou je toch als je kiest om dieren te houden.

Prijs kaartje is geen probleem, zoals je zegt, hoort bij het houden van dieren.
Maar de vraag is, in hoevere heeft dat nog zin voor deze kat? Daar kan uiteraard een dierenarts antwoord op geven, ga hem vanmiddag bellen!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:00

Hou je ons op de hoogte?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:01

lindahertha schreef:
tja duidelijk, naar de DA ermee, bloed onderzoek en gebit onderzoek.

Helemaal mee eens. Een kat van 13 voelt zich ook een stuk ouder van geest wanneer zij niet goed in haar vel zit. Dat is logisch. Ik vind het erg raar dat je denkt over inslapen terwijl ze nog geen dierenarts heeft gezien. Ik ben geen mietje met dieren en wanneer het klaar is, prima. Maar dit is wel heel kort door de bocht.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 12:06

Zal ik doen!! Hartsikke bedankt voor jullie reacties en tips en ideeen, ik ga ze allmaal onthouden en meenemen naar de da!

@Ellie_f, ik denk aan inslapen omdat ik haar zo pijnloos wil laten sterven..dat is opzich toch niet gek? Ze heeft geen dierenarts gezien omdat ik het eerst aangekeken heb en niet gelijk naar hem toe ren als ze een paar dagen niet eet. Ze is "al " 13 en dan vind ik het vrij realistisch om aan inslapen te denken, als je bedenkt dat de gemiddelde huis kat maar 7 word. Deze dame heeftmal genoeg meegemaakt en wil het zo prettig mogelijk voor haar laten verlopen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:13

Pijnloos laten sterven is niet gek. Maar sterven zonder reden is dat wel.
Niet eten is bij katten een probleem, daar kunnen ze niet tegen. En als er iets in haar bekje niet goed is (het kan een ontsteking zijn?) dan is er een duidelijke reden waarom ze niet eet.

Wil je nog wel verder met haar?

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:14

Voor katten is het echt heel slecht om niet te eten! Als een kat een dag niet gegeten heeft kunnen ze al leververvetting krijgen en daar kunnen ze aan dood gaan. Dus een aantal dagen naar een kat kijken die niets eet is echt heel slecht voor haar!

Mag ik vragen waarom je pas vanmiddag gaat bellen en niet nu meteen? Want als je vanmiddag belt kan het best zijn dat ze al vol zitten de rest van de middag en avond en je kat weer een dag niet eet omdat je pas morgen terecht kunt. Voor bloedprikken (en eventueel behandeling van tanden onder narcose) moet je kat wel nuchter zijn dus mag ze ook niet eten, maar om dan extra lang te wachten is mi onnodig.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:17

Tuurlijk begrijp ik dat je haar een lijdensweg wilt besparen. Maar als ze mager is, slecht eet, jankt wanneer ze op de bak zit en dit drie weken heeft dan kun je toch beter eerst een diagnose vragen bij de dierenarts. Daarna kun je pas afwegen of je spreekt over een pijnlijke eindfase of niet. Ik vind het altijd realistisch om aan inslapen te denken, de dood hoort bij het leven (ongeacht de leeftijd) maar dan moet je wel eerst weten wat je voor je hebt. Misschien heeft ze een ontsteking in haar bekje en is dit met de juiste medicatie weer op te lossen. Een bloedonderzoek kost even wat maar dan weet je of je dit de moeite waard vind (ook financieel) of niet.