Plofkip gaat weg! Beter? Nee

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Plofkip gaat weg! Beter? Nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 10:33

Veel mensen zullen denken, eindelijk gaat die plofkip weg!
Nieuw is dan de zogenoemde 'bofkip'. De media doet alsof deze dieren een beter leven krijgen! Ja, dus we hoeven ons niet schuldig te voelen om er één te eten, is het niet?

Één grote fabel! Er zitten nu 20 kippen op één vierkantje meter.... straks worden dat er 18 per viekante meter. Nou.. wow.. wat een vooruitgang!
De bofkip mag ook langer leven.. ja.. 3 dagen zelfs!

Dus.. met andere woorden: geen verbetering. En dat stellen ze nog uit tot 2020 ook. Grapjassen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:33

Onbegrijpelijk toch :n

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:34

Totaal geen fatsoenlijke verbetering, maar de kip word wel 1,50(?) duurder per kilo, brilliant...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:35

Tjah, als de consument eens wat meer wil gaan betalen voor zijn fileetjes dan is er meer mogelijk. De consument krijgt waar het voor betaalt. Zijn genoeg pluimveehouders die noodgedwongen moeten stoppen omdat de voerprijzen hoog zijn en de kiloprijs per kip minimaal. De kiloprijs zou eigenlijk 4 a 5 euro hoger moeten liggen als ik het goed heb.
Laatst bijgewerkt door Winged op 28-02-13 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:35

stelt niet zo bijster veel voor idd. Aan de andere kant, ook een klein stapje vooruit is een stapje vooruit...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:36

In mijn gedachte kun je dan beter op de plof kippen blijven. Die zitten minder lang in de ellende dan de bof kippen.

Ben überhaupt niet zo'n kip eter. Maar zie t beter goed voorruit gaan dan dit half bakken gedoe

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:38

Het is in mijn ogen een stap in de goede richting!

Zo went de consument langzaam aan dat er meer betaalt moet worden voor vlees. Er zal geen enkele consument het er mee eens zijn dat de kip zomaar (in hun ogen, zomaar!) 4 euro duurder word.

Dus ik ben er blij mee. :)

bfsunshine

Re: Plofkip gaat weg! Beter? Nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:40

Maar de plofkip blijft voor de export..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:41

Als de consument nou eens meer zou willen betalen voor hun stukje vlees, kan de pluimveehouder grotere stallen bouwen zodat de kippetjes minder dicht op elkaar zitten.
Alleen jammer dat de consument dat niet wil.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:42

roxxxiejjj schreef:

Andersom juist. Nederland importeert heel veel vlees uit het buitenland. En eieren trouwens ook. Veel van de Nederlandse eieren gaan naar Duitsland. Ja, ervaring mee
Laatst bijgewerkt door Winged op 28-02-13 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:42

Juangi schreef:
Het is in mijn ogen een stap in de goede richting!

Zo went de consument langzaam aan dat er meer betaalt moet worden voor vlees. Er zal geen enkele consument het er mee eens zijn dat de kip zomaar (in hun ogen, zomaar!) 4 euro duurder word.

Dus ik ben er blij mee. :)

Als de kippen dan ook daadwerkelijk een bestaan krijgen wat dierwaardig is zouden maar weinig mensen echt klagen denk ik..

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:45

Winged schreef:
roxxxiejjj schreef:

Andersom juist. Nederland importeert heel veel vlees uit het buitenland. En eieren trouwens ook. Veel van de Nederlandse eieren gaan naar Duitsland. Ja, ervaring mee

Ik las van de week op internet dat er veel vraag wa naar de nederlandse plofkip en dat ie daarom bleef..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:46

Winged schreef:
Tjah, als de consument eens wat meer wil gaan betalen voor zijn fileetjes dan is er meer mogelijk. De consument krijgt waar het voor betaalt. Zijn genoeg pluimveehouders die noodgedwongen moeten stoppen omdat de voerprijzen hoog zijn en de kiloprijs per kip minimaal. De kiloprijs zou eigenlijk 4 a 5 euro hoger moeten liggen als ik het goed heb.

Zo is dat! Bezint eer ge een kiloknaller pint!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:52

roxxxiejjj schreef:
Ik las van de week op internet dat er veel vraag wa naar de nederlandse plofkip en dat ie daarom bleef..

Bron? :)

Mensen hebben er geen probleem mee dat die kip zo leeft. Prima. Maar: Die regels gelden wel vanaf 2015. Systeem op deze manier gaat er in ieder geval uit. Meteen voordat de vraag komt waarom het 2 jaar duurt: Stallen moeten worden aangepast, voer moet worden aangepast, moederdieren van de kippen moeten worden aangepast en er is nu nog veel nieuwe aanwas voor het huidige systeem.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:56

Ik vind de huisvesting van kippen sowieso schandalig, ongeacht plofkip of bofkip. Ik eet hierom ook geen kiloknallers of aanbiedingen.. Alleen scharrel/biologisch, en mocht het niet anders gaan dan nog de "beter leven" versie. Ook ik eet gemiddeld maar 1 keer in de week kip, soms nog minder.
Maar goed, het is iig een goede stap in de richting..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:06

Ik denk dat ik zelf maar weer kippen ga houden en slachten :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 11:19

Stap in de goede richting? Ze hadden net zo goed niets kunnen doen.
3 dagen langer lijden.
En 2 kippen minder per m2 ?

Zet eens voor de duidelijkheid een stap naar voren en een stap opzij... en bedenk je dat op die afmeting 18 kippen leven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:21

Maar het is niet alleen de ruimte he? het is ook dat extreem snelle vetmesten. Dus het is een stap in de goede richting.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:27

Ik hoorde ook dat de plofkip blijft, maar niet voor de Nederlandse consument.
De zogenaamde bofkip krijgt wel de grote van 'n smartphone aan extra ruimte :wow: -O-

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:28

Plofkip Light.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:59

Laptopmuis: Aan jou ook de vraag: Ben je wel een keer op een pluimveehouderij geweest?

Daarnaast nogmaals: Als de consument eens wat meer wil betalen, dan is er ook meer mogelijk. Helaas realiseert de consument zich niet dat zij zelf de agrarische wereld in Nederland ten gronde richten, met het gevolg dat er straks vlees komt uit Oekraïne. En daar zitten de dieren wél in kooien. Maar hey, wat we niet zien is er niet. Toch?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:33

Winged schreef:
roxxxiejjj schreef:

Bron? :)

Mensen hebben er geen probleem mee dat die kip zo leeft. Prima. Maar: Die regels gelden wel vanaf 2015. Systeem op deze manier gaat er in ieder geval uit. Meteen voordat de vraag komt waarom het 2 jaar duurt: Stallen moeten worden aangepast, voer moet worden aangepast, moederdieren van de kippen moeten worden aangepast en er is nu nog veel nieuwe aanwas voor het huidige systeem.

http://nos.nl/artikel/478301-geen-plofk ... markt.html
Stukje over het exportdeel

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:34

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:36

Winged schreef:
Miracle, ben je wel eens op een pluimveehouderij geweest?

Overigens zo ziet een vleeskuikenhouderij eruit: http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... Hq6ayv3KGa

Nee nog nooit daadwerkelijk geweest (helaas, staat wel op mijn planning om ooit eens te gaan kijken) maar ik heb er veel over gelezen en gezien/gehoord. Al is dat natuurlijk niet te vergelijken met een persoonlijk bezoek, maar het geeft wel een indicatie.
Interessant filmpje trouwens. Ongelooflijk dat zo'n dier bijna verdubbeld van grootte/gewicht in een week tijd...