Ethisch vraagje over probleemgedrag hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Ethisch vraagje over probleemgedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 23:18

Ik had vandaag met wat collega's een ethische discussie en ben benieuwd wat de bokt mening is :)

Stel je hebt een hond; fijn beest, superbraaf, kent alle commando's en doet geen vlieg kwaad. Het beest heeft één probleem waar de eigenaars zo langzamerhand gek van worden. Bij opwinding van het kind jankt hij en houdt niet op. Alles is al geprobeerd, van hondentraining (met succes op elk ander vlak) meer beweging, meer geestelijke uitdaging, gedragstherapeut, clickertraining... Nu zijn er nog enkele opties die ze nog aangaan.

de discussie ging hierover; stel dat verder alsnog niets lukt. Dan ga je op zoek naar een nieuwe baas. Stel dat lukt niet. (Ik begrijp dat het een hypothetische discussie is hé, daar gaat het juist om). Wat is dan beter voor de hond?

-hond toch wegdoen, desnoods naar een asiel
-stembanden laten verwijderen en houden
-euthanaseren (dit laatste was niemand in de discussie voor, maar wie weet wat de bokkers zeggen)
-andere opties?

Brand los!!!

HippoLogic

Re: Ethisch vraagje over probleemgedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:22

Hoe oud is het kind en wat bedoel je met "bij opwinding van het kind".

mmk58

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:23

Als het janken een onoverkomelijk probleem zou zijn, dan zou ik proberen zelf een goed tehuis/nieuw baasje voor de hond te zoeken, een gezin bijvoorbeeld waar geen kleine kinderen zijn. De hond zou daar dan beter op zijn plek zijn.

Edit: ik zie dat ik de probleemstelling niet goed heb gelezen :o . Asiel vind ik de allerlaatste optie, maar ik zou eerst alles proberen om zelf een nieuwe baas te vinden en tot die tijd zou de hond gewoon bij mij blijven. De andere opties die je noemt, zouden voor mij geen optie zijn
Laatst bijgewerkt door mmk58 op 27-02-13 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:24

Je kind trainen niet opgewonden te raken :Y)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 23:25

HippoLogic schreef:
Hoe oud is het kind en wat bedoel je met "bij opwinding van het kind".

Min of meer elk speelse gedrag van het kind, de hond jankt dan ook uren op een dag. Nu doen ze hem in een andere ruimte maar dat is dus ook voor niemand leuk. Het is een onhoudbare situatie. Ik ken de details niet maar dit is wat ik hoor (gaat om een kennis van een collega). het gaat meer om de vraag; stembanden verwijderen.. kan dat? Of is dat in geen enkele situatie te verantwoorden?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:29

hebben ze geen tuin? zodat de hond dan als afleiding de tuin in kan?

stembanden knippen zou ik erg cru vinden

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:30

Stembanden knippen is verboden in nl dus daar ga je geen da voor vinden
Edit: kind vastbinden, enige manier om die constant rustig te houden, lijkt me onhaalbaar..
Laatst bijgewerkt door troi op 27-02-13 23:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:30

Tja, ik vind stembanden doorsnijden/weghalen geen optie. De hond jankt/piept met een reden. Die reden haal je niet weg met een operatie en de hond heeft dan nog steeds zijn stress. Ik zou zelf dan een nieuwe eigenaar voor hem zoeken. Blijkbaar is het geen hond voor bij kinderen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:31

Uh, wat denk je van: het verdragen, of kind leren rustig te zijn? Een kind hoeft ook helemaal niet opgewonden gillend door huis te gaan lopen he...

edit: stembanden verwijderen vind ik echt geen optie. Dan idd maar andere baas zoeken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:35

Hoe oud is het kind? 1 jaar of 17 jaar?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 23:36

Nouja, mag in NL niet he; laten we dat voorop stellen... dus het is echt een puur ethisch vraagstuk.

Er worden natuurlijk ook heel veel honden gecastreerd vanwege het gedrag, is dat dan niet cru? Ik ken ook een hond van wie de staart gecoupeerd is omdat hij hem een paar keer kapot gekwispeld had.

Waar ligt de grens he? Waarom zou 'verminking' in het ene geval wel kunnen/mogen en in het andere geval niet? Psychische problemen bij mensen lossen we toch ook op met medisch ingrijpen (psychofarmaca etc)?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:37

ik heb zo'n hond gehad,die deed alleen niet janken maar wel piepen en 'fluiten'...

echt knetter wordt je ervan...maar ik heb hem een vriendinnetje gegeven,een maatje om mee te spelen en hem samen met haar naar buiten gedaan,daar leefde hij in de tuin en daar hadden ze een gedeelte van het huis waar ze droog konden liggen en waar ze snachts in sliepen....

en dat ging super..

maar ja ik heb geen kinderen en geen siertuin...dus was een makkelijke oplossing voor mij.

maar kan me voorstellen dat mensen wel een hond ervoor herplaatsen,lijkt me ook het beste,want gelukkig is een (roedel) dier niet als deze alleen ergens eenzaam weggesloten wordt..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 23:37

Solleke_Noah schreef:
Uh, wat denk je van: het verdragen, of kind leren rustig te zijn? Een kind hoeft ook helemaal niet opgewonden gillend door huis te gaan lopen he...

edit: stembanden verwijderen vind ik echt geen optie. Dan idd maar andere baas zoeken.

Het gaat om een kind van 3 (geloof ik) en dus niet alleen bij gillend rondrennen maar bij normaal speelgedrag. Je kunt moeilijk het kind drogeren :') .

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:41

-Stembanden knippen, hoe kom je erop?
-Naar een asiel doen, zou ik zeer oneerlijk vinden tegenover de hond die voorheen een trouwe kameraad geweest is.
-Euthanaseren is absoluut overbodig, dit doe je hooguit bij onplaatsbare, agressieve honden.

Opties die ik wel als eerlijk beschouw:
-De hond bij het kind laten zijn, maar alleen met rustige activiteiten/situaties zodat de hond het kind met rust gaat associeren ipv opgewondenheid. Immers, het kind is niet voor altijd zo jong. (Hoe oud is de hond eigenlijk?)
-Of herplaatsen bij een gezin met oudere kinderen of mensen zonder kinderen en kinderwens. Het herplaatsen zou ik dus zelf doen en niet de hond eerst naar een stichting/asiel oid.
Wanneer zelf herplaatsen dus echt niet zou lukken, ga ik ervan uit dat een asiel niet veel meer kan gezien honden daar vaak slechter gedijen en dus ook minder makkelijk herplaatsbaar worden. Dan zou ik erin berusten dat het nu eenmaal zo is en er het beste van maken. (Hond veel beweging/mentale uitdaging geven en veel in de tuin houden)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:44

Ik zou er een andere baas voor zoeken. Zelf op marktplaats of zo zetten. H et zou maar zo kunnen dat hij het bij een ander helemaal niet doet. In een andere situatie brengen dus.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:48

@sal: ik ben ook niet pro castreren, maar daarmee zou je een bron van het gedragsprobleem kunnen aanpakken. maar meestal ligt dat in de opvoeding :+

Couperen ivm kapotte staart kan een gezondheidsquestie zijn net zoals bij de castratie van onze teef ivm epilepsie tijdens loopsheid.

Bij stemband doorsnijden doe je niks aan de oorzaak/bron van het probleem alleen wat aan de uiting van het beestje. Dat vind ik onnodig en zelfs eigenlijk slecht.

Als het beesie echt zo braaf is als in de OP staat, zal een nieuw te huis zoeken wel geen probleem zijn.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:50

De discussie ging over als het niet lukt een baas te vinden. Wat dan?

Nou dan moet je als baas je verantwoordelijkheid nemen en een oplossing zoeken voor zolang je de hond hebt. Uitzoeken waarom hij dat doet, wanneer wel en wanneer niet en dan belonen, aanpassingen doen zodat je je hond kan houden maar hij wel een hondwaardig bestaan heeft.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:50

Hee, dit heb ik vanmiddag toevallig nog bij Ceasar Millan's programma gezien, precies dezelfde situatie ook.
Kind janken, hond nog harder janken.. Hoe het opgelost is weet ik eigenlijk niet, misschien Google even raadplegen?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 23:54

Sassol schreef:
-Stembanden knippen, hoe kom je erop?

in Amerika en Australië is het een algemeen geaccepteerde behandeling. Zo kwam ik er op, in Nederland zijn er ook wel een paar te vinden, al mag het niet. Gewoon vrolijke honden zo ver ik heb begrepen (ik heb nog nooit een hond gezien die dat had trouwens).

Ik vraag me daarom juist oprecht af of je de hond een groter plezier doet door hem dan maar 'weg te doen' als hij verder wel tevreden lijkt (alleen nogal neurotisch schijnbaar). Hond is trouwens nog vrij jong, 5 of 6 meen ik, herplaatser uit Spanje. Het verbaasde mij eigenlijk dat het zo'n taboe is aangezien castratie (ook medisch onnodig maar meestal puur om gedragsredenen uitgevoerd) zo algemeen geaccepteerd is.

Nou heb ik toevallig een probleemloze ongecastreerde reu zonder gekkigheden, dus ik kan me ook geen échte voorstelling maken bij het probleem. Zelf wordt ik eerder gek aangekeken omdat mijn hond níet gecastreerd is, terwijl ik geen reden zie om dat wel te doen. Maarja ik heb dan ook alleen maar honden gehad die ik vanaf pup heb.
Laatst bijgewerkt door sallandval op 27-02-13 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:55

Op mp zou ik mn hond niet aan durven bieden, dus in directe kring zou ik een nieuw huisje proberen te vinden.
En een asiel vind ik anders ook een goede oplossing, maar wel het asiel dat ik zelf ken :)

Andere opties zijn er niet vind ik als je ten einde raad bent.
Uitgaande van een gezonde hond met nog flink wat jaren te gaan :)
Een oude hond zou ik houden, de buren op de hoogte stellen en hopen op meewerking en begrip.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 00:27

De vergelijking castratie vs stembanden verwijderen vind ik een beetje als appels en peren met elkaar vergelijken. Een castratie wordt voor gekozen om veel voorkomende problemen te voorkomen (bijvoorbeeld gedrag dat het baasje anders niet aan kan, mogelijke gezondheid problemen, en oeps nestjes)

Verwijderen van de stembanden is niet het verwijderen van de oorzaak, maar alleen van het symptoom. Zodra hij zichzelf niet meer kan uiten op deze manier, zou het mij ook niet verbazen als het dier zichzelf ander ongewenst gedrag zal aanleren als uitlaatklep voor de stress die het ervaart.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 07:05

sallandval schreef:
Solleke_Noah schreef:

Het gaat om een kind van 3 (geloof ik) en dus niet alleen bij gillend rondrennen maar bij normaal speelgedrag. Je kunt moeilijk het kind drogeren :') .

Niet? :')

In dat geval zou ik herplaatsen, de hond wordt ook niet gelukkig van de situatie, en als het echt onhoudbaar is..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 07:56

Telpeva schreef:
De vergelijking castratie vs stembanden verwijderen vind ik een beetje als appels en peren met elkaar vergelijken. Een castratie wordt voor gekozen om veel voorkomende problemen te voorkomen (bijvoorbeeld gedrag dat het baasje anders niet aan kan, mogelijke gezondheid problemen, en oeps nestjes)

Verwijderen van de stembanden is niet het verwijderen van de oorzaak, maar alleen van het symptoom. Zodra hij zichzelf niet meer kan uiten op deze manier, zou het mij ook niet verbazen als het dier zichzelf ander ongewenst gedrag zal aanleren als uitlaatklep voor de stress die het ervaart.

eens, castreren heeft vele redenen, hier ene hond die door de hormonen compleet onbereikbaar kan zijn, jankend en kwijlend voor het raam zit, teefjes binnen drie seconden beklimt , niet te handhaven is naar andere dominante reuen en ga zo maar door, castratie (chemisch of operatief) neemt de hormonen die dit extreem kunnen beinvloeden weg en beinvloed dus gedrag en gemoedstoestand op die manier.
met stembanden knippen ontneem je een dier van ene manier van uiten en bestrijd je dus alleen maar een vervelend symptoom., maar het probleem is er nog steeds , je hoort het alleen niet meer.
beste oplossing is gewoon iemand er bij halen met verstand van zaken en de hond leren omgaan met spelende kinders. of herplaatsen bij iemand zonder (kleine) kinderen.
operatieve oplossingen zijn onnodig en barbaars (net zo iets als katten de nagels uittrekken want dan kunnen ze de kinderen niet krabben, amerikanen :roll: )

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 08:57

Toch vind ik het een interessante discussie. Ik kan me namelijk wel degelijk gevallen voorstellen waarbij deze procedure beter is dan het alternatief. Bijv bij een hond die niet uit het asiel wordt opgehaald vanwege zijn vreselijke geblaf. Dan is deze, eigenlijk vrij simpele ingreep, in mijn ogen te verkiezen boven jaren in het asiel zitten en daar uiteindelijk van ouderdom sterven..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:19

ja van sommige mensen met een irritante heksen stem zou ik ook wel de stembanden willen laten verwijderen :roll:
lekker makkelijke oplossingen zeg.. omdat hij jankt moet hij maar weg :S wat hebben mensen tegewoordig toch een heerlijk doorzettingsvermogen.. not..

nieuwe optie.. een andere gedragstherapeut! ik ken genoeg gedrags "deskundigen" die ik absoluut nooit zou kiezen