Ideeen gezocht om oren van de hond op de plek te houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Talsha

Ideeen gezocht om oren van de hond op de plek te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 16:18

Nou klinkt de titel waarschijnlijk een beetje vreemd, maar ik ga het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Er loopt hier een pitbull rond in huis die problemen met zijn oren heeft. Dit is gezien door de dierenarts en hij heeft hier dan ook een zalf en tabletten voor gekregen. Om het zo goed mogelijk de kans te geven om te genezen is ons het advies te geven voor dat we gaan wandelen iets om zijn kop te doen, zodat zijn oren niet meer kunnen bewegen (hij schudt vaak als we naar buiten gaan). Dat we hierdoor voor schud lopen, maakt ons echt totaal niet uit. Zolang het maar werkt.

Het probleem is nu dat we al van alles hebben geprobeerd, maar niks blijft om zijn oren zitten.

We hebben het al met geprobeerd door/met :
- Verband om zijn kop te doen.
- Een kous over zijn hoofd te doen.
- Een plastic zakje eronder te doen zodat het wat steviger ligt (gezien het broeien niet mijn favoriete idee).
- Een t-shirt over zijn hoofd te doen.
- Een combinatie van bovenstaande.
- Een oorwarmer over zijn kop te trekken.

Maar niks hier van blijft langer zitten dan 20 seconden of tot hij schud. Alles zakt door naar zijn nek toe...

We zijn dus op zoek naar ideeen, advies of het liefste DE TIP! Gezien het bloed ondertussen al hoog aan de muur zit...

Ohja als het niet anders kan wil de dierenarts gaan tapen, maar gezien het risico dat de wondranden weer open gaan wanneer je de tape verwijdert willen we dit liever niet doen.

Het moet echt dicht, want anders lopen we het risico dat een gedeelte van zijn oren zodadelijk verwijderd moeten worden (oftewel dan krijg je een pitbull met om medische redenen gecoupeerde oren) en dat willen wij absoluut voorkomen!

Shirley

Re: Ideeen gezocht om oren van de hond op de plek te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:19

Babymutsje met strik onder de kin geen optie ?

Misschien helpt een foto van de hond ...

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:20

Een pantykousje, dat heb ik wel eens gezien bij Cockers.
Dat blijft beter zitten dan een kous.

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 16:21

We hebben inderdaad een pantykous hiervoor gebruikt die vrij strak zat, maar die zakt dus ook door naar de nek. Zal even de camera erbij pakken en een foto van hem maken :)

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:22

Ik dacht een theedoek oprollen/vouwen en dan gewoon maar strak om zijn hoofd heen doen. Tjha, als alles verder niet blijft zitten? Hopelijk gaat het goedkomen :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:24

Wat me even zo te binnen schiet. Je hebt van die neusbanden waarmee je ze uit kan laten, maar bijvoorbeeld ook een snoetje of muilkorf. Wat je zou kunnen proberen is middels een lusje daaraan vast te maken, 2 gaten voor de ogen erin knippen en dan als een soort harnas beneden weer strak trekken. Je kunt daar dan alle stof voor gebruiken lijkt me, maar misschien kun je het zomen bij de randen en dan daar het lusje aan bevestigen. (net zoiets als een staartriem, maar dan aan de voorkant?)

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:24

kun je niet met iets van hansaplast tape werken?
Voor gevoelige huid (zodat hij makkelijk los te krijgen is), maar niet zomaar loslaat

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:26

zoiets? Dan zit het verband wat lager

Afbeelding

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:26

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:27

Afbeelding best stoer :j
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:29

Een koltrui aantrekken en de kol over z'n kop trekken?

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 16:37

Hier even 2 foto's van hem. Hij wou niet stil zitten, dus de kwaliteit is iets minder. Maar het geeft in ieder geval een beeld.

Afbeelding

Afbeelding

Iedereen alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Er zitten er zeker een paar tussen die ik uit wil gaan proberen :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:39

Die grijze muts is vrij gemakkelijk na te maken, lijkt me :j

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 00:07

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 00:25

Bij de drogist kun je speciaal rekbaar 'gaas' halen ('t is rond, als een 'sok' zonder uiteinden, maar van grof elastisch gaas) wat speciaal bedoeld is om verband op z'n plek te houden. Dit werkt over 't algemeen super en kun je in verschillende 'wijdtes' krijgen (voor arm, been enz).
Het is dun en vrij open dus 't minst 'irriterend' voor je hond. Neem een wat wijdere, iets wat té strak zit zal sneller naar achter glijden dan iets wat net strak genoeg zit om de oren op de plek te houden maar niet knelt.
Dit dus:
Afbeelding

of zo :P (maar zonder gekheid, door op deze manier de tube aan 1 kant dicht te binden en 'op zij' een gat te maken voor snuit en ogen maak je een soort bivakmuts die niet kan afzakken)
Afbeelding

Je kunt 't ook on-line kopen, google op 'Bandafix' (hier bijv.: http://www.deonlinedrogist.nl/bandafix- ... -9494.html ,dit is die voor bovenbeen/schouder, als je smaller nodig hebt kun je bijv. voor knie gebruiken, maar ik denk dat bovenbeen wel de goede maat heeft).

Een andere optie is de oren eerst bedekken met verband en daarna vetwrap er omheen. Dan loop je niet het risico dat de vetwrap aan de wondranden blijft zitten. Wel ook buiten het verband tapen zodat het niet kan gaan glijden.
Laatst bijgewerkt door Francis op 28-02-13 00:30, in het totaal 2 keer bewerkt

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 00:28

Hmm lastig, helaas komt het vaker voor bij die rassen dat er gecoupeerd moet worden om medische redenen :(

Ik zou ook iets proberen zoals die grijze muts of die coltrui :)
Moet te doen zijn denk ik?
Bivakmuts bijvoorbeeld :)

Succes!
(wat een schatje trouwens :o )