Goede Band met je hond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rakkertjuuhh

Goede Band met je hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 10:55

Ik heb thuis een goldenretriever pup van nu 9 maanden oud.
Echt een schat van een beest! ze gaat mee naar de paarden,gaan er mee naar honden club.
En enorme kroelkont. en ligt liefst languit op schoot.
Alleen ze loopt me elke pas achter na,hoef maar op te staan of zij schiet ook in de benen.
Bij de honden club merkte ze op dat ze wel onzeker is.. ze wil ook niet met mij trekken aan zo'n touw,alleen er mee spelen vind ze wel leuk.
En als je beetje dominante houding doet,bv je hand op der schoft.. word ze beetje onzeker.
Wie weet hoe je zo'n hond wat zekerder maakt?
En hoort dit bij de goldenretriever? dit doet ze al als pup trouwens.
toen ze paar weken oud was..
Ze is veder iedereen zn vriend,en alleen in donker blaft ze veel buiten,daar zie je dan ook weer stukje onzekerheid terug denk ik.
Ben benieuwd of iemand hier wat mee kan en goede tips heeft.. *\o/* alvast bedankt voor het lezen!

wendy1987

Re: Goede Band met je hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:27

Ze is dus bang om alleen te blijven begrijp ik?
Je kan ze wat zekerder maken door ze eens te laten "winnen" met een spelletje, dus dat niet jij het spel beeindigt, maar de hond. Maar dat weten ze op de hondenclub ook wel toch?
Ze kan wel alleen thuis blijven?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:06

Ik zou blij zijn met een onzekere hond. Je moet zo'n hond goed en consequent begeleiden maar het is soms veel makkelijker dan een zelfverzekerde hond. Jou hond zoekt steun bij jou en vraagt jou begeleiding in situaties als je die goed geeft krijg je gewoon een gouden hond, een kameraad die volledig op jou steunt maar ook voor jou klaar staat. Een hond die altijd in je buurt blijft en niet zelf gaat onderzoeken.

Voordeel hier van is ook dat ze makkelijk te corrigeren is. een NEE is al ruim voldoende in verreweg de meeste gevallen. Erg makkelijk lijkt me als je ze maar niet gaat ondersteunen in terughoudend/bang gedrag.

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 08:42

Ja alleen thuis zijn is geen probleem,ze vind de bench heel fijn en gaat ze altijd in liggen.
Oke dus ik begrijp dat het niet heel erg is gelukkig maar! :)
En haar spelletje dus laten winnen? oke jaa op de cursus leer je dat jij moet beindigen voor koekje..
Maar daar word ze inderdaad best onzeker van en ze wil het op de club vaak ook niet (spelen)
En klopt dierenfan : bij haar moet ik wel met hele zachte hand coriseren zeg maar..
Als ik al zeg eh ! als ze iets doet wat niet mag, reageert ze al zo sterk op dat is al genoeg.
En ik ben de wat dominander hond gewend,dus wist me hier niet helemaal raad mee..
En twijfel ik of ik het wel goed aan pak :) maar inderdaad ze is veder super makelijk hond echt een schat

bedankt voor de reacties!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 08:56

Nou, je moet haar dus niet altijd laten winnen, maar af en toe werkte bij die van ons echt heel goed :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:09

Ook is het aan te raden om bij een onzekere hond, zo weinig mogelijk tegen haar te praten. Ik bedoel dan met dingen als 'OH, wat doe je nu??' e.d. :P Een onzekere hond wordt daar juist nog onzekerder door. Als je opstaat, zij schiet gelijk mee omhoog, totaal negeren. Gewoon je ding doen.
Laten zien dat jij alles wel regelt, niet dat zij het idee heeft dat zij dat moet doen.
Onze hond is ook heel erg onzeker. Het heeft bij ons jaren geduurd voordat hij durfde te spelen.... Niet dwingen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:37

Voor een golden retriever zou je speur/apport spel kunnen doen. Hierbij volg jij de hond of stuur je de hond er zelfstandig op uit. Je moet de trots erin werken zeg maar. Een beetje blij doen vinden ze ook wel leuk, maar als je oprecht trots bent op de hond, daar worden ze zelfverzekerd van.

Je zou hem dus een voerdummy kunnen laten zoeken en terug kunnen laten brengen, net doen alsof je hem hebt laten vallen en je hond ervoor nodig hebt om hem terug te halen.
Ook een backpack waarbij hij belangrijke dingen zoals je portemonnee of sleutels bij moet dragen kunnen bijdragen aan de zelfverzekerdheid.

Kortom: de hond een belangrijke rol geven binnen de roedel, waar hij trots op kan zijn en jij ook trots op hem bent dat ie dat zo goed uitvoert.

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 22:32

oo super sassol!! dat kan ik wel is gaan doen! bedankt!!

En kentaro Jaa dat had ik idd gemerkt! als ik heel veel tegen der praat en vooral met hoge stem merk je wel dat ze niet helemaal weet hoe ze moet reageren en lijd haar heel erg af als ik bv met haar aan het trainen ben.

Ben heel blij met jullie reacties! hier kan ik wel wat mee *\o/*