Hond eet slecht door zieke baas

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Hond eet slecht door zieke baas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 10:59

We zitten momenteel met onze handen in het haar en hopen dat jullie tips hebben.

Onze hond is al zijn hele leven kerngezond, perfect op gewicht en in vorm, niets te klagen. Echter nu mijn vader langdurig ziek is, begint hij moeilijk te eten.

Bij de eerste opname in het ziekenhuis at hij zelfs amper en van de dierenarts mochten we hem toen verleiden met van alles. Maar helaas. Toen mijn vader thuis kwam was het weer koek en ei en at hij weer prima.

Nu ligt mijn vader sinds zaterdag weer in het ziekenhuis en weer is het mis. Zijn brokken heb ik geweekt met warm water, de verse vlees tussendoortjes zijn opgevoerd, leverpastei zelfs gegeven. Maar hij moet het niet. Dus ik dacht, ik leg mijn vaders pyjama in zijn mand, maar helaas ook niet.

Wat kunnen we nog meer doen? Hij is al 5 kg afgevallen en dat moet niet meer worden. We hebben het hok al vol met allemaal kleine zakjes brokken van verschillende merken en in de vriezer ligt ook van alles. Heeft iemand tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:01

Enige wat ik kan bedenken, gaat hij wel eens naar een pension of oppasadres?
Soms hoor je wel eens dat een hond inderdaad niet wil eten als de baas ziek/weg is, maar wel op een ander bekend adres omdat de baas daar niet hoort en hij daar dus altijd eet zonder dat de baas er is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-02-13 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:03

Kan je vader wel even naar buiten bij het ziekenhuis? Dan hup hond in de auto eten mee en daar wat proberen te voeren. Als hij zelfs geen leverpastei eet dan kan je denk ik wachten tot je een ons weegt tot hij uit zichzelf gaat eten.. (iig bij die van mij wel)

Iris82

Re: Hond eet slecht door zieke baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:07

Toen ik in Utrecht stage liep hadden we ook een aantal honden die zich ook extra rot voelden omdat ze hun baasjes misten naast het feit dat ze natuurlijk doodziek waren. Wij moesten dan hart koken voor ze, als ultieme manier om ze toch nog aan het eten te krijgen.

Arme hond en arm baasje. :(:)
Hoop dat beiden weer opknappen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:18

Zou even contact opnemen met de dierenarts. Vaak kunnen die wel wat geven waardoor ze wat meer honger krijgen maar ook wat rustgevends waardoor hij meer kan ontspannen.

We hadden thuis vroeger een mechelaar die ook zo reageerde toen mijn vader in het ziekenhuis werd opgenomen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:55

Idd wat Wilawander zegt, de DA kan een middel geven wat eetlust opwekt maar ook rustgevend werkt waardoor de hond hopelijk weer gaat eten!
Wel vervelend dat 'ie gewoon niet eten wil. En op een ander adres idd? Eet hij dan wel?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:57

Neem de stem van je vader op, net alsof hij gewoon aanwezig is. Je vader kan bvb zeggen dat de hond zijn brokken op moet eten en dat hij een brave hond is, soms kan dat helpen, klinkt raar maar gebeurt wel.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 19:16

Bedankt voor jullie tips! De dierenarts zei dat inderdaad al voor plan B. Plan A is hem eerst te paaien met van alles.

Mijn vader is helaas tot iig zaterdag gekluisterd aan zijn bed, hij mag onder geen beding met dit gure weer naar buiten.

Vandaag at hij wel wat Frolic brokjes. Niet het beste voer, maar het is wat. We proberen het hiermee en anders gaan we jullie tips proberen. :j bedankt dus!

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:46

Vervelende situatie voor jullie!

Mijn eerste gedachte was, laat hem ophalen door een goede buur / kennis die niet direct bij jullie gezin betrokken is en vraag aan diegene om de hond mee te nemen voor een goede wandeling gevolgd door een bak voer buiten zijn vertrouwde omgeving. Honden leven erg in het moment en voelen de stemming van de mensen om zich heen haarfijn aan, een neutrale omgeving in combinatie met een persoon die puur met de hond bezig zou best een uitkomst kunnen zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:51

Ik ga mee met Linea, uiteraard zal de hond de baas ook missen maar jullie zullen je allemaal ook niet top voelen.

Geef ze dus eens een dagje mee aan iemand die wel lekker in z'n vel zit en allemaal leuke dingen doet en niet zo 'raar' doet over eten.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:59

Koop een rodi worst bij de supermarkt(rode verpakking, ligt niet in de koeling gewoon bij voer).

Flink stuk in plakjes snijden, over de brokjes. Warm water erover heen. Flink laten weken en door elkaar roeren.

Krijgen wij alle honden mee aan het eten in het pension.

Neer zetten en weg lopen.
Geen aandacht aan het eten schenken(dus ook niet uit de hand voeren)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:32

Och wat sneu..al aan bach bloesems gedacht? Als je de juiste bij elkaar zoekt, dan werkt dat echt heel goed.
Beterschap voor je vader en sterkte voor jullie..

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:36

Mijn hond heb ik ooit weer aan het eten gekregen door hele kleine stukjes kaas over zijn brokken te doen. Wellicht helpt dit bij jouw hond ook.

Beterschap voor je vader!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 16:43

Bedankt voor alle reacties, echt super!

De tip van Linea hebben we inderdaad toegepast, of eigenlijk meer onbewust. Een kennis van ons moet van haar fysiotherapeute verplicht buiten lopen vanwege haar aandoening, dat vind mijn hond natuurlijk totaal niet erg. Dus die wordt nu bijna dagelijks uitgelaten en dan geeft zij hem ook direct te eten wat ie netjes opeet. Dus voor de lunch is het nu opgelost. Nu nog zijn ochtend en avondeten nog, en daar geef ik jou en de andere nogmaals gelijk in. We voelen ons thuis absoluut niet top op dit moment, dus dat voelt hij ook zeker. Nu proberen we echt lekker actief te wandelen (van beweging krijg je immers honger :+ ) en daarna geven we hem totaal op een andere plek eten. Ik weet niet hoe we daarbij zijn gekomen maar hij eet nu wel weer redelijk. Nu nog Frolic brokjes gemengd met wat rauw vlees en zijn eigen brokjes maar het wordt redelijk opgegeten dus dat is mooi.

Mocht het nu weer verkeerd gaan dan kunnen we direct naar de dierenarts voor de oppeppende prikjes dat was geen probleem zei ze.

Ik zei het ook voor de gein, de tip van Iris82, maar die werd niet geaccepteerd. Met rauw vlees zitten we thuis net tot het randje bij mijn ouders maar een hart was te haha. Maar toch staat hij wel op het lijstje voor als dit ook niet helpt. :j

Overigens hadden we gisteren onbewust de pantoffels van mijn vader in de woonkamer laten liggen en daar is hij erg close mee nu, dus die laten we nu mooi liggen.

Het is wat met al die emoties... makkelijker gezegd dan gedaan om die onder controle te houden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:47

Je hoeft je emoties niet proberen te verbergen voor je hond hoor, die heeft toch wel door hoe jij je voelt.

Zijn er momenten dat jullie je beter voelen? (Zoals bijv. op wandeling of als je onder de douche staat?) Dan zou je op die momenten eten kunnen geven.
Als het ontbijt en avondeten niet wil vlotten zou je daarvoor even gezellig 'op de koffie' kunnen gaan bij een bekende buurman/buurvrouw die dat niet erg vindt. Jij een kopje koffie, de hond een bak eten.

In ieder geval fijn dat de hond weer eet!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 16:55

Voor mijn hond hoef ik ze inderdaad niet te verbergen inderdaad, maar voor jezelf is dat af en toe wel makkelijker.

Die momenten zijn er inderdaad direct na een stevige wandeling, dus dat gaan we vanavond meteen uitproberen. Anders proberen we jouw tweede tip ja. :j

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:07

Fijn dat het beter gaat! Is in elk geval wat zorg minder. Ik zou haast zeggen, geef hem 's middags een wat groter deel van de maaltijd dan heeft hij dat in elk geval op. Als hij daarna lekker een paar uur kan uitbuiken mag dat geen probleem zijn :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 13:04

Doen we inderdaad. Tot nu toe gaat het met ups and downs. Maar hij valt in ieder geval niet verder af. We proberen er met zijn allen het beste van te maken. Gisteren bijvoorbeeld had ik dik 1.5 uur gelopen met hem, baasje kapot en hond ook. Toen hadden we beide wel behoorlijke trek. :+

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:06

oh ja, dit soort dingen hoor je heel vaak.
Zo'n hond voelt prima aan wat je vader meemaakt, de hond is gewoon supergevoelig.
Ben bang dat je er weinig aan kan doen.
Veel sterkte, zowel met je vader als met je hond!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 13:10

Bedankt. :)