kogelvis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

kogelvis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 20:37

Hoi allemaal!
Sinds een tijdje ben ik fan van kogelvisjes
Nu wil ik al een tijdje een aquarium op me kamer
Hoe groot moet het aquarium zijn?
En kunnen er kardinaaltetra's bij in?
Ik wil gewoon een leuk aquarium met kogelvisjes en kardinaaltetra's en evt 3 garnaaltjes
Is dit mogelijk?

_Tara_

Re: kogelvis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:57

Voor zover ik weet, moet je een kogelvis altijd in een speciaalaquarium houden en dus alleen. Ik zou mezelf hier eerst eens goed over inlezen en deze vraag stellen op een vissenforum ipv een paardenforum :P

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:00

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:01

Alles valt en staat met het soort kogelvis en het karakter.

In principe bouw je het bestand op rondom de kogelvis en deze zit dan vaak of alleen of met een enkele algeneter/meerval of zo. Ik houd mijn dwergkogelvis samen met hemelse pareldanio's :). Ik ken ook mensen die meerdere F8'jes samen houden, SAP'jes moeten zelfs in een groep gehouden worden.

Weet je al welke kogelvis je wilt? Dat maakt het advies geven veel makkelijker.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 24-02-13 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:02

Een kogelvis eet slakken, dus zolang je er daar voldoende van in je bak hebt, maken je andere vissen een kans :D .Wij hadden vroeger een aquarium met een kogelvis en allerlei andere vissen er bij, die liet hij met rust. Maar ik hoor net zo vaak dat dat helemaal niet goed gaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:04

Een kogelvis heeft wel meer nodig dan enkel slakken.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 21:06

Ik heb inderdaad mijn vraag ook al gesteld op een kogelvisforum :)
Ik weet nog niet welke..
Maar de 'makkelijkste'

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:08

De 'makkelijkste' is relatief. Over het algemeen zal dan een dwergkogelvis genoemd worden. Die kan je over het algemeen ook wel samenhouden met tetra's. Garnalen is altijd afwachten.

Als je specifieke vragen hebt, mag je altijd PB'en.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:10

Dan zou ik je de colomeus asellus aanbevelen. Dat is de zuid amerikaanse (zoetwater) kogelvis. Deze kun je, mits ze goed voedsel krijgen, paarsgewijs houden en ook in combinatie met bijvoorbeeld kardinaaltetra's. Ik zou dan wel een minimale bakmaat van 1.10 a 1.20 aanraden en voldoende beplanting/hout om mooie verstopplekken te maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:48

De Colomeus asellus (SAP) zou ik een beginner juist weer niet adviseren omdat ze ten eerste zo gevoelig zijn voor overmatige tandgroei. En het is voor een beginner nogal wat om tanden te moeten knippen... En ten tweede omdat deze vis nogal specifieke eisen stelt aan het aquarium, anders dan minder actieve kogelvissoorten, zijn SAP'jes heel actief en hebben ze dus veel zwemruimte nodig en ook stroming, waar ze tegenin zwemmen. Daarbij is het zelfs ideaal om ze in groepen te houden van 3 of meer dieren en dan moet je een groot aquarium hebben,dat is ook niet voor iedereen een optie.

Ik zou in het geval van TS voor een Carinotetraodon travancoricus gaan, de dwergkogelvis dus. Daar kan je er eventueel ook meerdere van houden, maar dat hoeft absoluut niet. Het is een relatief eenvoudig te houden visje en een van de meest vredelievende soorten kogelvissen.

TS, bedenk wel dat kogelvissen enkel diepvries en levend voer eten :).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:54

Wij hebben lang deze gehad http://i593.photobucket.com/albums/tt13 ... G_3997.jpg is ons aquarium (1.20m)
Ze eten idd oa slakken maar ook muggenlarven, artemia, maar die van ons aten ook altijd gedroogde muggenlarven (al zijn er ook genoeg die dat niet eten).

Zolang ze voldoende te eten hebben blijven ze redelijk van je overige vissenbestand af.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:57

Wat een prachtige GSP, kiki1976 :+:.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 08:48

Ik vind ze echt geniaal! Hoe ze rond zwemmen. De 1e die we hadden was altijd in de stroming van de pomp uitloop bezig. Dan ging die in de stroming, rondje bak en d'r weer in. was altijd errug grappig om te zien.
Vind het ook altijd een erg leuk gezicht hoe je hun buikje ziet groeien als ze eten.

Vind wel dat je geluk moet hebben met ze. We hebben er 3 gehad. De 1e heeft er toch zeker wel een jaar of 2.5 in gezeten. De andere een stuk minder lang.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:05

Ik heb er ook 2 gehad, echt supergrappige diertjes. Ze volgden je letterlijk in het aquarium als je langsliep.
Helaas is het bij mij misgegaan, ik had groen licht gekregen van de aquariumwinkel om ze bij mijn andere vissen in te doen :n
Nou... Drama... De eerste weken ging het erg goed, maar toen hebben ze in 1 nacht verschillende vissen aangevallen in de vorm van vinnen bijten.
Niets meer naar dan een hele school vissen half op de kop zien hangen omdat ze niet meer kunnen zwemmen, maar nog wel springlevend zijn.
Heb ze allemaal moeten doodmaken.

Kijk dus echt uit waar je een kogel bijzet, en geloof niet alles wat ze in de winkel zeggen. Lees je goed in op. Internet fora, scheelt veel problemen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:26

Hier zijn ze altijd van de andere vissen afgebleven.
Misschien dat het ook uitmaakt hoe groot je bak je hebt en de hoeveelheid vissen je erin hebt..

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:53

Dwergkogelvisjes kunnen in een gezeldschaps aquarium mits ze voldoende te eten krijgen. Dan zullen ze je andere vissen ook met rust laten, anders heb je kans dat ze ze op gaan eten.

Ik heb al 3 jaar (met succes) een Fahaka samenzitten met een ansistrus sp (snowflake) en 3 pimolodus pictussen. De Fhaka kogelvis is eigenlijk een vis die solitair gehouden moet worden en ze staan erom bekend dat ze agressief zijn (zowel naar soortgenoten als naar andere vissen) maar ik heb er dus 1 die goed samengaat met de andere 4 :D
Foto van mijn Fahaka (wel een oudere foto):
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Paint_Lover op 25-02-13 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:07

Wow CL die is ook mooi <3
Hoe groot is deze?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:25

Thanks! Deze is was op de foto rond de 16cm en ze zal momenteel rond de 20cm zitten schat ik zo (denk dat ze wel uitgegroeid is).... Zal dr vandaag als de lampen aan gaan eens opmetene en proberen om wat nieuwe foto's te maken.
Enige dat ze wel doet is de planten slopen.... Moet dus weer op zoek naar nieuwe planten en dan maar hopen dat ze die weer voor een tijdje met rust zal laten (iets dat je nooit van tevoren weet).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:33

Planten slopers hebben we hier ook last van, soms om gek van te worden.
Planten kosten me af en toe een kapitaal en kan er ook flink van balen als ze er weer aan gaan vreten.
Ze zeggen dan wel een blaadje sla erin leggen maar dat helpt hier voor geen meter, lees dat moeten ze niet -O-
Ben benieuwd naar nieuwe foto's