Hond plast in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Racheel

Hond plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:22

Onze Jack Russell (gecastreerde reu) van 13 jaar plast de laatste tijd elke avond in huis, en altijd op hetzelfde moment.. Ik zal proberen de situatie zo goed mogelijk te omschrijven.

Onze honden krijgen altijd eten als wij zelf gegeten hebben. Tussen ons eten en hun eten laten we ze altijd even plassen, anders zitten ze de hele avond je aan te staren en te kreunen dat ze eruit willen :') Als ik ze dan na ons eten even laat plassen, rennen ze altijd zo snel mogelijk naar het grasveld, gaan plassen en rennen weer keihard terug naar huis en zo snel mogelijk naar de keuken waar ze eten krijgen. De hond waar het om gaat heeft ook een kleine blaas en drinkt veel, dus voor hem is dit echt nodig. Een paar weken geleden heeft hij een blaasontsteking gehad (is weer helemaal in orde) en plaste toen in huis, hier hebben we verder niks aan gedaan, gewoon opgeruimd want we dachten dat hij er niks aan kon doen. Daarna is hij het vaker gaan doen en de laatste paar dagen doet hij het elke dag, de dierenarts zei ook dat hij er nu wss een gewoonte van gemaakt heeft omdat we het, toen hij blaasontsteking had, toegelaten hebben. Hij plast altijd op het moment dat ze mogen plassen, ik denk zelf dat hij dan zo snel mogelijk eten wilt en het dus maar in huis doet. Nou plast ie niet een paar druppels maar echt gewoon een hele overstroming om het zo maar te noemen :=

Mijn ouders worden er nu echt helemaal gek van, schelden hem uit voor van alles en nog wat, schreeuwen tegen hem en slaan hem soms zelfs (ik heb er nog een hele discussie over gehad dat je die hond gewoon NIET moet slaan).

Wie o wie heeft de gouden tip om dit af te leren?

kohtje

Re: Hond plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:24

Na het eten nog even buiten laten. Slaan is echt zo laag en helpt niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:25

Eerder uitlaten dus.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:30

voor het eten uitlaten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:30

vaker er uit laten lijkt me. Kortere momenten er tussen. Hondje is op leeftijd en kan een zwakkere blaas hebben.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:31

Goof schreef:
Eerder uitlaten dus.

Dat dus :) Hondje is al op leeftijd en hééft al een "kleine blaas" zoals je zelf zegt, dus gewoon iets eerder naar buiten. Of iets vaker :)

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:32

Eerder uitlaten hebben we al geprobeerd, werkt niet.. Maar met die kortere momenten kunnen we idd wel proberen!

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:35

heb je hem ook laten nakijken bij de da voor bijv suikerziekte en of de nieren nog in orde waren?

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:35

princesmax schreef:
heb je hem ook laten nakijken bij de da voor bijv suikerziekte en of de nieren nog in orde waren?

Jaa, hij heeft 2 weken geleden een heel bloedonderzoek gehad en is kerngezond :j

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:43

Plast hij ook steeds op dezelfde plek in huis?
Anders kijken wat hij doet als hij daar niet kan komen op dat moment.
Eerder/vaker uitlaten is sowieso geen overbodige luxe voor een oudere hond met een kleine blaas :)
Die van ons gaat soms wel 6x omdat het moet :j

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:46

Misschien is het een idee om hem juist voor het eten even te laten uitplassen en dan na het eten met de ander honden mee.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:55

Als je hond er een gewoonte van heeft gemaakt zou ik opnieuw beginnen met zindelijk maken.. Buiten uitbundig belonen, binnen negeren en opruimen (of als je ziet dat hij wilt gaan plassen, een NEE of UH, ligt er aan wat hij gewend is).
Als het echt ouderdom is, wat het ook kan zijn; kan je hier denk ik weinig aan doen. Kan dus heel goed een ouderdomskwaaltje zijn... En daar zal iedereen mee moeten leren leven. De hond hiervoor straffen maakt het alleen nog maar erger, de hond zal in de stress raken en weet niet meer wat hij moet doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:41

als hij bijna een overstroming veroorzaakt dan moet hij daadwerkelijk hard nodig en is het zeker geen vorm van verandering van gedrag omdat hij denkt dat het normaal is. Misschien wat dement aan het worden en als ze ouder worden werken die spieren bij de blaas ook minder net als de rest van de bespiering.

Wat krijgt hij voor voeding (merk)? Als de voeding die hij krijgt heel zout is gaat hij namleijk meer drinken en dus ook meer plassen. Met verandering van voeding kan je vaak al een probleem zoals dit oplossen.

En idd vaker uitlaten. Mijn vorige hond heeft zijn laatste half jaar ook om het uur gemoeten en vaak 's nachts ook een keer. Hier geen problemen en als hij een ongeluk had binnen dan werd het gewoon opgeruimd. Kan je dit (als gezin) niet aan en niet verdragen dan is het t.o.v. de hond vele malen netter hem nu in te laten slapen dan nog een half jaar of langer te mopperen en zelfs te slaan!

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 21:56

Bedankt voor de tips! :) met het voer hadden we al geprobeerd maar dat maakte niet heel veel verschil, ik ga hem nu elke avond voor het eten nog even laten plassen, misschien helpt het :P en we gaan ook kijken of hij het nog snapt dat hij op een krant moet plassen, dat zal ook al een hoop schelen denk ik :P

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:01

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 22:19

Alles is helemaal nagekeken :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:23

zijn nieren zijn goed?
Bij oudere honden is dat vaak het probleem,veel drinken dus veel plassen.
Is er bloed afgenomen?

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:26

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:02

Op een krant leren is natuurlijk onzin,gewoon vaker uit laten. evt eten verdelen over meerdere keren per dag. En nooit straffen,zo'n hond doet het niet expres.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:02

Ik denk idd dat je er vaker uit moet dan, hij doet het echt alleen maar in de avond? Het is niet zo dat je af en toe vaker een plasje vind? Dan kan hij namelijk ook nog incontinent zijn, als de blaasontsteking inmiddels helemaal verholpen is.

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 20:07

Het is idd echt alleen maar 's avonds :P maar we laten hem nu plassen, geven hem dan eten, gaan zelf eten en laten hem dan weer plassen, is vandaag goed gegaan haha

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:23

Dat zou fijn zijn, als het daarmee opgelost is :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:14

Rachel_Chap schreef:
Het is idd echt alleen maar 's avonds :P maar we laten hem nu plassen, geven hem dan eten, gaan zelf eten en laten hem dan weer plassen, is vandaag goed gegaan haha

Super dat kan goed een manier zijn hoor. Mijn hond deden we ook om half 5 uitlaten, 5 uur voeren, half 6 uitlaten en dan gingen wij eten. Deden we het half 6 laten plassen niet en gingen we na het eten dan konden we dweilen