Hond moet afvallen ..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rOcky_lofz

Hond moet afvallen ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 14:08

Hallo Bokkers,

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen.
Ik wil op voor hand al even zeggen, dat ik Maandag de DA bel!

Ik heb een hond van 2009, Kruising herder die begin Feb. geholpen is (sterilisatie). Waaruit toen al bleek dat mevrouw te zwaar is.
Zij is onbewust toch aangekomen, toen woog zij 36.5.
10 dagen na de operatie, (terwijl zij op advies van DA minder eten heeft gekregen) woog mevrouw 36.9!!

Advies van DA is dat zij de helft van de brokken mag hebben, dan wat ze normaal krijgt en dit heb ik ook gedaan.
Vanwege een bekken/heup fractuur, moeten we het bewegen langzaam opbouwen, en mogen we niet te hard van stapel gaan.
Een goed begin was om elke dag 10 min te gaan fietsen, Dit doe ik nu een week.
Zij krijgt pas half uur na het fietsen haar brokken, dit ivm maagkanteling.

Nou het punt, Zij geeft duidelijk aan, dat ze 'honger' heeft, als ze de kans krijgt dan pakt ze nog wat brokken uit de ton.
Ik wil haar best wat meer geven maar een hond die geholpen is, komt eenmaal sneller aan, en zij is al te zwaar.
Ik kan niet zomaar van voer veranderen, zij doet het hier goed op, en ben niet zo van het veranderen van voer. Buiten om dat, is er nog genoeg voer, schat zo'n kilo of 20 minimaal! wat ik niet weg ga gooien.

Wat adviseren jullie ? Wat zouden jullie doen ? Wat is op dit moment het beste om te doen ?

Brand los :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:13

Ik zou het voer denk ik tijdens mindgames geven zoals bijv. speuren.
Mijn hond eet normaal gesproken gemiddeld 500g vlees, soms krijgt hij brok (wanneer vlees op is) maar dan krijgt hij 250g per dag. Ik geef die altijd tijdens training en heb dan geen hongerige hond terwijl als ik het in een maaltijd geef hij me aankijkt van: 'is dat alles?' en wat 'mieperiger' is.

Ik denk dus dat als hij wat meer z'n best moet doen voor z'n eten hij mentaal al wat voldaner is en dan fysiek niet zo 'vol' hoeft te zitten.

rOcky_lofz

Re: Hond moet afvallen ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 14:16

Maar hoe kan ik dat het beste doen, speuren hebben we overigens nooit gedaan, Naast de fiets brokken geven zie ik niet zitten.
Mij is verteld tijdens gehoorzaamheid training ( toen we dat nog deden ) dat het slecht is, tijdens training te geven, vanwege de/een maagkanteling.

overigens snap ik wel wat je bedoeld :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:17

Mijn hond moest op vers want ze kreeg jeuk van brokken.Nu blijkt dat ze op vers af valt en mooi slank blijft.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:19

Maaltijden gedeeltelijk vervangen door iets wat wel vult, maar niet aanzet ?
Gekookte diepvriesboontjes bijvoorbeeld ?
(niet uit blik vanwege het zout)

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 14:22

marleen_usar,
Ik heb al eens een topic geopend, qua verschil en meningen over brokken en vers vlees.
Echter is dit voor mij niet haalbaar, Simpelweg de ruimte er niet voor, ik kan het nergens opslaan, en wil het al helemaal niet in m'n koelkast hebben tussen m'n eten/drinken

Shirley,
boontjes ?? :o? Het zou wel een overwegingen kunnen zijn om dat te proberen. Maar hoe zie je dat voor je ? boontjes en brok door elkaar heen of wat ?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:26

Naast de fiets zou ik niet doen nee.

Tijdens de gehoorzaamheid kun je prima wat brokjes geven zolang je je hond niet laat rennen, maar ik snap dat je dit liever niet doet. Beter voorkomen dan genezen.

Je kan je hond leren je voetsporen te volgen, door daar in het begin een brokje in te leggen (daarna om de voetstap), maar nog veel makkelijker is om hem gewoon naar het eten zelf te laten zoeken. Dit kan je dan ook makkelijk binnen doen een half uur na het wandelen. Een herder heeft een goeie neus dus zal dit snel doorhebben.

Voor de koekjes zoeken: laat de hond zitten en blijven. Loop zelf een klein rondje door de kamer en leg hier en daar op de grond wat koekjes neer. Loop terug naar je hond en zeg 'toe maar'' of maak een sturende beweging (wijzen met vinger), als de hond het snapt kun je het commando 'zoek' eraan gaan verbinden.
Als de hond dit kan dan laat je hem uit zich zitten en blijven (of je doet even een deur dicht), komt terug en geeft het commando zoek, De hond moet dan dus puur op neus de koekjes zoeken. Als de hond dit kan, kun je het steeds moeilijker maken door ze bijv. onder kussens, op verhogingen etc. te leggen. Verstop geen snoepjes waar je hond normaal gesproken ook niet mag komen (zoals het aanrecht of eettafel).

Hoe beter de hond het kan, hoe moeilijker je het gaat maken. Zo begin je met de snoepjes in 1 kamer te verstoppen maar later kun je ze door het hele huis verstoppen met de tuin erbij of buiten in de wijk.

In het begin heel makkelijk houden, het vergt mentaal nog best wat van de hond dus hij moet wel succes hebben. Leer de hond ook een 'stopwoord' zodat hij weet wanneer hij klaar is en beloon hem zelf dan nog even.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:27

Juist wel bonen uit blik!
Weet de preciese reden daar niet van. Sowieso geeen rauwe bonen!

Speuren doen wij met onze molosser ook! Wij verstoppen voer in de tuin en dat zoekt ze dan op.
Soms verdeel ik der brokken in hoopjes door heel de tuin. Mevrouw is minimaal 30 min zoet want ze speurd verder tot ze zeker weet dat er niets meer is.

Een oude broek (wel knopen etc afhalen) vullen met brokken en aan de hond geven.
Heeft ze een mooie klus met er uit halen van de brokken (erg leuk!)

Meer bewegen? Kan dat?
(met der gezondheid bedoel ik dan).
En dan vooral draven.
Lekker lang wandelen etc?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:28

Snoepjes/brokken onder dingen verstoppen of juist boven zijn hofod (ook moeilijk).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:30

Ook leuk: koekjes in een kleine doos doen, die in een grotere doos doen etc. etc. flink goed dichttapen even schudden voor het geluid en wens je hond veel sloopplezier *\o/*

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:30

Oude bal gaten in maken (wle een stevige bal ;) ) en dan moet ze steeds de bal rollen voor wat brokjes.

Dan eet ze en beweegt ze :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:32

Of haar eten in een voerdummy (of etui als zij de rits niet sloopt) stoppen, laten vallen en een stukje doorlopen en dan het commando 'zoek' of 'apport' geven. Als zij hem bij jou gebracht heeft kun je een brokje geven. Zo kun je steeds verder doorlopen en krijgt zij het grootste deel thuis (en je kan hem thuis natuurlijk ook nog in een boodscahppentas verstoppen oid).
Laatst bijgewerkt door Sassol op 24-02-13 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:34

Voer dummies zin leuk! Kun je ook zelf maken (lege bellenblaas bijvoorbeeld of vitamine potje).
Leren die te aporteren en pas bij jou terug krijgt ze een brokjes. Wij verstoppen dus zo'n 'voerdummie' in de tuin. Mevrouw zoekt en krijgt bij mij pas wat lekkers

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:34

ik doe ook altijd sperziebonen uit een potje of blik en mocht ik dat niet hebben kook ik rijst.
dit doe ik dan puur voor maagvulling en langzaam bouw ik dat af door steeds minder te geven.
hier werkte het erg goed.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:35

rOcky_lofz schreef:
marleen_usar,
Ik heb al eens een topic geopend, qua verschil en meningen over brokken en vers vlees.
Echter is dit voor mij niet haalbaar, Simpelweg de ruimte er niet voor, ik kan het nergens opslaan, en wil het al helemaal niet in m'n koelkast hebben tussen m'n eten/drinken

Waarom niet? T ligt echt niet open en bloot hoor. Wij voeren onze Duitse Doggen vlees en er ligt dus 90% van de dag 2 pakjes Smuldier in
de koelkast. Niks vies aan, pakjes koop je gewoon bij de supermarkt.

Brokken geven tijdens gehoorzaamheid is niet zo slecht hoor. Kunnen oefeningen zijn, kunnen spelletjes zijn, kan met speelgoed (zoals kong ed).
Maagkanteling krijgen ze trouwens niet zo snel hoor, hier twee 'meest risicovolle' rashonden en beide krijgen na het lopen gewoon hun eten.
Mocht je echt bang zijn ervoor, laat dan de maag vastzetten. Echter is niet bewezen dat een maagkanteling van bewegen met een volle
maag komt. Ik zou me trouwens met een gewicht rond de 35 kilo niet zo heel druk maken met een herder? En even rustig aan, opbouwen
en niet te snel van stapel willen lopen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:37

Ik word zelf gewoon helemaal enthousiast van dit topic, baal er nu van dat ik mijn hond maar 1x per dag vlees geef :+

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:38

Wij kregen met onze oude hond die moest afvallen het advies van de da om sperziebonen te gaan voeren, daar zit niks in maar het vult wel. Gewoon naast de brokken geven. Werkte bij die van ons erg goed. Wij gaven trouwens wel bonen uit blik, jarenlang en hondje is 17,5 jaar geworden :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:44

uit blik is volgens mij zelfs beter... Maar weet ff niet meer waarom :')

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:45

Sassol schreef:
Ik word zelf gewoon helemaal enthousiast van dit topic, baal er nu van dat ik mijn hond maar 1x per dag vlees geef :+

je kan toch spellen doen met stukjes (gedroogd) pens of gewoon wat brokjes.
En met vlees producten kan ook goed ;)

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 14:47

Sassol,
Bedankt voor je uitleg.
Dit zou ik wel eens willen proberen, Moet ik dan gewoon haar eigen brok pakken, en dat van het voer afhalen wat ze dan 's morgens of 's avonds hoort te krijgen ? of is het beter om de richting op te gaan, dat ze haar brokken wat ze 's morgens krijgt volledig moet gaan zoeken ( ik bouw het uiteraard rustig op. ) ? hoe zie je dat voor je qua hoeveelheid etc ?

blokje,
ik zal eens met mijn DA over hebben qua bonen, Wat zijn nog meer dingen wat zou kunnen buitenom bonen?
oude broek heeft denk ik weinig zin, die zou je kapot maken, Heb wel eens een balletje gehad, met gaatjes erin maar dat sloopt ze ook.
Qua beweging zit er momenteel niet meer in als dat we doen.
's morgens gaan we stukje fietsen, momenteel is dit 10 min, maar moet langzaam uitgebreid worden. Het maximum is, om dit uiteindelijk 30/45 min te doen. Qua tijd zal dit elke dag anders zijn, Overbelasting is snel gevraagd, en haar achterhand is eenmaal een zwak punt.
Verder lopen we zon 3/4 keer op een dag, verschilt in 20/45 min.
's avonds rond een uur of 9/10 lopen we een rondje van ruim 30 min, richting de 45 min.
overdag is het verschillend qua tijd, gemiddeld zo'n 20/30 min.
Met het fietsen 's morgens laat ik haar overigens niet los, we doen dit pas een weekje. Verder qua uitlaten mag ze los, mits er geen andere hond in de buurt is. Verder spelen we ook, en pakt ze soms een (oud) bot om lekker aan te knagen.

Loiz,
Puur omdat ik het niet fris vind, om het in mijn koelkast te hebben, ik heb niet zo'n groot ding, en heb het sowieso niet op vlees.
zolang ik hier woon, is het niet haalbaar, en ik zie eigenlijk geen reden om haar over te zetten op vers.
Maagkanteling is verteld door mijn oude instructeur, 2.5 uur voor én na de training mogen de honden geen eten hebben, hooguit een klein beetje water. Toen ik hoorde dat er een hond was overleden vanwege maagkanteling, ben ik daar erg voorzichtig mee. Misschien ben ik wel te bang dat zij het ook krijgt.
Volgens Meerdere DA's is zij te zwaar, het ideale gewicht zou rond de 28 kilo zijn. Rustig opbouwen doe ik sowieso. :)

haffjechip,
Dus wel sperziebonen uit pot/blik ? rijst is ook een goeie, dat heb ik altijd wel in huis.
Hoe zie je dat voor je, samen met de brokken ? moet ik dan de hoeveelheid brokken geven die ze nu krijgt en de rest rijs/bonen ?

blokje,
Dat is idd een goede, ik zal eens kijken wat ik in huis heb, apporteren vind ze erg leuk! +:)+
Van de bal vind ik ook een goede, kwam laatst nog een tennis bal tegen, zal die eens opzoeken :D

Sassol, Zie reactie hierboven, Bedankt voor je suggestie, ik zal het meenemen, en kijken wat ze het leukste vind :D
Dat klinkt erg leuk, Troep voor mij, brokken voor de hond, Maar dat ga ik zeker uit proberen :j Dank je voor je tip! :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:53

Oude broek is om te slopen ;)
Al laat onze hond hem aardig heel :P
(haal je een stel oude broeken bij de kringloop!)

Voer/spel brokken idd van het voer halen. Eventueel smorgens de helft voeren en smiddags spellen er mee doen?

Ik zou beginnen met een beetje speuren en lekker makkelijk. Eerst moet ze de lol er van in zien voor je het moeilijk maakt! ;)
Te moeilijk vind ze vast niet leuk. Als ze iets vind is dat de beloning dus eerst lekker makkelijk!!!

Qua beweging vind ik dat je het erg netjes doet!!!

Kip mag ook gevoerd worden toch??

Dat dummie aporteren kun je zo 'moeilijk' maken dat je hem echt verstopt en ze hem moet opzoeken!

Mijn trainster gaat elke week naar de kringloop koopt daar de gekste dingen waar ze eten in kan stoppen en dat geeft ze aan der honden ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:54

Voor de brokken zoeken kun je inderdaad gewoon de ochtend en avondmaaltijd gebruiken.

In het begin makkelijk houden, maar dat kun je bijv. wel 3 of 4 keer achter elkaar doen tot de brokjes op zijn. Als ze het goed doorheeft kun je in één keer alles verstoppen en is ze wel even zoet. Je kan er voor kiezen om overal een paar brokjes neer te leggen of juist maar op 1 plek te verstoppen en die ene plek steeds moeilijker te maken.
Ik geef zelf de voorkeur aan meerdere plekken.

Edit: voor de verduidelijking ik zou er dus naartoe werken om haar haar hele maaltijd bij elkaar te laten speuren.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 15:00

Blokje,

Dat is waar ja, ik moet toch even m'n kast binnenkort opruimen, ik zal eens kijken wat daar nog ligt, wat naar haar kan.
Dat is nog wel een idee, maar wordt het 's morgens niet te zwaar voor haar ? ze moet dan ook nog fietsen, én nog minder eten ? of ik moet het eten van de avond eraf halen, Maar hoe dit in combi met bonen/rijst ?

ik wil rustig aan beginnen, en niet te hard van stapel lopen, zolang zij de uitdaging ziet, vind ze leuk om dingen te doen. Qua beweging was eerder het zelfde alleen 's morgens niet fietsen maar wandelen, aangezien zij af moest vallen, zag ik geen andere uitweg als fietsen, Volgens DA kan dit, zolang we maar voorzichtig aan doen en opbouwen, tot nu toe doet ze het erg braaf!

Sassol,
Is het dan niet beter om haar avond maaltijd te laten zoeken, aangezien zij 's morgens ook nog fietst, lijkt me dat ze die brokken dan juist nodig heeft. Ik wil beginnen met 1 plek, en dat langzaam aan uitbreiden zolang ze het snapt, en het volgt, ze wordt al gauw over enthousiast, wil de rust er wel een klein beetje in houden. :=

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:00

Leuke aan speuren etc is dat ze er geestelijk zo lekker moe van worden!
Wandelen etc is ook goed vooral lichamelijk (ook wel voor der koppie) maar spellen etc doen is ook erg goed voor de koppie terwijl ze ook nog beweegt :)

Wij hebben elke dinsdag curses en dan doen we alleen maar zoekspellen en recreatie dingen. Onze hond was de eerste keren echt dood en dood op :+
Lag aan het einde van de trainingf lang uit op de grond :')

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 15:02

ja, dat is waar, misschien dat ik een middag rondje iets korter kan doen, en dan juist ipv die tijd, lekker kan spelen met haar.

Twijfel alleen een beetje hoe ik dat moet doen qua rijst/bonen..