Konijn niest heel veel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ssssuus

Konijn niest heel veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 08:37

Hoi allemaal,

Mijn konijn is al een tijdje aan het niezen en heeft een snotneus. Ik ben hiervoor meerdere malen naar de dierenarts geweest maar het gaat gewoon niet over. Ik heb neusdruppels geprobeerd, antibiotica, andere bodembedekking in zn kooi maar over is het nog steeds niet. M'n andere konijn die in dezelfde kooi zit heeft nergens last van. Als hij weer zo' n niesaanval heeft zijn het er wel 40 achter elkaar, erg sneu.

Hebben jullie dit wel eens meegemaakt of misschien een oplossing/tip?

Oja, ze zitten binnen in huis..

Somebitch

Re: Konijn niest heel veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 08:42

Hoelang heb je de antibioticakuur gehad? Heeft hij ook moeite met ademen? Is het nu niet doorgeslagen naar een longontsteking?

ssssuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 08:44

Kuur duurde 10 dagen, die neusdruppels 7 dagen.. Ademen gaat goed, je hoort af en toe alleen een beetje zn snotneus. Eten gaat ook goed...

ssssuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 11:40

Net met de assistente gesproken en zij zei: zolang hij nog eet en fit oogt kan het geen kwaad. En ook had ze het erover dat het chronisch kan zijn geworden... Woensdag afspraak bij de dierenarts.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:37

Ben benieuwd wat de dierenarts zegt, zolang er snot uit het neusje blijft komen is het niet goed, je konijn heeft dan echt wel last met ademen. :j

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:42

Vraag naar de mogelijkheid om een tijdje duplocilline te spuiten dit wil nog wel eens snot genezen of de klachten een stuk minder maken, gewone antibiotica helpt helaas lang niet altijd, snot bij konijnen is hardnekkig.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:45

Konijnensnot is vreselijk dik en moeilijk van af te komen. Heb je een konijnkundige DA?
Wat voor AB heb je gehad? 10 dagen is echt niet genoeg voor een niezend konijn. Het kan idd chronisch zijn, ik heb zelf een voedster gehad die daar last van had. Met een luchtreiniger erbij en goede vlas met goed stro in de kooi was het prima te doen met haar. Sommige zijn echter beter af in de buitenlucht, maar dat kan je nu natuurlijk niet doen.
Ik zou in jouw geval ook zeker niet er van uit gaan dat het al chronisch is want 10 dg AB is echt niks. Voor deze klachten kan jouw nijn het beste enkele keren een injectie duplocilline krijgen, dat schijnt het meest effectief te zijn tegen gesnotter. Bij twee andere konijnen van mij (tja, mijn dame infecteerde ze), was het daarmee zo voorbij. Let goed op dat ze blijft eten en drinken!

ssssuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 12:47

Bedankt voor de tip. Zal er naar vragen woensdag!