Ik heb een vraagje want ik wil gaan koppelen met me konijn ik heb nu 1 hollander Maar dan wil ik naar een opvang gaan maar als ik daar heen zou gaan zijn ze dan al in 1 dag gekoppeld of moet ik daar vaker komen ofzo?
In de opvang kijken ze of het klikt tussen de twee. Meestal moet je de koppeling thuis weer een beetje voortzetten. Koppelen moet op een ruimte waar beide konijnen nog nooit zijn geweest. Dus als het in de opvang klikt, gaan ze samen naar huis in dezelfde transportkooi (werkt goed voor de koppeling) en moet je thuis ook kijken of het klikt.
Ze bepalen de rangorde. Er komt geen bloed bij kijken, maar ze trekken zich vaak wel onder elkaar de haren uit en de plukken vliegen in het rond.
Air
Geplaatst: 23-02-13 18:43
Eigenlijk gaat het vrijwel altijd goed, helemaal als het in de opvang ook goed gaat, ze hebben er daar genoeg ervaring mee. Punten waardoor het fout kan gaan zijn bijvoorbeeld een te kleine ruimte en een niet neutrale geur.
Bij de opvang maakt je konijn kennis met een ander konijn (of meerdere). Tijdens zo'n kennismaking kan je al goed inschatten of de koppeling goed gaat verlopen. Vechten ze al direct bij de kennismaking, dan zal de koppeling thuis ook niet goed uitpakken.....! Thuis zijn er twee manieren om te koppelen, het is maar net wat je zelf prettig vindt. Je kan ze op neutraal terrein zetten, een plek waar ze beide nog niet zijn geweest. Hier laat je ze een dag in zitten tot het goed gaat. Dan zet je de konijnen in het huidige hok (wat natuurlijk ook helemaal schoon is gemaakt). Deze manier van koppelen gebruik ik niet maar wordt wel door vele andere konijnenhouders gebruikt Andere methode (die ik zelf wel gebruik) is de konijnen meerdere keren per dag samen zetten op neutraal terrein. Je begint met een kwartiertje, haalt ze op een goed moment uit elkaar en doet dit 3/4 keer per dag. Dit kan je steeds verder uitbreiden. Meestal zitten ze na 3 dagen gewoon samen. (bij mij althans!)
Hmm het lijkt mij veel minder stressvol om ze gewoon bij elkaar te laten. Ik heb dat twee keer gewoon zo gedana, en 's avonds zaten ze al samen uit 1 bakje te eten.
Ik heb daar geen tijd voor helaas, omdat ik dan gewoon moet werken en naar school moet gaan vaak. En om ze dan al gelijk samen te zetten terwijl ik er niet bij kan zijn, vind ik echt veel te eng. Dus deze manier van koppelen komt voor mij heel goed uit, meestal is het ook maar voor 2 dagen en de 3e dag zitten ze samen. Hangt een beetje van de konijnen af.