IPO beginnen met een 'oudere' hond? (bijv. 6 maand tot 2 jr)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

IPO beginnen met een 'oudere' hond? (bijv. 6 maand tot 2 jr)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 13:12

Ik wil graag rond december dit jaar weer een hond, natuurlijk een Duitse Herder :j Maar aangezien ik liever een asielhond of een herplaatser nog een kans geef vroeg ik mij af of het ook mogelijk is om op latere leeftijd (zo rond de 6 maand tot max 2 jaar) met IPO te starten. Ik weet dat je eerst EG, VEG en VZH moet halen voordat je de IPO kunt gaan doen, dit vind ik ook niet erg (leuk noujuist!). Mocht ik voor een 'oudere' hond gaan, waar moet ik dan op letten als ik bij een asiel of via marktplaats bij iemand thuis ga kijken? Natuurlijk checken of de hond HD en ED vrij is, maar is het belangrijk dat hij een dominant karakter heeft of kan een wat minder dominante herder het IPO werk aan? En waar moet ik nog meer op letten? Belangrijke eigenschappen?

En verder, hebben jullie nog tips voor IPO verenigingen in de omgeving Den Haag? Ik ben tot nu toe alleen bekend met GHSV Rijswijk, verder heb ik nog niks kunnen vinden.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen :)

Wilawander

Re: IPO beginnen met een 'oudere' hond? (bijv. 6 maand tot 2 jr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:17

Tuurlijk kan je met een oudere hond ook beginnen. Een jonge hond is natuurlijk wel makkelijker. Als het een hond betreft zonder stamboom dan zou ik gaan kijken bij een NBG vereniging. Je kan gewoon met IPO beginnen alleen moet je alvorens de IPO1 te kunnen lopen de VZH behaald hebben. Maar ondertussen kan je hier al gewoon voor oefenen.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 13:25

Wat houdt een NBG vereniging precies in? Ik zit nu op hun website te kijken, er staat een handig lijstje van plekken op waar IPO wordt gedaan :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:56

ik heb met mijn eerste hond KNPV getraind,en die kreeg ik toen ze 2 was,en voor IPO werk zal je toch een wat scherpere en moedige hond moeten hebben.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:13

Bij de NBG doe je het zelfde als bij een VDH vereniging alleen is deze meer voor alle werkhondenrassen en ook werkhonden rassen zonder stamboom. Bij de VDH is dit allemaal wat lastiger.

Ja je hebt voor de IPO vooral een hond nodig met veel werklust en driften.