Kattenvoer vraagje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkiej

Kattenvoer vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 11:21

Hallo allemaal,

Als hier al topics over zijn mag je me hier op wijzen en dan bij deze excuses..

N.a.v. het topic over blaasgruis dieet hier op BB ben ik op een vraag gestuit. En aangezien ik een leek ben op het gebied van kattenvoeding, open ik dit topic.

Wij hebben thuis 3 katten, 2 poezen en 1 kater, allemaal geholpen. Ze zijn prima op gewicht dus geen overgewicht o.i.d. Eén van onze poezen dit op urinary s/o van RC. Hier doet ze het goed op dus blijft ze hierop staan.
Maar n.a.v. die poes ben ik wel op een vraag gestuit.
Toen we Jamie (de poes met het dieet) net hadden, bijna 3 jaar geleden, zat ze prima in haar vacht, glom en amper klitten. Maar toen we haar wat langer hadden kwam ze slecht in haar vacht. Toen we eenmaal verhuist waren kwam hier ook nog een blaasontsteking bij kijken. Ik vermoed deels ter gevolge van stress en door de dierenarts bevestigt door struvietvorming. Vandaar het dieet. Ook heeft ze bloedonderzoek gehad en bleek hieruit dat haar nierwaardes erg slecht waren. Wat haar vachtconditie kan verklaren.

Nou is mijn vraag, kan ik hier preventief iets aan doen bij mijn andere katten? Deze zijn een stuk jonger dan Jamie (1 en 3 jaar. Jamie is geschat op een jaar of 14/15) van de andere 2 katten weten we de leeftijd zeker, gezien we die hebben sinds ze kitten zijn.
Ik hoor namelijk steeds vaker verhalen over dat het goedkope kattenvoer slecht is voor katten. Niet zozeer op korte termijn, maar als je het langer voert wel.
Plus ik ben er achter gekomen dat het goedkope voer zeker niet goedkoop is. Gezien ze hier veel meer van eten dan van het "dure" voer.

Welk voer voeren jullie en wat is jullie ervaring hiermee? Hoe lang doen jullie gemiddeld met zo'n zak op hoeveel katten? En hoeveel kost een zak voer van 3 kg? Ik bewaar mijn kattenvoer in een bak waar precies 3 kg in past.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders vraag maar raak. :)

Wijslander

Re: Kattenvoer vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:11

Vers (eventueel KVV) gaan voeren is een goede manier om zulke problemen te voorkomen, net als een slechte vacht. Dit zijn van die typische probleempjes die duiden op een structureel tekort in de voeding. Voor de kat met blaasgruis zou je zelf kunnen gaan samenstellen, op een dusdanige manier dat je rekening houdt met haar lichamelijke gezondheid.

Een 'maar': je moet wel openstaan voor deze manier van voeren en jezelf er in willen verdiepen. Een (grote) vriezer is ook wel handig!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 22:37

Preventief voeren tegen blaasgruis en nierproblemen is gelukkig hetzelfde: veel vocht, geen zout.
Nog een aantal zaken om struvietblaasgruis tegen te gaan:
-Kat niet te dik laten worden
-Zorg voor vers water (evt. fonteintje) en een schone kattenbak (kalkvrije kattenkorrels gebruiken zoals bijv. houtkorrels)
-Urine zuur houden: graan maakt het basischer en vlees maakt het zuurder

Je zou dus naar een graanvrije brok kunnen kijken met een hoog aandeel vlees. Al zou ik zelf de voorkeur geven aan een graanvrije KVV. Ook omdat die al voor 60 à 70 % vocht bevat. Dit zou je blaasgruis/nierpatient ook mogen hebben zolang de calciumbron (botbron) kip is.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 10:38

Bedankt voor jullie reacties!
Ik zal me eens gaan verdiepen in het vers vlees voeren.
Gelukkig zijn onze katten niet te dik, hoewel de kitten aardig vol is, maar nog niet te dik.
Overgaan op houten korrels gaat hem helaas niet worden, onze eigenzinnige dame doet dan gewoon haar behoefte naast de bak..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:26

Het hoeft niet persé hout te zijn, maar je hebt van dat grijze grit wat kan stoffen en daar zit kalk in.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:45

Ah oke, nog iets waar ik me in ga verdiepen :D