Als hier al topics over zijn mag je me hier op wijzen en dan bij deze excuses..
N.a.v. het topic over blaasgruis dieet hier op BB ben ik op een vraag gestuit. En aangezien ik een leek ben op het gebied van kattenvoeding, open ik dit topic.
Wij hebben thuis 3 katten, 2 poezen en 1 kater, allemaal geholpen. Ze zijn prima op gewicht dus geen overgewicht o.i.d. Eén van onze poezen dit op urinary s/o van RC. Hier doet ze het goed op dus blijft ze hierop staan.
Maar n.a.v. die poes ben ik wel op een vraag gestuit.
Toen we Jamie (de poes met het dieet) net hadden, bijna 3 jaar geleden, zat ze prima in haar vacht, glom en amper klitten. Maar toen we haar wat langer hadden kwam ze slecht in haar vacht. Toen we eenmaal verhuist waren kwam hier ook nog een blaasontsteking bij kijken. Ik vermoed deels ter gevolge van stress en door de dierenarts bevestigt door struvietvorming. Vandaar het dieet. Ook heeft ze bloedonderzoek gehad en bleek hieruit dat haar nierwaardes erg slecht waren. Wat haar vachtconditie kan verklaren.
Nou is mijn vraag, kan ik hier preventief iets aan doen bij mijn andere katten? Deze zijn een stuk jonger dan Jamie (1 en 3 jaar. Jamie is geschat op een jaar of 14/15) van de andere 2 katten weten we de leeftijd zeker, gezien we die hebben sinds ze kitten zijn.
Ik hoor namelijk steeds vaker verhalen over dat het goedkope kattenvoer slecht is voor katten. Niet zozeer op korte termijn, maar als je het langer voert wel.
Plus ik ben er achter gekomen dat het goedkope voer zeker niet goedkoop is. Gezien ze hier veel meer van eten dan van het "dure" voer.
Welk voer voeren jullie en wat is jullie ervaring hiermee? Hoe lang doen jullie gemiddeld met zo'n zak op hoeveel katten? En hoeveel kost een zak voer van 3 kg? Ik bewaar mijn kattenvoer in een bak waar precies 3 kg in past.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders vraag maar raak.