Jonge hond: wat zouden jullie voeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

risje

Jonge hond: wat zouden jullie voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 18:57

Hoi allemaal,

Er zijn ontzettend veel interessante topics te vinden, allemaal doorgelezen, echter toch maar een "eigen" topic.

Even kort de situatie-schets:
We hebben een jonge hond van nu bijna 9 maanden. Meneer is zelfs voor zijn ras (friese stabij) groot en zit super in zijn vacht. Hij barst van de energie en is leergierig. Soms nog wat snel afgeleid, echter niet meer dan normaal is op deze leeftijd. Kan natuurlijk ook nog niet verwachten dat hij altijd de aandacht erbij kan houden. Hij is nog reu en als dat qua gezondheid en gedrag zo blijft gaan en goed blijft gaan blijft hij dat ook.

Ik krijg met uitlaten veel complimenten en hij wordt vaak al voor volwassen aangezien vanwege zijn formaat. Echter hij is dat natuurlijk nog niet en daarom ben ik erg nieuwsgierig wat jullie zouden doen qua voeding.

Hij doet het op dit moment erg goed op brokken (Farmfood HE). Graag zou ik hem ook vers gaan (bij)voeren. Volledig vers is o.a. qua ruimte hier niet haalbaar, vandaar de combinatie. Ik heb echter al verschillende merken geprobeerd, echter een groot deel vindt hij of minder lekker, of laat hij na zo'n twee weken gewoon staan. Op dit moment krijgt hij Renske bij en dat lijkt tot nu toe goed te bevallen. Smuldier vond hij niet zo, Heijmans (bij de pets place in rollen verkrijgbaar) at hij helemaal niet. En dat terwijl hij normaal echt alles lust.

- Mijn vraag aan jullie is wat zouden jullie hem voeren en waarom (zowel brok als kvv / vers)?
- Hoeveel van bijvoorbeeld een Renske maaltijd en hoe vaak zouden jullie adviseren?
- En zijn er meer honden die vers / KVV gewoon niet lekker vinden?

Uiteraard zijn alle adviezen en ook andere merken, tips etc welkom.

Er is zoveel te lezen dat het soms lastig wordt om alles uit elkaar te houden en zien wat nu voor je eigen hond het beste zou kunnen zijn. Aangezien er hier altijd nuttige dingen staan nu deze vragen. Ben erg benieuwd wat eruit komt!

8nnemiek

Re: Jonge hond: wat zouden jullie voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:28

Mijn jonge hond krijgt ook een combinatie brokken met vers voer.
Bij de fokker kreeg ze al Hill's brok en Carnivoer
En ik ben Hill's blijven voeren, en ben Barfmenu van Tinlo gaan voeren.. en verder kreeg ze in het begin potjes babyvoeding en die heb ik nu vervangen door de restjes avondeten.. en verder af en toe Brinta met geitenmelk, volle kwark, ei.. en overal wat visolie en hokamix overheen.. allemaal op aanraden van de fokkers. En daar doet ze het enorm goed op :) De vacht is perfect.. het gewicht is prima.. ze is lekker gezond en vrolijk.
Ze laat ook af en toe het eten staan. De fokkers zeggen dat dit normaal is omdat ze gewoon heel veel moeten eten als ze in de groei zijn, en dan worden ze kieskeurig. Als ze straks uitgegroeid zijn en je moet gaan minderen in voer dan wordt dat slechte eten ook minder. Ik roer soms wat pastasaus door het vlees heen als ze het niet eet :Y)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:45

Jolanda, leuk om ook eens over Simme te lezen!

Welke smaken Heijmans voerde je? Met dat merk KVV ben ik niet bekend, maar net als met brok is het ook met KVV vaak even zoeken naar wat ze lekker vinden en wat niet. Onze Shar Pei trok in eerste instantie voor een aantal smaken echt zijn neus op, maar dat is na verloop van tijd overgegaan.

Persoonlijk zou ik toch ergens, al is het maar in de schuur, plek maken en een (tweedehands) vriezer neerzetten en volledig KVV gaan voeren. Met name voor de vertering lijkt het me op de langere termijn een nadeel dat een hond zowel brok, als KVV moet verteren.

Anders zou ik qua brok kiezen voor een merk als Orijen en daarnaast een kwalitatief hoogwaardige KVV (wij hebben hier Barf Tinlo menu gevoerd in de overstap naar BARF en waren daar erg tevreden over, maar zo zijn er vast nog meer). Voor mij bevat een goed merk KVV een échte calciumbron, geen granen en geen kunstmatige stoffen. Ook zou ik bij voorkeur kiezen voor de wat 'apartere' smaken zoals konijn, wild etc. Dit omdat in brokken al genoeg rund/kip verwerkt zit.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 19:56

@8nnemiek:
Thanx, zit zeker nuttige tips bij!
Zal eens kijken naar visolie / hokamix.
Waarom hebben de fokkers je juist dit aangeraden?

@sonja:
Waarom "wist" ik dat je zou reageren;-) Nee serieus, leuk om je reactie te lezen.
Helaas is een extra vriezer dus echt geen optie, is simpelweg de plek gewoon niet voor. Daarom kijken we wel graag naar wat wél kan.
Zou qua smaak even moeten kijken, kom ik dus nog op terug. Qua smaken vindt hij nu vooral pens of wild erg lekker. Maar inderdaad de apartere smaken zit wat in.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:58

Hier bij een dierenwinkel in de buurt kun je diepvriesvlees kopen van Lotgering. Die hebben verschillende smaken: lams, lam en rijst, totaal, pens en nog veel meer (dat weet ik niet precies, want ik haal vlees voor de kat). Ze hebben ook een site http://www.lotgering.nl. Daar staat van alles op, info over het vlees, samenstelling, soorten/smaken. Je kan ook bestellen en dan wordt het thuis bezorgd. Over de hoeveelheden die je moet voeren weet ik niets. Ik denk op de leeftijd van 9 maanden 2x daags, maar hoeveel weet ik niet. Heb je geen richtlijnen meegekregen van de fokker daar over. Anders info vragen bij of je DA of een goede dierenspeciaalzaak. Regelmatig wegen zodat je kan zien hoe hard je hond groeit. Of het niet te hard gaat.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:58

:) Als hij wild lekker vindt, zou ik daar zeker je voordeel mee doen! Heb je ook al eens zalm geprobeerd?

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 20:04

Yup, lust hij ook wel. Zelfs wanneer ik het de katten geef;-)

Lotgering is helaas niet in de buurt te krijgen, tinlo wel zie ik. Zelfs bij een dierenwinkel waar ik elke dinsdag vlakbij kom. Denk dat ik dat maar eens ga testen, ziet er inderdaad goed uit.

En sonja, wie weet in de toekomst volledig op KVV, voor nu is dit de beste optie voor hem en hij doet het er super op. Misty, bij de fokker kreeg hij alleen puppybrokken, geen vers oid erbij. Echter omdat ik dat wel goed vindt om te geven (ja weet het persoonlijke mening), hij het lekker vindt en het er goed op doet toch gaan doen.
Maar zoals ik al zeg wie weet in de toekomst volledig over. Vooralsnog kan het volgens mij geen kwaad om nu al deze combinatie te doen.

Overigens wil bijvoorbeeld de dierenarts wel advies geven hoor, echter tsja, merk toch dat brok (en dan vooral de duurdere merken die daar ook te krijgen zijn) toch voorkeur lijken te hebben? Wellicht minder bekend mee?
Op de hondencursus kan ik ook altijd advies krijgen, en eventueel ook voer bestellen. Maar goed, ben iemand die zelf ook graag weet waarom en wat ik doe, vandaar oa ook dit topic;-)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:09

Dan zou je ook nog kunnen kijken naar een KVV met een zalm-variant. Tinlo heeft wel de smaak makreel, maar die ken ik zelf niet!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 20:11

Ik zal dinsdag eens kijken, dan ben ik er weer in de buurt.

Overigens vindt hij gedroogd hondensnoep ook erg lekker. Bij het trainen gebruik ik vaak de gedroogde pens van Farmfood.

Wat vinden jullie overigens van dat merk?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:17

Farm Food HE bevat:

Vlees en dierlijke producten (rundvlees en hemoglobine poeder), mais, tarwe, rijst (alle drie voorgekookt), vetten en oliën (rundervet, sojaolie,zonnebloemolie, lijnzaadolie (koudgeperst)), biergist, lecithine, inuline, mineralen, vitaminen en sporenelementen.

(www.farmfood.nl)

Rund, mais, tarwe, rijst... Ik zou wel voor een andere brok kiezen. En nu stop ik :D

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:18

Toen mijn hond nog op farmfood brokken stond voerde ik farmfood vlees bij. Nu helemaal over op vlees, op lotgering.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 20:27

@sonja:
Tsja, ik had zelf ook kunnen opsommen wat er in zit;-)

Waar het mij om gaat is dat het blijkt dat Simme het er goed op doet, waarom dan de brok veranderen?

Natuurlijk moet je niet steeds voer wisselen en geloof er zelf niet in om koste wat kost alles te moeten proberen. Deze combinatie doet hij het goed op en blijft alles stabiel (gewicht en gedrag). Vindt dat je daar ook naar moet kijken, ja toch;-)?

Ja ik ken de theorie dat tarwe etc volgens de fervent "vers-voerders" niet goed zou zijn. Maar persoonlijk kies ik liever voor mijn hond dat perse alles vers te moeten. Ja dat is geprobeerd en nee, alleen op vers deed hij het gewoon niet goed. Maar goed, daar gaat het topic niet over.....Het gaat mij erom dat van al het voer wat er te krijgen is, dit volgens mij een van de betere keuzes is qua brok, goed verkrijgbaar (immers ook belangrijk), vindt hij lekker, en kan nog wat redenen opsommen.

Het gaat mij echter om de combinatie met vers, wat dan te voeren (en daarvoor al fijne tips gehad!) en of er meer honden zijn die vers gewoon niet lekker vinden of het er niet goed op doen.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:28

Wil je eigenlijk Renske blijven geven of wil je helemaal over op ander voer?
Het Vers Vlees van Renske hoeft niet in de diepvries of koelkast te bewaren en er zijn ook goede brokken van (ook graanvrij, alles is glutenvrij en hypoallergeen). De Vers kan trouwens ook in combinatie met de brok. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:30

risje schreef:
@8nnemiek:
Thanx, zit zeker nuttige tips bij!
Zal eens kijken naar visolie / hokamix.
Waarom hebben de fokkers je juist dit aangeraden?

De fokkers van m'n hond hebben ook een tijd geëxperimenteerd met verschillende soorten voer, en hier doen al hun honden het 't beste op. Het avondeten/babyvoer geven ze zodat de honden gewoon vanalles gewend zijn, en niet zo'n gevoelige maag krijgen. En de visolie en hokamix vooral vanwege hun dikke, lange vacht.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 20:31

Ander vers voer kan ook hoor, vandaar ook dit topic. Het is inderdaad een voordeel dat het niet apart bewaard hoeft te worden (tenzij geopend). De brokken zijn hier niet te krijgen overigens, vers dan wel weer makkelijker in diverse winkels.

Zijn brok doet hij het nu goed op en wil liever zoals ik al zeg niet teveel wisselen. Dat lijkt me immers ook niet al te best voor hem, steeds wat anders. Bovendien als je meerdere dingen wisselt ziet je i.m.o. niet wat nu eventueel een verandering kan veroorzaken in gewicht en / of gedrag.

@8nnemiek:
Zal eens uitpluizen hoe het met de hokamix zit, bedankt voor je uitleg!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:32

@ risje: je vroeg wat anderen vonden van het merk Farmfood. Daar reageerde ik op, want als brok vind ik het geen goed merk. Maar even goede vrienden! ;)

Trouwens, Renske is geen KVV (geen vers vlees zoals een KVV), want je bewaart het buiten de koelkast. Volgens mij is het gestoomd.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:41

Nee Renske is geen KVV maar wel vers omdat alles behouden blijft na t korte stomen. KVV is vers maar rauw. Ik zie het dus als 2 verschillende dingen. Maar iedereen vat het anders op. :)

@Ts, ik snap wat je bedoelt! Dat is natuurlijk je eigen keus en ik denk dat andere bokkers ook met goede ideeën komen! :j

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:44

Exact, WiskyBokjes. Denk dat die 2 dingen wel goed uit elkaar moeten worden gehouden (vers vs. vers én rauw).

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 20:51

Er komen zeker goede idee-en uit, daarom ook dit topic.

@sonja:
Klopt, wil ik idd ook weten wat anderen vinden, alleen puur een opsomming kan ik niet zoveel mee;-)
Fijne van het merk is overigens dat er meer van te krijgen is zoals dus die trainingssnoepjes. Die jij maakt is overigens denk ik ook echt iets wat hij lekker zou vinden!

En inderdaad vers en rauw wordt vaak door elkaar gehaald, moet bekenen dat ik dat zelf ook nog wel eens doe hoor.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:54

Sorry, die opsomming heb ik even voor mezelf opgezocht ;) Maar heb er ook onder gezet met welke ingrediënten ik moeite heb.

Gedroogd snoep vindt hier ook gretig aftrek!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 21:15

Jammer dat je zo ver weg woont, anders moest je echt eens Simme komen kijken:-)En kon ik wat snoep meenemen;-)

klopt wat die ingredienten betreft, had er alleen graag bij gezien waarom juist met die vier. Natuurlijk ken ik een hoop verhalen, maar kritisch blijven en een open mind wat voer betreft heeft tot nu toe een zeer happy hond opgeleverd.
Dus tsja, ook al doet hij het goed ik zelf zal altijd nieuwsgierig blijven jaar andere meningen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:22

ik zou eerder de niet diepvries versie van runner voeren dan Renske maar dat is mijn gevoel bij die verschillende soorten. Ik voer namelijk ook liever rodi worsten dan Renske ;)

Farmfood is in elk geval een goede brok als je het mij vraagt maar dat vind ik ook met cavom en de geperste variant van prins bijv. ;) Uiteindelijk qua echt goed vind ik geen enkele brok goed en kies ik dus liever voor dat gestoomde vlees wat niet in de vriezer moet of zelfs blikvlees

Soms als honden vers vlees moeilijk vinden om te eten (zeker honden die brok gewend zijn met allerlei smaak volle toevoegingen die vers niet heeft) kan je helpen door extra warm water over het vlees te doen (geeft extra geur) of bijv. karnemelk of yoghurt er over gieten als ze dat wel enorm lekker vinden. Wat ik zelf ook gerust doe is geperste brok mengen met vers vlees. HOewel ze hier als ze niet veel honger hebben het vlees eten en de brok eruit zoeken haha

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:22

Hier ook een vleesvoorstander, al doe ik ook niet moeilijk over brok. Al zou ik het m'n hond zelf niet geven (behalve graanvrij voor als het vlees op is en ik moet wachten op m'n bestelling)

Van de makkelijk te verkrijgen brokken vind ik Farmfood en Jarco nog de beste. De reden dat ik zelf niet voor farmfood zou kiezen is inderdaad ook vanwege de rijst, tarwe en mais. Dat zijn namelijke lege koolhydraten, iets wat naar mijn idee niet thuishoort in een hondendieet.
Vetten dan weer wel, daar kan een hond naast de energie ook weer andere nuttige voedingsstoffen uit halen.
De farmfood snacks/snoepjes vind ik erg duur, ik zou dan ook zelf een voedseldrogertje kopen (kost 30 euro) en zelf vlees drogen.

Makreel van Tinlo eet zowel de hond als de kat hier niet, terwijl ze alle andere smaken wel eten. Zou ik voor een lastige eter dus niet aanraden.
Verder ben ik wel goed te spreken over het merk Tinlo en zou je de smaak konijn kunnen proberen, die valt meestal wel in de smaak.
Renske is ook prima voer maar zou ik zelf niet kiezen omdat het niet rauw is en er rijst in zit.

Om nog even je vragen te beantwoorden:
Qua brok zou ik voor Acana Grainfree gaan (in 3 smaken te verkrijgen), qua kvv voor Tinlo wegens goeie prijs/kwaliteit verhouding.
Wat betreft Renske vind ik het vrij mager aan voedingsstoffen (gestoomd vlees, rijst en weinig variatie groente) dus zou ik voor erbij doen, maar zeker niet de maaltijd mee vervangen.
En ja, er zijn honden die vers/kvv gewoon niet lusten, dit komt vaak doordat er in brok dingen gestopt zijn die ze extra lekker maken, maar vaak ook ongezond zijn. Een tip kan zijn om een beetje visolie of warm water over het vlees/kvv te doen, vaak eet de hond het dan wel.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:13

risje, ja is inderdaad jammer! Normaal hadden we wel een keer kunnen gaan wandelen met de honden, ware het niet dat die van mij niet altijd even betrouwbaar zijn, zeker niet met reuen! Die gedroogde snoepjes kun je ook makkelijk zelf maken zoals Sassol zegt, een drogertje kost 30 euro :)

Verder ga ik met Sassol mee: rijst, tarwe en mais zijn stoffen waar een carnivoor niets mee doet. Vulmiddelen dus die geen enkel doel dienen... Dag in, dag uit rund voeren (al dan niet in brok verwerkt) is ook iets wat ik nooit meer zou durven. De kans dat hiermee een allergie opgebouwd wordt is mij veel te groot. Dan kan de hond de eerste 6 jaar nergens last van hebben en het er heel goed op doen, maar dat geeft geen garantie voor de toekomst. Een allergie zal zich over het algemeen toch pas na enkele jaren uiten en dan is er geen weg meer terug.

Dus, dat zijn mijn redenen om niet weg te zijn van brok (van Farmfood). Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik niet eens brok zou kunnen voeren, ook al zou ik dat (bij uitzondering) willen. Die van mij weigeren het te eten, iets wat de keuze wel makkelijker maakt.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:24

Even een kleine tip tussendoor; mocht je in de toekomst toch wat meer kvv willen geven, bij caroba krijg je het al gratis thuisbezorgd vanaf 25 euro. Hier twee honden die samen 500 gram per dag eten, en enkel 1 a 2 lades beschikbaar in de vriezer (tafelmodel) We bestellen dus 1x in de maand bij caroba kleine hoeveelheden (alaska, darf) en vullen het aan met smuldier, rodi en af en toe wat vleesrestjes van ons zelf uit de supermarkt, zo is het aardig te doen om iedere dag vers te geven zonder veel vriesruimte.