SPOED! Geit gelammerd, iemand een lammetje zonder moeder?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jojoni

SPOED! Geit gelammerd, iemand een lammetje zonder moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 15:33

Hallo!

Een van onze dwerggeitjes heeft vanacht en vanmorgen helaas gelammerd. De lammetjes moesten pas over 2 maanden komen en ze waren
ook allemaal dood. Nu zijn we met spoed op zoek naar een lammetje dat zijn/haar moeder heeft verloren!
Dat lammetje kan dan bij ons komen staan en we willen proberen of ons geitje het dan kan opvoeden.
(geitjes hebben, volgens onze VA, een grote kans om dood te gaan naar verwerping, uit verdriet. Dus voor ons is dit heel belangrijk!)

Ik weet dat er een veulencentrale is, is er ook een geitjescentrale?

Ashley5760

Re: SPOED! Geit gelammerd, iemand een lammetje zonder moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:39

Nee die is er niet. Omdat lammetjes prima Zonder moeder kunnen met de fles.
Jou geitje hoeft ook niet perse lammetjes erbij te hebben. Zorg wel dat nageboorte er goed af komt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:41

Even een geitenboer benaderen?
Als je dat toch graag zou willen moet er toch wel wat te regelen zijn?

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:41

Oahhhhh wat zielig! sterkte ermee.
Wij hebben helaas geen lammertjes, succes nog!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:42

Een moeder kan in principe prima zonder jongen verder... Ze zal de eerste dagen wat zoeken naar haar jongen. Tenzij je haar afscheid hebt laten nemen. verder niet te veel brokken geven, dit verstekt de melkproductie :)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:43

Waar woon je ergens in de buurt?

EDIT: op marktplaats is wel wat te vinden.
Laatst bijgewerkt door xMyrth op 20-02-13 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:45

Jammer hoor. Sterkte!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:45

De vriendin van mijn broertje werk op een geitenmelkerij en toevallig zijn we daar zondag geweest om geitjes de fles te geven met onze dochters. Die geitjes worden i.v.m. de melkproductie meteen bij de moeder weg gehaald. De bokjes hebben ze niks aan dus wellicht dat je bij een geitenmelkerij in de buurt een jong bokje kunt kopen?

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:46

Ocherm, wat sneu.. Veel sterkte!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:47

Wat Jolanda zegt :)
Hoeveel lammeren er jaarlijks bij onze kennisen op de boerderij wel niet groot gebracht moeten worden met de fles, in veel gevallen omdat de moeder geen of weinig melk geeft (grotendeels schapen, enkele geiten). Ze worden dan meestal bij de moeder weggehaald en moeder gaat daar echt niet dood van hoor, zolang je maar zorgt dat je de melkproductie niet versterkt. Ze hebben tot nu toe 1x een schaap gehad met dode lammeren die echt nog een aantal dagen heeft lopen roepen die ze uiteindelijk een pasgeboren lam van een ander gegeven hebben (van een 3ling geloof ik). Maargoed, op al die 100en schapen die ik daar heb gezien was dat ook het eerste geval waarbij ik dat had meegemaakt...

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 15:49

Ashley5760 schreef:
Nee die is er niet. Omdat lammetjes prima Zonder moeder kunnen met de fles.
Jou geitje hoeft ook niet perse lammetjes erbij te hebben. Zorg wel dat nageboorte er goed af komt

Helaas hebben we vorig jaar op deze manier een geitje verloren. Ze was een hele goede moeder maar had in een vroeg stadium verworpen, toen ging ze treuren en ging al snel ook dood. De VA zei dat dit vaker voorkomt, daarom willen we nu proberen om er een lammetje bij te zetten.. Maar je hebt inderdaad gelijk, we hebben ook al lammetjes zelf opgevoed dus waarom zou er inderdaad zo'n centrale zijn...

moonfish13 schreef:
Even een geitenboer benaderen?
Als je dat toch graag zou willen moet er toch wel wat te regelen zijn?

Een geitenboer heeft meestal grote geiten. De onze is een dwerggeit dus ik weet niet of de acceptatie dan een succes is, maar ik zal eens rondkijken of er een boer is bij ons in de buurt.

Het laatste lammetje is een uur geleden geboren, als er zodadelijk nog geen nageboorte is, gaan we zowieso een VA bellen dus misschien weet die ook wat.

@Myrth bedankt voor je berichtje! We wonen vlakbij weert

@Jolandaa_ Ze heeft afscheid kunnen nemen, de eerste was namelijk vanacht en ik was vandaag alleen thuis dus ik ben niet voordurend buiten geweest (wij wisten ook niet dat het er 3 waren)

De rest ook bedankt voor jullie berichtjes

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:52

Maar meestal als ze er zelf al wel ''uit'' zijn en het geaccepteerd hebben accepteren ze vaak ook geen nieuwe lammeren meer.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:54

Precies,

Wij hebben zelf ook dwerggeiten en krijgen over anderhalve maand ook lammeren. Ik ben nog net niet in de geitenwei geboren, maar was er iedere minuut te vinden. Hier ook mee gemaakt dat ze overleden, en moeders leefde gewoon verder. Ook mee gemaakt dat jongen afgestoten waren, die we met de fles opvoedde. En helaas mee gemaakt dat een geit een 4-ling kreeg en alle 4 het niet overleefde en mama helaas ook niet. Moeilijke en makkelijke bevallingen. Nu wil ik geen betweter zijn, maar de geit kan prima zonder..

Wel een super initiatief overigs, dat zeg ik niet.. .

edit: ik zie dat je gerageerd hebt al.. Goed dat ze afscheid kunnen nemen :) Verder zou je gewoon naar de dieren ambu kunnen bellen of die misschien een lam heeft. Verder zou ik dan even de nageboorte bewaren en als je een lam hebt dit over 't lam wrijven :)

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 15:56

Blacky94 schreef:
Maar meestal als ze er zelf al wel ''uit'' zijn en het geaccepteerd hebben accepteren ze vaak ook geen nieuwe lammeren meer.

Echt? Dat wist ik niet.. Bij schapen werkt dat soms wel, daarmee. Ze heeft de bevalling echt zelf gedaan, ze staat ook gewoon te knabbelen aan het hooi maar of ze het dan geaccepteerd heeft?

@Jolandaa_ Goed idee van de nageboorte! Die ga ik onthouden mocht er toch nog iemand een lam hebben...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:58

Wij hebben 3 jaar geleden een geit gehad met een 2 ling. Een was buiten geboren en de laatste binnen. Die van buiten wilde ze niet meer.. Van alles geprobeerd. Eerste 2 dagen moeder bij de horens vast houden om zo toch de biest te laten drinken.. Daarna met flessen gegaan en afentoe nog moeders vast pakken.
Zelfs ingespoten met vee rust (toen ze al wat ouder waren) maar ook dat hielp niet..

Na 2,5 week beviel de andere geit van maar een jong en hebben we de nageboorte opgevangen en erover gesmeerd.. Dat was prima. en met maar 1 lam hebben ze beide een tepel :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:00

jojoni schreef:
Blacky94 schreef:

Echt? Dat wist ik niet.. Bij schapen werkt dat soms wel, daarmee. Ze heeft de bevalling echt zelf gedaan, ze staat ook gewoon te knabbelen aan het hooi maar of ze het dan geaccepteerd heeft?

@Jolandaa_ Goed idee van de nageboorte! Die ga ik onthouden mocht er toch nog iemand een lam hebben...

Dat van de nageboorte doen wij idd ook vaak bij lammeren die overgezet worden maar ook dan worden ze vaak zat niet geaccepteerd.. Zal ook wel heel erg aan t dier liggen. De ene die het na 2 dagen nog accepteerd, de ander die het na 10 minuten al niet meer wil hebben...

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 16:03

Jolandaa_ schreef:
Wij hebben 3 jaar geleden een geit gehad met een 2 ling. Een was buiten geboren en de laatste binnen. Die van buiten wilde ze niet meer.. Van alles geprobeerd. Eerste 2 dagen moeder bij de horens vast houden om zo toch de biest te laten drinken.. Daarna met flessen gegaan en afentoe nog moeders vast pakken.
Zelfs ingespoten met vee rust (toen ze al wat ouder waren) maar ook dat hielp niet..

Na 2,5 week beviel de andere geit van maar een jong en hebben we de nageboorte opgevangen en erover gesmeerd.. Dat was prima. en met maar 1 lam hebben ze beide een tepel :)

Hebben wij 3 jaar geleden ook gehad (wel een toeval). Enkel het geitje dat bij ons was afgestoten, was ook niet goed. Ik vond het zo zielig, ik ben er uren mee in de weer geweest. Dekentje erover, droog wrijven, inderdaad moeder bij de hoorns en geitje omhooghouden zodat het kon drinken. Toen het 3 keer had gedronken kon het al zelfstandig zijn hoofdje omhooghouden en hebben we beslist het met de hand op te voeden. De andere geitjes hadden allemaal 2lingen dus het ging ook niet veel anders.