Wat werkt tegen oormijt kat? Homeopatisch middel Puur Oor?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maria1991

Wat werkt tegen oormijt kat? Homeopatisch middel Puur Oor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 14:41

Helleu,

Me arme kitty heeft oormijt. Althans ik heb een groot vermoeden. Hij schudt met zijn kop, houd zijn hoofd en oren soms scheef. Ook zit er zwarte troep in zijn oren, waarvan ik verwacht dat het mijt is:

Afbeelding

Nu zie ik enkele middeltjes op de markt maar wil ik niet al te veel chemicalien op hem smeren. Nu zag ik dus het homeopatische middel Puur Oor. Kent iemand dit? Wat zijn jullie ervaringen? Zijn er nog andere dingen die ik kan doen tegen deze kwellende beestjes? :(:)

Groetjes maria1991 en bedankt namens Jackie
Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:59

Beter is om gewoon even langs de DA te gaan, deze kan een diagnose stellen en kijken of de kat daadwerkelijk oormijt heeft of dat er wat anders aan de hand is. Meestal krijg je dan een mijtdodende zalf of ivectermine/Stronghold en is je kat er met een paar dagen vanaf.

De ingredienten in Puur Oor zijn namelijk symptoombestrijding, ze nemen de jeuk weg maar is niet mijtdodend.

Odysseus

Re: Wat werkt tegen oormijt kat? Homeopatisch middel Puur Oor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:34

Wat ik nog even wilde toevoegen... Vergeet niet dat kruidmiddelen en z.g.n. natuurlijke middelen ook chemisch zijn!

De planten zitten vol met chemische stoffen, die interacteren met lichaam. Niet anders dan een gewoon geneesmiddel dat zou doen. (En het zal je daarom niet verbazen dat de reguliere geneeskunde gestoeld is op plant/kruidgeneeskunde). Daarom hebben natuurlijke middelen ook gewoon bijwerkingen en kun je over- en onderdoseren. Daarnaast kunnen ze ook interacties hebben met andere middelen hebben. Denk er zeker niet "lichter" over na dan je over gewone geneesmiddelen denkt. (Het "baadt het niet, schaadt het niet" principe gaat dus niet op).

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:37

Ik zou met mijt geen risico nemen en even langs de DA gaan. Dat zwarte spul had mijn vorige kat ook regelmatig, was geen mijt. Het schudden kan ook duiden op een ontsteking en dan behandel ik liever 1 keer goed met 'chemische geneesmiddelen' dan tot in den treure met 'natuurlijk spul' waarbij de conclusie hoogstwaarschijnlijk alsnog een DA-bezoek gaan worden..

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:33

wij gebruiken op het asiel otimectin. maar je zult toch eerst naar de dierenarts moeten om te controleren of het trommelvlies intact is voordat je iets in het oor gaat doen en om zeker vast te stellen dat het om oormijt gaat.

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 19:04

Hoihoi, hmm toch maar even langs dierenarts dan. Dacht dat je een mijtbesmetting gewoon moest zien zoals een vlooibesmetting en dan zoals je je antivlooienspul koopt zelf kan regelen. Bedankt voor de adviezen in ieder geval:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:06

je kunt ook stronghold in de nek druppelen,maar daarvoor moet je ook naar de da ;)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:28

Inderdaad maar beter even langs de DA. Mijn hond had een paar maanden geleden ook wat smerige oren waarvan ik het vermoeden had dat het beginnende mijt was. Bleek het een oorontsteking te zijn. Een week later was het andere oor aan de beurt :+

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 01:08

30 Devember heb ik een kitten gekregen. Nog geen week later begon zij met haar hoofd te schudden, krabben etc. We zijn met haar naar de dierenarts geweest en die heeft Otimectin mee gegeven. 2 Keer zalven met 10 dagen er tussen en weg was het :)

Onze andere katten hebben het ook gekregen door mijn kitten en die zijn er ook mee behandeld. Zelfde verhaal, was heel snel weg :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 07:14

niet zomaar geen klieren in de oren. Stel dat het iets totaal anders is wat je met een verkeerd middel behandeld dan kan het zijn dat het of niet werkt en je moet alsnog of het gaat zelfs schade aan richten in het gehoor wat voorkomen had kunnen worden door een DA te benaderen.
Otimectin werkt erg goed hier tegen, zeker in combinatie met een pipet stronghold.

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 15:36

Zo, net bij DA geweest. Inderdaad oormijt. Gereinigd met spul en watten en nog n middeltje gekregen tegen jeuk. Arm dier, wat n vreselijke kwelling moet dat zijn, beestjes in je gehoorgang. moet er niet aan denken!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:59

maria1991 schreef:
Zo, net bij DA geweest. Inderdaad oormijt. Gereinigd met spul en watten en nog n middeltje gekregen tegen jeuk. Arm dier, wat n vreselijke kwelling moet dat zijn, beestjes in je gehoorgang. moet er niet aan denken!

Lijkt mij ook zo vreselijk!! Gelukkig dat jou poes een eigenaar heeft die haar verantwoording neemt en zorgt dat de kwelling z.s.m. voorbij is ;) Super!!