stalletje ombouwen tot kippenhok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

stalletje ombouwen tot kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 13:09

Hoi,

Dit voorjaar gaat het er nu echt van komen, er komen kipjes! *\o/*

Ik had een hok buiten, van de vorige eigenaar. Maar dat is weggerot. :+ Ze kunnen prima in de schuur wonen, bij de paarden. Ik heb 2 shetlandstalletjes, waarvan 1 tot voerhok is gebombardeerd en de andere is het hout opgeslagen. Dit is echter wel wat vochtig, en het hout wil ik daar weg hebben. Het houthok wil ik verbouwen tot kippenruimte.

Ik wil het eenvoudig en praktisch houden. Kippen mogen overal komen, maar ze krijgen wel een stok en een legnest.

De stok moet niet rond zijn, heb ik begrepen, en ook niet te dun. Als ik een bezemsteel afplat, zou dat volstaan? Ik neem zijdehoentjes en een marankip. Niet te grote rassen dus.

Heeft iemand een voorbeeld van een legnest? Dat moet volgens mij eenvoudig te timmeren zijn. Welke hoogte is fijn?

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:23

Ze stellen niet zulke hoge eisen aan het hok.
Waar je op moet letten is dat het droog, schoon en tochtvrij is. Wat je als bodembedekking gebuikt kan uiteenlopend zijn. Veel mensen gebruiken zaagsel, ik gebruik stro en haal dagelijks de poep weg.
Eens per week gaat het hokje leeg, laat ik het goed drogen en doe er schoon stro in.

Afbeelding
Dit hokje is pas gemaakt, eenvoudig van planken die ik nog had liggen en een stukje plexiglas erbovenop tegen de regen.
Afbeelding
Een van de Orpingtons heeft het als haar leghok ingepikt omdat ze niet bij de rest wil leggen.

De rest zit in dit grotere hok en legt daar ook de eieren.
Afbeelding
De dunne stok is een bezemsteel, die gebruiken ze soms, het iets hogere plankje is plat en daar zitten ze graag op. Maar beiden voldoen niet aan de ideale eisen. De nagels van de kippen moeten bij het omslaan van een stok niet in hun eigen vlees terecht komen, want dan lopen ze beschadigingen op. Als ze bij mij voelen dat ze zichzelf pijn doen, dan liggen ze in het stro tegen elkaar aan of pakken een boomstam die in de ren hangt. Ze redden zich wel, zeker als jij ze los hebt lopen tussen de paarden.

Afbeelding

Belangrijker is om ze te beschermen tegen ongedierte. Houdt teken, vlooien en mijten goed in de gaten, zeker over een paar maanden. Die kunnen veel last veroorzaken, ook voor jezelf en ratten. Die zijn vrijwel altijd bij de kippen terug te vinden. Ze eten niet aan de kippen, maar je eieren en kuikens zullen niet veilig zijn en ze veroorzaken sowieso veel last.

Veel plezier met je kipjes, er gaat niets boven de gezelligheid en de verse eitjes van je eigen kip!

CarinaR

Re: stalletje ombouwen tot kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:29

En vergeet vooral bloedluis niet te bestrijden.
Dat is echt niet tof.

Verder rekening houden met voer. Grit, kiezel hebben ze ook nodig.
En hang de.stok zo hoog mogelijk. Vinden ze over algemeen heel fijn.
Kippen vinden een donker leg nest over t algemeen fijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 14:05

CarinaR schreef:
En vergeet vooral bloedluis niet te bestrijden.
Dat is echt niet tof.

Verder rekening houden met voer. Grit, kiezel hebben ze ook nodig.
En hang de.stok zo hoog mogelijk. Vinden ze over algemeen heel fijn.
Kippen vinden een donker leg nest over t algemeen fijn.

Ok, donker en hoog dus.

tabaksstelen helpen toch in het hok tegen luis?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 14:08

klien schreef:
Ze stellen niet zulke hoge eisen aan het hok.
Waar je op moet letten is dat het droog, schoon en tochtvrij is. Wat je als bodembedekking gebuikt kan uiteenlopend zijn. Veel mensen gebruiken zaagsel, ik gebruik stro en haal dagelijks de poep weg.
Eens per week gaat het hokje leeg, laat ik het goed drogen en doe er schoon stro in.

[ Afbeelding ]
Dit hokje is pas gemaakt, eenvoudig van planken die ik nog had liggen en een stukje plexiglas erbovenop tegen de regen.
[ Afbeelding ]
Een van de Orpingtons heeft het als haar leghok ingepikt omdat ze niet bij de rest wil leggen.

De rest zit in dit grotere hok en legt daar ook de eieren.
[ Afbeelding ]
De dunne stok is een bezemsteel, die gebruiken ze soms, het iets hogere plankje is plat en daar zitten ze graag op. Maar beiden voldoen niet aan de ideale eisen. De nagels van de kippen moeten bij het omslaan van een stok niet in hun eigen vlees terecht komen, want dan lopen ze beschadigingen op. Als ze bij mij voelen dat ze zichzelf pijn doen, dan liggen ze in het stro tegen elkaar aan of pakken een boomstam die in de ren hangt. Ze redden zich wel, zeker als jij ze los hebt lopen tussen de paarden.

[ Afbeelding ]

Belangrijker is om ze te beschermen tegen ongedierte. Houdt teken, vlooien en mijten goed in de gaten, zeker over een paar maanden. Die kunnen veel last veroorzaken, ook voor jezelf en ratten. Die zijn vrijwel altijd bij de kippen terug te vinden. Ze eten niet aan de kippen, maar je eieren en kuikens zullen niet veilig zijn en ze veroorzaken sowieso veel last.

Veel plezier met je kipjes, er gaat niets boven de gezelligheid en de verse eitjes van je eigen kip!

Dank je voor je uitgebreidde toelichting!

ik vind je stok wel erg dun! Je hokjes vind ik mooi! Dat kan ik natuurlijk ook gewoon doen, een paar fruitkistjes naast elkaar ophangen.

Ratten vind ik niets. :o Ben er bang voor. Heb hele goede stalkatten. Die eten muizen. Dus de katten moeten wel wennen aan de kippen.

Leuk dat je die takken ook hebt opgehangen, dat heb ik hier in overvloed!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:14

Katten jatten ook eieren. Tenminste. Deden die van.mij wel. Maar ik hou geen kippen hobbymatig meer. Alleen bedrijfsmatig.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:31

Ik vind ratten ook niet fijn, maar soms zijn ze gewoon lastig weg te houden. Wij hebben alles in afgeschermd met beton, ze ondergroeven zelfs de stoeptegels, knaagden door het hout van de leghokken heen. Ze zijn uiterst slim en willen hun doel bereiken, hoe moeilijk je het ze ook maakt. Er ligt tenslotte heerlijk voer voor ze.

Maar alle gekheid op het dunne stokje, die is inderdaad te dun hoor. Die zit vast aan de broedhokjes voor mijn eigen gemak, kan ik ze zo in een keer omhoog tillen. Ze zitten er wel eens op, maar meestal hoger en op bredere stokken.
Ik heb gewoon gekeken wat de kippen en vooral de haan nodig heeft en zo heb ik het hok in de tijd wat aangepast.
Als je een standaard kippenhok koopt, dan zijn de zitstokken allemaal te klein net als de volières die je kant-en-klaar kunt kopen. Die zijn gebaseerd op minivogels. Zal wel met de prijs te maken hebben }:0

Maar ik ben niet alwetend hoor, ik ben pas beginnend hobbyist en leer steeds meer bij. Ik lees veel op het kippenforum waar ik nog wel eea opsteek.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 14:44

CarinaR schreef:
Katten jatten ook eieren. Tenminste. Deden die van.mij wel. Maar ik hou geen kippen hobbymatig meer. Alleen bedrijfsmatig.

DAt klopt wel ja, helaas hebben ze de kievitseieren ook gejat :( En op de laatste ging mijn pony staan toen ik hem ontdekte en er takken omheen wilde zetten.

Het lijkt mij dat het legnest goed dicht moet kunnen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 14:46

klien schreef:
Ik vind ratten ook niet fijn, maar soms zijn ze gewoon lastig weg te houden. Wij hebben alles in afgeschermd met beton, ze ondergroeven zelfs de stoeptegels, knaagden door het hout van de leghokken heen. Ze zijn uiterst slim en willen hun doel bereiken, hoe moeilijk je het ze ook maakt. Er ligt tenslotte heerlijk voer voor ze.

Maar alle gekheid op het dunne stokje, die is inderdaad te dun hoor. Die zit vast aan de broedhokjes voor mijn eigen gemak, kan ik ze zo in een keer omhoog tillen. Ze zitten er wel eens op, maar meestal hoger en op bredere stokken.
Ik heb gewoon gekeken wat de kippen en vooral de haan nodig heeft en zo heb ik het hok in de tijd wat aangepast.
Als je een standaard kippenhok koopt, dan zijn de zitstokken allemaal te klein net als de volières die je kant-en-klaar kunt kopen. Die zijn gebaseerd op minivogels. Zal wel met de prijs te maken hebben }:0

Maar ik ben niet alwetend hoor, ik ben pas beginnend hobbyist en leer steeds meer bij. Ik lees veel op het kippenforum waar ik nog wel eea opsteek.

Bedoel je met voer de kip zelf, of het graan?

duidelijke uitleg over je stokje :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:48

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:51

Eerst en vooral leuk dat je kippen neemt!
Wat kippen nodig hebben is een tochtvrij nachthok. Ook moet het nachthok 's avonds dicht kunnen, aangezien er heel wat marters, vossen en andere roofdieren 's nachts en 's avonds laat rondlopen die wel een kippetje lusten. Je kan het deurtje zelf dicht doen of een automatische hokopener kopen. Die werkt op zonnesterkte (dus zon gaat onder -> donker -> hok dicht, zon komt op -> licht -> hok open).

Daarnaast is er een stok nodig. Je hebt ook zeshoekige stokken bij de bouwmarkt, die kan je ook goed gebruiken. Zou niet gaan werken met plakband, tape of zoiets,.. want tussen elk kiertje kan een bloedluis wonen en die heb je liever niet.

Daarnaast een legnest, dit kan gewoon een appelsienen kistje zijn of een moderner. Zijn ook wel tweedehands te koop op internet.

Wat kippen dan nog nodig hebben is vers water, voer en grit.

Als bodembedekking zou ik zaagsel kiezen, geen stro of wat dan ook. Zaagsel is veel makkelijker schoon te houden.

Ik zag dat je zijdehoenders wilt gaan houden. Dan moet je er wel rekening mee houden dat ze veel en vaak broeds gaan worden. Als ze broeds zijn blijven ze op de eieren zitten om ze uit te broeden. Als je geen kuikens wilt zou je ze broedsaf moeten maken door ze apart te zetten in een hondenbench of dergelijke zonder bodembedekking. Zijdehoenders leggen dus niet veel eieren.

De maranskriel legt daarintegen wel regelmatig, maar ook deze worden wel eens broeds.

Groetjes!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 18:46

Laptopmuis schreef:
Eerst en vooral leuk dat je kippen neemt!
Wat kippen nodig hebben is een tochtvrij nachthok. Ook moet het nachthok 's avonds dicht kunnen, aangezien er heel wat marters, vossen en andere roofdieren 's nachts en 's avonds laat rondlopen die wel een kippetje lusten. Je kan het deurtje zelf dicht doen of een automatische hokopener kopen. Die werkt op zonnesterkte (dus zon gaat onder -> donker -> hok dicht, zon komt op -> licht -> hok open).

Daarnaast is er een stok nodig. Je hebt ook zeshoekige stokken bij de bouwmarkt, die kan je ook goed gebruiken. Zou niet gaan werken met plakband, tape of zoiets,.. want tussen elk kiertje kan een bloedluis wonen en die heb je liever niet.

Daarnaast een legnest, dit kan gewoon een appelsienen kistje zijn of een moderner. Zijn ook wel tweedehands te koop op internet.

Wat kippen dan nog nodig hebben is vers water, voer en grit.

Als bodembedekking zou ik zaagsel kiezen, geen stro of wat dan ook. Zaagsel is veel makkelijker schoon te houden.

Ik zag dat je zijdehoenders wilt gaan houden. Dan moet je er wel rekening mee houden dat ze veel en vaak broeds gaan worden. Als ze broeds zijn blijven ze op de eieren zitten om ze uit te broeden. Als je geen kuikens wilt zou je ze broedsaf moeten maken door ze apart te zetten in een hondenbench of dergelijke zonder bodembedekking. Zijdehoenders leggen dus niet veel eieren.

De maranskriel legt daarintegen wel regelmatig, maar ook deze worden wel eens broeds.

Groetjes!

Ah, dat is leuke informatie *D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 18:53

Overigens gaan ze wel op stro hier, want ik composteer alles. stro is beter te composteren dan zaagsel.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 18:57

Zou het hier handig zijn om de legnesten ook achter een gesloten deur te doen? Ivm de katten en eieren jatten?

En kan ik de kipjes op nep eieren zetten als ik niet wil dat ze uitgebroed worden?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:13

Nep eieren zou ik niet doen bij hele broedse.kippen.
Die komen amper nest af en verhongeren zich zelf dan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 19:28

CarinaR schreef:
Nep eieren zou ik niet doen bij hele broedse.kippen.
Die komen amper nest af en verhongeren zich zelf dan.

Ach gossie :(:)