Oosterling: waar te beginnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Oosterling: waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 10:07

Hoe wel ik er nog lang niet aan toe ben om er ook daadwerkelijk één in huis te halen wil ik me toch heel voorzichtig eens gaan informeren. Het heeft absoluut geen haast :)

Drie weken geleden is mijn lieve poezel Zoë ingeslapen. En daar heb ik veel verdriet van, en voorlopig wil ik ook nog geen kat erbij in huis, dat is te snel. Maar op den duur gaat er wel eentje bij komen. Vooral voor Ju, mijn kater. Hij is nu 6 (in juni 7) en het is een intelligente en actieve knul, heel ondernemend als het aankomt op het bemachtigen van voedsel :D en erg, erg lief. En ook wat allenig, hij is nu de enige kat in huis met mij als enige gezelschap. En ik ben toch best veel van huis, werk 5 dagen in de week en ik heb een paard.

Dus er komt over een tijdje kattengezelschap voor 'm. En daarbij gaan mijn ideeën naar een oosterse korthaar (balinees of evt siamees, of een kruising van één van deze rassen) Omdat ik daar totáál geen ervaring mee heb, sowieso waar te beginnen, vroeg ik mij af of de bokkers mij misschien op weg willen helpen.

Het moet een kater zijn, absoluut geen poes. Leeftijd ongeveer gelijk aan die van Ju, laten we zeggen tussen de 3 en 8 jaar. En hij moet gewend zijn aan een bestaan in een klein appartement.

En verder dan dat kom ik eigenlijk niet :') Waar moet ik rekening mee houden? Wat zijn de do's en dont's met oosterlingen? Stamboom enz interesseert me absoluut niet, ik wil graag meer weten over deze katten omdat het me mooie, intelligente katten lijken. Mijn Ju heeft ook een scheut oosters bloed (ondanks z'n Europese kleur) en hij is aardig vocaal. En ik merk dat ik dat leuk vind (en die eigenschappen: ander exterieur en spraakzaam, wat zo totaal niet op Zoë lijkt, maakt ook dat ik ze aantrekkelijk vind. Ik wil geen kat die op haar lijkt) Mijn voorkeur gaat uit naar een (kruising) balinees, kleur maakt me niet uit maar (bij een kruising met iets non-foreign) geen cyper.

Hoe kom ik aan zo'n kat? Ik wil graag een volwassen kat, liefst van een particulier. Zowel Zoë als Ju zijn via marktplaats bij mij terechtgekomen maar er zullen vast andere manieren zijn om aan mijn toekomstige kattenvriendje te komen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:59

via de rasclub informeren?
zijn vast fokkers die om wat voor reden wel eens een kat moeten herplaatsen :j
en ook mensen die niet fokken die via de rasclub etc proberen te herplaatsen

http://www.sokvanneocat.nl/

en veel rasfokkers zien hun fokproducten liefst in een omgeving waar ze aan huis en tuin gebonden zijn ( dus niet los over straat, maar in huis+ ren of afgezette tuin) dus wat dat betreft zou jij denk ik voor een herplaatser van een fokker ook een goeie kandidaat zijn

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:05

Waarom een ouder/volwassen dier? Mijn ervaring is dat met name bij katten oudere dieren vaak slecht 'klikken'.
Een jong dier, tot een maand of 6, wordt meestal het beste geacepteerd door een volwassen dier.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:53

nadita schreef:
Waarom een ouder/volwassen dier? Mijn ervaring is dat met name bij katten oudere dieren vaak slecht 'klikken'.
Een jong dier, tot een maand of 6, wordt meestal het beste geacepteerd door een volwassen dier.

Volwassen met volwassen kat gaat ook erg goed hoor alleen even kijken naar de karakters van beide dieren. In de opvang gaan jaarlijks vele katten naar mensen die al katten hebben, ook veel volwassen katten en maar zelden dat we zo'n kat terug krijgen omdat het vechten is in huis. Het is niet altijd gelijk koek en ei maar een goede opvang kan heel goed in schatten of het een kans van slagen heeft of niet (zeker als ze in de opvang aan groepshuisvesting doen). Zo hebben wij ook jaarlijks een groep kittens ertussen waarvan we dan al weten dat we ze geen plezier doen met nog een kat samen te plaatsen.

TS je kan ook goed op www.dierenasiels.com zoeken. Er staan er zeker niet altijd op maar ze komen regelmatig in asielen terecht. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 18:56

Bedankt voor de tips, ik ga eens neuzen op de pagina's die worden voorgesteld :)

Nadita, het lijkt me voor Ju juist leuk om een medekat van dezelfde leeftijd te hebben, eentje die in dezelfde levensfase zit. Natuurlijk is het karakter daarbij belangrijk inderdaad :) Ju zelf is hier met 9,5 week komen wonen, Zoë was toen bijna 5. En het heeft een jaar of 3 geduurd voordat ze elkaar niet meer dagelijks verwondden (hij haar voornamelijk) Dus een kitten erbij is ook niet altijd slim. In dit geval was het kitten (Ju dus) veel assertiever en actiever dan de volwassen kat, Zoë had nogal eea meegemaakt en kon het stuiterkitten helemaal niet aan. Nou is Ju ook niet de moedigste, hij is ook niet gewend aan vreemde katten. Volwassen katten onderling de verhoudingen laten uitmaken lijkt me eigenlijk slimmer dan dat een kitten de boel hier komt terroriseren, in het ergste geval. Op z'n donder krijgen van een volwassen kat is minder erg voor z'n ego :+

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:42

Mijn ervaring is anders. Ik heb zelf al 25 jaar Heilige Birmanen, waarvan 15 jaar in de aktieve fok- en showwereld.
Bij mij is het nooit gelukt om volwassen dieren terug in mijn groep te plaatsen. Maar mss ook omdat ik er meer dan 1 had.

Een op een gaat mss wel goed, dat is hier nooit aan de orde geweest. Succes iig met je zoektocht om een leuk vriendje voor Ju te vinden.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:57

Allereerst sterkte. Wat vervelend van de poes.

Wat betreft je vraag. Hoeveel ruimte heb je wel (als in wat is een klein appartement)? Mijn ervaring is dat Oosterlingen veel ruimte nodig hebben. Als je minder dan 80 tot 100 m 2 hebt raad ik het je sterk af. Dit omdat Oosterlingen erg actief zijn en vervelend kunnen worden in kleinere ruimtes. Omdat je al een kat hebt is het handig als de katten allebei wat meer ruimte hebben om aan elkaar te wennen/samen te leven.
Laatst bijgewerkt door Ryder op 20-02-13 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 10:06

Hmm ik woon wel klein ja... wat is er dan zo verschillend aan de karakters Ryder? Want daar ben ik dus eigenlijk juist benieuwd naar. Ik heb geen ervaring met oosterse katten, het aandeel oosters bloed in mijn kater is nou niet zo héél groot dat hij voor oosterling door kan gaan. Ik heb de indruk van oosterse katten dat ze slim en actief zijn, daarom leken ze me juist goed gezelschap voor Ju. Die is ook erg intelligent, actief, ondernemend en altijd in voor wat leuks waardoor ik dacht dat 't wel een match zou kunnen zijn.

Ryder

Re: Oosterling: waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:07

Ik pb je wel even. Heb m'n post aangepast, las niet dat je huis zo klein is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 11:20

Dank voor PB, ik denk dat het het slimst is om mensen met oosterse katten te zoeken en me aan hun dieren bloot te stellen om te kijken of ik ze compatible zou vinden met Ju :)