Acana hondenvoer voor de kat, kan dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Acana hondenvoer voor de kat, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 14:05

Hoi Beste Bokkers,

Ik wil mijn kat graag graanvrije brok geven, hij krijgt nu Acana Pacifica voor de hond, aangevuld met vlees (af en toe kippennekje, runderhart, KVV). Hij ziet er verder goed uit, maar vraag me toch af of het geen kwaad kan op de langere termijn.
Dus hoop ik wat voedseldeskundigen hier te kunnen raadplegen.
De samenstelling van Acana Dogfood is practisch hetzelfde als die van de Acana Catfood.
Maar als ik kijk bij de analytische bestanddelen zie ik wel verschil.

Ter vergelijking:
Acana Pacifica Dogfood:
calcium 1.4 %
chondroitine en glucosamine 800.0 mg/kg
fosfor 1.1 %
omega-3-vetzuren 1.3 %
omega-6-vetzuren 2.6 %
ruw vet 18.0 %
ruwe vezel 3.0 %
vocht 10.0 %
glucosamine 1000.0 mg/kg
kalium 0.5 %
koolhydraten 27.0 %
ruw eiwit 33.0 %
ruwe as 7.5 %

En Acana Pacifica Catfood:
calcium 1.3 %
fosfor 1.2 %
ruw vet 20.0 %
ruwe vezel 2.5 %
vocht 10.0 %
omega-6-vetzuren 3.0 %
magnesium 0.09 %
omega-3-vetzuren 1.4 %
ruw eiwit 35.0 %
ruwe as 7.0 %
taurine 0.5 %

De taurine en magnesium haalt mijn kat uit zijn vlees, daar maak ik me dus niet zo'n zorgen over. Wel zie ik in de hondenversie chondroïtine en glucosamine zitten, hier maak ik me dan wel een beetje zorgen over voor de langere termijn. Voor de rest zie ik hier en daar een paar (tiende) procenten verschil, is dat nog een probleem?

De reden dat ik liever de Dogfood versie zou halen is omdat die brokjes al heel klein zijn (wil niet weten hoe klein die van de kat dan zijn) en omdat het vele malen goedkoper is terwijl de ingrediënten nauwelijks verschillen. Mijn hond eet het ook zo nu en dan, dus voor hem moeten de brokken al helemaal niet kleiner worden.

Wie kan mij informeren?

dierenfan

Re: Acana hondenvoer voor de kat, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:29

de verschillen zullen er niet voor niets zou. Mijn idee is dat je kat niet dood gaat vallen van het hondenvoer als hij het eens eet maar dat het als volledig voer voor de kat niet geschikt is. Het glucosamine zou ik me aan de ene kant niet druk om maken, echter aan de andere kant is het behoorlijk veel (1800 mg/kg staat 2x vermeld namelijk). Aan de andere kant is deze brok zo verhit om brok te worden dat de werking van deze glucosamine ongeveer 0% zal zijn..... Tenzij het na het proces van brok maken erdoor gemengd is ofzo maar dat zou ik niet weten.

Taurine is erg belangrijk. Heb je als hoofdvoeding vlees of brok? Als brok hoofdvoeding is verwacht ik dat je kat toch snel een tekort gaat krijgen. Krijgt je kat dus vers vlees? Nooit gezien dat er in blik namelijk voldoende taurine zit eigenlijk.

Oftewel ik zou het echt niet weten. Een hond kan makkelijker op kattenvoer leven dan katten op hondenvoer. Ik vraag me sowieso af wat die glucosamine toevoeging voor reden heeft in een normale (ga ik nu zo van uit) brok.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:28

Ik denk niet dat het problematisch is. In sommig kattenvoer zit ook standaard chondroïtine en glucosamine, en de percentages verschillen nauwelijks. Ik mis alleen het koolhydraatpercentage bij de kat. Dat kan wel eens wezenlijk verschillen, maar goed. Dan is dat alsnog maar een fractie van goedkoper kattenvoer, dus ook geen probleem.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 07:46

Mizora schreef:
Ik denk niet dat het problematisch is. In sommig kattenvoer zit ook standaard chondroïtine en glucosamine, en de percentages verschillen nauwelijks. Ik mis alleen het koolhydraatpercentage bij de kat. Dat kan wel eens wezenlijk verschillen, maar goed. Dan is dat alsnog maar een fractie van goedkoper kattenvoer, dus ook geen probleem.

Toch vraag ik me nog steeds af welk (blik)vlees TS geeft waar (ruim) voldoende taurine in zit. Dat is namelijk een onderdeel dat absoluut niet mag ontbreken in de voeding voor een kat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 10:22

Ze geeft kvv, in compleet vers vlees zit altijd ruim voldoende taurine (als het dus maar een compleet versie is).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 12:28

Heb heel even de tijd en zag de vraag over welk taurine-houdend vlees ik geef.

Zoals gezegd geef ik KVV, maar ook runderhart (en juist in hart zit taurine). Al het vlees wat mijn kat krijgt is dus rauw.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:57

dan snap ik dus het taurine verhaal wel ;)

Als vers vlees je hoofdvoeding is dan zou ik me over wat brokjes hondenvoeding niet zo heel veel zorgen maken al blijft dat glucosamine... mij wel wat 'dwars' zitten. Echter als het mee verhit is met de brok heeft het bijna 0,0 werking

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:36

Glucosamine kan op zich geen kwaad. Het zorgt voor soepelere gewrichten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:12

Mizora schreef:
Glucosamine kan op zich geen kwaad. Het zorgt voor soepelere gewrichten.

dat snap ik ook want mijn honden gebruiken het. Alleen is het de dosering waar het om gaat en niet het feit dat het erin zit ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:16

De onderhoudsdosering bij hond en kat ligt gelijk voor hetzelfde gewicht. De behandelingsdosis ligt bij katten zelfs iets hoger. Katten eten minder van het voer dus ook op dat punt verwacht ik geen problemen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:37

Onze oude hond heeft de kattenversie ervan lang gehad. Dat was volgens de dierenarts geen probleem omdat de verschillen erg klein zijn. Ik weet dat katten anders in elkaar zitten maar de verschillen zijn zo klein dat ik me geen problemen kan verwachten. Zet anders eens van een ander merk de gehaltes ernaast en kijk wat daar precies aan waarde inzit. Dan zou je denk ik. Een vrij goed beeld krijgen van eventuele verschillen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 02:18

Bedankt voor de kennis/tips iedereen!

Ik ga inderdaad maar eens de analytische bestandsdelen vergelijken met andere merken.
@dierenfan: de kat eet dus vooral brok aangevuld met vlees, al krijgt hij daar ook eigenlijk elke dag wat van.

Ga dus nog even vergelijken maar zoals het er nu naar uit ziet ga ik gewoon de hondenversie weer bestellen :j