Tja, ik zie de laatste tijd veel rassen-praat-topics.. van Windhonden, van Herdershonden, van Labradors, van Spaanse honden en noem maar op...
Dus dacht ik, waarom verzamelen alle Newfoundlander-liefhebbers zich niet op Bokt?
Ik ben wel benieuwd of er nog meer liefhebbers & eigenaars op Boks verschanst zitten, hier in de omgeving zie ik ze nooit, als ik mijn grote jongen ga uitlaten kom ik enkel wat Jack Russels of Labradors tegen (niks tegen het ras hoor).. en ieder potentieel hondenmaatje wat hij tegenkomt zie hem niet zitten qua formaat.
Te groot, te lomp, te log, te langzaam, te imponerend, te breed, teveel vacht, te enthousiast, met een vleugje Oost-Indische doofheid op zijn eigen ingeplande tijd, dat vatten wij hier samen als:
De Newfoundlander 
Wie hebben er hier nog meer een prachtig mooie Canadese beer?
''Daar staat hij dan, onze goedhartige reus, de hercules, de majesteit, maar groter is zijn eretitel: "De gentleman" onder de honden. Machtig op zijn zware benen, laag en zwaar massief, als een blok, de machtige kop rond gebogen met daarin een paar donkere, zielsvolle ogen. Ogen die spreken van wilskracht, van moed, zachtheid. Ogen die spreken van een nobel karakter, van een zich voelen als persoonlijkheid.''
Ze zijn ondertussen helaas allebei al ruim 4 en 2 jaar geleden overleden, de ene is bijna 11 jaar geworden, de andere bijna 13. Zodra ik zelf een huis heb wat groot genoeg is voor een hond, komt er sowieso weer een Newf 

dus ben veel te enthousiast naar die man toegelopen en vroeg wat voor hond het was en of ik hem mocht aaien. Hij vertelde vol lof over zijn hond en zo hebben we samen door amsterdam gewandeld. Ik heb nog nooit zo'n geweldige hond meegemaakt, zo lief, robuust, lomp en goedbedoelde-pechvogel-achtige-allemansvriend. Ik heb helemaal NIKS met honden maar hier wil ik er wel drie van. 
Maar dat deden ze NOOIT. Zeker met kinderen kun je je geen betere hond wensen dan een Newf, ik heb gedurende mijn jeugd echt twee maatjes voor het leven gehad.
en ze vinden iedereen leuk.
en ze vind het heerlijk als ik haar onder haar buik aai, dan begint ze te snurken