De DA heeft haar geschat op 1/1,5 jaar oud, het asiel wist niets over haar omdat ze gevonden was. Ze is door de DA gekeurd van het asiel. Op het moment dat we haar hebben gehaald zijn we bij een eigen DA geweest en het is een gezonde hond.
In het begin was ze bang en schrok ze van elk geluid wat voor haar vreemd was. Dit door de dagen heen juist wat opgezocht en zelf niet gereageerd om haar te laten wennen aan alles wat vreemd is. Dit was er eigenlijk zo uit.
Het enige wat ze nog wel doet is vluchten. In het begin hadden we de voordeur open en hebben we een aantal keer de hele wijk door gemoeten achter Fink aan. Dit is in de eerste week geweest en de laatste keer was vorige week (kindje van 2 deed per ongeluk de deur open) maar toen rende ze naar het einde van de straat en kwam ze terug met roepen.
Niet boos geworden, maar uitbundig beloond op de momenten dat ze terug kwam, al meteen vanaf het eerste moment.
Daarna rustig opgebouwd door naar een omheinde uitlaatplek te gaan en haar steeds te belonen als ze naar ons toe kwam met roepen. Ieder aan één kant en steeds haar naam en Fink werd steeds meer Fink. Daarna naar een rustig stuk bos gegaan en ook dit ging steeds beter. Vertrouwen komt steeds een beetje meer.
Nu ben ik vandaag voor de eerste keer alleen naar een hondenloslooproute gegaan met haar. Er kwamen van twee kanten honden aan en ik zag haar oude gedrag terug. Lichte paniek in haar ogen en ze rende het bospad af, zo'n 50 meter verder (had gekozen om op het rechte pad te blijven, zodat ik het kon 'kaderen' voor haar)
Geroepen en gewacht en toen ze de situatie weer onder controle had en durfde te komen was ze heel uitbundig en je zag haar gewoon trots zijn.
Doorgelopen en een poosje later kwamen er twee hele dominante honden aan waar ze ook voor vluchtte. Weer hetzelfde verhaal. Daarna nog een paar keer dat ze geluiden hoorde (jankende honden) en zelf begon te piepen en stil ging staan. Dit genegeerd en zelf doorgelopen.
Met mijn andere hond, die ik vanaf pup heb maar minder zie omdat ik ben verhuisd hebben we clickertraining gedaan. Dit ben ik met Fink voorzichtig aan het opbouwen, maar ze schrikt iedere keer van de clicker en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Perro zou wel een goede leerhond kunnen zijn omdat die nergens van schrikt of bang voor is, maar die zit zo'n 45 kilometer verderop dus die kan ik niet altijd meenemen.
Als ze Perro om zich heen heeft, lijkt het wel alsof ze meer vertrouwen heeft.
Nou heb ik al op internet gezocht en wat rondgevraagd, maar hier zitten vast mensen die nog meer van hondengedrag weten en eventueel tips en advies hebben hoe te handelen en wat te doen op deze momenten. Ik wil gewoon zo graag dat het goed gaat met haar en dat die angst voor zover als mogelijk weg gaat.
Het is niet te achterhalen waar het probleem en de angst vandaan komt, maar ik hoop dat het nog meer af neemt en dat ze een fijn leven heeft.
Lekker de clicker weg doen en clicker woord 'koekje' in bouwen. Idd goed bezig zijn met band op bouwen voor de rest en haar het vertrouwen geven dat al het goede van jou komt! Denk als je haar dat ijzersterk vertrouwen geeft dat ze dan nog wel bang zal blijven maar zoveel vertrouwen gaat krijgen dat ze in (bijna) alle situaties naar jou gaat komen als ze schrikt. Idd dus het naar jou komen altijd belonen. Dat ze weet dat je haar steunt in het naar jou toe komen.