Geitenhoeven knippen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Geitenhoeven knippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 21:37

Op mn werk mag ik me uitleven op het kappen van de geiten (en schapen) hun hoefjes. Wel wat uitleg gehad van collega, en gegoogleld, maar ik zit nu met een vraag waar ik geen antwoord op vindt;

rottigheid moet je wegsnijden, maar verschillende dieren hebben diepe open scheurtjes/ holtes met vuiligheid, dieper dan dat ik veilig zou kunnen snijden zonder dat er bloed vloeit. Paarden worden nog wel eens met een hoef in een soda- of biotinebad gezet om vuiligheid uit een hoef te krijgen; werkt dit voor een geit ook?
Mijn idee is vuil zo veel mogelijk verwijderen, zo'n sodabad, en daarna insprayen met violetspray om nieuwe vuiligheid zoveel mogelijk buiten de hoef te houden, in de hoop dat de hoef dan ook weer beter aangroeit... Of heeft iemand misschien andere tips?

Laptopmuis

Re: Geitenhoeven knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 08:52

Aii, waarschijnlijk lang niet gedaan?
Je kan het beste eerst de hoefjes bijknippen. Dus gelijk. Dan een andere keer de hoeven in een badje zetten... maar dat moet als het niet vriest.

Maar als er vuiligheid tussen de hoefjes zit kan het ook hoefrot zijn. Dit zit tussen de twee hoefjes in bij geiten, waar de haartjes nog groeien. In dat geval moet je een DA inschakelen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 18:52

Is inderdaad voor het laatst gebeurd toen we nog in t-shirts liepen... Mijn planning is dus voortaan 4 x per jaar kappen. Het is geen hoefrot, het zit echt in de teen, zeg maar. Alleen dan de ene teen erger dan de andere teen

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:03

Het beste kan je de overtollige randjes afknippen met een goede snoeischaar,dat gaat het makkelijkst.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 12:08

Snoeischaar vind ik persoonlijk alleen prettig voor het grove werk. Hoef weer netjes 'in model' brengen doe ik liever met mesje; werkt secuurder

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:19

Pfoeh, dan zou ik er eigenlijk een foto van moeten zien om te kunnen oordelen.. Zit het vuil aan de rand van het klauwtje? Zodat je er van de buitenkant (zijkant) bij kunt komen? Dan mag je de zijkant van de klauw bijwerken.. Als je het enkel schoonmaakt, zal er in no-time weer troep tussen zitten..

Even een voorbeeldje:
Afbeelding

Het witte is gezonde klauw, het zwarte is de buitenrand en het rode is het stuk waar vuil zit. Als dit op de plek van de foto zit, mag je het zwarte deel weghalen.. Hopelijk is het zo duidelijk xD

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 12:30

Ik weet wat je bedoelt, en dat doe ik inderdaad ook. Wat ik bedoel is vuil in het witte vlak, wat in diepere holtes/ scheuren die hoef ín gaat. (maandag zal ik anders foto maken)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:32

Ik heb landgeiten en werk zowel met mesje als rechte snoeischaar de klauwen bij. De holle punt vooraan de klauwen kun je bijknippen. maar zorg dat er geen scherpe stukjes aan blijven zitten want geiten krabben zich ermee.
De omgeslagen stukjes aan de zijkant kun je gemakkelijk wegknippen. Het eelt onder de voeten is maar beperkt te behandelen, losse stukken kun je verwijderen, maar eerlijk gezegd ken ik geen scheurtjes en dergelijke. Ik zou ze denk ik dan in de biotex zetten en misschien een poosje sokken aandoen :D

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:00

Juut schreef:
Ik weet wat je bedoelt, en dat doe ik inderdaad ook. Wat ik bedoel is vuil in het witte vlak, wat in diepere holtes/ scheuren die hoef ín gaat. (maandag zal ik anders foto maken)

Dan zou ik persoonlijk de klauw schoon laten weken en zorgen dat de klauw schoonblijft (of dagelijks schoongemaakt wordt)..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:03

Zelf knip ik de hoeven ook met een snoeischaar, zo min mogelijk met een mes. Want ben altijd bang om op wat voor manier dan uit te schieten. Diepe groeven of zelfs scheuren in de zool ken ik (gelukkig niet). Onze geiten lopen deels op tegels en deel op zand/gras.
Op wat voor ondergrond lopen deze geiten? Misschien dat het daardoor komt?
Weken in wat soda of betadine is natuurlijk nooit verkeerd, maar wanneer de groeven erg diep zijn en het aan het rotten is zou ik toch de DA even bellen voor advies.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 17:56

Ze lopen op tegels, gras en stro

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:58

Een foto is inderdaad handiger.
Zelf vind ik knippen handiger omdat ik dan meer het gevoel heb dat ik het meer onder controle heb.
Stinken de hoeven ook, en is het heel zacht?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:07

Juut schreef:
Ze lopen op tegels, gras en stro

Zijn de stallen schoon, ivm bijv. rot van de hoeven.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 21:32

Het zijn potstallen, wordt 5 x per week natte plekken/ mest weg gehaald en opgestrooid.

Hoeven stinken niet, zijn wel zacht. Maar nu hebben de dieren ook al een paar weken in de sneeuw gelopen

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 21:37

Alle rafels en randjes verwijderen.Als ze niet kreupel zijn hoef je er verder niks aan te doen. Als ze wel kreupel zijn even een Formaline badje

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 21:42

wij doen het ''grove werk'' met een tang die er speciaal voor gemaakt is
en de rest met het standymes , als we hoefrot hebben
schijden we tot aan het leven , soms bloed het ook dan wat blauwspray erop en klaar.
je kunt eigenlijk niet anders als tot het leven snijden mer hoef rot , heel verveldend
natuulijk in teorie wel , maar die je ons elke dag ene groot deel schapen
met blauwspray bespuiten tot het gedaan is , helaas , dat is niet te doen met
75 ooien( met als piek hebben we een aantal maanden 200 schapen lopen )

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 21:46

Tot hoever snijden jullie dan in het leven? Ik ben nu gestopt op moment dat de eerste bloeddruppel verscheen

pillow schreef:
Alle rafels en randjes verwijderen.Als ze niet kreupel zijn hoef je er verder niks aan te doen. Als ze wel kreupel zijn even een Formaline badje

(Formaline is per 2010 verboden voor gebruik op dieren ;) )

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 21:52

wij gewoon echt tot op het leven , dat het nét niet bloed , ( wat wel eens mis gaat maar
beter even bloeden dan kreupel blijven lopen door de rot )

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:01

Wij snijden een beetje op gevoel. Eerst een dun laagje eraf en kijken of je slechte plekken ziet.. Mocht dit niet het geval zijn maken we de teen gelijk aan de bal en dan hollen we aan de zijde van de tussenklauwspleet nog een klein beetje uit.