Waarmee kat medicatie geven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paan

Waarmee kat medicatie geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 16:43

Onze kater moet dagelijks een klein pilletje hebben. Tot nu toe ging het goed met een pillenschieter, maar hij begint nu door te krijgen dat als hij maar veel met z'n tong heen en weer gaat, het pilletje er zo weer uit is.

Nu zijn we aan het kijken of we het op een andere manier binnen kunnen krijgen. Normaal eet hij alleen brokjes en drinkt hij water.
Nu hebben we al het volgende geprobeerd:
- kattenmelk
- vanillevla
- pate
- leverworst
- kippenbouillon

Maar meneer lust dit allemaal niet eens dus dat werkt niet. Wie heeft er nog meer zo'n kieskeurige kat en weet de gouden oplossing hiervoor?

wondertje

Re: Waarmee kat medicatie geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:45

Szan

Ik lees even mee, hier ook zo'n kater die niets eet behalve zijn eigen brokjes.
Zelfs een brokje dat op de grond gevallen is, eet hij niet op. Alsof dat te vies voor hem is :+

Kentaro

Weet niet of je het pilletje fijn mag maken?
Anders met een vijzel tot poeder malen. Zou smeerworst erin gaan??
Ik heb ooit wel eens de tip gelezen, dat als je dan wat op de kat zijn neus smeert, hij het er automatisch vanaf likt?!

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:47

Uit zo'n bakje van de tonijn, de olie? Werkte bij mijn kat erg goed!

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:47

denk dat paaien met lekkers niet gaat werken met jouw kat, die van mij doet 'n moord voor kaas, dus zo gepiept :)

zorgen dat je het pilletje echt achter in z'n strotje schiet, en dan zachtjes met je vinger over kin/keel wrijven voor de slik reflex. Dat zou kunnen werken
success!

(elke dag, voor altijd?? dan is het misschien wel een idee om te kijken of je op vloeibaar kan overgaan & doorz'n voer mengen?)

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:08

Ik had ook zo'n kieskeurige kat. Dit medicijn was niet vloeibaar te verkrijgen dus wij wisten ook niet wat we toen moesten. Uiteindelijk was ik er zo zat van: ik heb de kat naast me neer gezet, mijn arm om hem heen gelegd (dat ie ook niet naar achteren kon kruipen), met 1 hand zijn bekkie open gedaan en met me andere hand zo het pilletje naar achteren geduwd.. in 20 sec was ik klaar.. Snel doen en dan is het zo afgelopen. Hij had geen andere keuze dan slikken en kreeg het dus binnen. Wij moesten dit 5 dagen aanhouden (uiteindelijk is het 10 geworden) en elke keer is het op deze manier gelukt. (natuurlijk wel even over het keeltje wrijven zoals gezegd hierboven)

Erg irritand als je kat het niet wil innemen.

Nog een paar dingen die wij geprobeerd hadden (ookal hielp het bij die van ons niet, misschien bij jouwne wel) :
- kaas
- tonijn (uit zo'n kattenblikje)
- gewoon kattenvlees (ook uit blikje)
- stukje brood met boter (en het daar in proppen)

Succes ermee! :j

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:13

Dit gaat echt als dierenmishandeling klinken, maar het werkt wel.. :') Heb ik het verleden best wat lastige katten gehad die natuurlijk wel regelmatig ontwormt moesten worden.

Gewoon de kat bij z'n nekvel beet pakken en z'n hoofdje wat achterover trekken als het ware, zodat je het pilletje in z'n keel kan laten vallen (zorgen dat het pilletje echt helemaal achterop z'n tong ligt). Als hij 'm dan alsnog uit z'n bekje krijgt doe je het op dezelfde manier, maar moet je met een injectiespuitje een drupje water in z'n bekje doen, dan slikt 'ie het pilletje gegarandeerd door :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:16

Gebruik je bij de pillenschieter gelijk een beetje water? Anders is het wel heel knap dat hij 'm er weer uit krijgt aangezien je het achterin de keel schiet..

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:21

Je hebt bij de dierenarts van dat speciale vlees wat je vloeibaar kan maken met warm water. Daar kun je een fijngemalen pilletje doorheen doen.
Helaas trapte de poes hier ook niet in (had antibiotica en moest 2x per dag 3 tabletten). Ik zette haar altijd op de vensterbank, dan kon ze geen kant uit. En dan deed ik met 1 hand het mondje open maken. Met de andere hand pilletjes erin, zonder pillenschieter. Kopje omhoog houden en over de keel wrijven, dat stimuleert het slikken. Meteen een snoepje er achteraan geven, anders kunnen de pilletjes in de keel blijven plakken.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 18:41

Easypil ook al geprobeerd eet hij ook niet. Evenals kaas, brood, vleesbrokjes. Tonijn nog niet geprobeerd, dus dat is nog een optie. De eerste periode ging het heel goed met de pillenschieter, maar nu is het een drama. Hij begint gelijk met z'n tong te wiebelen en krijgt hem er nu echt uit. 'T is net een houdini met pillen. En we gebruiken de schieter inderdaad met water. Ik zet hem tussen m'n knieen. Duw z'n bekkie open en dan begint het drama. Die nekveltruc ga ik denk ik maar eens proberen. Als je het kopje te hoog houdt kunnen ze moeilijker slikken, dus dat is ook niet helemaal de oplossing.

We moeten nu ongeveer nog 2 weken en dan mag het om de dag. Helaas is het niet vloeibaar te krijgen. Daarom zoeken we iets waar we de pil fijngemalen in kunnen verstoppen.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:43

Beetje boter.. Al dan niet met beetje boter/pillenschieter.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:27

Bomba schreef:
Dit gaat echt als dierenmishandeling klinken, maar het werkt wel.. :') Heb ik het verleden best wat lastige katten gehad die natuurlijk wel regelmatig ontwormt moesten worden.

Gewoon de kat bij z'n nekvel beet pakken en z'n hoofdje wat achterover trekken als het ware, zodat je het pilletje in z'n keel kan laten vallen (zorgen dat het pilletje echt helemaal achterop z'n tong ligt). Als hij 'm dan alsnog uit z'n bekje krijgt doe je het op dezelfde manier, maar moet je met een injectiespuitje een drupje water in z'n bekje doen, dan slikt 'ie het pilletje gegarandeerd door :+

Dit dus. Of pillenschieter met water in de schieter of pilletje aan spuitje proberen te plakken, de bek in en water erbij spuiten. ze moeten dan wel slikken. Heb zelf ook een erg moeilijk monster en ik ga voortaan onderhuids spuiten als ze weer eens ergens een kuurtje van moet hebben. Dat is het enigste wat me wil lukken. Het secreet (ze is oh zo lief normaal hoor!!!) weigerd ook maar iets anders dan haar brok te eten.

Ooit een kuurtje clavubactin opgelost in water gegeven. Ging zonder problemen met een spuitje. Ik dacht dat ik amoxoral ook wel zo kon geven maar dat bleek enorm goor te zijn ze wist niet meer waar ze het moest zoeken. Dat vond ik echt enorm zielig (gauw koffiemelk erachter aan gespoten omdat ze dat in elk geval niet zo goor vind). Idd voortaan nekvel pakken, kop achterover enz......

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:32

Pil vermalen tussen 2 lepels en vermengen met melk/koffiemelk/kattenmelk. Prutteltje opzuigen met een injectiespuit. Kat in de houdgreep nemen, bekkie open wurmen en het prutteltje m.b.v. de injectiespuit achter in zijn bekkie spuiten.
Afhankelijk van hoe je kat 'vecht': snel of met kleine beetjes spuiten :D

Dit hielp goed bij de kat van mijn zus die 2 maal daags zijn hartpilletjes moest hebben.

Is blij met mijn eigen katten die een moord zouden plegen voor leverworst, e.d.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 02:49

Hand vanachter over de kop, met je wijsvinger links bij de hoektand en je middelvinger bij de rechter hoektand. Kop achterover trekken, bek gaat dan vanzelf open en pil ver achter in de keel gooien.

Ik doe het altijd zo, volgens mij raken de pillen de tong van de kat niet eens als je goed mikt :Y) Wanneer ze hun kop weer naar beneden doen, dan is de pil al weg.

Nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 03:06

Onze ouwe ex-kater Frits moest ook dagelijks zijn pilletje.
Eerst een beetje lastig, maar hij was dol op kattenmelk.
Dus ging het in het begin, nee fritsje, eerst je pilletje dan krijg je je melk.
Het resulteerde in onderstaand filmpje, is jarenlang zo gegaan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 08:34

En als je de medicijn op de brokjes legt? Mijn kat eet de fortekort niet zo maar tussen de brokjes eet hij het gewoon op. Wat ook kan werken hoorde ik op de dierenkliniek is een toefje slagroom met gepulverde pil.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 08:40

Twee van onze katten moeten de rest van hun leven dagelijks 1-2 pillen. Ik doe hun bekje open door aan een kant mijn vinger tussen de minder lange tanden te wurmen (op kaakhoeken drukken werkt ook, maar vinden ze erg vervelend); pil achterin op tong leggen/gooien :P Na het doorslikken (gaat steeds vaker in een keer) krijgen ze iets lekkers, bij mij van de Dental-snoepjes. Daar kijken ze duidelijk naar uit.

Katten hebben een veel te goede neus en ontdekken daarom meestal dat er iets raars door het eten zit. Bij ons werkte het iig nooit, maar iets lekkers erna leren ze ook snel en dat werkt dus wel.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:25

Ik pak ze als een baby (half liggend dus), klep open en pil erin. Merk dat het makkelijker gaat als dat ze rechtop zitten/staan, en dat ze sneller slikken. En altijd even een kleine beloning als de pil er weer in zit :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:50

Hier ook 1 die al bijna 7 jr dagelijks pilletje mot :D wat mij dus echt nie luktye :o Nu doe ik het heel simpel: doe pilletje pletten, half zakje "vlees in saus" erbij, beetje water dat het jus wordt en madam eet iig de jus op...want die vleesjes vindt ze niets :Y)

Weet wel dat ze bij da ook soort vleesje hebben wat "extra"lekker is vor dit soort gevallen...
Succes ermee :D

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:55

heb hier een kat die 3x per dag een pilletje moet. Wij kopen van die kleine Gourmet kattenvoer blikjes. Halen er een beetje van dat voer uit met een klein lepeltje, stoppen het pilletje in het voer en leggen het vervolgens voor de kat neer die het dan naar binnen werkt. ( soms heeft hij het door en spuugt het pilletje uit, maar met een 2e poging gaat het meestal weer goed)

Hij vind het Gourmet spul echt heerlijk. staat 's ochtends en 's avonds al klaar in de keuken om zijn pilletje naar binnen te werken.
Ik gebruik de kalkoen variant trouwens van gourmet.

Heb gemerkt dat als ik het in een groot bord met voer doe.. hij er omheen eet. Ik geef het hem apart dus en gebruik alleen de gourmet daarvoor. En daarna krijgt hij zijn brok / blikvoer pas.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 12:47

Gourmetvoer werkt ook niet helaas. De saus van vlees in saus kunnen we nog proberen.

Daphne_ en Rosieposie: helaas werkt dit dus niet bij onze kat. Hij beweegt zijn tong dusdanig dat je de pil niet eens achter in z'n keel krijgt. Een snoepje krijgt hij ook altijd direct, maar hij is dan dusdanig beledigd dat hij die niet op eet.

Princesj: dus gewoon op je schoot leggen? Kunnen we ook proberen.

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:53

Mijn vader plet de pilletjes altijd heel fijn, tot poedervorm, en mengt dat onder smeerpaté. Vervolgens doopt hij z'n vinger in de paté en laat onze poes aan z'n vinger likken. Klinkt omslachtig, maar het gaat er supergoed in op die manier! Je zou het eventueel ook met tonijn kunnen proberen zoals hierboven ook al gezegd is geweest.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:54

De Easypil was voor mijn kat de oplossing! Eerst een paar dagen als beloning geven en dan de pil erin en goed kneden. Als ie dat niet wil kan je de pil met Easypil door zijn voer doen?

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 13:05

Easypil lust hij niet. Smeerpate ook niet. Het is echt een kieskeur qua eten.