1 kater bij 2 katers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaNH

1 kater bij 2 katers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 10:22

Hoi allemaal!

Mijn vriend en ik gaan verhuizen van 3 hoog in de flat naar 1 hoog.
We nemen hoogstwaarschijnlijk het huisje over van mijn schoonbroer.
Hij wil graag verhuizen naar de stad en wij willen lager wonen ivm zwangerschap.
(de 5 trappen oplopen zie ik niet zitten als ik hoogzwanger ben,
en met een baby in een flat waar alleen jongeren wonen ook niet eerlijk gezegd.)
Nu is dus de grap dat mijn schoonbroer 2 katten heeft en wij 1.
Die van hem zijn ergens rond de 8 jaar en na jaren lang huiskatten geweest
te zijn komen deze 2 nu ook heerlijk buiten. Onze kater van 2 jaar is een huiskat
en nog nooit buiten geweest. Nu, als wij zijn huis kunnen overnemen, laat hij zijn
2 katten bij ons (natuurlijk overlegd met ons). Ik wil de katten aan elkaar laten
wennen en dus de eerste tijd samen even in huis houden. Als de onze gewend
is aan die 2 dan wil ik hem ook lekker naar buiten doen (rustig dorp).

Denken jullie dat dit zal gaan lukken? 3 katers bij elkaar?
Bailey (onze kater) heeft nog nooit een andere kat gezien en zal dus erg moeten wennen.
Die 2 van mijn schoonbroer lopen buiten ook vaak tussen andere katten
dus ik denk niet dat het probleem echt bij hun zal liggen.
Al ben ik wel wat bang dat Bendit (de grootste van de 2) hem misschien als rivaal kan zien
als we dat huis gaan overnemen.

Ik heb mijn hele leven (toen ik thuis woonde) altijd 1 kat gehad (een echte buitenkat
die zo nu en dan lekker binnen sliep). Ik heb dus geen ervaring met koppelen van katten.
Zullen wij hier goed aan doen? Een vriendje voor onze Bailey wou ik al een tijd
maar mijn man zag dit nooit zitten (hij vind Bailey echt de duivel haha -Bailey speelt
nog heel veel en houd veel van uitdagen- de katten van mijn schoonbroer zijn een stuk
rustiger al kan Bendit ook nog wel eens lekker spelen).

Wat denken jullie? Zou graag ervaringen horen van mensen die ervaring met koppelen
hebben van katten! :)

Groetjes, Miranda

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:33

Zijn ze allemaal gecastreerd?

Je hebt natuurlijk dikke kans dat de nieuwkomer de sigaar is.
Vaak(het hoeft niet altijd)heb je wel een pispaaltje bij een grotere groep katten.

Kwestie van proberen.
Echt voorspellen hoe het gaat kun je niet.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:36

Is er voldoende ruimte om weg te rennen en te verstoppen als dat nodig is?
Zorg dat er voldoende kattenbakken zijn.
Waarom zijn ze niet gecastreerd als ze buiten komen? Of zijn ze dat wel?

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:44

Toevallig heb ik laatste aan vak gehad waarin het onder andere ging over stress bij katten, waar ook het koppelen van vreemde katten aan bod kwam.
Er werd toen verteld dat je het beste de katten eerst ongeveer een week apart kan houden na de verhuizing. Jouw kat krijgt dan een eigen rustige kamer en de andere katten de rest van het huis. Als het kan ook al de 2 andere katten een paar weken daarvoor ook niet meer in die kamer laten komen. Dan heeft jouw kat in ieder geval zijn eigen stressloze veilige haven in het huis. Als jouw kat een beetje gewend is de katten onder begeleiding bij elkaar zetten, en de periode bij elkaar steeds iets langer maken. Ik zou denk ik jouw kat één voor één kennis laten maken met de anderen. Dan heb je minder kans dat ze hem met zijn 2en uit hun terrotorium gaan vechten Zorg er ook voor dat er genoeg hoge plekken zijn waar jouw kat zich terug kan trekken of naar toe kan "vluchten". Katten voelen zich veiliger als ze hoog zitten en alles kunnen overzien.

Het succes ligt heel erg aan de katten zelf. Van origine zijn het natuurlijk solitaire dieren, en sommigen zijn erg gevoelig voor sociale stress en tolereren geen anderen. Andere katten zijn juist heel sociaal en vinden een maatje wel leuk. Het succes zal dus ook vooral van jouw kat afhangen. De andere twee zijn gewend hun territorium te delen en samen te leven dus zullen waarschijnlijk wel aan de 2e kunnen wennen.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 10:50

Ze zijn alle 3 (natuurlijk) gecastreerd :j

Als het echt niet werkt dan zal mijn schoonbroer iets anders moeten zoeken voor zijn 2, dat heb ik al duidelijk gemaakt. Bailey is echt mijn vriendje en ik wil natuurlijk niet dat hij de sigaar wordt straks.

We hebben 3 slaapkamers daar (1 mogen ze dan niet komen want dat wordt de kinderkamer), een hele grote woonkamer, lange hal en een mooie keuken. Er zullen genoeg plekjes zijn dat ze weg kunnen rennen of elkaar kunnen ontwijken. We hebben 2 grote krabpalen al en een kattenvilla (ja mijn donder is een beetje verwend haha). Er zullen 3 kattenbakken door het huis komen te staan.

@AapjeAstrid: Dank je voor je bericht. Dan zal ik uiteindelijk eerst Gibson aan onze Bailey voorstellen, dat is een lieverd en is ook al gewend aan onze hond. 2 krabpalen hebben we al, hier zit natuurlijk Bailey zijn luchtje al aan en hier kan die mooi boven op kruipen. Ook hebben we genoeg kasten etc waar die dan op zou kunnen eventueel. Ik zal het zo goed mogelijk aanpakken zoals jij me verteld, dit lijkt mij idd (logisch gezien) ook een goede aanpak. :j

Princesj

Re: 1 kater bij 2 katers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:53

Wij hebben 3 katers en 1 poes, zijn allemaal na elkaar gekomen. Ik laat altijd eerst de nieuwe in de woonkamer, rest even apart en die voeg ik later 1 voor 1 bij. Eigenlijk nooit problemen mee gehad.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:56

Toevallig net mijn 2 katers bij de kater van mijn huisgenoten in de bijkeuken gehad vannacht voor het eerst. Ging prima. Mijne zijn nog niet gecastreerd, die van mijn huisgenoten al wel. Ging prima. Hebben wel genoeg verstopplekjes.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 10:57

Dank je voor je bericht Princesj. Ik hoop dat de 3 heren elkaar leuk gaan vinden. Schoonbroer weet niet wat hij anders met zijn 2 moet doen (binnenstad is geen plek voor inmiddels echte buitenkatten). En ik en mijn man zijn gek op zijn 2. Die lopen ons vaak achterna als we de hond doen, en moeten altijd even gekroeld worden door ons. Heb al vaker op ze gepast en het zijn echt 2 heerlijke kerels!

Ik hoop maar dat het goed komt hihi.

@wwillemijn: Dank je, dat geeft ons ook goede hoop hihi

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:00

Het kan natuurlijk wel zijn dat ze in het begin wat discussies hebben, maar daar zou ik me zeker geen druk om maken. Bij ons ging het altijd 1 op 1 deze discussies, en dat was dan een paar minuten. Niet ingrijpen, gewoon even laten gaan :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:51

Gecastreerde katers onder elkaar geeft zelden of nooit problemen (poezen zijn een pak venijniger soms).
Wij hebben thuis altijd al katten gehad, varierend van 2 tot 5. De nieuwelingen kwamen er wel altijd als jonge kat bij maar het heeft nooit problemen gegeven. Eerste 3 dagen is het sowieso grommen en blazen maar daarna sluiten ze wel vrede. Ook katten die mekaar niet echt liggen kunnen in hetzelfde huis wonen, zolang ze mekaar maar uit de weg kunnen gaan. Ze moeten zich dus kunnen terugtrekken in een aparte ruimte en niet verplicht op dezelfde plaats eten etc.
Laatste koppeling die ik gedaan heb was mijn 2 oude katers met mijn jonge poes. De 2 oude katers (1 ervan is bij ons geboren) zijn brothers in crime dus die hield ik graag samen, het poesje was tot dan altijd alleen geweest. Al had ik haar wel al eens een week bij m'n moeder (waar de katers nog zaten, plus nog een oudere poes) gedropt omdat ik op vakantie ging. Bij terugkomst kreeg ik te horen dat het mormel de ouderen weghield van hun eten want zij wilde eerst :P .
Toen ik de katers hier bracht hebben ze een week 'gescheiden' geleefd. De eerste dag had ik de katers met voorzieningen in de badkamer opgesloten, daarna alle deuren open. Katers deden niets, poes gromde alsof haar leven ervan af hing. Ze besloten zelf om het huis te verdelen. Katers bleven boven, poes bleef beneden en dan zaten ze elk aan een eind van de trap naar mekaar te staren :P . Had dus boven en beneden aparte kattenbakken staan (nu nog steeds) en aparte voerbakjes. Na een week hadden ze genoeg van hun theater en sindsdien zijn het de 3 musketiers.

Wij hebben echt nog nooit problemen gehad met katten koppelen. Je moet ze rust, tijd en ruimte geven en dan komt alles goed. Blazen en grommen zoeken ze zelf maar uit, niet mee moeien. Als er 1 de sigaar is heeft die gewoon een schuilplek nodig.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 14:03

@Princesj: Ja over die discussies had ik al wat gelezen haha. Maar idd dan grijp ik niet in.. ik grijp alleen in als ze écht gaan vechten, wil geen gewonden in huis natuurlijk.. maar met blazen etc, dat zoeken ze maar lekker uit :j

@Thioro: Dank je voor je bericht. Alleen maar goede ervaringen als ik het zo lees. Dat ze even een poos moeten wennen begrijp ik volkomen, zoals ik hierboven schrijf zal ik aan het blazen etc niks doen, dat zoeken ze maar uit. Maar zou niet graag zien dat Bailey de sigaar is zeg maar, dat die 2 andere de hele tijd hem moeten hebben. Als dat maanden zou aanhouden dan zal er iets moeten gebeuren. Maar hier gaan we gewoon niet vanuit haha positief blijven!
Rust, tijd en ruimte krijgen ze zeker :j dat is het probleem niet, met dieren kan ik erg geduldig zijn.

Hoe zit het met de 2 'buiten'katten? Moeten die de eerste weken gewoon ff verplicht binnen zitten???

En nog een vraag: Iemand ervaring hoe je het beste je kat aan buiten kan laten wennen? Gezien Bailey alleen maar binnen heeft gezeten nu. Heb al een riempje met hem zodat ik met hem om de flat kan gaan lopen etc. Ik weet dat meneer het super zou vinden.. als er nu vogeltjes voorbij vliegen wordt ie helemaal gek en miauwt ie raar en z'n staart slaat dan overuren. :+ Ben al bang voor alles wat hij gaat vangen in het weiland hier haha

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:20

Zorgen dat hij met een lege maag naar buiten gaat, en als ze naar binnen moeten het voermoment houden. Liefde gaat tenslotte door de maag ;-)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:31

Idd, met lege maag buiten laten gaan. Niet buiten zetten maar op een mooie rustige dag gewoon de deur open zetten, kan hij zelf beslissen wanneer en hoe ver hij buiten wil. Wel in de buurt blijven.
De 2 buitenkatten zou ik niet weken binnenhouden, gaat hen stressen en heb je meer kans dat ze het op Baileys zullen uitwerken.

Hoe is de omgeving eigenlijk? Bij mijn moeder zijn het stadstuintjes met 2m hoge muren. Tegen dat kleine kat uitgedokterd had hoe hij/zij daarop kon geraken waren ze al lang en breed gewend aan buiten zijn. Hier zit ik midden tussen de weilanden, heb een oprit van 300m en geen buren. In zulke omgevingen zet ik dus gewoon deur open en ze zoeken het zelf maar uit.
In riskantere omgevingen (weg/veel buren etc) zou ik idd mss eerst met een leibandje proberen en er de eerste keren bij blijven.
Al zou ik sowieso jouw kat pas buiten laten na ten vroegste 2 weken en nadat er vrede is tussen de katten.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 11:22

@Thioro: Oke, dank je voor je antwoord. Hier tegenover de flatten (zijn 2 flatten en voor de rest allemaal gezinswoningen) is een school met daarnaast een heel groot voetbalveld en speelveld voor kids. Achter de flat is het allemaal gras en bomen/struiken. Daarachter een groot oppervlakte waar garages staan (worden vrijwel nooit gebruikt). Daar achter liggen weilanden en een klein bosgebiedje. Het is hier qua auto's vrij rustig in de straat, de meeste rijden ook mooi langzaam. Ik denk dat ik hem na zo'n 3 week voor het eerst naar buiten ga doen (misschien zelfs nog wel langer). En dan wil ik hem gewoon eerst denk ik aan een riempje doen en met hem een beetje de buurt verkennen. De 2 anderen blijven altijd rondom de flat en zijn ook vrijwel altijd bij elkaar. Ik hoop dat Bailey lekker hun een beetje volgt en met hun 'mee loopt' als het ware. Ik vind het wel eng haha, mijn man ook trouwens. En ik vraag me soms af of hij het wel leuk zal vinden buiten.. maar dat moeten we maar zien. Als hij binnen zit vindt hij de vogels buiten enzo wel erg leuk dus misschien vermaakt hij zich wel super! Ik zal de 2 buitenkatten eerst alleen binnen houden totdat ze gewend zijn aan mekaar en dan laat ik hun lekker gewoon lopen, misschien volgt Bailey ze dan wel gewoon haha. Erg bedankt voor je berichtje! :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:17

Hier een poes en drie katers, geen enkel probleem. Het liefst liggen ze met zijn vieren samen in de stoel.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 14:59

Ik hoop zó dat ze dat uiteindelijk bij ons ook gaan doen met z'n 3tjes :D