Hond plast in de tuin op het gras, hoe afleren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Hond plast in de tuin op het gras, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 13:01

Wij zijn sinds kort verhuisd, en daar is een tuin met gras. Wij hebben een pup van 6 maanden en die hadden hem vrij snel zindelijk gekregen buiten op het gras. Bij het oude huis, dit was geen tuin maar echt buiten het huis.

Nu ziet hij dat verschil natuurlijk niet met waar me nu wonen en plast (en soms een hoopje stront) in de tuin. Maar dat is storend, het is maar een klein stukje gras en daarbij pist de grote hond (Duitse herder) eroverheen.

Nu gaan we meer dan 6 keer per dag, maar als ze buiten aan 't spelen zijn gaat hij gewoon zitten. Volgens mij vind hij dit makkelijk. We willen hem dit graag afleren maar hoe? Met dit soort zaken heb ik totaal geen ervaring, omdat wij nooit gras in de tuin hebben gehad.

Is er iets wat we op het gras kunnen spuiten? Is er iets anders?

Ik ga hem niet met de neus erdoor wrijven, ik ga hem ook niet straffen en in de bench zetten voor straf, en ik ga hem ook niet slaan of wat dan ook.

Wie heeft de gouden tip?

Nimfee

Re: Hond plast in de tuin op het gras, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:04

Enige wat ik kan bedenken is negeren of eventueel nee zeggen als je het hem ziet doen en buiten met het uitlaten weer belonen, dus weer terug gaan naar het 'puppy' opvoeden. Alsof de tuin het huis is :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:05

Even wachten met in de tuin laten?
Ik neem aan dat je nu zelf ook niet op je stoel met een drankje in de tuin zit?

Als het straks lekker weer is, en je zet een paar tuinstoelen en tafeltje neer, en je pakt er een boek bij.. dan ziet je hond het als een 'woonkamer' i.p.v. uitlaatgebied. Het is dan alsof het een verlengde van je huis is.
Mijn hond wil no way iets doen als het zomer is in de tuin.. (een van de 2 hoor.. maar ons ouwetje gaat alleen maar in de tuin)

Nu is er voor de hond denk ik ook geen verschil met een grasveldje voor de deur of achter je huis

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:06

Waarom mag die niet op dat gras plassen? Mag die wel ergens anders in de tuin wat doen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 13:09

Negeren heeft geen doel, vaak zitten we binnen en dan zien we het. Dus in principe doen we er nog niks mee.

@Diaz, ik ga ze echt niet binnen houden met dit mooie weer als ze buiten lekker kunnen ravotten en spelen. Overigens ben ik zelf wel vaker buiten, hebben een warmtelamp onder de veranda dus dat is prima vol te houden. := Hij doet het ook puur op het gras, er zijn ook stenen, bijvoorbeeld onder de veranda. Daar doet hij het niet, puur op het gras. :j

@kohtje, hij mag uberhaupt niet in de tuin zijn behoefte doen. Daarvoor wordt hij uitgelaten.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:11

Wij hebben onze pup aangeleerd dat hij eerst uitgelaten werd, en daarna los mocht lopen. Dus elke keer als hij van binnen naar buiten ging, liepen we voor het grasveld voor het huis. Hij heeft het nooit in de tuin gedaan eigenlijk, ook geen grote behoefte. Dan ging die zitten piepen bij de schutting.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:19

Die van ons deed het eerst ook, heel vervelend. Je krijgt er van die gele plekken van in je gras. En een hoopje poep wordt je ook niet blij van.

Wij hebben het afgeleerd door eerst uit te laten, en pas als ze echt iets gedaan heeft haar buiten te laten spelen. En als we het zagen gebeuren riepen we gewoon iets (bv 'nee' of 'stout' ofzo) en tilde we haar snel naar buiten de poort. Het heeft bij ons wel geholpen, nu doet ze het niet meer.

Succes ermee!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:05

Inderdaad gewoon terug naar de puppy-zindelijkheidstraining. Dus reageren als de tuin binnen is en je hond van 6 maanden een puppy.
Zei jij bij de zindelijkheidstraining 'nee', doe je dat nu ook. Zei je dat niet, doe je dat nu ook niet. Dus echt precies hetzeflde doen.

Ook zul je ervoor moeten zorgen dat het gras daar niet naar pis blijft ruiken, dat nodigt uit en belemmert de training.
Voorlopig dus even niet onbegeleid in de tuin laten, als je te laat bent belemmert dat ook weer de training.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 14:22

Hoe kan ik die pis geur neutraliseren?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:45

Heb even gezoocht en vond ook een topic op bokt waarbij ik op Urine Off stuitte. Niet giftig voor mens of dier (en hoop daarbij dus ook niet voor planten al weet ik dat niet zeker) en haalt zelfs urine uit beton.