Wordt Luca dement?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Wordt Luca dement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 12:26

Ons ouwgie Luca:

Afbeelding

Inmiddels is ze minimaal 14 maar oh zo levenslustig. Loopt gerust kilometers mee door de uiterwaarden, uiteraard een en ander geheel in haar eigen tempo. Luistert wanneer ze zin heeft maar van doofheid is nog absoluut geen sprake. Wel van dementie....of tenminste dat gok ik op dit moment maar.

Ze "vergeet" dat ze buiten geweest is en elke keer dat je de kamer binnenloopt, volgt een spring en piep toestand,want ze moet naar buiten! Ik geef daar maar gehoor aan (grote tuin :+ ) en vervolgens is ze tevreden....totdat je de kamer uitgeweest bent en het begin van voor af aan. Zo heel langzamerhand vraag ik me dus af of ze misschien wel wat dement wordt, maar komt dat voor bij honden?

Ook met eten begint het heel opvallend te worden, Luca heeft altijd honger....nu is het een exzwerver dus het snaaien heeft er altijd wel in gezeten maar nu gilt ze soms gewoon omdat ze vindt dat ze ook recht heeft op hetgeen wij eten :Y) En ach, ze is oud, dus je geeft er ook aan toe. Maar niets lijkt echt te vullen......overigens staat er bij ons altijd eten dus eten kan ze altijd en doet ze dus ook.
Soms vind ik het ook wat sneu want ze is er echt heilig van overtuigd dat ze bijna doodgaat van de honger :D :D

Ik zou verwachten dat een oudere hond langzamer wordt, rustiger, magerder maar goed ze is dus niets van dit alles, ze wordt steeds hysterischer. En ergens moet ik er wel om grinniken maar gisteravond moest ik de kat ontzetten omdat Luca die bijna platdrukte om toch nog net dat restje kattenvoer te kunnen jatten.....Oud als ze is, is ze ook ineens lenig want ze springt gewoon op de bank en staat dus ook op haar achterpootjes met haar koppie schuin de kruimels van de tafel te schurken.

Wie nog meer zo'n ouwetje in huis?

Brievenbus

Re: Wordt Luca dement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:33

Hahah := Sorry moet er een beetje om lachen.
Wij hadden een hond die op een gegeven moment blind werd. De dierenarts zei dat als we niets verplaatste in huis hij wel zou wennen waar alles stond. Maar niet bleek minder waar... :n Hij stootte helaas na jaren nog zn kop, over het uitlaten nog niets te zeggen. Het is best lastig om voor je grote lompe hond te kijken... :( waarna wij besloten dat het beter was hem weer te laten rennen en kijken in de hondenhemel...
Ik mis hem nogsteeds, iedere dag.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:42

oh zo herkenbaar! Wij hebben er maar liefst 2, Fozzy en Balou, 2 vuilnisbak-broertjes van inmiddels 16 jaar... Je lacht je rot als je die twee ziet lopen :D . Twee oude opa's, met heel wat gebreken...Die van ons worden ook niet echt mager, wel doof, ze hebben staar, stinken uit hun straatjes...(weghalen tandsteen is geen optie meer ivm narcose), zakken geregeld door hun (achter)pootjes, struikelen standaard over het waterbakje.. :j , staan regelmatig stil in het niets te staren...en staan 100 x per dag voor de deur omdat ik vermoed dat ze zijn vergeten dat ze 5 minuten geleden ook geweest zijn...en zelfs dan laat Balou af en toe nog een drol binnen vallen, omdat hij zijn spieren niet meer zo beheerst... (gelukkig gladde beton vloer...goed schoon te houden)..Soms vertonen ze ook ander "vreemd" gedrag. Ik denk dementie er gewoon bij hoort. Onze kat Gizmo die 2 jaar geleden op 18 jarige leeftijd is ingeslapen, was ook dement volgens de dierenarts. Kon ze horen aan zijn geluid, oftewel hij miauwde een beetje raar...:) Ach de hondjes mogen van ons zo rond hobbelen/struikelen, zolang we het idee hebben dat ze het nog naar hun zin hebben en geen pijn ervaren. Regelmatig laten we dit bij de dierenarts checken. We bereiden ons langzaam voor op het afscheid |(

daffodil

Re: Wordt Luca dement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 12:47

Ik hoop dat afscheid nog heeeeeel lang duurt! En ik moet er ook om lachen hoor, vooral als ze echt gaat gillen.... het is niet om aan te horen maar ze doet dat alleen maar uit enthousiasme of omdat ze vindt dat het te lang duurt dat ze iets te snacken krijgt.

Heel soms laat ze 's avonds een plas lopen, maar goed ik zit daar niet mee, dweil erover en klaar. Dat hoort nou eenmaal bij ouderdom. En inderdaad, ze stinkt behoorlijk uit dr smoeltje maar ja de dierenarts is al jaren geen optie meer, ze gaat zo gruwelijk in de stress (van de trimsalon al en daar is ze nog nooit gedaan, daar breng ik de rest en nam haar wel eens mee :D ) dat ik besloten heb dat Luca nooit meer naar de dierenarts hoeft. Als er iets zou zijn, komt ie maar naar mij toe maar in die 13 jaar dat ik haar heb, heeft ze welgeteld één keer iets gemankeerd, kennelhoest......

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:54

Yup,hier ook een ouwetje en wel een jack russelteefje van 14.5. Ook daarvan heb ik het sterke vermoeden dat ze wat dement is. Ze ,,vergeet,, bv buiten te plassen tijdens het uitlaten of ze ,,vergeet,,dat ze haar koekje al gehad heeft. Zodra ze binnenkomt doet ze dan vaak een plasje. Wel altijd op dezelfde plaats,dus er ligt een krantje. Ook is ze duidelijk heel bijziend,ze ziet me op een paar meter afstand echt niet staan,ze loopt me dan zo voorbij. Doof begint ze ook aardig te worden maar dat kan ook oost indisch zijn :D
Verder doet ze het nog prima en is ze zo tierig als de pest,gelukkig.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:03

Onze kat is ook dement. Ze is doof geworden en heeft regelmatig dat ze ineens constant naar buiten wilt (deed ze vroeger altijd, hele dagen en nachten buiten rondlopen) en na 5 minuten wilt ze weer naar binnen. 's Nachts heel hard mauwen, bijna gillen, alsof ze iedereen kwijt is. Kom je de kamer ingelopen, is ze weer stil en spint ze alles bij elkaar. Maar dan ineens sprint ze weer weg na een aantal uur om weer te gaan gillen voor de deur of in de slaapkamer. Heel vreemd.

Overigens voor dat tandsteen, wellicht kan je het verhelpen door gedroogd runderhuid? Dan wel de witte, dat helpt heel erg goed bij mijn hond. Na een groot stuk gedroogd runderhuid in twee dagen op te eten, is zeker 75% van haar tandsteen weg! Dat hele ding opeten in twee dagen ging per ongeluk, het ging sneller dan gedacht dus nu mag ze hem maar voor een aantal minuten end an de volgende dag weer een aantal minuten. Anders eet ze dus dat hele ding op :D