Wat zouden jullie doen in dit geval?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Freppy

Wat zouden jullie doen in dit geval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 21:01

Ik ben samen met mijn vriend en twee honden ( Sam en Moos) begin januari naar ons nieuwe huis verhuist. Heerlijk huis aan de bosrand dus ik ga lekker ( bijna) iedere middag als ik thuiskom vanuit mijn werk het bos in met de honden. Ze gaan op dit moment dus bijna iedere dag 4x uit: Rond 06.15, 14.00, 17.30 en 00.00 uur. De ronde van 14.00 uur is dus de "grote" bos ronde. 'S ochtends en 's avonds lopen we niet in het bos omdat dat niet mag tussen zonsondergang en zonsopgang. De ronde van 17.30 is wel weer in het bos maar dat is niet zo'n groot stuk ( mijn vriend is niet zo van de lange wandelingen).
Nu is het zo dat sinds een week of twee Sam niet meer mee wil met de ronde van 17.30. Ook als ik 's middags nog niet met ze gelopen heb wil hij niet mee. Dat is niet ieder dag zo maar het is nu wel al vaak genoeg voorgekomen om te gaan bedenken of ik hem dan maar thuis moet laten of mee moet laten gaan. ( als ik meeloop naar de gang om aan te lijnen loopt hij wel mee maar wil alsnog niet naar buiten als hij ziet dat ik binnen blijf) Tot nu toe heb ik hem 1 x laten liggen, de rest van de keren moest hij verplicht mee eigenlijk. Wat zouden jullie doen in dit geval? Hij wil dus duidelijk wel mee als ik ook mee ga, anders niet. 'S ochtends hebben we dat probleem niet want dan lig ik nog op bed :D

Linea

Re: Wat zouden jullie doen in dit geval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:23

Haha bekend verhaal. Hier ongeveer hetzelfde gehad met onze nieuwe herplaatser, die trok op het begin erg naar mij en als mijn vriend wilde wandelen ging ze liever niet mee. We hebben dit net als jij gewoon steeds doorgezet. Omdat ik vind dat het onze honden zijn en dat we er dus beiden mee moeten kunnen lopen. Hoe reageert hij eigenlijk andersom, als jij zonder je vriend weg wilt gaan? Het is geen raar gedrag, honden gaan toch het liefst met de hele roedel op stap maar apart van elkaar kunnen wandelen is wel zo praktisch vonden wij. Dus steeds doorgezet als deze situatie zich voordeed en daarnaast ook lekker veel samen gewandeld wanneer dat mogelijk was. Als ik nu thuis achter blijf en ze krijgt haar halsband om gaat ze nog steeds aan mijn voeten staan maar als ik dat negeer kan mijn vriend haar nu zonder moeite meekrijgen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 07:01

Als het echt niet willen is dan zou de hond gewoon mee gaan met mij tenzij het een oudje is bijv. of een hond die makkelijk die wandeling over kan slaan. Mijn boxer wil namelijk soms ook niet mee maar 2 uur nadien moet hij dan toch uit vind hij zelf (zal ook wel moeten) dus die laat ik gewoon niet meer thuis hij gaat maar mee.

Echter komt het doordat hij ergens pijn heeft bijv. dan zou ik hem zeker thuis laten, met de andere hond gaan wandelen en bij thuis komst hem even laten plassen ergens dichtbij. Mijn boxer heeft spondylose en als hij daar last van heeft en niet mee wil gaan wandelen dan ga ik met mijn andere hond lekker wandelen, spelletjes doen, trainen enz. zodat die lichamelijk en geestelijk goed moe is en daarna laat ik mijn boxer even plassen aan de overkant. Is zijn blaas leeg en dan is het verder goed.

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 18:42

Linea schreef:
Hoe reageert hij eigenlijk andersom, als jij zonder je vriend weg wilt gaan?

Dan staan ze gelijk aan mijn voeten eigenlijk. Ze hangen ook meer aan mij hoor, ik geef ze ook altijd eten en heb de trainingen gedaan dus op zich is dat wel logisch. Sam heeft dit gedrag ook nooit vertoond, sinds een week of twee pas... Volgens mijn vriend heeft ie het gewoon koud :brr:

dierenfan schreef:
Als het echt niet willen is dan zou de hond gewoon mee gaan met mij tenzij het een oudje is bijv. of een hond die makkelijk die wandeling over kan slaan. Mijn boxer wil namelijk soms ook niet mee maar 2 uur nadien moet hij dan toch uit vind hij zelf (zal ook wel moeten) dus die laat ik gewoon niet meer thuis hij gaat maar mee.

Echter komt het doordat hij ergens pijn heeft bijv. dan zou ik hem zeker thuis laten, met de andere hond gaan wandelen en bij thuis komst hem even laten plassen ergens dichtbij. Mijn boxer heeft spondylose en als hij daar last van heeft en niet mee wil gaan wandelen dan ga ik met mijn andere hond lekker wandelen, spelletjes doen, trainen enz. zodat die lichamelijk en geestelijk goed moe is en daarna laat ik mijn boxer even plassen aan de overkant. Is zijn blaas leeg en dan is het verder goed.

Hij kan op zich wel een wandeling overslaan, ik hoor hem daarna ook niet dat hij alsnog naar buiten wil ( hij ligt veel te lekker :') ) Echt oud is hij ook niet, meer beginnend senior 8-) , het is een klein hondje en word in mei 9 jaar. Hij gedraagt zich zelfs jonger dan Moos en die is drie jaar jonger. Hij vind het ook echt reuzeleuk in het bos. Hij loopt altijd los nu ( dat kon bij ons oude huis niet) en loopt echt als een blije rakker rond te stuiteren. Ach, misschien is hij gewoon verwend... Bij mijn vriend zit hij vast dus misschien wil hij alleen nog maar los en anders niet :evaw: Hij is er slim genoeg voor :)* -:)
Wel sneu voor je boxer trouwens :(:)

Nou ja, ik bekijk het per keer wel. Als ie echt, echt, echt niet wil dan laat ik hem denk ik gewoon thuis bij mij blijven maar ik vind het gewoon raar. Ik heb echt een beetje het gevoel dat hij het niet leuk genoeg meer vind om met mijn vriend mee te gaan :=

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:15

Wel apart, ik kan me er ook zo weinig bij voorstellen. Ik heb een hond, 6 1/2 jaar nu, maar die wilt ALTIJD mee. Alhoewel........ Mijn hond trekt heel erg naar mij (ik doe idd de leuke dingen met haar, spelletjes, lange wandelingen, oefeningen, etc.). Als ik thuis ben dan wilt ze echt niet mee met de anderen en kijkt ze heul erg zielig naar mij in de hoop dat ik dan ook mee ga. Soms is ze er echt heel erg in, dan doet ze buiten gauw een plas en draait ze zich weer om om naar huis te gaan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:29

Waarom loopt je vriend met de honden? Als hij niet van lange wandelingen houdt en ze ook niet los laat, bekruipt mij toch het gevoel dat je vriend er zelf ook geen zin in heeft maar het doet omdat het moet.

Is er verder nog iets verandert in de hoeveelheid contact tussen de honden en je vriend? Of tussen jou en de honden? (Mogen ze nu wel op de bank/in bed bij jou wat eerst niet mocht bijvoorbeeld, loop jij meer wandelingen met ze dan eerst etc.)

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 18:16

Sassol schreef:
Waarom loopt je vriend met de honden? Als hij niet van lange wandelingen houdt en ze ook niet los laat, bekruipt mij toch het gevoel dat je vriend er zelf ook geen zin in heeft maar het doet omdat het moet.

Is er verder nog iets verandert in de hoeveelheid contact tussen de honden en je vriend? Of tussen jou en de honden? (Mogen ze nu wel op de bank/in bed bij jou wat eerst niet mocht bijvoorbeeld, loop jij meer wandelingen met ze dan eerst etc.)

We hebben het uitlaten eigenlijk een beetje verdeeld, hij 's ochtends en na het eten, en ik 's middags en voor het slapen gaan. En natuurlijk gaan we ook wel met zijn allen wandelen maar als hij alleen met ze loopt dan gaat hij gewoon niet zo ver. Hij durft ze ook niet los te laten, Sam heeft heel lang voor geen meter naar hem geluisterd en ondanks dat het nu beter gaat is hij daar toch een beetje onzeker in. Moos is weer een ander verhaal, die valt uit aan de lijn maar het is eigenlijk gewoon een bange poeperd. Als hij los is en er komt een andere hond aan gaat ie er eerst op af om het vervolgens op een lopen te zetten. ( we gaan hiervoor een gedragsdeskundige inschakelen maar eerst moet het huis helemaal af)

Nee, niets veranderd. De regels zijn nog net zoals voorheen. Het enige is dus dat ik nu een keer extra met ze loop. Ik heb toch een beetje het gevoel dat dat het ook is hoor. Ik loop gewoon een heel stuk en ze mogen alle twee los. Dikke pret hebben ze dus.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:18

Ik denk ook dat een groot deel al afhangt van de relaties. Als je honden betere maatjes zijn met jou dan met je vriend, en hij er bijv. anders mee omgaat in bepaalde situaties, dan is het goed mogelijk dat de ene hond niet zo graag met hem op stap wil.
Ik zou die keuze lekker bij de hond laten, als hij geen zin heeft en ook geen hoge nood, laat 'm lekker thuisblijven. Net als mensen zijn honden ook individuen met hun eigen behoeften en wensen, in allerlei opzichten. zolang het verder geen problemen geeft zou ik hem zelf de keuze laten.

eventueel zou je misschien je vriend wat hulp kunnen geven om de relatie te verbeteren, dat kan natuurlijk een groot verschil maken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:57

Ik zou de hond in dit geval dan wel door je vriend laten meenemen. Omdat ik inderdaad ook het vermoeden heb dat de hond liever bij jou blijft dan meegaat met je vriend. Zou je hem dan thuis laten, verbetert de relatie met jou wel, maar verslechterd die met je vriend.

Als je vriend het verder wel prima vindt zo, dan zou ik dus gewoon verder gaan zoals het nu gaat. Zou hij het zelf ook graag anders zien (een hond die met een kwispel meegaat) dan kun je hem inderdaad helpen om de relatie te verbeteren door hem misschien ook te laten trainen, spelletjes aan te bieden die jouw vriend en je hond leuk vinden om te doen. Je vriend kan ook af en toe alleen met de hond gaan wandelen.

Kleine opmerking voor het gedrag van Moos: een GT is oha ontzettend duur. Heb je een goeie GT te pakken, dan zou die voor zo'n simpel probleem niet meer dan 2x hoeven komen maar ben je toch al snel 80 euro armer.
Dit probleem is ook goed op te lossen op een hondenschool, die voor 12 lessen ongeveer 50 euro kost (verschilt per hondenschool).

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:31

Ergens wel herkenbaar. Onze hond vroeger was echt mijn maatje. Toen ik uit huis ging, kwam ik enkel nog in de weekenden thuis. Dan belde ik altijd op als ik bijna thuis was, zodat m'n moeder me kon halen van het station. Hondlief vertikte het om nog even snel te wandelen met iemand als ik had gebeld :D Was ik dan thuis, wilde hij dolgraag met mij mee en met niemand anders meer. Als ik dan weer weg was, wilde hij wel weer lopen met m'n moeder en zusje.
In onze situatie was het niet zo erg. Ik kon lopen en spelen met m'n kleine vriend en de rest kon lekker rustig aan doen.
In jouw situatie zou ik de hond gewoon meenemen en zelf thuis blijven. Laat je vriend dan ook leuke dingen doen met de hond, een balspel, rennen, los laten lopen. Is er de mogelijkheid dat de ene 's ochtends voert en de ander 's avonds? Voeren schept ook een band.

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 11:57

Bedankt voor alle reacties, ik heb al dagen net de tijd om te kijken maar niet om te reageren....

Voeren is in ieder geval geen optie. Ik voer Carnibest en mijn vriend gaat echt over zijn nek van dat spul -O-

Sassol: Je hebt gelijk over de GT hoor. Toen ik van mijn zusje haar twee maltezers kreeg hebben we er een hondje bijgekocht. De oudste was toen elf en hij pas 5. Zijn grote vriend bleef achter bij mijn zusje dus hebben we besloten een vriendje voor hem te zoeken. Dat is dus Sam geworden. Het probleem werd alleen dat dat hondje ( die van 5 dus) andere honden weg wilde jagen en zodra hij dus een hond zag was ie al onderweg naar dat dier. Daar hebben we toen een GT bij gehad maar die kon er helemaal niets mee want hij was te snel om goed te kunnen corrigeren >;) Dit hebben we uiteindelijk maar zo gelaten alleen Sam begon dus ook met dit gedrag ( ondanks de puppycursus). Toen dat andere hondje overleden was ben ik daar mee aan de slag gegaan en dat was dus ook inderdaad gewoon bij de kynologenvereniging en dat heeft enorm geholpen want hij doet dat niet meer. Heb met hem uiteindelijk nog gehoorzame hond en VGG gedaan.
Dit wilde ik dus ook met Moos gaan doen maar ze vonden hem te luidruchtig en hij zou dan dus de les verstoren. ( ik gaat ook wel tekeer hoor, hij is niet stilletjes bang zeg maar :(:) ) Ik weet dus niet zo goed wat ik anders nog moet doen. Alfa is hier redelijk in de buurt en zij hebben ook een GT dus ik zat te denken om daar naartoe te gaan.

En zo komen we weer op het Vriend/Sam gebeuren: Het is dus de bedoeling dat we weer gaan trainen. Sam vind het echt superleuk dus mijn vriend kan mooi met hem aan de gang. Ik wil dan vervolgens met Moos gaan trainen. Eerst dat probleem eruit en dan leuke dingen doen. Hij is er ook wel echt een hondje voor, hij doet alles voor een beloning ( behalve normaal reageren bij andere honden dus -O- ) Ik denk dan dus ook dat vriendlief een betere band met hem krijgt en wie weet vind hij het dan ook een stuk leuker om ze mee uit te nemen omdat hij er dan meer op vertrouwd dat ze gewoon luisteren. En dan is Sam ook blij dus probleem opgelost. Denk ik.