Hond geeft over in de ochtend na de brokken.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Hond geeft over in de ochtend na de brokken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 18:54

Hallo Allemaal,

Misschien weet hier iemand de oplossing?

Sinds dat ik weer werk heb, braakt mijn hond nadat ik hem brokken heb gegeven.
Om ongeveer 07.30 geef ik hem zijn brokken, 2 scenario's
1: hij staart er 5 min naar, eet ze op, en 5 min later gaan ze er weer uit, sta je daar s'ochtends kots op te ruimen :r
2: hij eet het pas op als mijn vriend thuiskomt van de middagpauze om 12.30, om het er 5 min later weer uit te gooien :roll:

Nu is het dat hij gewend was om rond 09.00 zijn brokjes te krijgen, maar dat gaat dus niet meer lukken.
Is dit nou toeval? Of komt het gewoon doordat ik s'ochtends eerder beneden ben en al snel daarna wegga? savonds is er niets aan de hand. Ik denk dat het misschien een vorm van verlatingsangst is? Maar hoelang kan dit duren?

Ik weet niet goed wat ik eraan doen moet. Vorige week elke ochtend hetzelfde. In het weekend was er niets aan de hand, en nu op maandag, als ik weer werken moet is het weer zover. Echt -O- |o Vandaag kon mijn vriend het opruimen, want deze keer weer scenario nr 2. -:(- vind ie leuk :)) hehe.

Wie heeft er misschien tips voor mij? Of zijn/haar mening hierover?
Alvast bedankt!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:59

Misschien voelt je hond aan dat hij alleen moet blijven?
Dat hij daar gespannen van wordt en daardoor z'n brokken niet kan binnen houden.
Ze voelen zo snel dingen aan, mijn hond heeft ook altijd meteen in de gaten wat ik ga doen.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 19:01

Ja zon idee had ik ook al. Het gekke is dat mijn vriend om die tijd nog in bed ligt, hij gaat een half uur later naar zijn werk als ik.
Dus er is nog wel iemand thuis

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:04

Hoevaak krijgt je hond dan brokken per dag?
Als het één keer per dag is, zou je het kunnen geven na je werk.

Was hij wel gewend alleen te zijn?, misschien heeft ie alleen wat tijd nodig om weer te wennen dat je weer werkt.

Paperboy

Re: Hond geeft over in de ochtend na de brokken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:09

En als je hem smorgens vroeg de helft geeft en tussen de middag de andere helft?

LokiDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:13

Inderdaad wat paperboy zegt.
En hoelaat krijgt hij 's avonds voor het laatst eten? Het kan zijn dat de portie mogelijk te groot is en met de eventuele spanning dat hij gaat overgeven.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:14

Dan zou je nog beter 's avonds de 2e portie kunnen geven, ipv tussen de middag.
Omdat hij dan ook gaat overgeven.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 19:15

hij krijgt 2x daags brok. sochtends dan, en savonds na ons avondeten. Hij was het wel gewend om alleen te zijn, alleen moest ik bij mijn vorige baan om 09.30 beginnen, en nu begin ik om 08.00.
Ik heb wel 3 maand zonder werk gezeten, maar was elke dag wel een paar uur van huis. (2 tot 4 uur) Ik werk nu van 08.00 tot 13.00. En 1 a 2 dagen heel (van 08.00 tot 17.00)

Verder houd ik wel de normale volgorde aan die ik altijd gehad heb, ook toen ik geen werk had. (ontbijt, hond brok, opmaken, hond uitlaten)

@ paperboy en LokiDH: Savonds rond deze tijd (19uur) krijg hij brok. Hij krijg 150 gram brok per keer.

LokiDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:17

Kun je de 300gr per dag over meerdere portie's verdelen? eventueel later op de avond voor 19u ook nog een beetje? Helpt dat misschien?

Merk je dat hij gespannen is als je weggaat?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:18

Wanneer laat je hem uit, voor na het eten?

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:19

eet hij niet te snel? bij ons hielp het een bal in de voerbak te leggen

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:19

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 19:27

Ik laat het uit na het eten, en hij eet normaal snel. Maar juist dan eet hij heel langzaam, hij stikt dr bijna in zo klinkt het dan. Echt met lange tanden eet hij, terwijl hij juist een voedselobsessie heeft.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 19:29

@tanjaatjuhh: Wel prijzig. Maar als dat zou helpen.. Zie wel afmetingen, maar snap niet precies hoe groot de voerbak zelf is. (Mijn hond is nogal xl (69cm schofthoogt en 48kg)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:31

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:58

Uitlaten na het eten zou ik mee stoppen, weet niet hoe groot je hond is, maarbij grote honden kan beweging na het eten tot een maagtorsie leiden. Misschien esteed je er teveel aandacht aan, blijf je bij hem staan na het eten?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:41

Veel honden kunnen niet zo goed tegen 's ochtends een volle bak brokken. Ik zelf kan ook geen bord avondeten op om 7u 's ochtends ;)

Als hij 300gram op een dag krijgt zou ik hem 's ochtends 100 en 's avonds 200 gram geven. Ook geef ik zelf de voorkeur aan eten geven ná het lopen, ook voor de rustige vertering.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:49

Onlangs nieuw merk/voer gegeven?

Heeft hij toevallig vlooien?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 07:07

hier net als bij Sassol. eind van de middag krijgen ze een halve kg vers vlees wat er zo in gaat en 's ochtends zomaar een grote hand brokken (grote honden) geef ik meer 's ochtends dan komt het eruit en helaas kan ik 's ochtends geen vlees geven omdat ik dan allemaal kleine porties moet gaan maken en invriezen en dat ontzie ik.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 13:19

vanochtend geen brokken gegeven, ben nu net thuis, ga hem zo zijn brokken geven. Kijken of hij het nu wel binnen houd.
Toch gek dat hij na al die jaren (6 jaar) ineens s'ochtends zijn brokken niet meer binnenhoud.

ben benieuwd.. als het goed gaat geef ik hem smiddags na het werk pas zijn eten,

LokiDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:49

Spannend!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:54

Geef hem voordat je naar bed gaat eens 10 of 5 brokjes, 's morgens eerst uitlaten en vervolgens eten en in de mand.
Mijn hond had vaal last van gal in de morgen(nog voor voeren en uitlaten)dit bleek te komen omdat er teveel tijd tussen de voerbeurten lag(18.00 uur en 8.00 uur)

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 20:41

nu hij s'ochtends geen brok meer krijgt lijkt het tot nu toe goed te gaan. Hoop dat het zo blijft.
Hij krijg nu s'avonds om 23.00 voordat ik ga slapen een klein beetje zachtvoer(zon klein bakje)

Blijkbaar heeft hij s'ochtends geen trek meer denk ik. Eerder moest hij direct brokken hebben omdat hij anders gal ging spugen. Maar dat is nu niet meer het geval dus.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:50

Wat wildgirl zegt moest ik ook gelijk aan denken, sommige honden krijgen dat, en zijn dan ook niet helemaal lekker. Dat kan ook de oorzaak zijn van het niet goed willen eten in de ochtend. Mijn hond krijgt altijd na het late rondje nog even zijn ei met een beetje brokken (die moet hij rollen om de brokjes eruit te krijgen), zodat hij niet helemaal leeg de nacht ingaat. 's morgens idd éérst uitlaten, dan komt het lichaam op gang en komt de eetlust vanzelf. Sowieso is het voor een hond prettig om na het lopen te eten, het lopen wordt geregistreerd als 'de jacht', activiteit, en daarna volgt dan het 'eten van de prooi/ het gevonden voedsel'. Mentaal werkt dit door in het onderbewuste van de hond, maar ook hoort het dus eigenlijk bij zijn fysieke systemen. Een hond zal in de natuur ALTIJD eerst moeten bewegen (zoeken of jagen) voor hij iets eet.

Ik denk dat je goed op weg bent met wat je nu doet. 's avonds nog even iets erin tegen eventueel ophoping van gal/ maagzuur, en overdag eerst een beetje op gang komen en dan wat eten.
Ach ja, niet alle dieren 'werken' nu eenmaal hetzelfde, er zijn richtlijnen genoeg maar vaste regels...