Eigenlijk open ik vrijwel nooit topics op bokt, maar nu kon ik het niet laten om mijn leuke huisdiertjes met jullie te delen.
Na jarenlang in een klein studenten-appartementje gewoond te hebben kregen mijn vriend en ik aan het einde van de afgelopen zomer eindelijk een appartement via de woningbouw, en dus bergen extra ruimte.
Al tijden wilde ik eigenlijk graag een iets aparter huisdier erbij (naast onze 3 geweldige katten), maar aangezien de ruimte ontbrak kon ik die droom nooit verwezenlijken, tot nu toe...
Toen we eenmaal gesettled waren merkte ik al snel een muur op waar een groot hok/aquarium/terrarium perfect zou staan, en begon ik met rondkijken naar een geschikt beestje.
In eerste instantie kwamen we er niet echt uit wat voor beestje er het best bij ons zou passen, dus lieten we het even voor wat het was. Tot we een aantal dagen voor het nieuwe jaar in de dierenswinkel bij de reptielen uitkwamen, waar we ook baardagamen zagen zitten. Deze vonden we beiden erg aanspreken (toch wel belangrijk dat hij mijn beestjes ook een beetje leuk vind
), dus zijn we een aantal keer bij verschillende dieren-speciaalzaken geweest om informatie op te doen, en hebben we avond aan avond zitten googelen op informatie over deze dieren en hun verzorging. Hierdoor werden we alleen maar enthousiaster over de diertjes.Ondertussen zat ik ook marktplaats af te speuren voor een mooi terrarium, waarbij ik een advertentie tegenkwam van een mooi groot omgebouwd aquarium inclusief een paartje volwassen baardagamen. Ik besloot een openingsbod te doen, met de overtuiging dat de verkoper er vast niet in een keer op in zou gaan. Maar nog geen uur later kreeg ik een e-mail dat ze ze voor ons zouden reserveren en dat we ze konden komen ophalen. Een paar dagen later zijn we ze gaan halen, en sindsdien zijn we helemaal weg van ze.
Ik denk dat ik genoeg gekletst heb, dus hierbij de foto's:

Hier hadden we het terrarium net opgehaald, en werden ze meteen even gekeurd door een van de katten. Te zien is dat de verlichting hier nog niet ok is (zowel vor warmtespreiding als uv-licht), en ook de ventilatie liet te wensen over, waardoor het in het terrarium veel te vochtig werd (baardagamen zijn dieren uit droge australische gebieden, dus een te hoge luchtvochtigheid is niet goed voor ze).

En zo zag het terrarium er enkele dagen later uit na wat werk. De ventilatie, de verlichting en de bedrading waren aangepast. Het paste nu ook mooi bij de rest van ons huis, en in de kast eronder kunnen we mooi hun spulletjes kwijt.
En dan nu de beestjes zelf:

Dit zijn ze dan, Darwin en Sheila (echte australiers dus). Ze zitten graag op hun rots te zonnen (inmiddels is de inrichting ook een stuk verbeterd, waardoor ze meer licht, warmte en ruimte onder de lamp hebben en niet meer op elkaar hoeven te zitten).

Dit is stoere man Darwin op zijn tak.

En hier zit sheila op de rots en Darwin op de achtergrond.

Hier eet Sheila een baby-fruithapje van een lepel. Ze eten zowel dierlijk als plantaardig voedsel, dus krekels, sprinkhanen, wasmotlarven etc, maar ook andijvie, komkommer en een appeltje aan kleine stukjes of gepureerd. Ik haal ze er vaak uit voor het voeren van sprinkhanen, zodat ze er op de grond achter aan kunnen jagen, dat vinden ze prachtig.

Het zijn erg sociale diertjes, en veel meer mensgericht dan ze eruit zien. Ze laten zich rustig optillen en in je handen blijven zitten en aaien vinden ze prima (ook al zijn ze niet zo pluizig). Ze zijn ook erg nieuwschierig en houden de hele dag in de gaten wat er buiten het terrarium aan de hand is.

We laten ze regelmatig eventjes los over de bank en over de grond lopen. Daar lijken ze ook wel lol in te hebben. Ze kijken aandachtig naar de televisie en gaan op onderzoek uit in de kamer. We laten ze nooit heel lang buiten het terra, omdat ik bang ben dat ze dan te veel afkoelen.

Af en toe gaan ze in een lauwwarm badje. Dat vinden ze heerlijk en het is nog goed voor ze ook.

Een paar weken terug begon Sheila overal druk rond te graven en al snel legde ze een stel eieren. We hebben de mooiste eruit gepikt om te proberen ze uit te broeden, maar ik heb het idee dat ze niet bevrucht zijn (als we er met een lampje door schijnen is er niets te zien van binnen).
Nou dat waren mijn gekke huisdiertjes. Ze zijn misschien niet zo zacht en schattig qua uiterlijk als andere huisdieren, maar ze zijn echt ontzettend lief en interessant. We zijn iig erg blij met ze.
(ik hoop dat de fotos het doen, want ik wordt ondertussen helemaal gek van photobucket...)

Die zullen niet te kort krijgen bij jou!