Cavia verkouden/ ziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tikara

Cavia verkouden/ ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 12:21

Zaterdagavond (middernacht) hoorde ik ineens een nies uit de cavia kooi komen. Ik ben gaan kijken maar kon op dat moment niet zien wie van de twee dames het was geweest; beiden zaten heerlijk op hun hooi te knabbelen. Zondagochtend bleek welke dame het geweest daar haar oogje een beetje dicht zat en ze stil in een hoekje zat. Even gekeken op internet (google is your best friend) en meteen de dierenarts gebeld. Gelukkig wilde deze op zondag ook de praktijk opengooien voor een cavia. Volgens de dierenarts was ik er snel bij en zou het goed moeten komen. Ik heb nu voor vijf dagen medicijnen gekregen die ik twee keer per dag in haar mondje moet spuiten (dit gaat prima)

Vanmorgen zat mevrouw al weer wat op hooi te knabbelen dus ik hoop inderdaad dat het beter gaat maar gezien het feit dat hier meer caviakenners zitten (die ongetwijfeld ook meer van deze beestjes weten dan ik) Heeft iemand enig idee hoe lang zoiets kan duren en of er inderdaad een kans is dat mijn cavia hier doorkomt (ik hoor veel dat het moeilijk is om cavia's door ziekte heen te slepen)En de belangrijkste vraag, is dit voorkomen?

De cavia's wonen binnen.

Shirley

Re: Cavia verkouden/ ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:25

Voorkomen kun je het alleen door te zorgen dat ze absoluut niet op de tocht staan en geen temperatuursschommelingen hebben in hun leefruimte ...

Verder zorgen voor voldoende vitamine C !

Als je de medicijnen er goed in krijgt en ze toont al wat frisser, heb ik ook wel vertrouwen in het herstel :j

Beterschap !

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:26

Als het om een verkoudheidje gaat kunnen ze hier makkelijk overheen komen. Ik ga er vanuit dat je antibiotica hebt? Moet met een dag of 5/6 toch wel weer goed gaan dan (als het echt verkoudheid is).
Om te voorkomen: zorgen dat je caafies niet op een tochtige plek staan (dus bijvb niet onder of vlak naast een raam of op de grond -beter op een tafeltje), hier kunnen ze zeer slecht tegen namelijk. Kan ook zijn dat het door de bodembedekking komt dat ze niest, er zijn ook cavia's die bijvb niet tegen zaagsel kunnen en hier kunnen ze dan ook van gaan niesen. En voldoende vitamine C geven (ze zijn elke dag toch wel groenvoer nodig)
Beterschap met je caaf! :)

Tikara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 12:41

Op dit moment voer ik pallets met vitamine C en iedere dag iets van groenvoer, wortel enz. en onbeperkt hooi. Ze staan inderdaad wel op de grond dus dit zou ik kunnen veranderen :)* . Zou ik ze nog extra vitamine C moeten geven?

Volgens de dierenarts was ze verkouden (ze kon haar ademhaling iets beter horen dan de bedoeling was?) Een van haar oogjes zat wat dicht en ze nieste en "kuchte". Dat laatste hoor ik nu niet meer.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:48

Als het nu al wat beter gaat komt het vast en zeker goed :j
Als je al pallets geeft met vitamine c hoef je niet persee extra vitamine c te geven (te veel is natuurlijk ook weer niet goed hihi). Wel gewoon iedere dag groenvoer blijven geven (in wortels zitten trouwens haast geen vitamientjes heb ik gelezen). Witlof vinden ze over het algemeen heerlijk en is gezond.
Je zou ze idd beter op een tafeltje kunnen zetten, komt er wat minder tocht bij.

Tikara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 13:19

Toevallig net in de pauze even een stronkje witlof gehaald :) Ja ik hoop dat het goed komt, sowieso omdat het zo zielig is een ziek beestje maar ook omdat ik deze gekregen heb om mijn gedachten een beetje af te leiden omdat ik mijn paard in heb moeten laten slapen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:23

Rode paprika's en kiwi's zijn ook heel goed, zijn echte vitamine C bommetjes en die vinden ze vaak ook heel lekker :9

Tikara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 13:29

Shirley bedankt voor de tip dan ga ik die morgen even halen