Kat met drempelvrees

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Kat met drempelvrees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 09:16

Sinds vorig jaar mei zat een grote magere kater steeds op een meter of 7 afstand door mijn keukenraam naar binnen te kijken. Toen het warmer werd en wij wel in de tuin zaten hebben we hem weleens geprobeerd te aaien. Pas na heel wat dagen proberen begon hij dat fijn te vinden. Toen kwam hij in elkaar gedoken en plassend naar ons toe, gewoon uit angst. Langzaam werd hij minder bang en konden we hem aaien.
Omdat die kater zo mager was en het kouder werd, zijn wij hem brokjes gaan voeren. Hij zat ook onder de beestjes en korstjes. Die brokjes at hij buiten, hij bleef bang. Steeds dichter bij de voordeur gezet, tot hij in december onder het afdak bij de voordeur durfde te eten. Rond oud&nieuw is hij zelf binnen komen eten, in de gang. We hebben hem toen in de woonkamer gezet, waar onze andere vier katten rondhangen. In de woonkamer is hij volkomen op zijn gemak. We kunnen alles met hem doen, hij vindt alles best, is speels en lief. Hij durft echter niet uit de kamer.
Eenmaal is hij met de andere katten mee naar buiten gelopen, waarna hij meteen niet meer binnen durfde, of geaaid worden of vlak bij je staan. Ik had zoiets van: 'afwachten tot hij weer durft', maar toen hij op een ijskoude avond helemaal doorweekt en vies op de mat zat heb ik hem toch weten op te pakken en binnen gezet en schoongemaakt. Hij had denk ik in een sloot gelegen.
Maar nu dus weer hetzelfde probleem. Zodra de gangdeur opengaat kruipt hij weg. Hij wil echt niet uit de woonkamer. Als je hem oppakt en in de keuken zet met een bakje lekker eten, is hij bang en durft alleen te eten als je tegen hem praat en hem aait.
Dat gaat nu al 1,5 maand zo en ik zou graag willen dat hij niet in de woonkamer hoefde te slapen, want voor hem staat er nu een kattenbak (de rest geeft aan wanneer ze naar buiten willen) en dat geeft een hoop rommel en stank. Verder vind ik niet dat hij zijn hele leven op de bank kan blijven liggen; hij is behoorlijk dik geworden.
Met voer lokken helpt niet, met speeltjes ook niet.

Kortom: een superlieve enorme kater, die overal doodsbang van is (eerst ook van onze andere katten en nog steeds kippen) en niks durft. Hoe krijgen we hem zover dat hij enigszins ontspannen de rest van het huis in durft en hoe krijgen we hem zover dat hij weer naar binnen durft als hij buiten is geweest?

Kitty1985

Re: Kat met drempelvrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:32

1,5 maand is echt kort. Geef hem de tijd die hij nodig heeft.
Ga hem niet dwingen, maak je het alleen maar erger van.

Zet met mooi weer de deuren open en laat hem lekker zijn gang gaan.

Het is een straatkat. Die hebben tijd nodig.

Wij hebben ook een kat van de straat gehad(uit asiel). Vreselijk stinkend, mager doodsbang scharminkel (mams had zo medelijden met hem, en mocht hem gratis meenemen).
Heeft maaaanden geduurd voor hij uberhaupt bij ons in de buurt durfde te komen.
We hebben hem gewoon laten lopen en het zelf uit laten zoeken.
Uiteindelijk is hij wel gewend geraakt aan het leven in huis, maar hij was altijd op zijn hoede.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:21

Hem aaien en tegen hem praten bevestigt alleen zijn angst, zijn angst negeren is beter. Gedraag je normaal, laat zien dat er niets aan de hand is.

Is de kat trouwens van niemand? Al gecheckt?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 20:17

Goof: Nee, nog niet gecheckt. Uiteindelijk zal hij wel naar de DA moeten voor controle, maar momenteel doen we niet anders dan met onze andere, inmiddels oude (zwerf)katten erheen gaan.
Hij is in huis eigenlijk niet bang, in de kamer vindt hij zelfs dingen als de stofzuiger niet eng. Ik denk trouwens dat hij al aardig op leeftijd is. Hij loopt ook vreemd, in een soort stramme telgang.
als we niet tegen hem praten kruipt hij achter een kast in een onbekende ruimte en komt er niet meer vandaan.

Kitty: dat is ook ons idee wel, deuren open, maar ons huis is zo verschrikkelijk koud dat dat pas in juni of zo kan. We proberen het dus ook op andere manieren.

Vooral het voordeurprobleem is groot.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:09

RosiePosie schreef:
Goof: Nee, nog niet gecheckt. Uiteindelijk zal hij wel naar de DA moeten voor controle, maar momenteel doen we niet anders dan met onze andere, inmiddels oude (zwerf)katten erheen gaan.
Hij is in huis eigenlijk niet bang, in de kamer vindt hij zelfs dingen als de stofzuiger niet eng. Ik denk trouwens dat hij al aardig op leeftijd is. Hij loopt ook vreemd, in een soort stramme telgang.
als we niet tegen hem praten kruipt hij achter een kast in een onbekende ruimte en komt er niet meer vandaan.

Kitty: dat is ook ons idee wel, deuren open, maar ons huis is zo verschrikkelijk koud dat dat pas in juni of zo kan. We proberen het dus ook op andere manieren.

Vooral het voordeurprobleem is groot.

Dat komt wel als hij eraan toe is.
Als hij wat ouder is gaat het allemaal wat langzamer.

Mijn hondje loopt ook vaak in een vreemde telgang. Ziet er heel vreemd uit. Maar die heeft juist hele soepel gewrichten.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:19

Je zou een feliway verdamper kunnen proberen met geruststellende kattenferomonen.
Daardoor vermindert vaak hun angst/stress.
Bij de dierenarts kan je het krijgen en daar hebben ze vaak ook folders erover liggen :)

De chip checken is vaak gratis bij dierenartsen, maar kan je het beste even navragen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 22:53

Is misschien wel een idee ja.
@Kitty1985: hij is zo stijf als een plank. Loopt ook wijdpoots. Als hij op een lage hoektafel wil springen komt hij geregeld met tafelkleed, lamp en wat er verder op ligt naar beneden. Hij lijkt wel motorisch gehandicapt. Ik vraag me af wat hij allemaal heeft meegemaakt.

Buiten (op de mat van de voordeur, voor hij binnen kwam) is hij ook erg bang voor schoenen, dingen in je handen en tuingereedschap.