Rattennestje "Murphy's Dream"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aartje

Rattennestje "Murphy's Dream"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 21:28

Speciaal voor de aanstaande rattenkindertjes een topic aangemaakt.

Mijn lieve tammerat Bambi is namelijk zwanger en ik verwacht over een paar dagen/weekje de kleintjes.

Even wat informatie voor de liefhebbers.
Moortje en Bambi zijn nakomelingen van een lijn die ik ooit begonnen ben op de Middelbare school. "de lijn van Murphy", mijn eerste dekman. Het was toen voor een project de bedoeling om zelf een nestje te fokken en daar is eigenlijk de lijn begonnen.
(Dit was ook de reden dat ik al snel stopte op de rattenfora's aangezien het daar van alle kanten werd afgesnauwd.)

De lijn bestaat echter al uit meer dan 6 generaties en heeft inmiddels bewezen een sterke en gezonde lijn te zijn met stuk voor stuk hele lieve dieren. Het werd een soort uit de hand gelopen hobby waar ik veel aandacht, tijd en liefde in heb gestopt.

Bambi
Afbeelding

Afbeelding

Bij het zoeken van een geschikte partner heb ik voor wat keuzes gestaan. Uiteindelijk is het Usam Buddy geworden. Uit een ietwat onbekendere lijn.

Afbeelding

Usam is super mooi en heeft ook een zeer gezonde uitstraling. Geboren op 16-04-2012 uit een nestje van 8 rittens. Er zijn 3 generaties bekend.

Uit deze combinatie zijn echter wel al een aantal rittens gereserveerd dus mocht je interesse hebben wacht dan niet te lang ;)

Ik verwacht wel hele eigewijze, humoristische en lieve kids uit deze combinatie :P
Afbeelding
X
Afbeelding

Wordt vervolgt...!!!! :+

eclair98

Re: Rattennestje "Murphy's Dream"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:29

Leuk!leuk!leuk! Ik volg :D

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:35

Leuk! Ik volg ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:45

Leuk, en wat gaaf dat je de meeste generaties gewoon weet :P

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 08:48

Ik ben totaal niet bekend met rattenfokkerij dus vind dit een leuk topic!
Mag ik wat vragen?
Wat precies wil een 'lijn' zeggen, hebben ze dan een stamboom? Zijn er verschillende rassen binnen de rattenfamilie? Waarop wordt er eigenlijk geselecteerd?

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 14:08

Een lijn is inderdaad een soort stamboom. Je hebt niet zo zeer verschillende 'rassen' maar wel wat verschil in kleuren, vachtsoorten en verschillende oorstanden. In de rattenwereld kom je helaas heel veel ziektes en kankertumoren tegen. Dit komt deels omdat de oorsprong van dit lieve huisdiertje uit de laboratoriums afkomstig is waar veel proeven mee zijn gedaan. De tammerat is dus echt 'ziek gemaakt' door de mens. Je ziet namelijk dat de wilde rat veel van deze ziektes nooit krijgt.
Veel rattenfokkers zijn jaren geleden al begonnen met het streng selecteren op gezonde dieren. Als blijkt dat opa rat al ruim 3 jaar is, verklaard dat toch wel dat hij goede genen heeft dus kun je het risico nemen om met een zoon of kleindochter van die rat weer verder te fokken. Dit doe je eerst met meerdere dieren en uiteindelijk houd je de meestgezonde dieren in stand. Dieren die snel ziek worden zet je niet meer in voor de fok.. Uiteindelijk zijn er dus fokkers al jaren bezig geweest met het opbouwen van goede en sterke lijnen.
Daarnaast zijn er helaas ook nog steeds veel mensen die gewoon eens voor de lol een nestje fokken, of zich voordoen als rattery maar eigenlijk er gewoon op los fokken. Dat is ook een van de redenen waarom je ziet dat veel ratteries hoge eisen stellen aan de nieuwe eigenaar van zo'n ratje en wordt er ook van jou verwacht dat je niet zelf weer verder gaat fokken. Dit wil een fokker zelf in de hand kunnen houden. Er zit namelijk heel veel werk, tijd, liefde en aandacht in het houden en fokken van ratten.

Ik fok zelf ook puur vanuit liefde voor het diertje. Ik kies dan ook bewust voor de juiste ouderdieren en zorg ervoor dat de jonge rittens hier niets te kort komen. Ook vind ik het belangrijk dat de jongen goed terecht komen en de nieuwe eigenaren mij weer op de hoogte houden als er iets is en ook wanneer het diertje komt te overlijden. Uit eindelijk bouw je zo een lijn op waaruit de ratten niet na 1 jaar al aan een tumor sterven maar gewoon 3 of 4 jaar gezond oud kunnen worden bij hun baasje. :)

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:33

Oohhh spannend!
Ik volg ook :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:19

Aartje schreef:
In de rattenwereld kom je helaas heel veel ziektes en kankertumoren tegen. Dit komt deels omdat de oorsprong van dit lieve huisdiertje uit de laboratoriums afkomstig is waar veel proeven mee zijn gedaan. De tammerat is dus echt 'ziek gemaakt' door de mens. Je ziet namelijk dat de wilde rat veel van deze ziektes nooit krijgt.

Zorg wel dat je correcte informatie verschaft als je zo serieus met het fokken bezig wilt zijn. ;) Tumoren worden vooral veroorzaakt door de snelle stofwisseling bij ratten. Dat houdt in dat er ook veel celvernieuwing is en dat maakt het risico op tumoren groter.
Het bewijs daarvoor is juist dat wilde ratten deze ziektes ook krijgen. :j In het wild wordt een rat nagenoeg nooit ouder dan zo'n anderhalf jaar, het is genetisch dus niet van belang om 'tumorvrij' te zijn, van nature haalt een rat namelijk de leeftijd waarop de tumoren (meestal!) ontwikkeld worden niet. Dat geldt net zo goed voor alle andere ziektes waar ratten bekend om staan.
Ik heb het bewijs ook thuis trouwens, ik heb twee wildjes boven de twee jaar en die hebben problemen met hun hart en longen en eentje heeft een tumor gehad.

Ratten zijn er simpelweg niet op gebouwd om gezond oud te worden, dat is voor het soort niet nodig. Alles gaat snel, van dracht tot levensloop. Hoewel ik het streven van ratteries die op gezondheid en levensduur fokken heel bewonderenswaardig vindt geloof ik om die reden niet echt in ratten die echt gezond oud (2+) worden. Dat blijkt ook wel, ratteryratten zijn niet noemenswaardig veel gezonder of ouder dan ratten met een andere achtergrond. Misschien dat het op heel lange termijn lukt, door een vorm van evolutie en dus ook echt daadwerkelijk andere genetische aanleg, maar nu zit dat er gewoon nog niet in.

Zelf ben ik ook niet zo'n voorstander van fokken zolang de opvangen nog bomvol zitten, maar ik wens je wel heel veel succes met je nestje. Ik hoop dat alles goed gaat en dat je lekker kan genieten van het kleine grut. <3

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 10:38

Bedankt voor je toevoeging RedPassion. ;)
Er staat heel veel geschreven over ratten op internet en er blijven natuurlijk ook steeds nieuwe onderzoeken bijkomen. Feit is dat de meeste rattery's toch proberen op een goede gezondheid te selecteren en er helaas nog heel veel erfelijke ziektes in de tammerat voorkomen. Welke "deels" ook veroorzaakt zijn door de mens door onverantwoord te 'vermenigvuldigen' en te testen in labs'. Natuurlijk zitten er ook 'afwijkingen' in de wilde rat zelf. Een rat in het wild heeft daarnaast ook nog eens veel natuurlijke vijanden waardoor ze ook niet super oud worden.

Een rat is wel (in tegen stelling tot veel andere knaagdieren) heel mensgericht. Ze herkennen hun baasje/verzorgster en je kan echt interactie met je ratje hebben. Dat zorgt ervoor dat je je vaak heel erg kan gaan hechten aan zo'n beestje. Des te groter het verdriet als ze al na een jaar sterven. Nog een reden om te selecteren op gezonde dieren met een hogere leeftijdsverwachting.

Nu fok ik dus maar heel kleinschalig en ik fok maar 1 nestje dit jaar en wie weet volgend jaar met een van de zoons, maar dat zie ik tegen die tijd wel :)

Update
Momenteel gaat het heel goed met Bambi! Ze heeft nu echt een mooie zwangere buik en ik merk aan haar dat ze wat vaker languit ligt te rusten. Gisteren heb ik al wat extra nestmateriaal in haar kooi gedaan en in de avond zag ik dat ze al flink nesteldrang begon te krijgen. Ook stukjes wc-papier en karton werden door haar zelf in reepjes gescheurd in naar haar hoekje gesleept. Als lekkernij heb ik wat witlof en een paar meelwormen gegeven.
Ik denk niet dat het nog heel lang gaat duren. :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:46

Wat een leuke vader en moeder zeg!
De vader lijkt wel wat op 1 van mijn rattenvriendjes :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:00

De ratten die wij als huisdier houden komen over het algemeen niet uit laboratoria maar komen van fokkers die ze lang lang geleden hielden om te vechten met andere dieren. Toen er toen af en toe een kleurmutatie optrad vonden ze dat grappig en zijn ze daar verder mee gaan fokken.

In laboraroria wordt overigens wel heel selectief gefokt op gezondheid of juist op ongezondheid in bepaalde voor hun wenselijke situaties.