Hoe fokker kiezen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samir

Hoe fokker kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 13:05

Hallo iedereen!

Mijn vriend en ik willen in de zomer van 2014 een Berner Sennen in ons huisje verwelkomen. Nu willen we graag een goede fokker en dan kom je al snel uit bij de landelijke vereniging.
Nu na wat rond zoeken op internet kom ik meerdere verenigingen tegen, in zowel Nederland als België. We hebben geen voorkeur voor het land waar de pup vandaan komt en daardoor komen we er maar niet uit welke fokker we willen benaderen.

Nu vroeg ik mij dus af hoe de bokkers hun fokkers hebben uitgekozen? Alle sites af gaan en dan een paar uitzoeken voor een bezoek?
Als er mensen zijn die hun Berner Sennen bij een goede fokker hebben gehaald hoor ik dat ook graag. :)

Groetjes Inge

Jette

Re: Hoe fokker kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:15

Wij zijn bewust voor een goedgekeurde hond gegaan die ook bij de rasvereniging aangesloten is. En dan wel een door de raad van beheer erkende rasvereniging. Voor de berner sennen is dat deze http://www.bernersennenhond.nl/ . Fokkers hebben we eerst op internet opgezocht, een voorkeurslijstje van 5 man gemaakt, gekeken of ze lid waren van de rasvereniging en toen lekker langs gegaan om kennis te maken. We wilde namelijk persé mensen die het hobbymatig met een serieuze input deden. Maar die dus niet 5 teven hadden lopen die allemaal in kennels zaten of wat dan ook.

Maar rondkijken of shows, waar je vaak fokkers kan spreken, je verdiepen in de stambomen (lijkt me zeker bij de slechte populatie van de sennen handig) om te kijken hoe het zit met erfelijke eigenschappen is ook zeker een aanrader.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:20

Ik heb stage gelopen bij kennel ''van De Weyenberg''. De fokster is een Belgische mevrouw met erg veel verstand van honden/Berners. Ze fokt gezonde en lieve honden, haar eigen honden worden over het algemeen gewoon 12/13 jaar :)
Dus die kan ik je aanraden. Ze heeft ook een hondenpension speciaal voor Berners, het Berner Sennen Hotel. Ze zit in Linde, Drenthe. Succes met de zoektocht naar een leuke pup! :D

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 13:27

Jette, bedankt voor je inbreng! Dus deze site is niet erkend? --> http://www.bernersennen.nl
Wij willen net als jij ook een hobbymatige fokker met serieuze input. En inderdaad vanwege de slechte conditie van de Berner Sennen zijn we dus nu al op zoek, maar ook omdat we de eerste keus uit de teven willen. We zijn nog nooit naar een show of keuring geweest dus misschien is dat wel een goed idee!
Hoe kan je je verdiepen in stambomen? Ik heb dat nog nooit bij honden gedaan dus ik zou niet weten waar ik moet beginnen. :o

Martine_R: oke dank je wel! Ik ga haar zeker op mijn lijst zetten voor meer informatie. :)

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:52

Even op de raad van beheer site zitten zoeken, die is ook erkend (en ik vind hem er beter uitzien, ook door de bemiddeling. Dat kan heel erg helpen als je niet in het wereldje zit)

Wat wij hebben gedaan is iemand die er wel verstand van heeft om hulp gevraagd en daar onze 5 fokkers mee doorgenomen. Toen bleek dat 1 van die 5 pure showhonden fokte waar ergens achterin de lijnen epilepsie zat wat we niet wilden. Maar meestal staat er op de website van de fokker ook foto's van de stambomen. En anders even een fotootje aan de fokker vragen. Iemand met verstand kan aan die paar lijnen heel veel zien.

En eerste keuze krijg je vaak niet. Meestal koppelen de fokkers je aan een pup. Heel vervelend maar ook wel logisch, zij zien ze immers 8 weken lang en voeren vaak ook gedragstestjes uit.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:21

Je kan je voorkeur uitspreken en aangeven dat je een pup zoekt met show kwaliteiten maar de fokker zal, als deze zelf een teef aan wil houden, zelf eerste keus hebben. Staat vaak ook op de site van de fokker.
Ben je er op tijd bij (wachtlijst) dan kan je wel 2e keus hebben, echter kan de fokker er niet mee akkoord gaan als ze de pup die je voorkeur heeft qua karakter niet bij je vindt passen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:12

Ik heb eerst een aantal websites van fokkers bekeken, en van daaruit een paar fokkers een email gestuurd. Sommige reageerden heel kortaf, bv alleen met de prijs en wanneer de puppy's er zouden zijn.. Een van de mails was heel uitgebreid, er werd verteld dat ze niet deden aan wachtlijsten, ze zouden zelf de eigenaren uitkiezen, heel duidelijk dat ze het beste met hun honden voor hadden, en dat sprak mij heel erg aan :) Ik ben daar op bezoek gegaan en ik heb daar echt uren gezeten.. alles over het ras te horen gekregen, heel erg vriendelijke mensen met hart voor hun dieren. Ze fokken ook echt alleen om het ras te verbeteren en niet voor het geld. En ze hebben voor mij de leukste pup uit het nest uitgezocht :D Dat vind ik ook belangrijk, dat ze mee kijken naar welke pup bij wie past.
Nooit spijt van gehad, we hebben nog steeds regelmatig contact, ze zijn al eens bij mij op bezoek gekomen, en ik ga ook af en toe samen met de hond naar hun toe.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:14

Ik zal gewoon eens wat fokkers bezoeken die je aanspreken. Vraag kritische vragen betreft gezondheid/ karakter, knuffel de honden en kijk of het klikt, enz. :) . Vraag eens wat rond bij de rasvereniging/ collega fokkers maar vorm ten alle tijde je eigen oordeel.

Succes ermee.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:37

Wij wisten zoieso dat het een border zou worden, met doel van wedstrijdsport (gehoorzaamheid) op zo'n hoog mogelijk niveau mee te draaien. De fokker van onze jongste is een man die in dezelfde club traint, die met zijn reu zowat alles wint wat er te winnen valt. Reu zelf is niet moeders mooiste :+, maar de combinatie met zijn teef was eerder al een héél sterk gebleken. Zowel vader als moeder hebbben een enorme werklust en zijn super snel. Wij hebben toen aan hem aangegeven, dat we zoieso een pup wilden van zijn volgende nest. Heeft 1,5 jaar geduurd, maar je moet er iets voor over hebben natuurlijk :D

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:49

Ik zou, zeker als je een Berner Sennen gaat nemen, goed uitzoeken wbt gezondheid. De gezondheid bij de Berner Sennen is dramatisch, ik heb al meerdere eigenaren gehoord die hun hart hadden verloren aan de Berner Sennen maar niet meer deze honden nemen omdat ze elke keer te vroeg afscheid moeten nemen.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 06:18