Kat gevallen deed heel vreemd geen evenwicht enz

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Kat gevallen deed heel vreemd geen evenwicht enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 20:05

Hoiii

Me kat viel vanavond van de bank leuning volgens mij gleed ze uit of liep achteruit en had niet door dat ze aan het einde was...

Ze kwam op de grond en begon heel vreemd te doen rondjes draaien alsof ze achter haar staart aan zat maar daarbij rolde ze ook nog want ze had geen evenwicht. Ze was echt in de war en gedesorienteerd en geen evenwicht.
Daarna rende ze heel scheef naar de achterkant van de huiskamer ook half struikelend.

Ik heb haar vast kunnen pakken en paar minuten vast gepakt gewoon op de grond gelaten maar dat ze niet weg kon.
Daarna was er niks meer aan de hand.
Ze loopt nu weer rond en is zichzelf aan het wassen.
Nu is ze boven gaan liggen.
Ik heb de dierenarts daarna gelijk gebeld ze zei wacht het maar even af hou je kat in de gaten.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan een kat van een val zo in de war zijn?

Groetjes

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:11

Heeft ze geen aanval gehad? Van epilepsie of iets? Ik heb het meegemaakt met een kitten die viel uit de krabpaal en deed precies hetzelfde. Daarna niks meer mee aan de hand...

Linnie050

Re: Kat gevallen deed heel vreemd geen evenwicht enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 20:14

Ik heb dus geen idee... dacht ik eerst ook maar kom je nu niet meer achter.
Of ze moet vaker aanvallen krijgen. Dacht vraag hier of zoiets ook van een val kan komen.
Me kat is 6 jaar oud.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:15

Klinkt als een aanval, waarschijnlijk is ze daardoor ook gevallen.. Hersenbloedinkje misshcien

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 21:08

Oke dankjewel. Ook dat kunnen ze denk ik niet meer nakijken of wel?
Ik hou haar komende tijd goed in de gaten en hoop dat het hierbij blijft.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:58

Klinkt in elk geval als iets neurologisch. Kan heel goed tijdelijk zijn (zoals bij een tia of een epileptische aanval) en je dier hoeft er zeker geen last van te houden maar ik zou het diertje wel goed in het oog houden want het kan wel terugkomen.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:59

Ik denk ook epileptische aanval de beschrijving lijkt heel veel op de aanvallen die het hondje van mijn ouders soms ook heeft

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 10:24

Vannacht is alles goed gegaan, ze rent weer door het huis en eet en drinkt ook.
Zal haar inderdaad goed in de gaten houden.
Dankjewel voor jullie reacties was wel even schrikken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 10:41

troi schreef:
Klinkt in elk geval als iets neurologisch. Kan heel goed tijdelijk zijn (zoals bij een tia of een epileptische aanval) en je dier hoeft er zeker geen last van te houden maar ik zou het diertje wel goed in het oog houden want het kan wel terugkomen.

Mee eens. Onze kat had het ook, paar minuten en dan was het weer over. Uiteindelijk ging het ineens niet over. Wij halsoverkop 's nachts naar de DA (ze was helemaal verkrampt) en dankzij direct ingrijpen heeft ze het overleefd. De volgende dag voor onderzoek en het bleek dat ze een verdikte hartspier heeft waardoor het bloed te traag wordt rondgepompt en stolsels ontstaan. Ze krijgt nu elke dag medicijnen: betablokkers en bloedverdunners.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 16:19

Duurde inderdaad paar minuten vond het verschrikkelijk om te zien.
Kreeg je kat deze aanvallen vaker voordat het uiteindleijk niet meer over ging?

Kan ik bijvoorbeeld nu al beter langs de dierenarts gaan en dat ze haar gaan onderzoeken?
Of even afwachten of het vaker gebeurd of dat het weg blijft?
Moeilijke is ook ik werk fulltime en rij elke dag paard je moet het natuurlijk ook net zien.
je moet wel thuis zijn op zulke momenten...

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:03

Het kan inderdaad een stolseltje (tia, klein infarctje) in de hersens zijn geweest, of een epileptisch insult of absence. Omdat het na een paar minuten over was is de kans dat de dierenarts er nog iets van kan zien heel klein, dan is het propje bijv. meteen doorgeschoten zonder blijvende schade aan te richten; het kan ook een eenmalige gebeurtenis geweest zijn. Maar dat hoeft niet, bij mijzelf kwam het ook terug. Doorgaans worden er pas medicijnen gegeven als het vaker voorkomt, want dingen als bloedverdunners hebben ook nadelen. Die kunnen bijv. juist weer een hersenbloeding veroorzaken.

Contact opnemen met de dierenarts om het voor te leggen kan altijd, maar het is inderdaad lastig om haar steeds in de gaten te houden als je fulltime werkt.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:07

Mijn kat had die in op een ochtend.. kon zijn ene poot niet meer voor de andere zetten..
Omvallen end.
Ben naar de DA geweest.. het hield een paar dagen aan waarbij hij niet meer zindelijk was etc.
Hij heeft toen enkele dagen aan het infuus gelegen.. MRI ging mij wat te ver (de kosten). En heb het dus aangekeken.. ze vermoeden een Tia en inmiddels anderhalf jaar verder loopt hij scheef met zijn hoofdje maar voor de rest alles weer het oude.
Behalve dat hij veel liever is geworden en niet graag meer naar buiten gaat (voorheen was het echt een buitenkat, als hij te lang binnen was ging de sirene aan :') )
Ik gok erop dat die van jou ditzelfde heeft.. Bij die van mij heeft het herstel echter 2 weken geduurt en die van jou dus na minuten (???) al. Dus misschien een kleine tia

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:16

Susy, dan heeft jouw kat denk ik een herseninfarct gehad, terwijl het bij Linnies kat bij een TIA gebleven is (als het tenminste idd een hersenprobleem was bij haar kat). Bij een infarct is er langer zuurstoftekort geweest, waardoor een deel(tje) van de hersenen dood gaat, maar het begint eigenlijk allebei met een TIA. Bij een tia stroomt het bloed snel genoeg weer door, of er heeft bijv. alleen een heel klein haarvaatje zuurstofgebrek gehad met minimaal zuurstofgebrek.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:44

Gwen schreef:
Susy, dan heeft jouw kat denk ik een herseninfarct gehad, terwijl het bij Linnies kat bij een TIA gebleven is (als het tenminste idd een hersenprobleem was bij haar kat). Bij een infarct is er langer zuurstoftekort geweest, waardoor een deel(tje) van de hersenen dood gaat, maar het begint eigenlijk allebei met een TIA. Bij een tia stroomt het bloed snel genoeg weer door, of er heeft bijv. alleen een heel klein haarvaatje zuurstofgebrek gehad met minimaal zuurstofgebrek.

Vast wel.. Achteraf ga ik daar ook vanuit..
Het is nogal een lang verhaal bij die van mij geweest.. Ze dachten eerst dat hij accuut blind was geworden.. en daardoor zijn evenwicht kwijt was.. en blablabla..
Maar uiteindelijk heeft het 2 weken geduurt en heeft hij in die tijd op een incontinentiematje in de hondenbench gelegen..
Ik ga hem 2 weken voor verbetering.. en nu anderhalf jaar later ben ik daar heel blij om!

Maar een Tia.. heb je dan niet kans dat het ook eerder weer terugkomt..
Ik heb geen flauw benul van dat soort dingen

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:08

linnie050 schreef:
Duurde inderdaad paar minuten vond het verschrikkelijk om te zien.
Kreeg je kat deze aanvallen vaker voordat het uiteindleijk niet meer over ging?

Kan ik bijvoorbeeld nu al beter langs de dierenarts gaan en dat ze haar gaan onderzoeken?
Of even afwachten of het vaker gebeurd of dat het weg blijft?
Moeilijke is ook ik werk fulltime en rij elke dag paard je moet het natuurlijk ook net zien.
je moet wel thuis zijn op zulke momenten...

Ja, ze kreeg die aanvallen af en toe. Ik denk tweemaal in het eerste jaar en toen lang niet, toen driemaal ofzo en toen twee op een dag. Een paar maanden niets en toen ineesn die lange, die niet vanzelf overging. Zat niet echt lijn in. Ze is nu dus aan de medicijnen, haar verdikte hart was goed zichtbaar op een echo.
ik weet niet hoe oud jouw kat is, De DA zei dat het betrekkelijk vaak voorkomt, ook bij jongere katten dan die van ons (onze wordt 17).

Een ervaren DA kan het nu ook constateren.

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:11

Mijn kat is buiten denk ik ook ergens gevallen, daarna kwam ze naar binnen en kon ze niet meer lopen en geen evenwicht meer. Telkens probeerde ze te lopen maar t lukte niet en kroop ze een soort van over de grond en miauwde van de pijn. Snel naar dierenarts gegaan en waarschijnlijk een licht gekneusde rug maar ze kreeg wel antibiotica daarvoor en een paar dagen liep ze weer gewoon.

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:12

Sorry, niet het hele verhaal gelezen, dit is het dus niet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 22:49

We hadden gelijk de weekend spoed dienst gebeld maar de dierenarts zei dat we die avond altijd mochten bellen weer en mochten langskomen als het weer gebeurde.
Ze is weer helemaal zichzelf en eet en drinkt ook gewoon.
Ze was gisteravond zichzelf alweer ze ging gewoon weer rondlopen en zichzelf wassen.
Ze ging wel boven liggen op de vensterbank van 1 van de kamers wat rustiger denk ik dan beneden waar de tv aan stond.
Af en toe ben ik bij haar wezen kijken hoe het met haar ging.

Missy is geboren op 14 augustus 2006. Bijna 7 jaar.