Puberende hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Puberende hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 12:57

Mijn mopshondje is inmiddels 9 maanden oud en zit in de puberteit.. Gelukkig is het ergste al wel achter de rug, want hij was werkelijk alles vergeten! Kauwde weer op de meubels en kende geen enkel commando meer. Gelukkig luistert ie nu wel weer goed, maar er blijft 1 ding moeilijk. Het los lopen.
Alles gaat prima, zolang hij geen afleiding heeft. Ziet hij andere mensen of dieren, dan is hij weg.
Ook heeft hij heel graag van alles in zijn mond (kauwgum, dopjes of wat ie ook op straat vind) en dan is hem pakken helemaal onmogelijk.
Erg jammer, want eerst liep ie constant met me mee en als ie weg rende en ik hem riep, kwam ie terug gerend.
Het resultaat is dus dat ik hem niet meer goed los durf te laten.
Wie herkent dit en hoe hebben jullie dit opgelost? :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:02

Een lange lijn kopen en hem gewoon los laten lopen. Als hij aan de loop gaat hoef je alleen op de lijn te gaan staan.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:12

quera schreef:
Een lange lijn kopen en hem gewoon los laten lopen. Als hij aan de loop gaat hoef je alleen op de lijn te gaan staan.

Maar let dan alsjeblieft op!
Zomaar op de lijn gaan staan kan ernstige blessure's bij de hond veroorzaken.

Beter is om het eerst in omheinde weilanden/velden te gaan oefenen met het hierkomen en blijven. Desnoods begin je helemaal overnieuw. Vraag vrienden om voor afleiding te zorgen en leer je hond dat het vooral erg leuk is om bij jou te zijn, veel leuker dan het wegrennen naar wat dan ook. Zoals ik hierboven al zei, kun je ook het beste meteen het commando 'Blijf' herhalen. Als je hond dit op een afstand kan, dat scheelt dat al een hoop. Onze BC hebben we geleerd om bij het woordje 'Stop' direct te stoppen met waar hij mee bezig is en op de grond te gaan liggen.

Mocht je toch persee de methode van mijn voorganger willen proberen, dan kan ik je van harte aanraden om dan een tuigje te nemen en absoluut geen halsband.

Paperboy

Re: Puberende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:39

Ik zou even helemaal opnieuw beginnen, met altijd iets lekkers op zak. Begin weer bij iemand die hem aan de lijn houd of in huis een paar meter en als hij komt net zo blij zijn als toen het een klein pupje was. Dit ga je uitbouwen naar buiten in de tuin en later gewoon buiten. Wat doet je hond als je wegrent als hij niet komt? Verder lees ik dat je hem niet kunt pakken als hij iets in zijn bek heeft. Zodra je achter de hond aangaat om hem te pakken is het spel compleet en gaat hij alleen maar harder wegrennen. Het beste is zelf in zo'n situatie wegrennen en roepen. Grijp ook nooit naar hem als hij komt, maar geef hem iets lekkers en zodra je hij dat aanpakt pak je van onder af rustig de halsband en klikt hem aan, net als op de puppie cursus. Consequent zijn, wegrennen als hij echt niet komt en altijd belonen met iets lekkers. Ik loop met mijn honden nog steeds met iets lekkers in mijn zak en beloon ze zo nu en dan als ze braaf komen. Op de lijn gaan staan als een hond hard wegrent zou ik echt niet doen hoor daar kun je echt schade mee aanbrengen aan zijn nek.... En heel belangrijk ook al sta je een half uur op je niet luisterende puber te wachten, als hij dan komt ben je BLIJ :D

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:15

Leonyr schreef:
quera schreef:

Maar let dan alsjeblieft op!
Zomaar op de lijn gaan staan kan ernstige blessure's bij de hond veroorzaken.

Beter is om het eerst in omheinde weilanden/velden te gaan oefenen met het hierkomen en blijven. Desnoods begin je helemaal overnieuw. Vraag vrienden om voor afleiding te zorgen en leer je hond dat het vooral erg leuk is om bij jou te zijn, veel leuker dan het wegrennen naar wat dan ook. Zoals ik hierboven al zei, kun je ook het beste meteen het commando 'Blijf' herhalen. Als je hond dit op een afstand kan, dat scheelt dat al een hoop. Onze BC hebben we geleerd om bij het woordje 'Stop' direct te stoppen met waar hij mee bezig is en op de grond te gaan liggen.

Mocht je toch persee de methode van mijn voorganger willen proberen, dan kan ik je van harte aanraden om dan een tuigje te nemen en absoluut geen halsband.

Ik ging er van uit dat ze dat gebruikte.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 19:57

Een tuigje gebruik ik inderdaad al :j Vanaf dat ie pup was, vond een halsband zo dieronvriendelijk. Hij rent nog al graag en dan telkens zo'n ruk aan z'n hals :=

Het commando 'blijf' gebruik ik al en in huis luistert ie daar uitstekend na. Net als dat ie in huis altijd komt als ik haar roep. Hij luistert ook naar 'blijf' als ik hem uit de auto haal en hij eventjes moet blijven zitten, totdat er mensen voorbij komen. Dan is ie alles vergeten.
Het vervelende is gewoon dat ie het de ene keer wel netjes doet en de andere keer niet.
Achter hem aan rennen ga ik niet aan beginnen :n

Maar bedankt voor de tips, ik ga er zeker wat mee doen! :)