welke hondenboeken (mbt gedrag) raad je me wel/niet aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Billy20

welke hondenboeken (mbt gedrag) raad je me wel/niet aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 08:30

Sinds kort hebben we 2 honden en ben ik me een beetje aan het inlezen mbt hondengedrag, training, opvoeding, ect. Ik kom er nu wel achter dat (net als bij paarden) er verschillende ideeën bestaan over hondengedrag, opvoeding, training. Erg verwarrend voor een leek. Heb je net een boek gelezen of iets op internet gelezen, zeggen ze op de hondenschool ineens iets heel anders. Door veel te lezen probeer ik me een eigen beeld/waarheid te vormen. Mijn vraag is nu welk boek/dvd zou je me juist wel of niet aanbevelen. Heb overigens geen problemen met de honden hoor. Ik wil graag meer weten omdat ik het interessant vind.

chocobroodje

Re: welke hondenboeken (mbt gedrag) raad je me wel/niet aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:04

Ik vind zelf het nieuwste boek van Martin Gaus erg goed :j Waar hij vroeger een hele strenge manier van trainen had is hij eigenlijk heel erg veranderd. Heeft hele prettige manieren verzameld/bedacht en zijn eigen draai er aangegeven. Boek heet: nog beter omgaan met je hond
Ik heb er iig wel wat aan gehad.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:06

Spelenderwijs opvoeden van je hond..Peter Beekman
Kalmerende signalen...Turid Rugaas

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:52

Ik kan Dit is de hond van John Bradshaww aanraden, voor elke honden bezitter.
Aanbevolen door veel hondentraining opleidingen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:12

De boekjes van Turid Rugaas. Als je nou écht wilt weten wat je hond zegt en ervaart, moet je die hebben. Ik train nu met mijn voormalig probleemhond o.a. volgens die methodiek, en het verschil is gigantisch! De methode is gebaseerd op ontspanning en een fijne band met je hond volgens ook hondse voorwaarden.

Vooral het boekje 'kalmerende signalen' heb ik als erg nuttig ervaren, de uitleg is heel praktisch en eenvoudig, waardoor het voor de meeste mensen al prima zelf toe te passen is. Het geeft je meer inzicht in de manier waarop honden communiceren, zodat je je hond leert 'lezen'.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 07-02-13 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:15

Het boek van peter beekman heb ik ook veel gebruikt! Heel nuttig :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:17

Ik heb Cesar's Way van Cesar Millan gelezen en vond het een erg fijn boek.
Veel herkenbare dingen die je ook rondom de paarden toepast :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:58

merrieveulen, welk boekje van Rugaas gebruik jij voor je voormalige probleemhond?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:37

Vergil Holland´s "herding dogs, progressive training", het boek waar ik tot nu toe het meest aan heb gehad. Maar goed, wel voor een erg specifiek doel, en vermoedelijk alleen interessant voor bordercollie geinteresseerden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 07:34

Ik heb ze alledrie, maar heb voor de mijne het meeste aan 'kalmerende signalen'. Mijn hond had met wandelen meestal een érg hoog adrenalineniveau en was erg kijkerig. Nu is hij een stuk meer ontspannen, en ook in situaties die voorheen erg moeilijk waren blijft hij nu bereikbaar en is hij goed tot rust te brengen. De andere boekjes heten 'Help mijn hond trekt', en gaat over netjes aan de lijn wandelen. Daarbij maakt Rugaas gebruik van vrij standaard technieken die je bij de meeste trainers wel tegenkomt. En 'blafgedrag bij honden', wat ik op zich ook wel een belangrijk stukje info vind, aangezien een hoop mensen problemen/ ergernissen hebben mbt blafgedrag en het vaak niet begrijpen. Ook gaat ze in dat boekje in op het begrip 'dominantie', en in hoeverre blaffen daar wel of niet mee te maken heeft.

Ik heb ook een boek van Cesar Milan, maar ik vind dat hij weinig praktische uitleg geeft, zeker vergeleken met Rugaas. Zij gaat echt in op dagelijkse dingen en hoe ermee om te gaan en je hond vooral beter te leren begrijpen. Uiteindelijk is dat toch waar het bij de meeste combinaties misgaat, men begrijpt elkaar niet.
Zo is mijn hond ook tot 'probleemhond' geworden, hij is volledig verkeerd begrepen geweest en daardoor fout gestraft. Gevolg was een hond die om het minste of geringste en op de meest rare momenten straf verwachtte en mensen überhaupt niet meer vertrouwde.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 17:56

merrieveulen schreef:
Ik heb ook een boek van Cesar Milan, maar ik vind dat hij weinig praktische uitleg geeft, zeker vergeleken met Rugaas. Zij gaat echt in op dagelijkse dingen en hoe ermee om te gaan en je hond vooral beter te leren begrijpen. Uiteindelijk is dat toch waar het bij de meeste combinaties misgaat, men begrijpt elkaar niet.
Zo is mijn hond ook tot 'probleemhond' geworden, hij is volledig verkeerd begrepen geweest en daardoor fout gestraft. Gevolg was een hond die om het minste of geringste en op de meest rare momenten straf verwachtte en mensen überhaupt niet meer vertrouwde.

Heb 2 boeken van Cesar Milan gelezen en los van het feit dat het niet helemaal mijn ding is, mis ik inderdaad ook de praktische uitleg.

Bedankt voor alle tips. Het boek van Rugaas ga ik sowieso lezen die heb ik al gereserveerd bij de bieb. Helaas hebben ze niet alle voorgestelde boeken bij de bieb want om ze allemaal te kopen wordt een beetje kostbaar.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:02

Heb zelf ''ceasars aanpak'' en ''de leider van het roedel'' van CM en vooral de laatste vond ik eigenlijk heel fijn.

Idd niet echt veel praktische uitleg, dat miste ik wel een beetje, maar er werd juist erg in gegaan op achterliggende dingen die je vaak juist over het hoofd ziet. Met dank daaraan ben ik weer sprongen vooruit gegaan met mijn ex-getraumatiseerde hond.

Moet daar wel bij zeggen dat zij enórm gevoelig is en dat de ''energie-uitleg'' van CM dus in haar geval heel praktisch was, waar dat bij een andere hond juist veel minder relevant kan zijn.

In het geval van merrieveulen denk ik dat je inderdaad véél meer gebaat kunt zijn bij een praktische uitleg :j

Iig weet ik ook weer extra boeken om aan te schaffen :D

Denk dat een middenweg/combinatie nog altijd het fijnste is en verder vooral kijken naar wat je hond voor aanpak nodig heeft en daar de schrijver een beetje op uitzoeken... :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:08

Ieder dier (en eigenlijk ook ieder mens) is gevoelig voor bepaalde energieën. Ikzelf ben er zeer gevoelig voor, één van mijn paarden en mijn hond ook.
Punt bij Milan vind ik dat hij goed weet te omschrijven wat de resultaten/ effecten zijn, maar niet hoe het werkt. Voor mensen die met die bewustwording net beginnen is het dan ook al snel een maatje te groot. Ik ervaar dat ook vaak zo als ik nieuwe mensen krijg voor training met hun paard, ze zijn gewend aan een duwtje hier en een kneepje daar. Zo werkt het in de dierenwereld niet, en van oorsprong in de mensenwereld ook niet. De bewustwording en daarmee de ontwikkeling van de empathie voor het dier, beginnen bij het begrijpen. Daarom zou ik eerder kiezen voor een simpele, praktische uitleg in Jip en Janneke taal. Als er nl éénmaal een begin is, volgt de rest vaak vanzelf en worden de mensen ook zelfredzaam, omdat men door het ontwikkelde inzicht zelf in staat is iets op te lossen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:35

Mooi omschreven en ik denk heel erg waar :j Denk dat je helemaal gelijk hebt idd :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:03

merrieveulen, bedankt, Kalmerende signalen heb ik inderdaad ook al gelezen. De boeken van Milan vond ik zelf erg inspirerend om te lezen, niet veel 'direct uitvoerbare' tips inderdaad, maar zijn gedachtegang kon ik goed volgen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 07:51

Ik denk dat de bewustwording van de mens in de omgang met elk dier de eerste stap moet zijn. Mensen moeten ervan doordrongen raken dat het wezen waarmee ze bezig zijn geen mens is, en dus ook de wereld anders ziet. Een paard dat zich 'aanstelt' omdat het toch de vorige 100x ook de trailer is ingegaan, heeft een boodschap. Wil niet zeggen dat een dier daarmee altijd zijn zin moet krijgen, maar het is in eerste instantie van belang voor ons mensen dat we leren onze dieren te begrijpen voor het dier dat ze zijn, en daarmee hun beweegredenen. Dieren die 'etteren' of 'niet luisteren' hebben daar altijd een reden voor. soms heel simpel en klein, en soms is het slechts een symptoom van iets heel groots.

Ik zie heel veel mensen om me heen die met hun dier proberen te communiceren zonder enige vorm van empathie, maar op een 'menselijke' manier. Als het dier iets doet wat ze niet bevalt wordt dat gedrag gestraft, maar vaak ziet het dier dat anders. Hoe weet iemand zo zeker dat het dier de straf ziet als hoe hij bedoeld is, en geldt dat dan ook voor beloningen? wanneer verdient een dier straf, en hoe weten we dat zo zeker? Waarom doet een dier zoals ie doet?
Mensen hebben vaak niet door dat hun dier hun bedoelingen heel anders opvat dan hoe het bedoeld is.

Daarom vind ik het in de eerste plaats van belang dat we als dier-eigenaar ons best doen om onze dieren en hun wereld te begrijpen, en daar ook naar te handelen. Dat maakt de omgang met een dier leuker (hoe meer je van elkaar begrijpt hoe meer je bereiken kan en hoe sterker je band zal worden), niet alleen voor ons maar vooral ook voor de dieren zelf.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:51

Dat is allemaal leuk en aardig merrieveulen, maar ik denk dat in plaats van je te concentreren op "energieen", je beter een goed boek kunt kopen over het specifieke gedrag van de betreffende diersoort, en trainingsmethoden die daarop inhaken. En daar vroeg de TS naar.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:54

De vrouw die naar honden luistert.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 09:39

Kuggur schreef:
Dat is allemaal leuk en aardig merrieveulen, maar ik denk dat in plaats van je te concentreren op "energieen", je beter een goed boek kunt kopen over het specifieke gedrag van de betreffende diersoort, en trainingsmethoden die daarop inhaken. En daar vroeg de TS naar.

Haha inderdaad, en dat zijn die boeken van Rugaas precies! en dat is ook waarom ik Milan in zo'n geval niet zal aanraden, hij wil dat je gelijk met je persoonlijkheid aan het werk gaat en geeft geen handelingen/ oefeningen in zijn boeken om mee te werken, en legt vooral veel uit over de effecten van energieën. Rugaas geeft bijv. aan hoe te reageren als je hond heftig tekeergaat als er bezoek komt, hoe een hond leert, hoe je 'm netjes aan de riem leert lopen en hoe je de lichaamstaal van een hond leest, en dan op basis van dingen als lichaamshoudingen/ -uitdrukkingen, gezichtsuitdrukkingen, staarthoudingen etc. etc.
Eigenlijk zoals er een hoop boeken zijn, maar dan uitgaande van eerst de ontspanning in je dier te creëren en hem op zijn gemak te krijgen, waarbij je in eerste instantie gebruik maakt van het belonen van de 'kalmerende signalen' zoals zij ze noemt, die een hond zelf geeft. Zoals het bewaren van afstand, wegdraaien van het hoofd, wegkijken, gapen etc. etc.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:00

Ik heb net het boek kalmerende signalen gelezen van turid rugaas, op aanrade van hierboven, en wat een goed boek zeg! Veel herkende ik wel wbt de signalen maar nooit geweten hoe je daar in de praktijk mee om kan gaan. En nu wel :j Ik begrijp iig veel meer van mijn bordercollie kruising en volgens mij heeft ie nog heel wat te vertellen, verschil is dat ik het nu kan begrijpen :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:24

haha super! Ik ben er ook zeker van overtuigd dat een hoop honden enorm blij zijn als hun baasje dat boekje gelezen heeft. Het is ook niet zo'n zware pil he, je bent er zo doorheen en kunt dus gelijk aan de slag.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:04

45 minuten heeft het lezen gekost dus dat is erg goed te doen :j Ik wil niet zeggen dat alles meteen is opgelost maar je hebt weer een leidraad waar je mee verder kunt.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:10

Ik heb Cesar Millan's boeken ook gelezen. Geen duidelijke stap 1, stap 2 uitleg. Maar bij hem gaat het ook meer om de kennis van gedrag en
daar op in spelen. Echter geen techniek die iedere persoon met een hond meteen moet toepassen, lastig om het juist te doen.

Ik wil niet zeuren en vraag het gewoon uit interesse, maar waarom heb je als leek (wat je jezelf noemt) meteen 2 honden genomen?
En als ik je een tip mag geven, ga met beide honden naar cursus en laat ze regelmatig alleen uit en train dan met ze. Samen word dat te
druk en onduidelijk voor jou en voor de honden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:32

Is dr. Roger Mugford bekend in Nederland? Heeft goede boeken geschreven over huishond opvoeding, waarin gedrag en een goede uitleg met stappenplan, tijdlijn etc. goed behandeld worden. Ben je niet in drie kwartier doorheen, maar dat lijkt me ook niet zo belangrijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:42

Kuggur schreef:
Is dr. Roger Mugford bekend in Nederland? Heeft goede boeken geschreven over huishond opvoeding, waarin gedrag en een goede uitleg met stappenplan, tijdlijn etc. goed behandeld worden. Ben je niet in drie kwartier doorheen, maar dat lijkt me ook niet zo belangrijk.

klinkt goed, ik ga eens even neuzen. Ik vind het sowieso verstandig om van meerdere schrijvers te lezen, niet alles past bij iedereen en elke hond. bovendien krijg je van meerdere kanten een stuk breder inzicht. Idd, een dun boekje is makkelijk, zeker voor een begin te maken, maar ik ben zelf wel iemand die ervan houdt om ook tot in detail de achtergronden en uitwerkingen, de hele theorie zeg maar, erbij te hebben.