Actieve-destructieve jonge hond, welke activiteit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Actieve-destructieve jonge hond, welke activiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 22:50

Nu heb ik wel enige hondenervaring maar ik heb toch even wat tips nodig dus ik gooi even een balletje op.

Even kort de situatie; wij zijn opvanggezin voor een stichting die kansarme hondjes uit het buitenland haalt en in NL herplaatst. Wij krijgen dus tijdelijk een hondje in huis, tot een nieuwe baas zich meld.

We hebben nu een kruising Bullterrier van 6 maanden.
Een lief dier maar erg actief en dat uit zich weer in destructief zijn.
Ze is heel enthousiast en ze wil graag iets doen, maar voor een jonge hond zijn natuurlijk de mogelijkheden iets beperkter en bovendien moet ik er rekening mee houden dat ze weer weg gaat. (dus een hondenschool oid is geen optie)
Op het moment gaat ze 3 keer daags mee voor een wandeling van een half uur tot 3 kwartier, we fietsen 3 kwartier (rustig tempo) en 's middags spelen we een half uur met oa balletjes, bovendien loopt ze ook een paar uur los op het terrein (bos). Daarnaast komen vrienden van ons 3/4 keer in de week met hun hond en dan zijn ze een uur lang aan het spelen.

Maar goed, dat dier is dus gewoon niet moe te krijgen. :roll:
En ik vind dat ze al best veel loopt voor haar leeftijd, ik wil eigenlijk niet meer dan dit doen. Maar ik zie ook dat ze eigenlijk gewoon hard wil rennen.
Hebben we 3 kwartier gefietst en zijn we terug bij huis, heeft ze welgeteld 2 minuten dat ze inkakt, ze veert weer op en begint onze reu te irriteren :))

Het gesloop hoort natuurlijk bij de leeftijd maar het zou fijn zijn als ze zich niet op alles uitleeft wat ze voor de neus krijgt.
Alle hondenspeelgoed en botten zijn in 2 minuten op, de heel erg sterke doet ze 5 minuten mee.

Dus wie heeft er tips om haar bezig te houden?
Iets om haar kauwbehoefte op te botvieren, iets met mentale uitdaging, iets actiefs, alles mag!

Alles mbt het ras en karakter is ook van harte welkom!

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 07:54

Goed dat je een pupje opvangt, daar heb ik bewondering voor!

Wat ik altijd geleerd heb, is dat 10 minuten 'denkwerk' veeeeel vermoeiender is dan rennen, spelen of fietsen.
Ik kan je dus aanraden om je hond denkwerk te geven in de vorm van trucjes. Met de clicker erbij zorg je er helemaal voor dat hij mee moet gaan denken.
Leer hem leuke dingen waar de volgende eigenaren ook iets aan hebben: naast lopen, zitten, liggen. Of juist de party-trucjes: omrollen, dood liggen, aporteren.

Een aantal boeken tips zijn de boeken van Kyra Sundance, heel Amerikaans, maar er staan veel leuke, nuttig, grappige tips en trucjes in.
Zo heb ik mijn hond geleerd om een verstopt theezakje (is natuurlijk drugs :j ) op te sporen. (altijd leuk op feestjes :+ )

Let op dat je nooit langer dan vijf á tien minuten met pup achter elkaar traint, wel kan je vaker op een dag stukjes van vijf minuten trainen. Houd het ook positief, hier zorgt de clicker ook voor. En let op dat je hond ook misschien moet leren om te rusten als jullie dat ook doen.

Linea

Re: Actieve-destructieve jonge hond, welke activiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 08:10

Speuren kan ook een leuke zijn. Ik kreeg de tip om een oude sok te vullen met iets lekkers met veel geur (tonijn uit blik op water) en dan met die sok een kort spoor te trekken door de tuin en aan het eind vind de hond dan zijn beloning. Dit kan je dan steeds moeilijker maken. Als je de hond bij het spoor laat niets zeggen, laat hem maar nadenken en zijn neus gebruiken. Geestelijk best vermoeiend :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 08:39

hier krijgt de puber (die ook nogal actief is en dat kan dus ook omslaan in destructief gedrag) in ieder geval veel knaagwerk, kongetjes met smeerworst en andere vullingen , kong bot met dentasticks en pensstaafjes , gerookte kauwstaven etc...
dat hij ten alle tijden iets te knagen, lebberen, slobberen heeft

daarnaast kent hij inmiddels alle speeltjes bij naam, verstoppen we dat door heel het huis heen en mag hij ze gaan zoeken met commando "zoek >insert name toy<
speurspelletjes (met een penslapje een spoor uitleggen )

je hebt van de mindgames voor honden(bijvoorbeeld nina ottoson) als je hond er rustig genoeg voor is , kun je dergelijke dingen ook met bekertjes doen etc , die van ons is er te overenthousiast voor :=

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 08:48

Ik heb een jack die heeft ook binnen no time alles weggekouwt.

Nu heb ik bij de dierenwinkel tijden geleden een speelring gevonden. 20/25 cm doorsnee in de geuren vanille en chocola ( :o ) die zijn van knetterhard plastic en hij doet er al eeuwen mee en er komen wel tandafdrukken in maar stuk gaat hij niet. Ideaal *\o/*
(gekocht bij Jumper)

Dingen verstoppen zoals Sonha_vR zegt was ook mijn idee. Mijn hond is naar 10 keer zoeken zo blij dat hij het gevonden heeft dat hij me het eerste uur niet meer lastig valt haha :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 08:49

Denkwerk inderdaad. :j Om eerlijk te zijn schrok ik een beetje van de hoeveelheid beweging die ze krijgt. Ik vind fietsen -op welk tempo ook- sowieso not done met zo'n jonge hond, de wandelingen zijn ook wel vrij lang (zeker als het en/en is).

Het spul van Nina Ottosson is inderdaad leuk maar wel vrij prijzig. Met huis-tuin-en-keuken spullen kan je ook al veel doen, zie: http://hersenwerkvoorhonden.nl/ (De Facebookpagina die erbij hoort is ook erg leuk en heel actief). Speuren is inderdaad ook een aanrader, zoekspelletjes met speeltjes in huis ook, of speeltjes/mensen benoemen en die laten zoeken als ze weet welke naam bij welk speeltje/mens hoort.

Wat kauwen betreft doen de hertengeweien (http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/ho ... onden.html) het hier heel goed, volgens mij doet hij er al een paar maanden mee en er is nog steeds niet veel af.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 08:52

Zoals vele voor mij al aangeven, denkwerk! Wij hadden een border collie van 12 weken waar we al veel mee liepen maar nog niet moe was. Bij thuiskomst kreeg hij de brokjes in een Kong Wobbler, ideaal ding! Nadat hij hier een kwartiertje mee had lopen rotzooien en zijn brokjes had gehad sliep hij als een roosjes. :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 08:53

mmm, die wobbler ging hier tegen de muren op omhoog := samen met de nina ottoson variant
die hebben we gedoneerd aan wafje van schoonzusje :p

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 08:54

Fietsen is echt niet goed hoor veel te jong voor.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:00

Ik lees even mee, heb ook zo'n hond :roll:

Er gaan bij ons veel kauwbotten er doorheen.
En ben er achter gekomen dat ze met een lege cola fles lang zoet kan zijn.
(let wel even op dat je het etiket en de dop er eerst afhaalt voordat je de fles aan 'm geeft)

Met lichamelijke beweging idd 2 min inkakken en vervolgens weer vrolijk actief >;)
Alleen na een training met kunstjes en denkwerk is ze wat rustiger.
En heel soms als ze aan de gang blijft moet ze verplicht in de mand slapen.
Meestal gaat ze dan ook echt slapen na een min of 10 gemopper.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 10:48

Het fietsen is gewoon nodig, dat zou ik liever niet (zoveel) doen maar dan wordt ze helemaal hysterisch.
Ik fiets op een heel rustig tempo en ze loopt keurig naast me.
Dat is in elk geval minder belastend dan dol door de tuin racen en gekke kunsten uithalen.

De basis gehoorzaamheid doen we met de normale wandeling of het spelen mee. Maar veel concentratie heeft ze niet hoor, als ze 2x moet zitten en wachten zit ze helemaal te shaken :')
Wat dat betreft echt een hilarische hond, ze wil héél graag wat voor je doen, maar ze vind het zó moeilijk.

Een kong heb ik nog niet geprobeerd maar inmiddels heeft ze wel 3 stuks 'extra sterk' speelgoed speciaal voor honden met veel kauwbehoefte in 3 minuten gesloopt. Daar was ook zo'n mindspel bij, waarbij ze brokjes uit dat ding moest halen.
Gerookte botten krijgt ze nu een grote variant van en dan is ze een uurtje zoet. Als ze afgekauwd zijn hoeft ze ze niet meer dus dan smeer ik pindakaas in die gaten (waar het merg uit komt).
Maar dat is echt maar tijdelijk, ze heeft daar niet het geduld voor geloof ik.

En zondag krijgen we haar broertje er ook nog bij :') _O-

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:55

Wat ik mis is de opvoeding zulke honden hebben gewoon iemand nodig die zegt nu is het rust tijd pak je dat niet aan kan je wandelen wat je maar wil maar het dier weet niet wat rust is dus dat zal geleerd moeten worden.

Ga bezig met het dier doe iets intensiefs zoals speuren naar koekjes of andere dingen in de tuin laar dr dr neus en hersenen gebruiken, bij binnenkomst geeft je aan dat daar rust hoord te zijn wees hoermee zeer consequent geen gedoe gewoon rusten.
Je zal zien dat naar enkele dagen ze echt tot rust komt en ook graag gaat rusten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 11:04

O maar binnen gaat ze ook wel liggen hoor, huis is ze best een brave hond, als we er maar bij zijn.
Maar zodra we haar alleen laten gaat ze slopen en ik zie gewoon aan haar dat ze niet genoeg heeft, ze wil gewoon graag meer.
Als ik zeg dat ze rustig moet zijn doet ze dat maar je ziet gewoon heel veel spanning daaraan, omdat ze zo graag wil.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:13

Natuurlijk krijg je eerst stress, maar zodra ze ontspant kan je dr uit nodigen iets te gaan doen, dan weer rust pakken ea.
Slopen is vaak puur frustratie van het alleen zijn dat heeft te maken met het niet weten wat alleen te doen, doordat je steeds meer met de hond gaat doen leerd zo'n dier steeds minder iets voor zich zelf te doen in rust.

Een hond die zo zoekt iets te doen heeft veelal niet geleerd dat dat nu niet meer hoefd de ontspanning en het leren om te onspannen is hier meer van belang dan dr volledig afmatten daar heeft ze en niet de leeftijd voor en je maakt enkel meer conditie waardoor het plaatsen van zo'n hond enkel vermoeilijkd :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 11:30

Ja dat is wel zo, maar wil ze kunnen ontspannen moet ze toch eerst moe zijn, danwel geestelijk maar ook lichamelijk. En het ras staat er ook wel om bekend las ik.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:37

Het ras net als de staff staat bekend om druk gedrag etc maar ik heb nu ruim 10 staffies opgevoed en geen enkele was druk of had overmatig werk nodig puur door het aanleren van rust. Geestelijk kan je juist veel in in rust doen zoals speuren dan kan zowel in huis als buiten en is zeer rustig en onspannend maar toch zeer geestelijk werk.

Dat ze moe moeten zijn om te onspannen ben ik het niet mee eens, voor dat er word gewerkt gespeeld of wat dan ook wil je juist onspanning anders voer je enkel het drukke gedrag :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 11:51

Ja ok, maar op de lange termijn moet het er wel voldoende uit kunnen natuurlijk.

Wat heb ik in huis wat voldoende geur geeft om een sleepspoor mee te maken?
Hoe kan ik dat het makkelijkste doen?
Moet ze zien dat ik zo'n spoor trek of juist niet?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:56

Om speuren te leren doen wij altijd een rondje geur afzetten, bijv in huis met blote voeten een klein rondje lopen 30 cm in diameter daarin leg je wat hele kleine stukjes lekkers, je wijst met je hand open de plaats aan en zegt zoek in een rustige toon. Je houd de hond aan de riem en laat dr snuffelen komt ze buiten de ring met dr hoofd houd je iets tegen zo leerd ze dat ze enkel lekkers krijgt bij de geur.

Als ze dat snappen kan je een recht stukje trekken vanuit die kleine cirkel van ongeveer een meter aan het einde leg je een beloning. en zo kan je door je hele huis wel een speur maken of buiten in het gras. Daarvoor hoef je niet iets aan je voeten of schoenen te doen die geven voor een hond al genoeg geur af :D

Zien hoe het speur loopt doe je niet je wil dat ze denken en op de neus vertrouwen

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:11

Onze asielhondjes waren de eerste maanden ook heel druk dus wat deden wij: heel veel beweging geven. Fietsen, lange wandelingen, enz. Dit hielp echter niet. Tot dat iemand ons vertelde dat we veel te veel met de honden deden waardoor ze continu in standje hyper stonden. Ze kregen gewoon te veel prikkels. Nu doen we veel minder en zorgen we meer voor rust en ontspanning tijdens de wandeling en in huis en nu gaat het stukken beter. Dus verplicht in de mand en aandacht vragen negeren. Die van ons kwamen namelijk steeds bij je langs om aandacht te vragen. En inderdaad de tip van speurspelletjes kregen wij ook. O,ja en hier ook een fan van de hertengeweien want met de kong zijn ze zo handig dat ze die in 10 min. leeg hebben.
Laatst bijgewerkt door Billy20 op 07-02-13 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 12:16

Dat is me allemaal wel bekend, ik heb al meer hondjes opgevangen.
De eerste paar dagen geef ik ze zowieso niet extra en moeten ze eerst maar eens gaan wennen. Daarna gaan we kijken wat ze leuk vinden en wat gehoorzaamheid doen.
Maar ze is inmiddels bijna 4 weken bij ons, dus niet sinds eergister ;)

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:18

Vind 4 weken nog niet echt lang. Helemaal niet als ze het een en ander hebben meegemaakt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:23

Zou eigenlijk de andere pup niet in huis halen,eerst rust in de eerste. Ook meer oefenen in zit,af enz juist omdat de concentratie zo slecht is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 12:26

Deze pups hebben verder niets meegemaakt, of weinig in elk geval.
Het hele nest is op zeer jonge leeftijd in het asiel gedumpt en sindsdien zijn ze alleen hierheen gekomen.

kohtje; de pups zijn niet hier om blijven en de andere pups verdienen ook een kans. Het is zowieso niet de bedoeling dat ik de volledige opvoeding op me neem. Als zich morgen iemand meld kan ze ook morgenavond weg zijn.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:42

Maar stel ze zitten er nog een half jaar zal jij toch de opvoeding moeten doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:46

leren ontspannen lijkt me belangrijker als je het mij vraagt dan nog meer bezig laten zijn als ik het zo lees. Voor even is dit wel vol te houden maar zowel hond als toekomstige baas heeft er niets aan als je dadelijk de hele bezig bent om een hond te amuseren. Ik zou dus niet kiezen voor denkspelletjes en nog meer beweging (ze krijgt al veel te veel) maar leren om rustig en relaxt te zijn. Dat is te doen maar heb vandaag geen tijd helaas om hier verder op te reageren met tips, trucjes en oefeningen.