Jonge hond, hoe lang wandelen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Klasien

Jonge hond, hoe lang wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 19:30

Hoe lang mag een pup van afgelopen herfst wandelen?

Het gaat om de boomer van mijn broer, die komt hier in het weekend logeren.
Het is een dier met veel energie, veel opspringen en bijterig.
Thuis loopt hij veel los in de tuin, maar omdat ik geen tuin heb, ga ik met hem wandelen.

Dus hoe lang en vaak mag dat?

Donja

Re: Jonge hond, hoe lang wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:34

Ik geef altijd als tip mee, per wandeling 5 minuten per maand dat hij oud is. Als hij bv van begin november is, is hij nu 3 maanden en kan dan per keer 15 minuten achtereen lopen.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 20:04

Ok. Hij is een maand of 4, misschien 5, dat ga ik even navragen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:13

een boomer vind ik dat je makkelijk langer mee kan nemen dan die rare regel. Een sint bernard wordt al weer anders. Het is wel anders of je een uur intensief gaat hard lopen en de hond geen keuze heeft en mee moet rennen.

Zomaar een half uur/ uur lopen op rustig tempo waarbij hij relaxt mee loopt kan veel minder kwaad dan een kwartier lopen en dat hij daarna vol energie allerlei rare stunten uit gaat halen.

Echter het is niet je eigen hond dus overleg even met de eigenaar zou ik zeggen wat die ervan denkt.

Ik zou maken dat hij zij energie op een goede en gecontroleerde manier kwijt kan zodat hij daarna lekker een aantal uren gaat slapen en bij komt. En zie je dat de pup moe wordt? Maak dan dat je z.s.m. thuis bent of hem in een draagzak o.i.d. kan stoppen. Oververmoeid laten worden moet je niet doen namelijk.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:16

Hier een pup van 5 maanden en wij doen ongeveer 3 a 4 wandelingen per dag, 1 a 2 keer een grote ronden van een half uur en een kleine van 10 min tot een kwartier. Kan hij lekker zijn energie ff kwijt en zijn wij lekker uitgewaaid ^^

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 08:30

Hij is 21 weken oud, dik 5 maanden dus.
De eigenaar vind alles prima.
Ik heb een scootmobiel, dus als hij moe wordt kan ie zo op schoot.
Maar als ik het goed begrijp moet een half uur wel kunnen?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:25

Klasien schreef:
Hij is 21 weken oud, dik 5 maanden dus.
De eigenaar vind alles prima.
Ik heb een scootmobiel, dus als hij moe wordt kan ie zo op schoot.
Maar als ik het goed begrijp moet een half uur wel kunnen?

Ik persoonlijk vind dat dit prima kan, onze pup doet het er ook goed op en het ideaal dat het beestje op schoot kan bij je als hij moe is :) lekker wandelen dus.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:17

mij is altijd verteld de leeftijd in weken staat gelijk aan het aantal minuten wandelen per dag.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:48

Die regeltjes lees ik inderdaad ook op internet en in boekjes. Maar ik denk dat je dat echt per hond kunt bekijken.

Wij hebben een Duitse staande pup van 5 maanden, die veel los op de boerderij rond scharrelt, springt en rent. Ook wandelen we er zeker 2x per dag een half uur mee, naast de kleinere poep&plas rondjes en het buiten rond scharrelen. Dat heeft ze ook echt wel nodig hoor. Anders wordt ze gewoon erg stout (lees op tafel/aanrecht springen, bijten, aan vloerbedekking vreten e.d.)

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 08:11

Deze pup is ook erg stoet. Veel bijten, springen, overal aan zitten, op meubels springen. Volgens mij heeft hij gewoon te weinig te doen. Ik had ook al bedacht wat denkspelletjes te doen. Bekertje op z'n kop met snoepje eronder, dat soort dingetjes. Geen idee of ie daar slim genoeg voor is, maar we zullen zien.

Ik vrees een beetje voor de nachten. Hopelijk jankt ie niet te erg en te lang, dat vinden mijn buren vast minder leuk...

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 08:52

Denk spelletjes zijn ook erg goed, daar wordt de pup ook echt moe van. 3 bekertjes met onder eentje een snoepje, een nieuw commando aanleren zoals poot geven of handkusje geven, is ook een hele inspanning.

Heeft de hond thuis een bench of mand/kleed? Neem dat dan mee naar jou huis. Ik denk dat als het 's nachts thuis goed gaat, dat bij jou ook wel goed zal gaan. De tijd van mama en broertjes/zusjes missen is immers al voorbij. Misschien mist de hond haar baasje wel, maar ik denk niet dat dat zich 's nachts zal uiten.

Succes en laat eens horen hoe het gaat.
Laatst bijgewerkt door Cindyrella op 08-02-13 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 08:59

Goed opletten met honden in de groei. Ook al oogt een pup misschien niet moe, als je ze regelmatig Te lang 'overvraagd' worden met wandelen is dit echt niet goed voor de ontwikkeling van gewrichten, botten enz en kunnen ze hier op latere leeftijd echt problemen mee krijgen.
Als ze naar jouw idee lichamelijk nog niet 'moe' genoeg is, proberen om ze 'mentaal' moe te maken. Ik raad je echt af om langer te lopen buiten dan wat er wordt geadviseerd (inderdaad 5 minuten per maand dat ze oud zijn), ook al heb je snel het idee van 'ach hij is nog niet moe, een kwartiertje langer kan geen kwaad'.. Als dit regelmatig gebeurt, kan dat straks wel veel kwaad aanrichten en dat zou het mij niet waard zijn.. Inderdaad zoals hierboven aangegeven, veel spelletjes spelen want daar worden ze 'mentaal' moe van en dat haalt al een hoop 'energie' weg :).. Veel suc6 in ieder geval :).. Je kunt overigens ook even wat rondsnuffelen op honden forums, daar kom je vast en zeker ook veel bruikbare tips tegen ;)

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 13:39

Cindyrella, zijn eigen bench en kleed gaan mee, ook zijn eigen speeltjes gaan mee.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:44

Wij zitten op dit moment vol in het kopen van een hond. De fokkers zeiden dat het inderdaad zo was dat je er moest denken aan 1 minuut per week dat ze oud zijn. Dan zit je dus al op 21 minuten. Maar met gezonde niet HD gevoelige honden moet je gewoon kijken wat ze kunnen. Als ze erg actief zijn kan je rustig wat langer lopen, liever wat langer buiten dan binnen rond rennen over het parket. Uiteraard niet te lang, maar kijk wat hij kan en baseer het daarop.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:45

Jette schreef:
Wij zitten op dit moment vol in het kopen van een hond. De fokkers zeiden dat het inderdaad zo was dat je er moest denken aan 1 minuut per week dat ze oud zijn. Dan zit je dus al op 21 minuten. Maar met gezonde niet HD gevoelige honden moet je gewoon kijken wat ze kunnen. Als ze erg actief zijn kan je rustig wat langer lopen, liever wat langer buiten dan binnen rond rennen over het parket. Uiteraard niet te lang, maar kijk wat hij kan en baseer het daarop.

ook een gezonde niet HD gevoelige hond kan HD ontwikkelen hoor.. of andere afwijkingen ontwikkelen aan de botten of wat dan ook door overmatig bewegen als pup zijnde.
Ik zou voor Elke pup deze maatregel handhaven, of die nu wel of niet HD gevoelig is.
Moet uiteindelijk ook iedereen zelf weten, maar ik zou in ieder geval gewoon die maatregel handhaven..

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:51

HelmerG schreef:
Jette schreef:

ook een gezonde niet HD gevoelige hond kan HD ontwikkelen hoor.. of andere afwijkingen ontwikkelen aan de botten of wat dan ook door overmatig bewegen als pup zijnde.
Ik zou voor Elke pup deze maatregel handhaven, of die nu wel of niet HD gevoelig is.
Moet uiteindelijk ook iedereen zelf weten, maar ik zou in ieder geval gewoon die maatregel handhaven..

Maar ik zeg was, dit heb ik nu ondertussen van 3 dierenartsen gehoord. Onze zeer actieve pup ging, toen we ons aan de regel hielden, rondrennen om de tafel over het parket. Dat lijkt me stukken slechter dan 3 minuten langer buiten. En ik heb het niet over veel langer. Maar gewoon net een minuut of 4/5 kan een hoop verschil maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:54

Gewoon kijken hoeveel hij nodig heeft.
Rondjes racen door het huis en springen op banken en stoelen is een heel stuk slechter voor de gewrichten dan wanneer je een uur lang lekker door het bos kuiert.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:56

Da's waar, rondrennen om de tafel over het parket is daarentegen ook niet veel beter.. Maar daarom zou TS beter de beweging icm 'mindgames' kunnen proberen om zo toch hetzelfde resultaat te bereiken (ook al zijn het dan maar een paar minuten meer en kan dat misschien geen kwaad.. voor een keer misschien niet, maar als dat dadelijk bij elke wandeling maar steeds uitgebreid wordt.. ) Aangezien dat waarschijnlijk niet dagelijks voorkomt, kan een paar minuten extra zeker geen kwaad. Daarbij loopt hij, lees ik in de OP, thuis veel in de tuin los. Dat komt ja op hetzelfde neer, of hij nu dan in de tuin loopt of buiten in het bos..

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 19:03

En hij is hier alleen dit weekend maar ;)
We zijn al een paar keer buiten geweest, korte wandelingen. Morgen ochtend gaan we met de scootmobiel op stap. Die kan zo langzaam, echt slentertempo, dat moet goed komen.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 12:47

We zijn de nacht prima door gekomen, de eerste 5 minuten heeft ie even geblaft en geprobeert of de bench open wou, daarna niets meer gehoord.
Vanochtend zijn we naar mijn ouders getuft met 3km per uur en regelmatig een snuffel/plas/poep-pauze. We zijn 20minuten onderweg geweest, prima dus. Vanmiddag doen we dat nog een keer.

Een bekertje op z'n kop en daar een snoepje onder werkt ook prima! Vermaakt ie zich prima mee en lijkt er echt moe van te worden.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:21

Fijn dat het zo goed gaat. Ik zou kijken naar het hondje en me niet te veel met zogenaamde 'regels' bezighouden.
Pups moeten ook bewegen om handig te worden, spieren moeten opgebouwd worden, juist honden die HD gevoelig zijn moeten voldoende spieren hebben. Niet alles hoeft onder controle gehouden worden, je kunt wel rekening houden met.
Wandelen is dan een betere beweging dan als een idioot rondrennen en steeds stoppen en draaien.
Botten worden juist steviger van bewegen, net als bij paarden. Als het anders was dan had moeder natuur wel geregeld dat pups minder bewegelijk waren. Let natuurlijk wel op dat puplief zijn rust op tijd neemt.
HD komt ook pas voor sinds mensen zich nadrukkelijk met het fokken bemoeien en het beter schijnen te weten...